Ik zit nu in mijn tweedejaar van de hbo docent beeldende kunst. Ik heb mijn Propodeuse meteen in het eerste jaar gehaald, en ook in de start van het tweede jaar ging het gewoon prima.
Maar toen gebeurde er in het najaar iets raars. Ik liep gewoon bij met school, moest wel hard werken maar ik haalde het wel, en ook altijd 7ens of 8en in het eerste jaar (tweede jaar was begonnen maar nog geen beoordelingen gehad).. maar op een dag werd ik wakker en voelde ik me wat gek.. wat er precies was wist ik niet maar ik voelde me niet wakker om het zo maar even te noemen.. ik dacht na het ontbijt gaat het vast beter.. maar dat was niet zo. Ik was in de war, wist niet meer wat ik moest doen, ritme kwijt etc. Mijn lessen die dag vielen uit en dus wilde ik alvast wat huiswerk gaan doen, dan was ik de komende avonden lekker vrij. Ik starte een beetje afwezig de laptop op, openende na even na te moeten denken de mail.. en verdomd ik kon ineens niet meer goed lezen. Ik kon de mail met de opdracht al wat langzaam vinden, maar meer dan 3 woorden lezen ging niet! Ik las als een 5 jarige alles letter voor letter, en na een aantal woorden vergat ik alweer wat ik daarvoor las.
Beetje huilerig, moe en verward de dag doorgebracht en s’avonds uiteindelijk Mn ouders al huilend opgebeld. Natuurlijk vroeg Mn vader wat er was en nog wat vragen, maar ik wist niks anders te snotteren dan ‘weet ik niet’
De volgende dag de trein naar Mn ouders genomen en de dag daarna naar de huisarts gegaan. Bloedtesten, bloeddruk meten, hartluisteren etc,. Niks gevonden, dus wss iets mentaals.
De klachten zijn pijn op borst, bebouwd, heel veel hoofdpijn en ook migraine (had al 6 jaar geen migraine gehad, later bijna elke dag), extreem vermoeid, non stop eten of juist bijna maaltijden vergeten en voor zo ongeveer alles mijn motivatie verloren (zelfs voor paardrijden
) lezen enzo gaat nu wel gewoon weer! Heb daar ongeveer 3 weken moeite mee gehad. Nou heb ik school van 9 tot 5 meestal, en daarnaast huiswerk. Ik vind dat best veel en op dit moment. Als ik me zo voel maak ik eigenlijk amper mijn huiswerk nog (ook als we bv door uitval wat eerder klaar zijn). Ondanks dat is mijn achterstand niet super groot, ik heb nu van de 2 beoordeelde blokken alleen in blok 1 maar 1 onvoldoende gehaald. Nog een 8 en een 9, maar de rest was net aan een voldoende.. en ik vermoed dat als mijn docenten niet van mijn situatie zouden weten ik misschien voor de praktijkvakken wel een onvoldoende zou kunnen hebben gehaald.. maar goed.
Mijn motivatie is gewoon helemaal weg, ik voel me vermoeid en voel me lui..
Hiervoor heb ik een mbo 4 opleiding gedaan, dit vond ik heel ver onder mijn niveau liggen en heb niet het gevoel dat ik daar iets geleerd heb. Ik wil dus wel super graag een hbo diploma, omdat ik denk dat het niveau wel goed ligt.. maar van 9 tot 5 school, boodschappen doen, koken, afwas doen en dan ook nog huiswerk (en natuurlijk ook zo nu en dan even douchen enzo natuurlijk Haha) vind ik dus best heftig.
Mijn motivatie voor alles, en dus ook de opleiding, is weg. De stage vind ik wel altijd leuk, maar is erg vermoeiend voor mij nu.
Ik weet ook niet of ik school nu zo zwaar vind omdat ik me zo voel, of dat ik me zo voel omdat school zwaar is.
Overigens nog 1 ding, vorige week is er namens onze klas aan de leidinggevende van onze opleiding doorgegeven dat wij vinden dat als we zulke lange dagen maken we ook geen huiswerk meer zouden moeten hebben.. de reactie was ‘daar gaan wij niks mee doen’ ‘je wist toch dat je aan een zware opleiding begon’ en ‘naast deze opleiding past nou eenmaal geen sociaal leven’.
Eerder hadden we dit ook bij onze mentor aangekaart en die zei ‘ik hoor dit elk jaar maar het ligt echt aan jullie’
Om te horen dat het allemaal aan ons ligt, terwijl dat voor mijn gevoel niet zo is, is niet leuk... dan voel je je toch een beetje zwak, niet goed genoeg..
Ik heb mijn studie wel echt goed overwogen gekozen. Les geven lijkt me zwaar maar wel super leuk, ben creatief en er zijn goede baankansen..
ik vind ook wel dat we fijne docenten hebben!
Maar zijn er hier meer mensen die wat problemen met de studie hebben? Zijn jullie geswitched of door gegaan? En hoe wisten jullie zeker dat het de goede of de slechte keuze was?
Op welke school ik zit houdt ik liever voor mezelf ^^
Sorry het is echt een lang verhaal..
Ik ben zelf ook niet onbekend met (studie)stress en twijfels.
Als je je symptomen en wat er precies gebeurd is daar ook duidelijk aangeeft, kan die misschien meedenken over wat er aan de hand is of was, en wat je het beste kunt doet. Je kunt dan in elk geval je verhaal kwijt.