Ophalen bij ziekte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Ophalen bij ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 12:21

Hoi bokkers!

Ik vraag mij het volgende af:

Ik werk voor een groot (>1000 man) detacheringsbedrijf en wij vertrekken ongeveer met 10-30 man naar de klant. We verzamelen op ons kantoor en gaan dan met volle 7 persoons bussen naar de klant toe.

Nu vraag ik me af hoe dat zit als ik mij ziek meld tijdens de dag.
Stel: ik hou het niet vol op het werk en we zijn een goed uur rijden van ons kantoor af. Mijn collega’s hebben nog zo’n 5 uur werk. Ik meld me ziek bij ons kantoor, maar krijg te horen dat ze geen vervanging hebben en mij niet kunnen ophalen omdat er geen chauffeurs beschikbaar zijn/beschikbaar willen stellen (want; dan toch weer extra diesel kwijt etc). Kunnen ze mij dan 5 uur laten wachten tot mijn collega’s klaar zijn en ik met hun mee terug kan rijden? Of moeten ze mij ophalen?
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 08-03-18 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Ophalen bij ziek melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:33

Kan je niet met het ov naar huis.
Geen idee hoe dat in deze constructie zit en fijne werkgever dan verantwoordelijk is voor vervoer terug

Matheno

Re: Ophalen bij ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:36

Tja, meestal voel je s'ochtends toch al wel hoe fit je bent?
En anders idd misschien met het OV terug.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:39

volgens mij is geen enkele werkgever verplicht om in te staan voor ziekenvervoer?
zou me straf lijken toch?

als jij je 's morgens niet goed voelt,blijf je toch beter gewoon direct thuis,zeker als je weet dat je die dag op locatie bent en niet zomaar naar huis kan als het niet meer lukt.
zoiets is te voorzien op voorhand lijk me?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:41

Tja, geen idee, ligt er allicht ook aan wat je mankeert met het ene zou je kunnen wachten met het andere wil je alleen maar in bed liggen of op de wc zitten of wat dan ook en als je met Eigen vervoer zou zijn en je wordt echt ziek zou je hetzelfde probleem hebben plus dat je auto daar an eventueel achter blijft.

Collega die je naar huis zou kunnen brengen (eentje die niet met het busje is en reiskosten kan declareren zou ook optie zijn) of werkgever kan allicht iets regelen, of je belt iemand van thuis die je komt halen, of ov, aantal opties.

Vaste regel geen idee of die bestaat, bij veel werkgevers zal er wel iets geregeld worden afh. van de situatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:42

Volgens mij is de werkgever daar idd niet verantwoordelijk voor. Tenzij er sprake is van een bedrijfsongeval en je daardoor je ziek moet melden?

Lijkt me ook wel gek om dat aan je werkgever te vragen. En je kan je dan toch die ochtend al ziek melden en niet eerst ‘proberen’?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:45

Dat zal nogal aan de situatie liggen.
Als jij kotsend door je benen zakt gaat heus iemand je wel thuisbrengen hoor.
Heb je een vorm migraine, buikpijn of gewoon algehele zwakte dan kun ook gewoon met de bus naar huis of jezelf even afzonderen tot het eind van de dag lijkt mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:45

Waarom geen taxi bellen of met het OV gaan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:47

Volgens de wet mag een werkgever het herstel van een zieke werknemer niet hinderen. Dus als jij zieker zou worden door op locatie te blijven en hij werkt niet mee aan vervoer naar huis (dat hoeft overigens niet te betekenen dat-ie een auto moet sturen!) zou je hem daar op aan kunnen spreken. OV terug naar kantoor (als daar jouw auto staat en je kunt nog rijden) of rechtstreeks naar huis moet in ieder geval vergoed worden. Is dat niet mogelijk, en kom je er alleen met een taxi weg, dan moet je werkgever die taxi vergoeden. Knelpuntje hier is natuurlijk: wie bewijst dat-ie zieker wordt door op locatie te blijven? :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:49

Als ze op de werklocatie een mooi bankje in een hoekje met een dekentje voor je vinden, dan denk ik niet dat je daar zieker van wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:51

