Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:19

Ik kan het bijna niet geloven.. Zit hier te janken van blijdschap. :=
1800 euro mag ik ontvangen van de Belastingdienst! *\o/* *\o/* *\o/*

Ik zit momenteel diep in de put door financiële problemen door mijn studie etc. Dit is echt een geschenk uit de hemel.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:24

Mijne is al verstuurd via de app.
Altijd fijn als het weer achter de rug is :)

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:27

Ik krijg ruim 350 euro terug.
Helemaal prima dacht ik zelf

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:28

Ik heb em ook gelijk ingevuld, storten ze morgen?? :') Y;(

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:31

Ik heb net ook even aangifte gedaan.

Heb vorig jaar een huis gekocht maar moet zeggen, invullen is wel even lastiger :+
In het begin krijg ik een vraag of ik kosten heb gemaakt aan taxatie/makelaar etc, dat heb ik volgens mij ingevuld (1x overdrachtsbelasting, 1x taxatiekosten en 2x een postje van notariskosten).. Later als ik het bijna klaar heb, en ik moet invullen hoe hoog mijn schuld aan het begin was en eind 2017, krijg ik weer de vraag of ik taxatiekosten etc heb betaald.. Maar neem aan dat ik die kosten dan niet weer hoef in te vullen omdat ik dat in het begin al heb gedaan?

Ik heb het opgeslagen maar nog niet verstuurd. Ik zal het ook mijn vader even gestuurd om te controleren :+

Ik krijg dan als het goed is €910 terug

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:32

MMIDV schreef:
Ik heb em ook gelijk ingevuld, storten ze morgen?? :') Y;(

Vorig jaar kreeg ik het in de eerste week van april al terug! Hopen dat ze dit jaar weer zo snel zijn. *\o/*

Carlijn
Berichten: 1017
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:32

Ook m'n aangifte gedaan, als student met 2 bijbaantjes gelukkig erg simpel om in te vullen. :) Dit jaar krijg ik eindelijk weer eens een lekker bedrag terug! Kan niet wachten. :D

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:41

Even ingevuld zonder te versturen en zonder de gegevens van mijn man en krijg bijna 1300 euro terug. Ben benieuwd of dat meer wordt als we samen aangifte doen, hij verdient veel minder dan ik...

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:46

Mijn inkomsten zijn op de website niet bekend, maar in de app wel? Nu zegt hij in de app iets over zorgkosten en aangezien ik een heel groot percentage van mijn eigen risico heb opgemaakt, ben ik wel benieuwd of ik daar iets mee kan. De app geeft aan dat dit alleen op de site kan, maar daar is dus mijn inkomen niet bekend. Help :')

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:46

Ik krijg een heel leuk bedrag terug als studentzijnde *\o/*

Beetje jammer dat ik een paar honderd euro moet inleveren, omdat ik de maximaal grens van bijverdienste voor stufi echt net ben overgegaan...

Maar houd alsnog een leuk bedrag over om lekker op vakantie te gaan! :D

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:47

PeerAppel schreef:
Mijn inkomsten zijn op de website niet bekend, maar in de app wel? Nu zegt hij in de app iets over zorgkosten en aangezien ik een heel groot percentage van mijn eigen risico heb opgemaakt, ben ik wel benieuwd of ik daar iets mee kan. De app geeft aan dat dit alleen op de site kan, maar daar is dus mijn inkomen niet bekend. Help :')


Huh, kan je eigen risico opgeven? Daar ben ik (elk jaar) helemaal doorheen namelijk...

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:48

Ja zoiets begreep ik, maar ik ben nogal noob op dit gebied aangezien ik nog maar 19 ben en dus nog niet zo heel lang zelf mijn zorgverzekering moet betalen. :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:49

Nee volgens mij niet

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:50

Eigen risico niet.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:50

Nee je eigen risico kun je niet opgeven als zorgkosten.
Wel evt andere kosten die niet vergoed worden. zoals bv fysio en tandarts als je daar geen verzekering voor hebt

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:51

Zie het inderdaad! Sorry, moest even verder klikken. 8)7

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:52

Nee, eigen risico niet.

Je kunt alleen zorgkosten opgeven die je niet vergoed krijgt, zoals medicatie die niet uit de (basis)verzekering gaan of waarvoor een eigen bijdrage verschuldigd is en kosten van bijvoorbeeld fysiotherapie op doorverwijzen van de huisarts die niet vergoed worden.

