HELP! Betoog schrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

HELP! Betoog schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:37

Ik zou heel graag wat input horen van bokt. Ik heb een herkansing voor een sociologie betoog (HBO social work), die ik volgende week vrijdag uiterlijk moet inleveren.

De docent die dit nakijkt heeft mij een nieuwe stelling gegeven en 2 goede artikelen dus ik ben al aardig op weg. Toch zit ik telkens met de inleiding te malen. Mijn stelling is: De overheid moet het ontstaan van zwarte en witte scholen tegengaan. De gevolgen van zwarte en witte scholen staan in mijn betoog en dat zijn gelijk mijn argumenten (zo heeft mijn docent het voorgesteld). Ik wilde in de inleiding het probleem definiëren, maar dan kom ik gelijk uit op al de gevolgen/argumenten. In mijn inleiding staat nu de stelling en dat het een probleem is omdat het negatieve gevolgen heeft. Verder verwijs ik in mijn inleiding dan naar de tekst voor die problemen. Ook heb ik de begrippen zwarte en witte school gedefinieerd in mijn inleiding. Maar mijn inleiding nodigt nu niet echt uit om te lezen. Verder moet ik ook de relevantie voor de maatschappij en de burger/cliënt duidelijk maken.

Ik begin nu echt aan alles te twijfelen wanneer ik schrijf :') Mijn vorige cijfer was een 3, dus er is echt verbetering nodig -O-. Probeer 'm aan meerdere mensen te laten lezen om zo (hopelijk) een 5,5 te halen. Iemand ideeën?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:42

Misschien kun je het fenomeen uitleggen, zonder gelijk op de voor en nadelen uit te leggen. Zijn er onderzoeken gedaan naar het ontstaan van zwarte en witte scholen? Of bijvoorbeeld verwijzen naar krantenartikelen die aangeven dat er in bepaalde steden een segregatie in scholen bestaat.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: HELP! Betoog schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:45

Misschien zou je de inleiding kunnen beginnen met een anekdote die gelijk ook jouw stelling onderstreept?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:47

NadjaNadja schreef:
Misschien zou je de inleiding kunnen beginnen met een anekdote die gelijk ook jouw stelling onderstreept?

maar wat voor anekdote?

Gracezellaa schreef:
Misschien kun je het fenomeen uitleggen, zonder gelijk op de voor en nadelen uit te leggen. Zijn er onderzoeken gedaan naar het ontstaan van zwarte en witte scholen? Of bijvoorbeeld verwijzen naar krantenartikelen die aangeven dat er in bepaalde steden een segregatie in scholen bestaat.

ben aan het zoeken, dankjewel!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:56

Jtragter schreef:
NadjaNadja schreef:

maar wat voor anekdote?

Schrijf over een kind dat op een zwarte of witte school zit en noem dan de problemen waar hij of zij tegenaan loopt bijvoorbeeld. Dat hij of zijn bijvoorbeeld niet met vrienden uit de buurt naar dezelfde school kan, of weet ik veel wat. Ik hoop dat ik een beetje duidelijker heb verwoord wat ik bedoel met een anekdote!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:58

Ik zou de inleiding zonder oordeel houden. Wat zijn zwarte en witte scholen (percentages afkomst, welke afkomst praten we eigenlijk vooral over of is dat gemengd?), waar komen ze vooral voor en waarom? Sinds wanneer bestaat dit fenomeen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:58

Huiswerktopics mogen toch niet?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:02

Wat tegenwoordig wel gebruikelijk is, is deze volgorde.

Inleiding
In dit betoog ga ik in op de wenselijkheid van het al dan niet tegengaan van het onderscheid in zwarte en witte scholen. Eerst definieer ik wat ik onder zwarte en witte scholen versta. Daarna ga ik in op de mogelijke voor- en nadelen daarvan. Vervolgens presenteer ik mijn conclusie en manieren waarop de door mij als wenselijk geziene situatie bereikt kan worden.

Leewijzer: voor een definitie van zwarte en witte scholen, zie hoofdstuk/paragraaf 1. De mogelijke voordelen leest u in hoofdstuk/paragraaf 2, de mogelijke nadelen in ... enz.

Samenvatting
In dit onderzoek ben ik nagegaan wat de voor- en nadelen zijn van het bestaan van witte en zwarte scholen. Die heb ik als volgt gedefinieerd: ...

