Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:18

Klopt alleen op deze manier betaal je veel meer als via werkgever of uitkering. Ongeveer ruim het dubbele zelfs, belastingdienst had ik al eerder gebeld over aangifte doen en zo maar dat waren ze even vergeten te melden.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:43

Uhm nee je betaald helemaal niet het dubbele, iedereen in Nederland betaald hetzelfde aan belasting. Een ondernemer betaald niet meer dan iemand die in loondienst is. Het enige verschil is het moment waarop je het betaald. En bij aangifte hoort altijd inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet. Waarschijnlijk is dat niet vergeten te vertellen maar heb jij gewoon gehoord wat je wil horen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:57

Yonker schreef:
Uhm nee je betaald helemaal niet het dubbele, iedereen in Nederland betaald hetzelfde aan belasting. Een ondernemer betaald niet meer dan iemand die in loondienst is. Het enige verschil is het moment waarop je het betaald. En bij aangifte hoort altijd inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet. Waarschijnlijk is dat niet vergeten te vertellen maar heb jij gewoon gehoord wat je wil horen. :)

Dat klopt in geval van de zvw premie niet helemaal hoor. De werkgever betaalt de heffing als je in loondienst bent, dit wordt niet ingehouden op het loon. Bij mensen met een ander soort inkomen, zoals Karuna waarschijnlijk heeft, gaat dit wel van het inkomen af.

Tink89
Berichten: 2937
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:44

Je hebt de inkomensafhankelijke bijdrage zvw. Bij mensen in lijndienst betaalt de werkgever die in bijna alle gevallen (6,65%). Bij geen loondienst betaal je hem zelf (5,4%). Da's geen vies addertje onder het gras, dat had je heel eenvoudig zelf van tevoren kunnen opzoeken: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... keringswet

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:55

Eenvoudig opzoeken was er niet bij. Heb afgelopen jaar vaker belastingdienst aan de lijn gehad om uit te vissen hoeveel ik zou moeten betalen. Ook zij hebben moeten navragen en zoeken en tot van de week was ook hun nog niet duidelijk onder welk percentage ik zou gaan vallen. En dit bedrag ziekenfondspremie wat marie ann ook zegt er nog even extra stevig vanaf je betaald als zzp er een deel wat normaal je werkgever zou betalen. Alleen ben ik geen zzp er maar wao (beetje) in combinatie met allimentatie. (Grootste deel) ondanks dat betaal ik dus ook wergevers en werknemers deel. Ook omdat huis/hypotheek een niet standaard situatie is. Niet even ik vul het in en klaar dus.

Percentage is geen iets meer dan 5% maar ruim 8 % van inkomen. -O-


Het bizarre van het hele verhaal is dat ik op de helft zit van wat ex verdient maar ik nagenoeg evenveel belasting mag betalen. Maar dit is voorlopig. Situatie huis is nog steeds niet duidelijk over wat te betalen. Heb daar ook specifiek aandacht uitleg over gevraagd.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:39

Volgens mij was er ergens in dit topic wat onduidelijkheid wanneer je aangifte MOET doen. Geen idee of dit inmiddels al duidelijker was. Maar de belastingdienst plaatste zojuist deze afbeelding op Facebook om dit duidelijk te maken:
Afbeelding

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:58

Ik snap er helemaal niks van... 2017 is het eerste jaar dat ik het hele jaar fulltime gewerkt heb, bij 1 werkgever. Ik heb geen eigen huis of fiscale partner. Ik had verwacht dat ik niks zou hoeven betalen of terug zou krijgen, maar ik moet dik €400 terug betalen!

Ik ga er nog met mijn ouders naar kijken en evt de accountant, dus ik hoop dat ik het niet goed ingevuld heb... Maar ik zou niet weten wat ik fout heb gedaan. Daar kan ik toch wel een leuk weekend van weg of paar nieuwe Rijlaarzen van kopen (die ik echt nodig heb).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:57

Toen ik 10 jaar terug nog bij de Hema 38 uur werkte moest ik ook altijd iets van €100 betalen. Snapte ik ook nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:47

Als dit je eerste jaar fulltime werken is miss verkeerde inschatting gemaakt qua totaal inkomen en dus in een te lage belastingschaal ingedeeld?

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:51

Kan je middelen?

