Hbo studie, wel of niet switchen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HeatherSunny

Hbo studie, wel of niet switchen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 19:50

Ik weet niet of mensen hier mij kunnen helpen, maar wil eigenlijk wel graag mijn verhaaltje/vraag delen.

Ik zit nu in mijn tweedejaar van de hbo docent beeldende kunst. Ik heb mijn Propodeuse meteen in het eerste jaar gehaald, en ook in de start van het tweede jaar ging het gewoon prima.

Maar toen gebeurde er in het najaar iets raars. Ik liep gewoon bij met school, moest wel hard werken maar ik haalde het wel, en ook altijd 7ens of 8en in het eerste jaar (tweede jaar was begonnen maar nog geen beoordelingen gehad).. maar op een dag werd ik wakker en voelde ik me wat gek.. wat er precies was wist ik niet maar ik voelde me niet wakker om het zo maar even te noemen.. ik dacht na het ontbijt gaat het vast beter.. maar dat was niet zo. Ik was in de war, wist niet meer wat ik moest doen, ritme kwijt etc. Mijn lessen die dag vielen uit en dus wilde ik alvast wat huiswerk gaan doen, dan was ik de komende avonden lekker vrij. Ik starte een beetje afwezig de laptop op, openende na even na te moeten denken de mail.. en verdomd ik kon ineens niet meer goed lezen. Ik kon de mail met de opdracht al wat langzaam vinden, maar meer dan 3 woorden lezen ging niet! Ik las als een 5 jarige alles letter voor letter, en na een aantal woorden vergat ik alweer wat ik daarvoor las.
Beetje huilerig, moe en verward de dag doorgebracht en s’avonds uiteindelijk Mn ouders al huilend opgebeld. Natuurlijk vroeg Mn vader wat er was en nog wat vragen, maar ik wist niks anders te snotteren dan ‘weet ik niet’
De volgende dag de trein naar Mn ouders genomen en de dag daarna naar de huisarts gegaan. Bloedtesten, bloeddruk meten, hartluisteren etc,. Niks gevonden, dus wss iets mentaals.

De klachten zijn pijn op borst, bebouwd, heel veel hoofdpijn en ook migraine (had al 6 jaar geen migraine gehad, later bijna elke dag), extreem vermoeid, non stop eten of juist bijna maaltijden vergeten en voor zo ongeveer alles mijn motivatie verloren (zelfs voor paardrijden :( ) lezen enzo gaat nu wel gewoon weer! Heb daar ongeveer 3 weken moeite mee gehad.

Nou heb ik school van 9 tot 5 meestal, en daarnaast huiswerk. Ik vind dat best veel en op dit moment. Als ik me zo voel maak ik eigenlijk amper mijn huiswerk nog (ook als we bv door uitval wat eerder klaar zijn). Ondanks dat is mijn achterstand niet super groot, ik heb nu van de 2 beoordeelde blokken alleen in blok 1 maar 1 onvoldoende gehaald. Nog een 8 en een 9, maar de rest was net aan een voldoende.. en ik vermoed dat als mijn docenten niet van mijn situatie zouden weten ik misschien voor de praktijkvakken wel een onvoldoende zou kunnen hebben gehaald.. maar goed.

Mijn motivatie is gewoon helemaal weg, ik voel me vermoeid en voel me lui..

Hiervoor heb ik een mbo 4 opleiding gedaan, dit vond ik heel ver onder mijn niveau liggen en heb niet het gevoel dat ik daar iets geleerd heb. Ik wil dus wel super graag een hbo diploma, omdat ik denk dat het niveau wel goed ligt.. maar van 9 tot 5 school, boodschappen doen, koken, afwas doen en dan ook nog huiswerk (en natuurlijk ook zo nu en dan even douchen enzo natuurlijk Haha) vind ik dus best heftig.
Mijn motivatie voor alles, en dus ook de opleiding, is weg. De stage vind ik wel altijd leuk, maar is erg vermoeiend voor mij nu.
Ik weet ook niet of ik school nu zo zwaar vind omdat ik me zo voel, of dat ik me zo voel omdat school zwaar is.