Eigen risico geldt voor dingen die WEL gedekt worden door de basisverzekering, maar waarvoor een eigen risico geldt. Dat zijn dan ook geen kosten die je kunt aftrekken in de IB.

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:53

Tink89 schreef:
veerledec schreef:
Vergeet niet dat het voordeel van de kleine ondernemersregeling btw belast is in de IB. Verder aftrekken bij het hoogste inkomen. Als de tarieven gelijk zijn, probeer dan gebruik te maken van de aanslaggrenzen.


Tjah, de accountant deed dus altijd de IB-aangifte van mijn man toen we nog geen fiscaal partners waren. Nu wil ik het graag doen, maar ik moet even kijken of hij wel kan meekijken...


Ik zou het de accountant laten doen.Neem aan dat daar ook een fiscalist op kantoor zit. Kan natuurlijk geen kwaad om het gezamenlijk door te lopen als ze het hebbem opgesteld. Hem laten meekijken heeft weinig zin denk ik, dan kun je beter vragen of de fiscalist meekijkt. Ieder zijn vak natuurlijk.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:57

Wauw.. lucky me... krijg maar 151 euro

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:02

Ik ga morgen naar iemand die het doet voor mij. Heb dit jaar voor het eerst belasting vooruit moeten betalen als zelfstandige dus ben heel benieuwd heb ruim 13.000 km gereden afgelopen jaar dus daar krijg ik sowieso geld voor maar of het recht getrokken word met wat ik nog moet bij betalen geen idee ben erg benieuwd

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:05

Wij leveren onze belasting papieren altyd in bij een accountant kantoor. Alleen ik zie hier heel veel mensen zelf aangifte doen. Is dat heel moeilijk om te doen. Ik ben bang om fouten te maken. Mijn man en ik moeten samen de aangifte doen. Kan dat tegelijk of moet beide apart?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:07

Pepper3 schreef:
Wij leveren onze belasting papieren altyd in bij een accountant kantoor. Alleen ik zie hier heel veel mensen zelf aangifte doen. Is dat heel moeilijk om te doen. Ik ben bang om fouten te maken. Mijn man en ik moeten samen de aangifte doen. Kan dat tegelijk of moet beide apart?


Het kan samen als je fiscaal partner bent. Aangifte doen is niet heel moeilijk. Meeste is vooraf ingevuld en hoef je alleen nog te controleren.

Edit: tenzij je ondernemer bent. Dan zou ik het wel bij een accountant inleveren.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:23

DanielleB schreef:
Ik heb net ook even aangifte gedaan.

Heb vorig jaar een huis gekocht maar moet zeggen, invullen is wel even lastiger :+
In het begin krijg ik een vraag of ik kosten heb gemaakt aan taxatie/makelaar etc, dat heb ik volgens mij ingevuld (1x overdrachtsbelasting, 1x taxatiekosten en 2x een postje van notariskosten).. Later als ik het bijna klaar heb, en ik moet invullen hoe hoog mijn schuld aan het begin was en eind 2017, krijg ik weer de vraag of ik taxatiekosten etc heb betaald.. Maar neem aan dat ik die kosten dan niet weer hoef in te vullen omdat ik dat in het begin al heb gedaan?

Ik heb het opgeslagen maar nog niet verstuurd. Ik zal het ook mijn vader even gestuurd om te controleren :+

Ik krijg dan als het goed is €910 terug

Ik zou die overdrachtsbelasting maar even snel weghalen, dat is natuurlijk niet aftrekbaar. De notariskosten alleen voor zover ze zien op de hypotheek. Vaak zet de notaris op de afrekening wel welke kosten dat zijn.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:25

F_inley schreef:
Ik ga morgen naar iemand die het doet voor mij. Heb dit jaar voor het eerst belasting vooruit moeten betalen als zelfstandige dus ben heel benieuwd heb ruim 13.000 km gereden afgelopen jaar dus daar krijg ik sowieso geld voor maar of het recht getrokken word met wat ik nog moet bij betalen geen idee ben erg benieuwd

Van wie krijg je geld voor je km's?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:27

Volgens de BD krijg ik zonder mijn partner 3274 terug :7 Maar wij zijn volgens mij fiscaal partners geworden vorig jaar omdat we samen een kind hebben en dat staat niet zo ingevuld in de app. Vanavond maar even kijken. :D