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:21

idinn schreef:
Als dit je eerste jaar fulltime werken is miss verkeerde inschatting gemaakt qua totaal inkomen en dus in een te lage belastingschaal ingedeeld?


Geen idee, ik zal wel eens vragen aan P&O misschien kan zij er iets meer over vertellen. Mijn salaris is in ieder geval niet veranderd. Ik betaal niet zo veel belasting over mijn salaris, maar ik verdien ook niet zo veel. Dat heb ik al een keer nagevraagd of dat wel goed was en zelf in de schalen gekeken. Dat zou eigenlijk goed moeten zijn.

veerledec schreef:
Kan je middelen?


Wat bedoel je precies?

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:36

lycil8 schreef:
idinn schreef:
Als dit je eerste jaar fulltime werken is miss verkeerde inschatting gemaakt qua totaal inkomen en dus in een te lage belastingschaal ingedeeld?


Geen idee, ik zal wel eens vragen aan P&O misschien kan zij er iets meer over vertellen. Mijn salaris is in ieder geval niet veranderd. Ik betaal niet zo veel belasting over mijn salaris, maar ik verdien ook niet zo veel. Dat heb ik al een keer nagevraagd of dat wel goed was en zelf in de schalen gekeken. Dat zou eigenlijk goed moeten zijn.

veerledec schreef:
Kan je middelen?


Wat bedoel je precies?


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e_inkomens

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:41

veerledec schreef:
Kan je middelen?

Ze heeft een vast inkomen, geen huis en geen (fiscale) partner.
Dus er valt niks te middelen.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:44

Brainless schreef:
veerledec schreef:
Kan je middelen?

Ze heeft een vast inkomen, geen huis en geen (fiscale) partner.
Dus er valt niks te middelen.


Je kunt je inkomen over 3 aan een gesloten jaren middelen.
Als je een sterk wisselend salaris hebt kan dit zeer interessant zijn omdat je inkomen en daarmee ook de belasting die je per jaar betaald gemiddeld genomen lager kan zitten als over de 3 jaren per jaar betaald hebt

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:54

Het was het eerste jaar werken toch? Dan inderdaad wat Nina zegt. En bedankt voor het plaatsen van de link pantykous.

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:03

NiNa_14 schreef:
Je kunt je inkomen over 3 aan een gesloten jaren middelen.
Als je een sterk wisselend salaris hebt kan dit zeer interessant zijn omdat je inkomen en daarmee ook de belasting die je per jaar betaald gemiddeld genomen lager kan zitten als over de 3 jaren per jaar betaald hebt


Oke, nou in ieder geval wel weer wat geleerd! Dankjewel. Ik hoorde net van een collega, die in dezelfde situatie zit alleen al 1 jaar verder is, dat ze ook het eerste jaar veel geld moest betalen en nu niks meer. Hoop dat dat voor mij dan ook zo is de komende jaren.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:50

Heb je je zorgtoeslag aangepast op je nieuwe inkomen toen je ging werken? Dat kan het verschil verklaren

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:08

Iemand al bericht nav de aangifte?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:16

Nee nog niet, zou ook wel heel snel zijn

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:18

Nou, ik heb hem nog niet definitief doorgestuurd, maar geeft eerste instantie flink betalen aan... vorig jaar kregen we veel terug

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:39

Hier ook nog niks gehoord.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:45

Vanaf 1 mei krijg je bericht.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:06

Ik heb alleen het geld van de VA al op mn rekening staan maar dat heb ik direct op mn spaar gezet omdat ik volgens de definitieve moet betalen. Dus bedrag van VA direct op spaar gezet en voor de andere zet ik ook steeds wat op mn spaar zodat ik het direct kan betalen als ze erok vragen.

Had eerst de belasting geprobeerd te bellen maar duurde lang en daarna steeds vergeten. Dus nu heb ik zoiets van: als ik er niet aankom kan ik het direct teruggeven als ze erom vragen dus is er ook niks aan de hand lijkt mij.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:09

Heb het geld van de va al een paar weken geleden terug gekregen. Maar de definitieve is minder dan ik nu gekregen heb. Dus opzij gezet en dan kan het teveel gekregen deel meteen terugbetaald worden..

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:53

Kun je op internet je definitieve inzien?