Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:58

ECM schreef:
eilleen333 schreef:
Ik heb ook altijd motivatie issues gehad, maar daar heb ik nu iets voor. Ik heb gewoon een ticket geboekt naar Canada voor 2 juni, en voor die tijd moet ik mijn diploma hebben anders mag ik niet weg. Dat is een beste stok achter de deur, haha!

Wauw, dat is wel echt een hele gave stok achter de deur zeg! Super tof!
Ook erg slim om inderdaad dan zelf maar zo'n stok achter de deur te verzinnen doormiddel van iets wat heel leuk is(en duur, haha)



Het valt voor mij erg mee qua kosten, ik heb daar vrienden wonende die me zelf vroegen of ik wilde komen deze zomer. Ja hoor, haha!

Eigenlijk wilden ze me in april al op de ranch hebben, maar dat was met afstuderen niet te redden helaas. Vorig jaar was ik er in de zomer (juli) en dat beviel goed, dus dit jaar juni t/m augustus.
Nog 73 dagen!!!!

En voor 1 april moet alles klaar zijn van de studie. Anders kan ik op 9 mei mijn diploma niet ophalen en mag ik van mezelf niet weg. Hoezo stok?! :p

Hutcherson

Berichten: 7364
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:54

Als ik tentamen week had dan begon ik twee weken van te voren al met verslagen opzetjes typen en starten met samenvattingen schrijven en die doorlezen non stop. Ik kon die na 2 weken dromen.
De verslagen krkjgen dan iedere dag meer vorm. Ik stelde dan een doel van vandaag moet die competentie af (hoeft nog niet helemaal perfect maar iig al mijn ideeën daarover moesten op papier). Schrappen deed ik als laatste. En als ik een lekker dagje had deed ik nog bonusdingen. Had ik ineens 3 competenties of hoofdstukken af. Altijd fijn! Of soms bleef het bij 1 en ging ik daarna naar stal. Als je ruim plant en niet uitstelt en gebruik maakt van goede momenten,dan kun je het je veroorloven om n dag niks of minder te doen. Ik had alles altijd n weekend van tevoren klaar liggen. Terwijl iedereen liep te stressen, was ik lekker op stal en deed ik nog in alle rust een spellingscheck of wisselde nog even iets om.. En leverde het in. Dat kan dus als je optijd begint.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:55

Sorry dat ik dit topic nog even ophaal, ik heb wel een fijne tip voor dames die graag met flashcards leren. Op Flashcardsbestellen.nl kun je kant en klare setjes met kaartjes, al dan niet met gaatjes en een ring, bestellen. Ze zijn gemaakt van stevig papier en ook met een vulpen zijn ze fijn te beschrijven zonder dat het gaat vlekken.
Nee, ik heb geen connecties met dit bedrijf, ik kwam een advertentie tegen op Instagram en heb een setje besteld.
Ik heb een kortingskaartje bij mijn bestelling gekregen maar aangezien ik 2000 kaartjes heb en tot mijn 86e verjaardag voort kan zal ik die code niet snel gebruiken.
Met de code SHARINGISCARING krijg je €2,50 korting, het is niet veel maar alle beetjes zijn meegenomen toch?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:08

Zonder korting vind ik ze heel duur. Kan je betere gewone systeem kaartjes van Bruna halen. Maar thanks voor code! Dan zijn ze wel goed gesprijsd

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:09

You're welcome! :j
De kaartjes van de Bruna vlekken helaas enorm als je ze beschrijft met een vulpen en aangezien dat ding aan mijn hand zit vastgeroest ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
In kleine oplage zijn ze inderdaad niet heel gunstig geprijsd maar in grotere aantallen is het op zich wel goed te doen.

