Hond vaccineren of titeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je hond vaccineren of titeren?

Vaccineren
23 (51%)
Titeren
17 (37%)
Geen van beide
5 (11%)

Totaal aantal stemmen: 45


Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 14:18

Omdat ik dit een reuze interessant onderwerp vind, ben ik van plan hier mijn scriptie over te schrijven.
Wat zijn de negatieve gevolgen van over-vaccineren bij honden?

Onze vorige hond is 18 jaar geworden en hebben we netjes elk jaar laten vaccineren. Toch lees ik steeds vaker dat honden ernstig ziek worden door een vaccinatie of hier zelfs aan overlijden. Een mooi alternatief is Titeren. Door middel van een druppel bloed kan er gekeken worden of er nog genoeg antistoffen in het lichaam van de hond zit.

Nou blijkt zelfs dat 70% van de honden te vaak gevaccineerd wordt. Dat het vaak nog helemaal niet nodig is om te vaccineren omdat een vaccin langer werkzaam is dan dat wij denken. vaccins tegen parvo, hondenziekte en leverziekte schijnen zelfs 7 jaar werkzaam te zijn. Waarom zouden wij dan nog elk jaar of elke 2 jaar vaccineren?

Even wat stukjes uit artikelen die ik heb gevonden:

"Dr. Ronald D. Schultz, één van de meest vooraanstaande veterinaire immunologen ter wereld, verklaart dat de jaarlijkse vaccinatie tegen virusinfecties niet alleen onnodig is, maar dat het ook ernstige problemen kan veroorzaken. Steeds meer dierenartsen, zowel in Amerika als in de U.K. beweren dat vaccinaties meer ziekten veroorzaken dan dat zij bescherming bieden."

"Het kan zijn dat alles met je net ingeënte hond in orde lijkt, maar dat hij een paar weken later huidproblemen of spijsverteringsproblemen krijgt of dat hij agressief wordt naar kinderen.
Niemand die de link legt naar de inenting .... hoewel sommige dierenartsen deze relatie inmiddels wel erkennen."

"Dierenartsen en fabrikanten stellen dat er slechts een kleine minderheid van de honden lijdt aan de nadelige gevolgen van vaccinatie. Volgens onderzoek geleid door de CHC, is deze kleine minderheid altijd nog één op de honderd honden. Bij veel honden met gedragsproblemen, spijsverteringsproblemen, allergieën, huidaandoeningen, slecht werkende organen, auto-immuunziekten, artritis en ga zo maar door, zijn deze problemen terug te voeren naar de dierenartspraktijk en de injectie. Dr. Jean Dodds DVM beweert dat veel dierenartsen de huidige problemen zoals allergieën en immuunziekten wijten aan de cocktail vaccinaties die zo'n twintig jaar geleden werden ingevoerd"

Ik vind dat best schokkende details.
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over vaccineren. Vaccineren jullie netjes elk jaar? Ben je overgestapt op titeren? Of doe je geen van beide? Wat heeft voor jullie de doorslag gegeven om dit juist wel of niet te doen?

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:21

HEEL interessant!

Hier is het de bedoeling om in april mijn reu en teef te titeren. Teefje voornamelijk omdat haar entingen niet allemaal(ze mist de 3e pupenting) in haar boekje staat, en aangezien ze toen niet van mij was weet ik niet of ze toen geent is en als t goed is word ze in juni gedekt. Dus wil eigenlijk wel zeker weten of ze goed beschermd is.

Ik wet alleen nog niet hoe we t met de pups doen. Denk dat dat iets is wat we in overleg met de pupkopers gaan doen.

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:45

ik ben paraveterinair en wij adviseren om op 6, 9 en 12 weken de pups gewoon enten. dan op 1 jarige leeftijd l4, cocktail en evt kennelhoest. Vervolgens elk jaar l4 vaccineren, die is maar 1 jaar geldig. En evt weer kennelhoest. Dan kun je vanaf leeftijd van 4 jaar beginnen met titeren. Het is alleen wel zo dat je dus controleert of de D, H en/of P opnieuw moeten worden herhaalt. Ze zijn alleen niet los verkrijgbaar, dus eigenlijk is maatwerk nog niet mogelijk..

