[ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:40

Een patient heeft het recht om een behandelaar te hebben bij hij/zij zich goed voelt. Het waarom maakt niet uit.

Mij persoonlijk kan het niks schelen wat ze na hun uren doen. Als ze hun werk maar goed doen...

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:48

Ik miste inderdaad wat extra ruimte om toelichting te geven, ik vind namelijk wel dat het discriminatie is als je puur op de geaardheid van de therapeut niet behandeld wilt worden. Maar aan de andere kant snap ik het ook wel, als vrouw zijnde heb ik bij voorkeur toch een vrouwelijke therapeut omdat je daar toch in je ondergoed staat. En ik kan me best wel goed voorstellen dat dat dan te intiem is als je weet dat je behandelaar op een bepaalde manier naar je zou gaan kunnen kijken, ook al hoort dit natuurlijk puur professioneel te zijn kan ik me heel goed voorstellen dat je daar als patiënt niet echt een lekker gevoel bij hebt.

Lusitana

Berichten: 22443
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:57

Ik heb iets tegen het woord homofiel, want dat klinkt als een ziekte, maar goed, als het beestje maar een naampje heeft. Voor mij maakt het niet uit, ik stel dezelfde eisen aan al mijn behandelaars en sexuele voorkeuren staat niet op het lijstje.

Hoewel het discriminatie is als je het niet wil, is het in en dergelijk beroep belangrijk dat er vertrouwen is. Ze zitten wel aan je. Daarom vind ik dat de reden van afwijzing van een fysiotherapeut niet relevant is. Je kunt kwalijk iemand gaan vervolgen voor discriminatie alleen maar omdat die persoon zich niet lekker voelt bij het aangeraakt worden door man/vrouw/homo. Want ook behandeld worden door iemand van het andere geslacht dan de patient als beide hetero zijn kan ongemakkelijk voelen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:14

Ik vind het ook dubbel.Ik discrimineer niet omdat iemand op het zelfde geslacht valt.Maar door misbruik in het verleden heb ik wel een vrouwelijke gynaecoloog en ook een vrouwelijke fysio.Gewoon omdat ik me daar veilig bij voel,dus discrimineer ik ook.Dat mijn vrouwelijke fysio lesbi's zou zijn zou ik geen probleem mee hebben omdat ik dat zelf niet ben. Dus niet alles is zwart/wit

Lukasje
Berichten: 11322
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:15

Ik vind hem best moeilijk omdat de enquête zo zwart-wit is opgesteld. 100 tekens om toe te lichten is weinig.

Ik kan me bv. goed voorstellen dat je je als vrouw prettiger voelt bij een vrouwelijke gynaecoloog. Discrimineer je dan op basis van sexuele geaardheid?

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:22

Ik heb hem ook ingevuld. Ik vind het niet echt discriminatie maar denk dat het gewoon niet prettig is als de klik met je therapeut er niet is. Zelfde had ik vaak op de praktijk, iemand die niet door een man behandeld wil worden. Is dat dan ook discriminatie?

Annick75

Berichten: 1787
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:47

Lukasje schreef:
Ik vind hem best moeilijk omdat de enquête zo zwart-wit is opgesteld. 100 tekens om toe te lichten is weinig.

Ik kan me bv. goed voorstellen dat je je als vrouw prettiger voelt bij een vrouwelijke gynaecoloog. Discrimineer je dan op basis van sexuele geaardheid?


Als je je prettiger voelt bij een vrouw, maar het je niet uitmaakt op welk geslacht deze valt, dan discrimineer je mijns inziens niet op seksuele geaardheid. Hooguit sexe.

Ik vind discriminatie op seksuele geaardheid not done, maar wat Floorsil ook zegt, het is wel belangrijk dat je je op je gemak voelt bij een behandelaar (en v.v.). Ik had een mannelijke huisarts, maar vond het erg prettig dat het periodieke uitstrijkje door de vrouwelijke assistente gedaan werd bijvoorbeeld.

Aan de andere kant heb ik een mannelijke manueel therapeut bij wie ik me prima op mijn gemak voel, ook als ik deels uit de kleren moet. Ben zelfs (met toestemming van de oude praktijk) mee verhuisd toen mijn fysio vorig jaar na 6 jaar verhuisde naar een andere praktijk die wel goed bereikbaar was voor me. Bij de oude praktijk zat niemand bij wie ik net zo'n klik heb én die ook nog eens dezelfde combinatie van behandelmogelijkheden had (oefentherapie, manueel & dry needling met als plus ook actief als functional trainer buiten de praktijk).

Ik vond het verspilling van tijd en energie om binnen de oude praktijk naar een nieuwe therapeut te gaan in de hoop daar net zo'n klik mee te hebben en hetzelfde te bereiken/behouden. Was mijn peut buiten de regio verhuisd, dan was ik misschien zelfs ook nog wel op zoek gegaan naar een andere praktijk, gezien allerhande andere veranderingen bij de oude praktijk.

Het maakt me verder niet uit wat iemands geaardheid is. Ik ga met plezier naar de sauna met een goede vriend die homoseksueel is, was hij een zij geweest, had me dat ook niet uitgemaakt. Een goede vriendin van heeft ook een voorkeur voor vrouwen, maar als ik daar logeer lig ik ook gewoon naast haar.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:47

Ik vind het wel discriminatie, je maakt namelijk onderscheid obv geslacht en geaardheid. Lijkt me vrij duidelijk voldoen aan de definitie voor discriminatie.
Ik vind het ook walgelijk dat het gebeurt obv geaardheid, maar prioriteit 1 zou voor mij moeten zijn dat professional en cliënt zich bij elkaar op hun gemak voelen. Is daar geen sprake van dan lijkt het me beter de behandelrelatie te verbreken. Discriminatie ovv sexe vind ik wat anders. Ook ingewikkeld, maar ik kan me idd bij een gyn of bekkenbodemfysio nog voorstellen dat je een vrouw wil hebben. Dat vind ik toch anders als geaardheid. Maar zoals gezegd: een goede behandelrelatie is het belangrijkste.