Anoniem

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:21

Goed topic dit. Ik wil heel graag, ik ben erg gemotiveerd maar leren is voor mij nog heel lastig en loop ik veel vast. Nu is het helemaal lastig, omdat ik vakken moet herkansen waar ik nu geen lessen van volg. Echt moeilijk, want soms heb ik geen idee waar het over gaat -O-

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:26

Kun je geen contact met docenten of medestudenten krijgen Joolien? Die kunnen je vaak wel een ander inzicht geven waardoor dingen makkelijker worden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33822
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:29

Tazzey schreef:
Sorry dat ik dit topic nog even ophaal, ik heb wel een fijne tip voor dames die graag met flashcards leren. Op Flashcardsbestellen.nl kun je kant en klare setjes met kaartjes, al dan niet met gaatjes en een ring, bestellen. Ze zijn gemaakt van stevig papier en ook met een vulpen zijn ze fijn te beschrijven zonder dat het gaat vlekken.
Nee, ik heb geen connecties met dit bedrijf, ik kwam een advertentie tegen op Instagram en heb een setje besteld.
Ik heb een kortingskaartje bij mijn bestelling gekregen maar aangezien ik 2000 kaartjes heb en tot mijn 86e verjaardag voort kan zal ik die code niet snel gebruiken.
Met de code SHARINGISCARING krijg je €2,50 korting, het is niet veel maar alle beetjes zijn meegenomen toch?

Ik gebruik ook deze kaartjes!

Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar ik leer bijna niet. := Stamp wel de dingen waarvan ik weet dat ik ze moet leren maar goed, dat valt wel mee. Ik ga naar alle colleges, doe actief mee etc. Dan leer ik 1 dag van te voren of de dag van het tentamen zelf. Dit doe ik door grondig lezen, aantekeningen maken en leerkaartjes maken. Via die site van Tazzey dus. :) En haal tot nu toe alles in 1 keer. Dossiers daarin tegen heb ik echt een tyfushekel aan. :=
Ik zit wel vaak te twijfelen of ik niet beter na het HBO nog een master kan doen voor de uitdaging. Maar geen idee welke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:31

Tazzey schreef:
Kun je geen contact met docenten of medestudenten krijgen Joolien? Die kunnen je vaak wel een ander inzicht geven waardoor dingen makkelijker worden.

Ja dat is ook de volgende stap. Ik ga nu beginnen met een tentamen leren die ik over 3 weken heb, als dat niet lukt, ga ik idd contact zoeken. Ik was al zo slim geweest om niet zomaar een samenvatting te downloaden, maar om het boek even te lenen uit de bieb :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33822
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:31

Joolien schreef:
Tazzey schreef:
Kun je geen contact met docenten of medestudenten krijgen Joolien? Die kunnen je vaak wel een ander inzicht geven waardoor dingen makkelijker worden.

Ja dat is ook de volgende stap. Ik ga nu beginnen met een tentamen leren die ik over 3 weken heb, als dat niet lukt, ga ik idd contact zoeken. Ik was al zo slim geweest om niet zomaar een samenvatting te downloaden, maar om het boek even te lenen uit de bieb :')

Youtube filmpjes opzoeken, begrippen googelen etc wil wel helpen. :j

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:32

Ik leer ook niet heel fanatiek, ik lees het door en de dingen die niet zijn blijven hangen schrijf ik op de kaartjes en die kijk ik af en toe even in. Dat werkt echt super.

Joolien, samenvattingen van anderen werken vaak niet voor jou. Heel verstandig dus om die niet te gebruiken. Succes!

Anoniem

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:33

Ja MAr als ik iets niet snap dan google ik t vaak ook. Soms dan leg ik het ook wel eens uit aan mijn vriend, om zit ik gewoon tegen KLaaz de kat het uit te leggen :')

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:42

ik heb echt respect voor jullie hoor! ik heb nooit kunnen leren, ik ben daar echt heel slecht in, heel snel afgeleid en dan ging ik weer tekenen of een spelletje doen of gewoon een uur lang naar buiten staren.
wel mijn opleidingen allemaal in 1x afgerond met voldoendes maar niet eens al mijn vakken af gemaakt (maatschappei helemaal niks aan gedaan :O die heb ik afgerond met een werkstuk :')