Overigens nog 1 ding, vorige week is er namens onze klas aan de leidinggevende van onze opleiding doorgegeven dat wij vinden dat als we zulke lange dagen maken we ook geen huiswerk meer zouden moeten hebben.. de reactie was ‘daar gaan wij niks mee doen’ ‘je wist toch dat je aan een zware opleiding begon’ en ‘naast deze opleiding past nou eenmaal geen sociaal leven’.
Eerder hadden we dit ook bij onze mentor aangekaart en die zei ‘ik hoor dit elk jaar maar het ligt echt aan jullie’
Om te horen dat het allemaal aan ons ligt, terwijl dat voor mijn gevoel niet zo is, is niet leuk... dan voel je je toch een beetje zwak, niet goed genoeg..

Ik heb mijn studie wel echt goed overwogen gekozen. Les geven lijkt me zwaar maar wel super leuk, ben creatief en er zijn goede baankansen..
ik vind ook wel dat we fijne docenten hebben!

Maar zijn er hier meer mensen die wat problemen met de studie hebben? Zijn jullie geswitched of door gegaan? En hoe wisten jullie zeker dat het de goede of de slechte keuze was?

Op welke school ik zit houdt ik liever voor mezelf ^^

Sorry het is echt een lang verhaal..
Laatst bijgewerkt door HeatherSunny op 08-03-18 20:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:57

Ik wil je niet bang maken en ben ook absoluut geen arts, maar je symptomen doen me erg denken aan een (kleine) TIA, beroerte, of andere neurologische aandoening die heel plots op kan treden en kan zorgen voor verwarring, vermoeidheid, en plotselinge (lees: van de ene op de andere dag) uitval van cognitieve functies zoals lezen of logisch nadenken.

Ben je door je huisarts naar een neuroloog gestuurd en zijn er hersenscans genomen ?

Ook: veel sterkte, dit lijkt me heel rot! :(:) Ik ben zelf ook niet onbekend met (studie)stress en twijfels.

Ik zou aangeven bij de studiebegeleider en/of een vertrouwenspersoon of mentor dat je een medisch/mentaal probleem hebt (gehad). Vaak houden ze dan meer rekening met je en kun je eventueel langer over vakken doen, of kunnen ze samen met je kijken of je misschien beter kunt overstappen, bijvoorbeeld door je dmv stages kunt orienteren op een ander (deel van je) vakgebied.

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:01

Ygritte schreef:
Ik wil je niet bang maken en ben ook absoluut geen arts, maar je symptomen doen me erg denken aan een (kleine) TIA, beroerte, of andere neurologische aandoening die heel plots op kan treden en kan zorgen voor verwarring, vermoeidheid, en plotselinge uitval van cognitieve functies zoals lezen of logisch nadenken (lees: van de ene op de andere dag).

Ben je door je huisarts naar een neuroloog gestuurd en zijn er hersenscans genomen ?

Ook: veel sterkte, dit lijkt me heel rot! :(:) Ik ben zelf ook niet onbekend met (studie)stress en twijfels.

Ik zou aangeven bij de studiebegeleider en/of een vertrouwenspersoon of mentor dat je een medisch/mentaal probleem hebt (gehad). Vaak houden ze dan meer rekening met je en kun je eventueel langer over vakken doen, of kunnen ze samen met je kijken of je misschien beter kunt overstappen, of je dmv stages kunt orienteren op een ander (deel van je) vakgebied.

Dankjewel! Mijn mentor en mijn decaan weten er nu van. Mijn mentor denkt wel dat ik echt een goede docent kan worden en maakt zich over mijn cijfers eigenlijk niet veel zorgen zegt hij.
Vanuit de huisarts was ik naar de ggz gestuurd waar de conclusie kwam dat ik burn out verschijnselen had gehad en dus overspannen was geraakt door iets. Wat precies weet ik niet, het kan namelijk ook zo zijn dat jaren lang kleine dingen zijn gebeurd die zonder dat ik het door had zich opgestapeld hebben. De decaan heeft mij doorverwijst naar de schoolpsycholoog :)

xChanelx

Re: Hbo studie, wel of niet switchen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:10

Als ik je verhaal lees, denk ik ook eerder aan een lichamelijke aandoening dan aan een mentaal probleem. Kun je niet voor een second opinion naar een andere arts?

