Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:39

Beide werkgevers houden IB in over het loon dat zij betalen en gaan er daarbij vanuit dat dat je enige inkomen is. Dus die beginnen bij het laagste tarief. Opgeteld kan het best zijn dat je inkomen in een hogere schijf valt. Dan is er dus te weinig ingehouden en moet je bijbetalen. Daar is weinig aan tr doen, behalve op tijd aangifte doen of een voorlopige aanslag vragen.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:44

@veerle
Je moet zelf aangeven of je al een werkgever (of uitkeringsinstantie) hebt die met de heffingskorting rekening mee houdt.
Daarvoor vul je (bij elke werkgever) een formulier in.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:44

Dit wordt de eerste keer dat we het laten doen, maar dan wel bij mij thuis zodat ik alles zie en kan leren hoe het nu gaat. Mijn man is zzper en was afgelopen jaar voor het eerst echt ondernemer voor de belastingdienst, veel geïnvesteerd dus ik hoop veel teruggaaf.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:45

Wordt voor mij eerste keer zelf doen en een fikse puzzel, scheiding allimentatie bruto krijgen wao huis deels van jaar op mijn naam deels niet. Allergie en extra zorgkosten. En kosten genaakt om huis van mijn naam te krijgen.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:46

Brainless schreef:
@veerle
Je moet zelf aangeven of je al een werkgever (of uitkeringsinstantie) hebt die met de heffingskorting rekening mee houdt.
Daarvoor vul je (bij elke werkgever) een formulier in.

Ik heb het niet over heffingskorting, ik vertel hoe het kan dat je bij moet betalen als je twee werkgevers hebt en maar één keer heffingskorting laat toepassen.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:48

karuna schreef:
Wordt voor mij eerste keer zelf doen en een fikse puzzel, scheiding allimentatie bruto krijgen wao huis deels van jaar op mijn naam deels niet. Allergie en extra zorgkosten. En kosten genaakt om huis van mijn naam te krijgen.

Heb je ook in het huis gewoond? Hypotheekrente ten laste van jou?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:49

moonsparkle schreef:
Dit wordt de eerste keer dat we het laten doen, maar dan wel bij mij thuis zodat ik alles zie en kan leren hoe het nu gaat. Mijn man is zzper en was afgelopen jaar voor het eerst echt ondernemer voor de belastingdienst, veel geïnvesteerd dus ik hoop veel teruggaaf.

Ook loon gehad? Of waar verwacht je teruggaaf van?
Laatst bijgewerkt door veerledec op 27-02-18 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:49

Ja ik woon er nog steeds maar om het handig te houden ex betaald de hypotheek maar verrekend dat weer met de allimentatie :+ en dat stuk dus niet aftrekbaar. gaat dus een aardige puzzel worden

Als zzp er kans op teruggave vrij klein. Je moet eerst belasting betalen over de inkomsten. Ex is zzp er en heeft dat ook. Ik weet nog steeds niet onder welke schaal ik ga vallen. Belastingdienst heeft me dat ooknog niet kunnen zeggen. Heb rekening gehouden met 50%.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-02-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:49

Ah, goede reminder dit topic! Tijd om de accountant te mailen om de jaarlijkse afspraak in te plannen :)).

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:51

karuna schreef:
Ja ik woon er nog steeds maar om het handig te houden ex betaald de hypotheek maar verrekend dat weer met de allimentatie :+ en dat stuk dus niet aftrekbaar. gaat dus een aardige puzzel worden

Hmm en huis niet meer op jouw naam. Dat wordt wel even goed opletten inderdaad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:52

Huis is 1 december op zijn naam gekomen. En helaas 2016 is nog steeds niet door accountant ingedient. -O- zit alleen niet te wachten op weer een fikse rekening van hem en zo lang werk nodig hbben. Moet er dus echt voor gaan zitten dat ik niks fout doe

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:54

En jij woont er? Is dat door een fiscalist geadviseerd?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101802
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:00

Ik heb vorig jaar 3 werkgevers. :=
Ben in september van baan veranderd...ben benieuwd of ik terug ga krijgen...

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:07

Suzanne F. schreef:
Geen idee, ik heb iemand die het voor me doet en het is al ingediend. Misschien staat het dan al klaar ofzo? Geen idee.

Accountants kunnen de aangiften al eerder klaar zetten een indienen via een ander programma dan dat van de Belastingdienst zelf ;) .