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:44

Afleiding is bij mij ook een groot probleem. Jarenlang kon ik dat niet plaatsen maar het bleek ADHD te zijn. Nu ben ik zover dat ik ook zonder medicatie mezelf redelijk tot studeren kan zetten als ik wil. Ik studeer het beste laat in de avond, overdag lukt het ook wel maar dan moet ik wel gordijnen sluiten omdat ik anders meer bezig ben met wat er buiten gebeurd dan met mijn werk.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33822
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:48

Tazzey schreef:
Afleiding is bij mij ook een groot probleem. Jarenlang kon ik dat niet plaatsen maar het bleek ADHD te zijn. Nu ben ik zover dat ik ook zonder medicatie mezelf redelijk tot studeren kan zetten als ik wil. Ik studeer het beste laat in de avond, overdag lukt het ook wel maar dan moet ik wel gordijnen sluiten omdat ik anders meer bezig ben met wat er buiten gebeurd dan met mijn werk.

Ik heb inderdaad ook ADHD. Daarom leer ik pas 1 dag van te voren dan heb ik meer druk er achter. :o

Anoniem

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:49

Hoe dan, 1 dag van tevoren? Dat is toch veel teveel stof in 1 keer? Of gaat dat goed tot nu toe?
Dat hoef ik niet te proberen, dan raak ik al zo in de stress dat er niks meer binnen komt :')

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:50

Ik heb vooral goed leren leren nadat ik wist wat mijn persoonlijke drijfveren en stijl is. Je hebt wel een vermoeden, maar het is wel echt leerzaam om daar eens een assessment/test voor te maken

Ik heb een assessment gedaan bij Management Drives (met de kleuren, ik ben oranje met een beetje rood-geel) en de Myers-Briggs test laat zien dat ik ISFJ-a ben.

Door mij daar in te verdiepen heb ik veel meer begrip voor mijn leerstijl en manier van zaken aanpakken gekregen. Het kost daardoor minder energie omdat ik niet meer zonodig alles maar wil uitproberen of iets werkt of mij in verwachtingen te stoppen: sommige dingen werken nu eenmaal niet voor me :)

Ik moet echt doen in de praktijk: eerst zelf fouten maken (soms ook domme) en dan zelf oplossen waarbij ik kennis van anderen gebruik om mij te verbeteren. Logisch? Nee, totaal niet :') maar dat is wel hoe het gaat.

Lang verhaal kort: accepteer soms ook dat iets niét werkt voor je ipv je in een bepaald patroon te dwingen :) ik hoor bij dezelfde club als Tazzey en MarlindeRooz maar juist dat maakt de zoektocht naar mijn eigen stijl zo interessant. Sterker nog: dat geeft rust haha!

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:57

Dat doe ik inderdaad ook. Zodra ik de tentamen datum weet dan begin ik de avond van te voren met lezen.

Joolien, ik kan vrij snel lezen en wat ik lees blijft ook hangen. Omdat er druk op staat kan ik me ook beter concentreren. Ik begin meestal rond een uur of 18.30, gordijnen dicht, muziekje op en lezen, lezen, lezen. Ik blader de stof vaak wel even door en schrijf wat dingen op die ik wil uitdiepen maar het echte stampen doe ik de avond van te voren. Ik besef dat dat niet voor iedereen werkt maar ik ben wel blij dat het voor mij zo werkt. Mijn vader heeft dat ook, die moet meerdere examens per jaar afleggen voor zijn vak, en waar collega's weken moeten studeren leest mijn vader het de avond van te voren voor de televisie even door en hij slaagt. De stof blijft ook goed hangen bij hem. Een familie dingetje denk ik.

Werk jij wel met flashcards? Heb je al eens gekeken naar mindmapping? Dat is wel een fijne methode als je visueel ingesteld bent.