Verder lees ik vooral dat je wel graag deze opleiding wil doen en ook het beroep bij je vindt passen. Daarnaast ben je zelfs voor het paardrijden je motivatie verloren, terwijl ik het idee krijg dat je dit altijd erg leuk vond! Dat klinkt voor mij alsof er meer aan de hand is dan een studie niet leuk vinden/niet aankunnen.
Alles kost je (extra) moeite, dan moet er ook meer zijn qua oorzaak.

Misschien is het nog helpend om aan mensen in je omgeving (bijv. je ouders) te vragen of zij het idee hebben dat het bij jou iets lichamelijks of mentaals is. Misschien zien zij wel dat je al jarenlang te hard je best doet en altijd het beste uit jezelf wil halen (ik noem maar iets) en snappen zij dat je burn out verschijnselen hebt, terwijl je dit zelf moeilijk vindt om te zien. Dit is een pure hypothese! Geen idee of het in jouw geval zo is.

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:20

xChanelx schreef:
Als ik je verhaal lees, denk ik ook eerder aan een lichamelijke aandoening dan aan een mentaal probleem. Kun je niet voor een second opinion naar een andere arts?

Verder lees ik vooral dat je wel graag deze opleiding wil doen en ook het beroep bij je vindt passen. Daarnaast ben je zelfs voor het paardrijden je motivatie verloren, terwijl ik het idee krijg dat je dit altijd erg leuk vond! Dat klinkt voor mij alsof er meer aan de hand is dan een studie niet leuk vinden/niet aankunnen.
Alles kost je (extra) moeite, dan moet er ook meer zijn qua oorzaak.

Misschien is het nog helpend om aan mensen in je omgeving (bijv. je ouders) te vragen of zij het idee hebben dat het bij jou iets lichamelijks of mentaals is. Misschien zien zij wel dat je al jarenlang te hard je best doet en altijd het beste uit jezelf wil halen (ik noem maar iets) en snappen zij dat je burn out verschijnselen hebt, terwijl je dit zelf moeilijk vindt om te zien. Dit is een pure hypothese! Geen idee of het in jouw geval zo is.

Dankjewel! Mijn ouders waren zelf erg verbaasd en snapte het ook niet zo goed waar het vandaan kwam. Hoorde wel van zowel mijn moeder als mijn mentor dat ik te perfectionistisch was, wat natuurlijk wel een struikelblok is.. eerst dacht ik valt wel mee maar na iets langer nadenken klopt dit denk ik wel. Ik ga eerst even nog in gesprek met de schoolpsycholoog deze maand, maar als dat niet helpt is het idd misschien om een secondopinion te vragen bij de ha :) dankjewel!! Verder sprak een andere leraar waar ik goed mee kan, maar die ik er nog niet over verteld had mij aan toen ik voor een opdracht Eem privé gesprek met mij had. Hij vroeg ook of een burn out had of depressief was, en mijn oude mentor sprak ik laatst in dr kantine want die zag ook iets van een depressie op treden, dat ik goed op moest passen en ook hulp moest vragen indien nodig

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:31

Volgens mij is het wel veelzeggend dat jijzelf en je ouders verbaasd zijn over de diagnose "burn-out", aangezien alles daarvoor redelijk goed leek te gaan.

Natuurlijk kan dat, en kan het zo zijn dat de lange dagen op school uiteindelijk geleid hebben tot stress-symptomen, maar ik vind de zeer plotselinge opkomst (van de ene op de andere dag, zoals je zelf beschrijft) van verwarring, vermoeidheid, vergeten te eten en zelfs moeite met vloeiend lezen toch veel meer duiden op iets neurologisch. Of het kan een combinatie zijn van stress-klachten en een neurologische klacht, natuurlijk.