Ik vaccineer mijn eigen hond dus wel jaarlijks l4 en kc en elke 3 jaar dhp.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:49

Ik vind het ook interessant.
Helemaal geen voorstander van blindelings enten.
Nu gaat onze hond wel ieder jaar mee naar het buitenland op vakantie, kom je dan weg met titeren vraag ik me af?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:51

Deze discussie wordt wel vaker gevoerd op bokt.
Ik heb mijn hond altijd laten enten. Waarom? Puur gemak eigenlijk.
We hebben er nu een 2e hondje bij, hij heeft alleen zijn puppyentingen ooit gehad en dasrna niets meer. We hebben hem volledig laten enten. Wellicht dat we vanaf volgend jaar eens gaan kijken naar andere mogelijkheden. Maar om eerlijk te zijn heeft hij gewoon goed gereageerd op de entingen, dus dat vond ik wel prima.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:53

Nee clauh, voor zo ongeveer elk land heb je een geldige rabies enting nodig.
Gewone cocktail wordt niet naar gekeken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:53

Want de rabiës enting is 3 jaar geldig, maar je komt bij mijn weten niet weg met titeren.

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:57

ClauH schreef:
Ik vind het ook interessant.
Helemaal geen voorstander van blindelings enten.
Nu gaat onze hond wel ieder jaar mee naar het buitenland op vakantie, kom je dan weg met titeren vraag ik me af?



Over de grens moeten ze nu nog gewoon geldige vaccinaties hebben. Rabies elke 3 jaar. Naar sommige landen moet je vooraf bloed laten testen, om aan te tonen dat er genoeg antistoffen zijn.

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:01

Ik titer, vaccineer niet graag en nu alleen als dat nodig is ☺️ De 2 ander half jarige hebben nog geen 2de vaccin nodig gehad alleen de pup entingen gehad tot nu toe. De 4 jarige is na zijn pup entingen nog 1x gevaccineerd
De border na zijn pup entingen nog nooit is nu 6

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 15:06

Rabiës is inderdaad nog niet te titeren dus als je naar het buitenland wilt moet je deze wel eens in de drie jaar geven. Parvo, hondenziekte en leverziekte zijn wel te testen als ik het goed heb. Naar mijn weten heb je genoeg aan een titerbepaling als je naar het buitenland wilt.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:15

merithshadow schreef:
ik ben paraveterinair en wij adviseren om op 6, 9 en 12 weken de pups gewoon enten. dan op 1 jarige leeftijd l4, cocktail en evt kennelhoest. Vervolgens elk jaar l4 vaccineren, die is maar 1 jaar geldig. En evt weer kennelhoest. Dan kun je vanaf leeftijd van 4 jaar beginnen met titeren. Het is alleen wel zo dat je dus controleert of de D, H en/of P opnieuw moeten worden herhaalt. Ze zijn alleen niet los verkrijgbaar, dus eigenlijk is maatwerk nog niet mogelijk..

Ik vaccineer mijn eigen hond dus wel jaarlijks l4 en kc en elke 3 jaar dhp.

Hiermee is dus al meerdere keren gebleken dat pups/honden onbeschermd rond kunnen lopen.

TS, je kan altijd eens op de fb pagina titeren met vaccicheck kijken. Heel interessant. En staan hele interessante gevallen tussen. ook verschil met honden die natuurlijk geboren zijn of dmv keizersnede qua bescherming. En dus een hoop honden waarvan verwacht dat ze beschermd waren en dat helemaal niet bleken te zijn. Of pups doe eigenlijk te vroeg geent zijn waardoor de entingen niet gepakt hebben.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 15:21

kiwiwitje schreef:
merithshadow schreef:
ik ben paraveterinair en wij adviseren om op 6, 9 en 12 weken de pups gewoon enten. dan op 1 jarige leeftijd l4, cocktail en evt kennelhoest. Vervolgens elk jaar l4 vaccineren, die is maar 1 jaar geldig. En evt weer kennelhoest. Dan kun je vanaf leeftijd van 4 jaar beginnen met titeren. Het is alleen wel zo dat je dus controleert of de D, H en/of P opnieuw moeten worden herhaalt. Ze zijn alleen niet los verkrijgbaar, dus eigenlijk is maatwerk nog niet mogelijk..

Ik vaccineer mijn eigen hond dus wel jaarlijks l4 en kc en elke 3 jaar dhp.

Hiermee is dus al meerdere keren gebleken dat pups/honden onbeschermd rond kunnen lopen.

TS, je kan altijd eens op de fb pagina titeren met vaccicheck kijken. Heel interessant. En staan hele interessante gevallen tussen. ook verschil met honden die natuurlijk geboren zijn of dmv keizersnede qua bescherming. En dus een hoop honden waarvan verwacht dat ze beschermd waren en dat helemaal niet bleken te zijn. Of pups doe eigenlijk te vroeg geent zijn waardoor de entingen niet gepakt hebben.