Amaryllis, je moet inderdaad je eigen stijl vinden. Zoek iets wat bij jou past en waar jij rust in kunt vinden. Ik zie vaak mensen vast lopen in het studeren omdat ze zich vastbijten in wat voor een ander goed werkt. Ik heb die fout vroeger ook gemaakt. Een studiegenoot begon op dag 1 al met het lezen, herlezen, nogmaals herlezen, aanstrepen, tekenen, schrijven enz. Ik dacht dat dat zo hoorde en ging dat ook doen maar liep echt muurvast. Ik ben mijn hele schoolleven doorgekomen met 1 avond van te voren doorlezen maar er werd mij altijd verteld dat dat niet goed was. Uiteindelijk heb ik mij neergelegd bij mijn leermethode. Je moet jezelf een paar dingen afvragen. Werkt deze methode voor mij? Blijft de stof hangen? En het allerbelangrijkste, vind ik het op deze manier leuk? Maak je vooral niet druk om wat een ander van jouw leermethode vind, het moet voor jou werken, dat is belangrijk.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33822
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:58

Joolien schreef:
Hoe dan, 1 dag van tevoren? Dat is toch veel teveel stof in 1 keer? Of gaat dat goed tot nu toe?
Dat hoef ik niet te proberen, dan raak ik al zo in de stress dat er niks meer binnen komt :')

Ja ik heb die druk nodig, en het gaat tot nu toe goed. Ik haal natuurlijk geen 8-en maar dat hoef ik ook niet. Maar ik ga dus wel naar alle lessen dus dat helpt heel erg.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:00

Twee boeken goederenrecht zou ik er op een avond van te voren niet meer inkrijgen... zelfs niet als ik de colleges allemaal keurig had gevolgd. Lijkt me toch ook afhankelijk van wat er precies allemaal geleerd moet worden.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:00

Prrrr schreef:
Twee boeken goederenrecht zou ik er op een avond van te voren niet meer inkrijgen... zelfs niet als ik de colleges allemaal keurig had gevolgd. Lijkt me toch ook afhankelijk van wat er precies allemaal geleerd moet worden.


Toch lukte mij dat prima. Het is ontzettend persoonlijk.

Anoniem

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:26

Ja mindmapping ken ik, maar ik had altijd het idee dat dat voor mij niet werkte. Maar dat kan ik als nog proberen, want ik ben wel visueel ingesteld.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat motiveert jou en wat is je leerstrategie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:36

Kijk eens naar het boekje Mindmapping voor Dummies, daar wordt het wel heel goed in uitgelegd.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:44

Wat voor mij een van de belangrijkste redenen is om hard te studeren, is dat ik ziek ben geweest. Ziektekosten kunnen belachelijk hoog oplopen, zonder mijn ouders had ik nu niet weer op school kunnen zitten. Ik had deze kosten namelijk zelf nooit kunnen betalen :(

Daarnaast laat het je inzien dat je extra moet genieten van het leven. Dus het is veel fijner om een extra centje te hebben. Je wilt toch ook kunnen genieten naast de vaste lasten en extra onvoorziene kosten.

Je kunt het *\o/*

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:50

Wat voor mij goed werkt is meedoen in de les en de stof die we gaan behandelen gelezen hebben, zo kan ik vragen stellen mocht ik iets niet snappen en krijg je veel meer mee van de lessen.

Tijdens het lezen onderstreep/markeer ik belangrijke delen. Ik pak meestal een samenvatting van het internet (slecht ik weet het, maar samenvatten kost zoveel tijd) die samenvatting kijk ik na, als ik stukken mis voeg ik ze toe of ik laat iets weg. Vervolgens spreek ik de samenvatting in en luister die vaak terug. Het makkelijke hiervan is dat je andere dingen kan doen tijdens het terug luisteren, zo luister ik vaak op de fiets in het ov en als ik huishoudelijke taken doe.

Mijn motivatie op dit moment is mijn P halen. Daarna mijn diploma ;)