Goed dat je naar de student-psycholoog gaat! :j Als je je symptomen en wat er precies gebeurd is daar ook duidelijk aangeeft, kan die misschien meedenken over wat er aan de hand is of was, en wat je het beste kunt doet. Je kunt dan in elk geval je verhaal kwijt.

Het lijkt me ook wellicht raadzaam om eerder naar de huisarts te gaan, wellicht een andere huisarts voor een second opinion. Als er wel iets lichamelijks/in de hersenen is, is het misschien handig dat vroeg te weten en proberen te verhelpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:36

Heel vreemd dat er geen scan is gemaakt maar al snel de diagnose burn out er aan gegeven word. Het kan natuurlijk maar als ik jou ws zou ik toch nog aandringen op meer onderzoek.
En switchen?? Op de volgende opleiding heb je ook weer veel werk, dan dit tweede jaar maar in twee jaar doen, derde en vierde worden gemakkelijker. En je vind dit leuk dus waarom switchen.

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:39

Ygritte schreef:
Volgens mij is het wel veelzeggend dat jijzelf en je ouders verbaasd zijn over de diagnose "burn-out", aangezien alles daarvoor redelijk goed leek te gaan.

Natuurlijk kan dat, en kan het zo zijn dat de lange dagen op school uiteindelijk geleid hebben tot stress-symptomen, maar ik vind de zeer plotselinge opkomst (van de ene op de andere dag, zoals je zelf beschrijft) van verwarring, vermoeidheid, vergeten te eten en zelfs moeite met vloeiend lezen toch veel meer duiden op iets neurologisch. Of het kan een combinatie zijn van stress-klachten en een neurologische klacht, natuurlijk.

Goed dat je naar de student-psycholoog gaat! :j Als je je symptomen en wat er precies gebeurd is daar ook duidelijk aangeeft, kan die misschien meedenken over wat er aan de hand is of was, en wat je het beste kunt doet. Je kunt dan in elk geval je verhaal kwijt.

Het lijkt me ook wellicht raadzaam om eerder naar de huisarts te gaan, wellicht een andere huisarts voor een second opinion. Als er wel iets lichamelijks/in de hersenen is, is het misschien handig dat vroeg te weten en proberen te verhelpen.

Dankjewel! Er waren wel een paar tekenen vooraf, maar ik weet niet of die er mee te maken hebben. Had een jaar ervoor pijn oo de borst en een benauwd gevoel soms, longen en hart gecheckt in het ziekenhuis en die waren in orde. In de vakanties waren deze klachten weg. En de week voor die heftige reacties had ik veel hoofdpijn gehad, maar alles met paracetamols weggewerkt.. het zou dus kunnen dat het wel met elkaar jn verband staat. Maar voor mij kwam het onverwachts

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 20:40

bigone schreef:
Heel vreemd dat er geen scan is gemaakt maar al snel de diagnose burn out er aan gegeven word. Het kan natuurlijk maar als ik jou ws zou ik toch nog aandringen op meer onderzoek.
En switchen?? Op de volgende opleiding heb je ook weer veel werk, dan dit tweede jaar maar in twee jaar doen, derde en vierde worden gemakkelijker. En je vind dit leuk dus waarom switchen.

Dat klopt helemaal!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:45

Het kan echt heel veel zijn, zelfs lyme en ook dat is niet makkelijk positief te testen.

Als je gevoel zegt dat het geen Burn out is, dan echt verder onderzoek laten doen hoor.

Sterkte!

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:09

sneeuwpop schreef:
Het kan echt heel veel zijn, zelfs lyme en ook dat is niet makkelijk positief te testen.

Als je gevoel zegt dat het geen Burn out is, dan echt verder onderzoek laten doen hoor.

Sterkte!