Bedankt voor de tip! Heel interessant, zo zie je maar dat er nog veel te leren is.

Zelf ben ik ook afgestudeerd paraveterinair en heb gemerkt dat er best wat mensen zijn die angst hebben voor de L4 enting omdat de hond daar niet goed op reageert. Helaas zelf nooit een titer meegemaakt omdat dat in mijn stage periodes nog helemaal niet bekend was.

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:23

Citaat:
Hiermee is dus al meerdere keren gebleken dat pups/honden onbeschermd rond kunnen lopen.


Waardoor is dat gebleken?? :Y)

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:28

Maar is het wetenschappelijk bewezen dat die titerwaarden echt voldoende bescherming geven tegende infecties?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:39

Ik lees hier al een paar foutjes.Rabies is wel te titteren maar word niet aanvaard met alleen een titter.Wat op zich bizar is want voor sommige landen heb je en rabies en titter nodig.
L4 is niet te titteren een L4 enting werkt helemaal niet jaarlijks maar werkt maar een half jaar. Als je deze enting geeft moet je alleen even kijken waarneer je hem geeft, juist omdat hij maar een half jaar geldig is.De 4 stammen die het meest voorkomen zijn aktief bij 15+ graden dus een enting geven in oktober heeft dus eigenlijk weinig zin.Verder zijn er veel meer stammen als dat je ent dus ondanks een enting kan een hond nog wel weil krijgen.

Zelf titer ik nu, ik entte zowiezo maar om de 3 jaar . Vier honden waren zeer goed beschermt 1 gaf een lagere titer aan die is nu een jaar later opnieuw gedaan.We hadden 1 pup bij van 9 maanden zijn titer was zeer goed.De pup van mijn vriendin die 8 maanden was en een ander ras bleek helemaal niet beschermd :? Toch ook volledig geënt.
https://www.facebook.com/groups/1170151009673305/ Hier kan je veel informatie vinden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:42

ikbencarmen schreef:
Maar is het wetenschappelijk bewezen dat die titerwaarden echt voldoende bescherming geven tegende infecties?

Ja hoor zijn gewoon profs mee bezig van de universiteit Utrecht.

Mijn dochter moest zich laatst laten titeren of haar hepatitus B had aangeslagen,wat niet zo bleek te zijn.Dus ook bij mensen word er getiterd.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:49

merithshadow schreef:
Citaat:
Hiermee is dus al meerdere keren gebleken dat pups/honden onbeschermd rond kunnen lopen.


Waardoor is dat gebleken?? :Y)

Door de titer? Waar het hele topic over gaat... :')

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:08

ik snapte je al niet, :') dacht dat je het had over juist pups titeren en niet standaard vaccineren :')

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:13

merithshadow schreef:
ik snapte je al niet, :') dacht dat je het had over juist pups titeren en niet standaard vaccineren :')

Ohhhh en ik dacht; das toch duidelijk....?!

Kleinigheidje blijf je houden... :P

Op de pagina titeren met vaccicheck zijn er honden geweest die dus alle pup entingen gehad hebben of netjes iederjaar geent waren en niet beschermd bleken. Zag ook een bericht voorbij komen dat ze uiteindelijk voor een ander merk enting gegaan zijn en het toen wel pakte. Maar t is nogal een drukke pagina. Dus kan t niet vinden.. :')



Ik twijfel daardoor nog wat te doen. Er zijn dus ook voorbeelden op de pagina te vinden van pups die bijv tm 12 weken nog niet geent hoefde te worden omdat er dus nog (genoeg) antistoffen aanwezig waren waardoor een enting dus niet werkt/aanslaat.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:21

Puur over DHP, want die kan getiterd worden: sommige pups hebben met 6 weken al geen maternale afweerstoffen meer en kunnen dan dus met 1 enting af, andere pups hebben met 15 weken pas geen maternale afweerstoffen meer en dan zie je dat de puppyentingen vaak niet aan slaan, waardoor ze pas met een jaar goed beschermd zijn, en uiteraard alles er tussenin.

Mijn honden zijn als pup min of meer regulier geënt, laatste enting was op 14 weken omdat ik niet wilde laten enten terwijl één van de twee een oorontsteking had. De dierenarts waarbij ik met een jaar liet titeren gaf aan dat het nutteloos zou zijn, want ze zouden vast toch niet meer beschermd zijn. Er kwamen prachtige waardes uit waar ze, bij een beter ingelichte dierenarts, zonder problemen 3 jaar mee vooruit konden, de dierenarts waar ik was gaf echter alleen aan dat ze voor dit jaar niet geënt hoefde te worden en tekende niets in in het paspoort en gaf in eerste instantie ook de titerstrip (je bewijs) niet mee.