Ik ga er overmorgen even voor zitten :)

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:11

Nu word ik bang....
bij uwv wel belasting betaald. En bij werkgever ook. En bij het uwv wel heffingskorting en bij werkgever niet(als ik het goed heb).
Dus bij een wel en bij een niet.
Krijg alweer trauma's van vorig jaar en het jaar daarvoor :+

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:12

Ik weet niet precies waarom maar als ik zijn winst invul op een voorlopige aanslag krijgt hij juist een behoorlijk bedrag terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:16

purny schreef:
Nu word ik bang....
bij uwv wel belasting betaald. En bij werkgever ook. En bij het uwv wel heffingskorting en bij werkgever niet(als ik het goed heb).
Dus bij een wel en bij een niet.
Krijg alweer trauma's van vorig jaar en het jaar daarvoor :+


In 2016 hebben ik en mijn collega's een faillissementsuitkering via UWV gehad (loondoorbetaling, vakantiegeld en gespaarde vrije dagen) en hier hebben veel collega's nog fors belasting over moeten betalen helaas.. Door het UWV een verkeerd tarief loonbelasting ingehouden was de uitleg destijds :+

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:45

Ik heb het nog even nagekeken.
Bij UWV wel heffingskorting
Bij werkgever geen.
Dussss.... betalen ja of nee

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:36

moonsparkle schreef:
Ik weet niet precies waarom maar als ik zijn winst invul op een voorlopige aanslag krijgt hij juist een behoorlijk bedrag terug?

Wat vul je dan nog meer in, behalve de winst?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 07:47

Toen in 2016 had ik ook maar bij 1 baan loonheffingskorting toe laten passen daar lag het niet aan. Maar ik viel met de 2 lonen bij elkaar in een hogere belastingschijf.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:02

veerledec schreef:
moonsparkle schreef:
Ik weet niet precies waarom maar als ik zijn winst invul op een voorlopige aanslag krijgt hij juist een behoorlijk bedrag terug?

Wat vul je dan nog meer in, behalve de winst?

Misschien omdat hij nog geen 3 jaar ondernemer is en recht heeft op zelfstandigen/starters en weet ik veel wat voor aftrekken :') maar daarom komt er gelukkig iemand meehelpen, haha. Ik las ook dat als je nog niet zolang ondernemer bent en je verdient tot 25000 je door alle aftrek uiteindelijk op 0 komt.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:24

Mijn man is ondernemer voor de btw en de IB (en tot nu toe door de kleineondernemersregeling nog nooit iets hoeven bijbetalen) en ik heb een fulltime baan. Huis staat op mijn naam en ik betaal de hypotheek bruto.

Afgelopen jaar gelukkig niet meer zo veel zorgkosten, dus verder eigenlijk geen aftrekposten aan mijn kant. Ben benieuwd, wil het eigenlijk gewoon zelf kunnen...

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:19

moonsparkle schreef:
veerledec schreef:
[quote="moonsparkle"
Ik weet niet precies waarom maar als ik zijn winst invul op een voorlopige aanslag krijgt hij juist een behoorlijk bedrag terug?

Wat vul je dan nog meer in, behalve de winst?

Misschien omdat hij nog geen 3 jaar ondernemer is en recht heeft op zelfstandigen/starters en weet ik veel wat voor aftrekken :') maar daarom komt er gelukkig iemand meehelpen, haha. Ik las ook dat als je nog niet zolang ondernemer bent en je verdient tot 25000 je door alle aftrek uiteindelijk op 0 komt.[/quote]
Hij heeft wel recht op aftrekken, maar belasting kan je alleen terug krijgen als je het eerst betaald hebt. Dus tenzij hij ergens belasting heeft betaald (en dat is meestal alleen ingehouden loonbelasting of belasting van voorgaande jaren) krijg je niks terug. Is het geen verliesverrekening met 2016 die je ziet?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:21

Tink89 schreef:
Huis staat op mijn naam en ik betaal de hypotheek bruto.

Dit maakt voor de IB niets uit. Als je fiscaal partner bent, zijn bepaalde inkomensbestanddelen vrij te verdelen. De eigen woning is er daar één van.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:18

Ik heb een vlugge vraag, ik heb net mijn jaaropgaaf gehad maar hier staat alleen de som van mijn maandelijks salaris op.
Nu neemt dit vakantiegeld, 13de maand niet mee, klopt dit?