Dankjewel! Denk zelf dat overspannen wel heel goed mogelijk is, ivm met de lange dagen en grote inspanning voor de opleiding, en dat 80% van mijn klasgenoten ook met veel stress van school kampt.. maar als ik zo de andere reacties lees is het inderdaad wel bijzonder dat ze alleen maar even bloedprikken, niks vinden en het dan op iets psychisch gooien.. maar heb vaker het idee dat huisartsen in Nederland (niet alleen mijne, maar alle) niet snel doorverwijzen of verder onderzoek aanbieden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:08

Dat je de week voorafgaand ook hoofdpijn had, kan ook wijzen op een TIA.
Ik zou dit nogmaals aankaarten bij de huisarts.
Wat betreft je studie. Misschien is het goed om een tijd een timeout te nemen. Dan mis je misschien een studiejaar, maar goed zorgen voor jezelf is belangrijk. Je kunt dan alsnog een keuze maken voor vervolg van je studie of wat anders.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 02:42

Ben je ooit op Lyme getest? Ik heb het namelijk ook gehad. Lezen ging niet meer, moest alles wel 20x woord voor woord herlezen voor het 'binnen kwam'. Zelfs gesprekken voeren werd uiteindelijk heel moeilijk, ik kon nauwelijks nog praten of me concentreren op het gesprek. Ik hoorde wel wat mensen tegen me zeiden maar het leek alsof het allemaal van ver weg kwam en ik begreep de woorden niet meer. Lyme kan een grote neurologische invloed hebben en kan maanden/jaren als slapende ziekte sluimeren in je lichaam en dan plots totaal onverwacht opkomen. Het is helaas moeilijk te testen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 03:54

In het begin van het lezen dacht ik ook gelijk aan een burn out! Ook bij een burn out kunnen er klachten zijn van niet kunnen lezen. (lichaam zegt letterlijk van ik kap er even mee) Alleen zo plots klaps van nergens last van naar de klachten die jij hierboven beschrijft gingen mijn gedachten ook steeds meer naar een tia. En dan vooral dat je vaker zo'n hoofdpijn hebt gehad.

Daarom raad ik je ook met klem aan om dit echt zsm verder te laten onderzoeken. Van en tia houd je vaak geen restverschijnselen over. Echter is een tia vaak wel een voorbode op een propje of een bloeding in je hersenen. Waar je eigenlijk zelden zonder kleerscheuren van af komt.

Een Tia heeft dan dus een onderliggende oorzaak die dan zo snel mogelijk onderzocht moet worden.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 08:13

Ik moest direct denken aan een TIA of beroerte.. misschien nog even weer naar de huisarts om je door te laten sturen naar het ziekenhuis voor onderzoek? Want als het een tia of beroerte was, is hier misschien een reden voor en kan het ook weer gebeuren, dat wil je echt niet.. meestal krijgen mensen die zoiets gehad hebben bloedverdunners.

Vanwege stoppen / switchen: vind je het een leuke studie, op het feit dat het zwaar is na? Want als je het echt leuk vindt, kun je misschien beter doorgaan..

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 12:13

Texas02 schreef:
Ik moest direct denken aan een TIA of beroerte.. misschien nog even weer naar de huisarts om je door te laten sturen naar het ziekenhuis voor onderzoek? Want als het een tia of beroerte was, is hier misschien een reden voor en kan het ook weer gebeuren, dat wil je echt niet.. meestal krijgen mensen die zoiets gehad hebben bloedverdunners.

Vanwege stoppen / switchen: vind je het een leuke studie, op het feit dat het zwaar is na? Want als je het echt leuk vindt, kun je misschien beter doorgaan..

Sorry late reactie. Heb me even een tijdje van social media geweerd.

Ik heb wel een beetje mijn twijfels.. maar ik weet niet zo goed of dat is vanwege de studie zelf of de stress om eerlijk te zijn. Er zijn wel punten aan mijn studie die ik niet fijn vind.. maar ik weet ook niet zo goed wat ik anders wil, en ik denk ook dat elke studie wel zijn dingetjes heeft.. dus twijfels

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:23

Dat ken ik maar al te goed.. Het is ook lastig hoor, weten wat je wilt.. Ben soms best jaloers op de mensen die van kind af aan weten wat ze willen en dat dan gaan doen..

