Geen verlenging, ook geen ontslagbrief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Geen verlenging, ook geen ontslagbrief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:39

MyWishMax, hoe zit het dan met het vaste contract?

Aanzegvergoeding was ik inderdaad ook al ergens tegengekomen :j

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:56

Als er een einddatum in je contract staat, dan Is opzeggen niet nodig. Er zijn tegenwoordig vele slimme contracten in omloop en meestal staat er een einddatum in en dan eindigt het contract op die datum zonder dat bedrijf ook maar iets hoeft te doen...al regelmatig meegemaakt.

Die hele flexwet zet werknemers steeds weer op straat....geen een bedrijf wil meer vaste mensen in dienst nemen en daarom gegruiken ze een einddatum in het contract zodat ze zelf kunnen beslissen om je een maand van te voren weer een verlenging aan te bieden en hoeven ze na 2x verlengrn niet automatisch in dienst te nemen...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:01

MyWishMax schreef:
Prrrr; Even voor mezelf, een contract langer dan 6 maanden of 6 maanden en langer?



Citaat:
Artikel 668
1.
De werkgever informeert de werknemer schriftelijk uiterlijk een maand voordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt:
a. over het al dan niet voortzetten van de arbeidsovereenkomst; en
b. bij voortzetting, over de voorwaarden waaronder hij de arbeidsovereenkomst wil voortzetten.
2.
Lid 1 is niet van toepassing, indien:
a. bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst schriftelijk is overeengekomen dat deze eindigt op een tijdstip dat niet op een kalenderdatum is gesteld; of
b. de arbeidsovereenkomst is aangegaan voor een periode korter dan zes maanden.
3.
Indien de werkgever de verplichting, bedoeld in lid 1, aanhef en onderdeel a, in het geheel niet is nagekomen, is hij aan de werknemer een vergoeding verschuldigd gelijk aan het bedrag van het loon voor één maand. Indien de werkgever die verplichting niet tijdig is nagekomen, is hij aan de werknemer een vergoeding naar rato verschuldigd. De vergoeding is verschuldigd vanaf een maand na de dag waarop de verplichting op grond van lid 1 is ontstaan. De vergoeding is niet langer verschuldigd, indien de werkgever in staat van faillissement is verklaard, aan hem surseance van betaling is verleend of op hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is.
4.
De arbeidsovereenkomst wordt geacht voor dezelfde tijd, maar ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden te zijn voortgezet, indien:
a. de arbeidsovereenkomst, bedoeld in lid 1, na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667, lid 1, wordt voortgezet en de werkgever de verplichting, bedoeld in lid 1, onderdeel a of b, niet is nagekomen; of
b. de arbeidsovereenkomst, bedoeld in lid 2, na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667, lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet.
5.
Lid 4, onderdeel b, geldt tevens wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting van de arbeidsovereenkomst niet uitdrukkelijk zijn geregeld.
6.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur wordt bepaald wat voor de toepassing van lid 3 wordt verstaan onder loon.


6 maanden en langer... Daar gaan werkgevers nog wel eens mis. Hetzelfde als de transitievergoeding: die is verschuldigd vanaf twee jaar arbeidsverleden. Twee jaarcontracten achter elkaar leveren dus al recht op de transitievergoeding op.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Geen verlenging, ook geen ontslagbrief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:03

Ik zal eerst mijn contract maar eens heel goed lezen, er zal vast iets in staan waarmee de werkgever zich in heeft gedekt.

Hutcherson

Berichten: 7364
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:48

Winged schreef:
Nee, even teruglezen.

Ik heb dus 3 tijdelijke contracten... Op de site van de rijksoverheid staat het volgende;
'Uw tijdelijke contract wordt automatisch vast na meer dan 3 opvolgende tijdelijke contracten. Tijdelijke contracten zijn opvolgend als er 6 maanden of minder tussen zit.'

Had ik dan wel of geen brief moeten krijgen? Heb ik dan nu automatisch een vast contract? Of heb ik recht op een vergoeding? En wanneer is het op tijd?


Dit is niet meer zo dat je max twee of drie tijdelijke contracten aangeboden kunt krijgen en daarna een vaste aanstelling hoort te krijgen. Je behoort na 24 maanden dienstverband een vaste aanstelling te krijgen is mij vertelt door mijn loonadministratie mevrouw.
Veel bedrijven kiezen er daarom ook voor om 7 8 8 maanden contract te geven. Dus drie contracten en uiteindelijk zit je op 23 maanden. En kunnen ze je eruit gooien of een vaste aanstelling geven.
Heb je een rooster oid? Kun je zien of je nog moet werken?
Een werkgever moet een maand voorafgaand aan aflopen van je contract aangeven of ze verder met jou gaan. Ik weet niet of het rechtsgeldig is zoals ze het nu algemeen via een brief naar iedereen comminuceren. Maar ze hebben wel aangegeven alle tijdelijke contracten niet te verlengen. Dus je was wel op de hoogte. Ik zou er even a chteraan gaan.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:03

Kaitlyn schreef:
Je contract eindigt dan toch automatisch op de datum die in je contract staat?

Edit: In principe mogen zij dat zelfs nog op de dag van je laatste werkdag laten weten.



nee dat klopt volgens mij niet, ondanks einddatum contract hebben ze een opzegtermijn, alleen indien ze dat vergeten zijn geven ze als nog de opzegbrief en mag je de tijd van het opzegtermijn nog uitwerken en gaat ontslag daarna in

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 09:19

Nog even een update van mijn kant.

Uiteindelijk kwam halverwege de maand de aanzeggingsbrief binnen. Te laat dus. Ik heb mijn rechtsbijstand een brief laten sturen en ik heb inderdaad recht op een half maandloon. Deze is inmiddels ook binnen. Nu nog kijken of ik mijn vakantiegeld nog ga krijgen :+

Kort samengevat: In dit geval dus wel een mondelijke aanzegging, maar een schriftelijke aanzegging is wettelijk verplicht.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:55

Winged schreef:
Nog even een update van mijn kant.

Uiteindelijk kwam halverwege de maand de aanzeggingsbrief binnen. Te laat dus. Ik heb mijn rechtsbijstand een brief laten sturen en ik heb inderdaad recht op een half maandloon. Deze is inmiddels ook binnen. Nu nog kijken of ik mijn vakantiegeld nog ga krijgen :+

Kort samengevat: In dit geval dus wel een mondelijke aanzegging, maar een schriftelijke aanzegging is wettelijk verplicht.


Ach... ze weten nu dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Dat vakantiegeld komt vast wel :j

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Geen verlenging, ook geen ontslagbrief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:04

'mooi' dat het zo opgelost is, alleen natuurlijk blijft het k*** dat je weer opnieuw moet solliciteren.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 10:09

Ik ben inmiddels al weer aan het werk. Sterker nog, ben alweer begonnen terwijl mijn oude contract nog liep :o

senna21

Berichten: 11863
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:13

En dan klagen werkgevers dat ze geen personeel kunnen krijgen...
Ik snap dat ze risico lopen en dus voorzichtig zijn, maar een goed personeelsbeleid maakt een groot verschil.