Ibbel schreef:
Volgens de wet mag een werkgever het herstel van een zieke werknemer niet hinderen. Dus als jij zieker zou worden door op locatie te blijven en hij werkt niet mee aan vervoer naar huis (dat hoeft overigens niet te betekenen dat-ie een auto moet sturen!) zou je hem daar op aan kunnen spreken. OV terug naar kantoor (als daar jouw auto staat en je kunt nog rijden) of rechtstreeks naar huis moet in ieder geval vergoed worden. Is dat niet mogelijk, en kom je er alleen met een taxi weg, dan moet je werkgever die taxi vergoeden. Knelpuntje hier is natuurlijk: wie bewijst dat-ie zieker wordt door op locatie te blijven? :+

Dat is dan dus denk ik alleen in het geval van een bedrijfsongeval die spoed vereisen.
Een onbehandelde botbreuk of wordt slechter als je langer op locatie blijft. Of een slagaderlijke bloeding, of een acute blindedarmontsteking of een hartaanval.
Maar in het geval van die bloeding of hartaanval bel je natuurlijk 112 :+

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 12:53

Op voorhand ziek melden kan niet altijd, als ik op sta met hoofdpijn ga ik me niet ziekmelden. Maar het zou natuurlijk kunnen dat na een aantal uur erger wordt, of worden jullie nooit ziek gedurende de dag? (Voor de duidelijkheid: ik ben op dit tijdstip al 7 - 10 uur aan het werk).
OV is niet echt een optie, dat is al gauw 3 uur enkele reis (onze klanten liggen zeer afgelegen) en daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten als je ziek bent.

Taxi zou op mijn rekening komen zou mijn werkgever zeggen.

@ Sizzle, ja? Mijn collega’s niet hoor en ons kantoor stuurt niemand. Dus wie dan?

@ Ibbel, bedankt voor je reactie! Ik was inderdaad benieuwd hoe dit wettelijk geregeld is.
Edit; ja het gaat dus niet om een slagaderlijke bloeding oid. :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:58

Maar als je je 's ochtends prima voelt en je gaat met je eigen vervoer naar je bedrijf toe en vanuit daar word je verder vervoerd... dan is het toch vreemd als je het dan maar zelf moet uitzoeken als je ziek bent?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:05

Inderdaad vreemd Tink89, maar helaas wettelijk wel toegestaan.

Is het sociaal en collegiaal, nee, absoluut niet.
Hier zou er gelijk een peleton aan collega's gereed staan om je naar huis te brengen.

Lastige situatie TS, niemand privé die je op kan halen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:05

Dat vind ik ook, dus daarom ben ik benieuwd wat hier wettelijk voor geregeld is. Als hier nou niks voor geregeld is, mag ik dan wel verwachten dat ik die uren krijg doorbetaald? Ik werk niet, maar ik kan ook niet naar huis toe (behalve op eigen kosten met een taxi) en zit dus gewoon ‘vast’ bij onze klant.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:07

Midden op de dag is iedereen in mijn privé omgeving met auto/rijbewijs ook gewoon aan het werk..

Mijn collega’s zouden me met alle liefde naar huis willen brengen als we ander werk zouden doen. Maar met dit werk kan dat helaas echt niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:29

Dit is zo'n speciale vraag dat je beter even contact op kan nemen met het juridischloket.
Het eerste gesprek/vraag is gratis.
https://www.juridischloket.nl/

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:09

_Ekenna schreef:
Nu vraag ik me af hoe dat zit als ik mij ziek meld tijdens de dag.
Stel: ik hou het niet vol op het werk en we zijn een goed uur rijden van ons kantoor af. Mijn collega’s hebben nog zo’n 5 uur werk. Ik meld me ziek bij ons kantoor, maar krijg te horen dat ze geen vervanging hebben en mij niet kunnen ophalen omdat er geen chauffeurs beschikbaar zijn/beschikbaar willen stellen (want; dan toch weer extra diesel kwijt etc). Kunnen ze mij dan 5 uur laten wachten tot mijn collega’s klaar zijn en ik met hun mee terug kan rijden? Of moeten ze mij ophalen?

Ik zou denken dat je vrij bent om te gaan, maar of je teruggebracht zou moeten worden naar kantoor? Ik weet het niet.

Kun je niet naar het dichtsbijzijnde station gebracht worden? Scheelt waarschijnlijk een hoop reistijd voor jou en is wellicht niet zo lang rijden?