Maar hoe gaat het nu met je, heb je nog steeds klachten of gaat het beter? Was je nog naar de dokter geweest?

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:28

Texas02 schreef:
Dat ken ik maar al te goed.. Het is ook lastig hoor, weten wat je wilt.. Ben soms best jaloers op de mensen die van kind af aan weten wat ze willen en dat dan gaan doen..

Maar hoe gaat het nu met je, heb je nog steeds klachten of gaat het beter? Was je nog naar de dokter geweest?

Gaat met up en downs.. motivatie is nogal weg en heb eigenlijk niet meer de zin/energie en voor mijn ‘gevoel’ ook niet de tijd om voor school nog wat gedaan te krijgen.

Heb een doorverwijzing naar de psycholoog gekregen. Wilde graag de studentenpsycholoog bij ons op school, leek me het makkelijkst.
Dus ook naar de decaan gegaan met hoe en wat, die me dan binnen school naar de studentenpsycholoog door kon sturen. Woensdag eerste afspraak daar :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 05:56

Dat is een goed idee, ik hoop dat je er iets aan hebt! Succes!!

zidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:12

Mijn verhaal:

Na de havo begonnen aan de PABO. Jaar 1 was geweldig. Jaar 2 begon ik te twijfelen. Ik stond eigenlijk niet achter het onderwijssysteem en het leven als juf bleek eigenlijk alleen maar het volgen van regeltjes en handleidingen te zijn. En als ontzettend creatief persoon, haat ik regeltjes en handleidingen. Al helemaal als ik zie dat de kinderen daar veel minder van leren dan van een interactieve les die ik zelf zou ontwerpen... Maar daar is dus vrij weinig ruimte voor in het basisonderwijs.... Ik ben na een half jaar in de 2e gestopt. Toen heb ik een paar maanden met paarden gewerkt in het buitenland om in september een opleiding te volgen waar ik wel mijn creativiteit in kwijt kon. Maar ik kwam terug uit Tsjechië en kon niets vinden wat mij aansprak. Ik zag het als een must om een diploma te hebben en ben weer terug gegaan naar de PABO. Weer jaar 2 en dit keer deeltijd. Ik haalde mijn propedeuse en kwam er achter dat het tóch niet was wat ik wilde.

Ik vond het verschrikkelijk om voor de tweede keer te stoppen met dezelfde opleiding...

Maar zag dat er een nieuwe manege in de buurt werd opgestart en ik bood mijzelf aan als vrijwilliger. Hier kreeg ik veel vrijheid om mijn creativiteit toe te passen. Ik heb in een jaar tijd dat ik hier was 3 opleidingen afgerond. HBO social media expert van NTI, Cursus Grafisch Vormgeven op MBO+ niveau en de opleiding tot manege instructeur.

Momenteel geef ik les op een manege waar ik meer op mijn plek ben. Hier pas ik toe wat ik op de PABO heb geleerd, wat ik op mijn (heftige) buitenlandse ervaring heb geleerd en ook dit is weer een groeiend bedrijf die een social media 'expert' en grafisch vormgever kan gebruiken :). Ik ben naast mijn werk hier ook mijn eigen bedrijf als grafisch vormgever (gericht op hippische bedrijven) opgestart.

Ik ben nog niet helemaal waar ik wil zijn, maar ik maak stappen en ben over het algemeen heel gelukkig. Ik geloof enorm in dat dingen moeten zijn zoals ze zijn. Zonder mijn ervaring in Tsjechië (die ik niet met superveel plezier over zou doen) zou ik niet op de manege in de buurt af zijn gestapt, was ik geen opleiding tot manege instructeur gaan doen en was ik niet nu op de manege aan het werk geweest waar ik nu ben. Terwijl dit een plek is waar ik écht hoor! En al heb ik nu geen 4 jarige voltijd ingewikkelde HBO afgerond, kom ik er vast wel :).

Ik ga je geen tips of adviezen geven, maar deel gewoon even mijn verhaal. Het helpt mij namelijk altijd enorm om andere verhalen te horen. Motiveert lekker :)

Sterkte in deze moeilijke tijd!