Ik laat zelf wel Rabies (elke 3 jaar) en L4 (ieder jaar, mits ik op de boerderij ben) enten. Rabies omdat ik nogal eens onverwacht plannen heb en L4 omdat we een hoge ratdruk in de sloten rond de boerderij hebben en ze al eens aan een dode rat stonden te trekken met zijn tweeën. Het biedt geen volledige bescherming, maar met de 80% minder kans (want het biedt een dergelijke bescherming) ben ik ook al heel tevreden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:23

[quote="ikbencarmen"]Maar is het wetenschappelijk bewezen dat die titerwaarden echt voldoende bescherming geven tegende infecties?[/quotis het sowieso al bewezen dat vaccinaties werken?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:27

Ja, het is bewezen dat vaccinaties werken, inclusief proeven van beschermde honden en onbeschermde honden die aan parvo/hepatitis/distemper blootgesteld worden waarvan de onbeschermde helft wel ziek wordt/dood gaat en de geënte helft niet.

Ja, het bepalen van de titer is een bewezen manier om te testen of de enting is aangeslagen en dus dat de hond beschermd wordt. En bij de vaccicheck is bewezen dat hij minimaal even zorgvuldig is als laboratoriumwerk (er werden verschillen tussen de uitslagen van het laboratorium en de vaccicheck gevonden, waardoor in eerste instantie aangenomen werd dat het niet werkte. Echter bleek bij het hertesten dat niet de vaccicheck fout was, maar het laboratorium. Dus de vaccicheck had 2x dezelfde uitslag en het laboratorium had bij de hertest een andere uitslag).

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:32

Titeren. Onze pup was vanuit de fokker al gelijk getiterd en daaruit bleek dat ze de eerste puppy inenting niet nodig hadden. Ze zijn volgens het normale entingsschema getiterd, dus 3x. Bij de 2e keer zijn ze ingeënt omdat de waardes heel laag stonden en de 3e keer bleek dat ze bij bijna allemaal goed aangeslagen waren, maar toch waren bepaalde waardes nog wat laag. Iedereen heeft toen wel gekozen om opnieuw in te enten om die waardes omhoog te krijgen.

Voor mij geldt meten = weten. Je kunt wel lukraak inenten maar ook dat is geen zekerheid tot bescherming en ik vind dat je daar met het titeren meer zicht op hebt.
Onderzoeken zijn er dacht ik wel gedaan, volgens mij heb ik die op de FB groep voorbij zien komen. L4, kennelhoest en rabiës had ik per jaar bekeken maar waarschijnlijk enkel rabiës gegeven.

Edit; mijn reactie even wat duidelijker gemaakt.

Sylvia_muis

Berichten: 123
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Wijchen

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:15

Heel interessant topic!
Ik ben zeker voor titeren,meten is weten immers. De betrouwbaarheid van de titertest is al lang heel goed, echter weten de meeste dierenartsen hier nog niet goed mee te werken. Daarom raad ik normaal ook altijd iedereen aan de al genoemde Facebook pagina goed door te lezen. De raad van beheer heeft het titeren al goedgekeurd (zo lang er maar afgetekend wordt in het paspoort), hier zouden meer instanties (uitlaatservice, pension etc.) in mee moeten gaan vind ik persoonlijk.

Alle honden hier in huis zijn getiterd en allemaal voor 3 jaar afgetekend (een zelfs voor 6 jaar, maar inmiddels mag dat niet meer volgens de consensus, dus misschien laten we die nog wel een keer eerder checken). Betekent dat mijn hond alleen de puppy enting gehad heeft en waarschijnlijk hierop nog heel wat jaren door kan. Vind ik toch persoonlijk heel fijn, zo'n enting met al die hulpstoffen is toch een belasting op het lichaam, zeker voor zo'n kleine chihuahua. De andere honden hoeven waarschijnlijk de rest van hun leven niet meer geënt te worden. Rabiës en Weil even buiten beschouwing gelaten.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Hond vaccineren of titeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:36

Ik heb onlangs gekozen voor titeren. Laatste enting was van 2016, ze hoeft in 2021 pas weer. We hebben wel op aanraden van de dierenarts geënt voor Ziekte van Weil omdat ze veel met vee in aanraking komt.