De voordelen zijn:
1. ...
2. ...

De nadelen zijn:
1. ...
2. ...

Conclusie
Naar mijn mening dient het onderscheid in witte en zwarte scholen vermeden / bevorderd te worden. Dit kan het beste bereikt worden door de volgende maatregelen:
1. ...
2. ...

Hoofdstuk/paragraaf 1
Wat wordt verstaan onder zwarte scholen?

Hoofdstuk/paragraaf 2
Wat wordt verstaan onder witte scholen?

3 Voor- en nadelen van zwarte en witte scholen

enz.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:05

Ik had een 8 voor deze opdracht :) ik had het onderwerp kinderarmoede en heb het als volgt opgebouwd:

Inleiding - stelling, goeie binnenkomer (het mag toch niet zo zijn dat....) en een korte inleiding waarom dit een probleem is.
Alinea 2 - argument 1
Alinea 3 argument 2
Alinea 4 - argument 3 (+ onderbouwing socioloog)
Alinea 5 - politiek
Alinea 6 - tegenargument (vanuit een socioloog)
Alinea 7 - conclusie

Als je vragen hebt, stel ze gerust

Anoniem

Re: HELP! Betoog schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:33

Academisch gezien hoort een inleiding opgebouwd te zijn op deze manier:

1. Overzicht van het onderwerp: wie, wat, waar heeft het onderzoek gedaan dat de basis is voor jou these of stelling of een ander kort overzicht van het onderwerp.
2. Stelling en/of these: wat is jouw standpunt hierin, of wat ga je bespreken?
3. Een korte layout. "In dit betoog/essay/thesis zal ik beginnen met het uitzetten van de argumenten voor, daarna zal ik de argumenten tegen presenteren om vervolgens tot mijn conclusie te komen". Weet dat je hoe dan ook in een betoog altijd argumenten die niet per se jouw zaak onderstrepen moet aanhalen, de kunst is om ze vervolgens kritisch te verleggen met argumenten die wel aansluiten bij je stelling. Ik vind het overigens het makkelijkst om mijn introductie als laatst te schrijven, omdat het puur en alleen gaat om het introduceren van je onderwerp en het vastleggen van de stelling waarmee jij in je onderzoek stapt.

Misschien nog een tip, google scholar is jouw vriend en in Amerika is er erg veel onderzoek gedaan over segregation in schools. Als je daar op zoekt denk ik dat je heel wat bronnen vindt die het schrijven een stuk makkelijker maken.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:58

Wat Emmaa_ zegt klopt inderdaad. Duidelijk structureren is ontzettend belangrijk in een helder betoog. In je inleiding begin je met een situatieschets, dit kan verschillende vormen aannemen. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwsartikel aanhalen over een debat. Wat ik altijd een fijne optie vind is een anekdote, je begint bijvoorbeeld met iets als:

Citaat:
Miesje zit op de basisschool in Bunschoten. Op het schoolplein is iedereen blank, haar leraren zijn blank, haar vriendinnetjes en vriendjes zijn blank. Voor Miesje is dit erg normaal, maar de overheid maakt zich hier zorgen over. De overheid wil graag dat de school van Miesje multicultureler wordt. Miesjes moeder vind dit onzin.... etc.

beetje banketstaaf voorbeeld, maar you get my drift. Zorg ervoor dat het uitnodigend is om te lezen.

Daarna kun je kort de discussie schetsen en wat termen gaan verduidelijken. Echte argumenten komen nooit in de inleiding.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 22:37

Bedankt allemaal! Veel gehad aan jullie input! Denk dat ik inmiddels een prima inleiding heb.

Babbelaar20 schreef:
Ik had een 8 voor deze opdracht :) ik had het onderwerp kinderarmoede en heb het als volgt opgebouwd:

Inleiding - stelling, goeie binnenkomer (het mag toch niet zo zijn dat....) en een korte inleiding waarom dit een probleem is.
Alinea 2 - argument 1
Alinea 3 argument 2
Alinea 4 - argument 3 (+ onderbouwing socioloog)
Alinea 5 - politiek
Alinea 6 - tegenargument (vanuit een socioloog)
Alinea 7 - conclusie

Als je vragen hebt, stel ze gerust

zou je het erg vinden mijn betoog door te lezen? :D