Hutcherson

Berichten: 7399
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 03:06

Het is voor beide partijen prettig om een samenwerking aan te gaan waarin iedereen zich prettig voelt.

Iedereen weet dat discriminatie niet is toegestaan en iederen voelt woede als hij/zij gediscrimineerd wordt. Echter, kun je bepaalde gevoelens en gedachten nu eenmaal niet 'uitzetten'.
Als ik een therapeut tegenover me heb doe steeds zegt 'heb je dit eens besproken met god?' 'god zal je leiden'... Dan wordt ik daar vrij kippig van want ik heb een andere visie over religie.

Als een persoon met een homofobie wordt behandeld door een therapeut die op hetzelfde geslacht valt, dan zal deze persoon zich er niet goed bij voelen (of dit nu legaal is of niet).

Dat is voor zowel de persoon als de therapeut niet prettig. Veel mensen zullen zich nooit eerlijk uitspreken (politiek correct) en een andere reden opgeven.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:03

Cera_D schreef:
Ik miste inderdaad wat extra ruimte om toelichting te geven, ik vind namelijk wel dat het discriminatie is als je puur op de geaardheid van de therapeut niet behandeld wilt worden. Maar aan de andere kant snap ik het ook wel, als vrouw zijnde heb ik bij voorkeur toch een vrouwelijke therapeut omdat je daar toch in je ondergoed staat. En ik kan me best wel goed voorstellen dat dat dan te intiem is als je weet dat je behandelaar op een bepaalde manier naar je zou gaan kunnen kijken, ook al hoort dit natuurlijk puur professioneel te zijn kan ik me heel goed voorstellen dat je daar als patiënt niet echt een lekker gevoel bij hebt.


Voor alle duidelijkheid, jij als vrouw hebt liever geen man aan je lijf( hetero/homo) maar liever een vrouw(hetero/lesbisch)?
Of is het als volgt: jij als vrouw alleen homo man of hetero vrouw aan je lijf??
Eerlijk gezegd weet ik van een lange stoet therapeuten die ik meegemaakt hebt van geen een wat haar/zijn geaardheid is. Maakt me niet uit, als ze maar goed in hun vakgebied zijn.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:55

Ik vind dat altijd zo'n arrogant iets, alsof je zo woest aantrekkelijk bent dat geen enkele kerel of lesbische vrouw van je af zou kunnen blijven _O-

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:49

Shirley schreef:
Ik vind dat altijd zo'n arrogant iets, alsof je zo woest aantrekkelijk bent dat geen enkele kerel of lesbische vrouw van je af zou kunnen blijven _O-

+:)+

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:51

Nou precies dat.
Een heterosexuele man/vrouw duikt toch ook niet zomaar op hun patiënt, waarom zou een bi/homoseksueel persoon dat wel ineens doen?

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:57

Macs schreef:
Nou precies dat.
Een heterosexuele man/vrouw duikt toch ook niet zomaar op hun patiënt, waarom zou een bi/homoseksueel persoon dat wel ineens doen?


Het zegt in elk geval iets over hoe sommige mensen tegen bi-/homosexuele mensen aankijken: duiken op alles en iedereen. Enige criterium: moet van hetzelfde geslacht zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:46

Is allemaal waar, en ik ben het met jullie eens.
Maar het is irrelevant voor de vraag of iemand dáárom een therapeut mag weigeren. Dat mag altijd, om wat voor reden dan ook.

Lumi

Berichten: 4440
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:09

Macs schreef:
Nou precies dat.
Een heterosexuele man/vrouw duikt toch ook niet zomaar op hun patiënt, waarom zou een bi/homoseksueel persoon dat wel ineens doen?


En toch zou ik geen heteroseksuele man als therapeut willen. Een lesbische vrouw vind ik geen probleem.
Dat is mijn recht als patiënt om een therapeut te hebben die ik vertrouw, als iemand anders zich er niet prettig bij voelt dat iemand homoseksueel is dan kan dat, ook als anderen dat geen goede reden vinden.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:10

Ik heb helemaal geen moeite met homoseksualiteit. Mijn huisdokter is homo en is de beste dokter dat ik ooit heb gehad.
Wat ik mij dan weer afvraag is, ga je speciaal aan elke dokter, therapeut, ambulancier, weet ik veel nog wat eerst vragen of die homo/lesbisch is voor die jou mag behandelen?
Je ziet het toch niet aan die mensen of ze homo/lesbisch zijn of niet? Ik heb ook jaren niet geweten dat mijn dokter homo is, ik heb ook nooit naar zijn geaardheid gevraagd... Was toevallig dat ik voorbij zijn huis liep en hem zag met zijn man en dat veranderde voor mij helemaal niets.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70667
Geregistreerd: 24-05-08

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:24

Ik heb het net ingevuld, alleen jammer dat je niet meer ruimte hebt om antwoorden toe te lichten.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 16:59

C_arola schreef:
Ik heb het net ingevuld, alleen jammer dat je niet meer ruimte hebt om antwoorden toe te lichten.


Ik krijg hier idd meer klachten om, maar survio had die optie volgensmij niet.

Tevens is het project al ingeleverd, allemaal bedankt voor de antwoorden!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:53

o, ik had m net ingevuld :+ Ben wel benieuwd naar de uitkomsten eig

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:01

Ik laat de toelichtingen erbuiten ivm privacy.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding