Ontslag nemen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

valine

Ontslag nemen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:06

Hallo allemaal :wave:

Wie oh wie kan mij hier mee helpen.....

Het zit zo: momenteel ben ik werkzaam in de thuiszorg, ik volg via dit bedrijf (bedrijf A) een opleiding (BBL) echter heb ik het totaal niet naar mijn zin in de thuiszorg. Ik ben ondertussen aan het winkelen geweest voor een nieuwe baan binnen de zorg en ben (mondeling) aangenomen bij een andere instelling (bedrijf B).
In mei/juni doe ik praktijkexamen voor de opleiding van bedrijf A (Er vanuit gaande dat ik hiervoor slaag) wil ik zsm ontslag nemen bij bedrijf A om bij bedrijf B aan de gang te kunnen. Echter zitten er bijna 8 weken tussen mijn praktijkexamen en tussen mijn diplomering. Daarbij heb ik ook nog een maand opzegtermijn. Dit zou betekenen dat ik eind augustus pas weg raak bij bedrijf A. Ivm een verstoorde werkverhoudingen tussen mij en mijn stagebegeleider wil ik daar dus niet langer blijven dan noodzakelijk.
Wat zouden de gevolgen zijn als ik direct na mijn praktijkexamen ontslag zou nemen, dus nog voor mijn diplomering? Is dit officieel mogelijk of heb ik dan geen recht meer op mijn diploma?
Wie weet wat mijn rechten en plichten zijn in dit verhaal?

Macs

Re: Ontslag nemen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:10

Gaat het er niet om hoeveel uren je gemaakt heb? Zal het gewoon eens bij je opleiding navragen. Die weten het vast wel!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:14

En ligt er ook aan wat in je contract staat. Neem aan dat de opleiding betaald wordt door je werkgever? vaak staat er in je contract dan een clausule dat je na behalen van diploma bv nog minimaal 1 jaar moet blijven werken voor hun. Wil je eerder weg dan moet je soort van boete betalen. Maar dit verschilt per bedrijf.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:15

Je bedoelt hoeveel werkuren? Geen idee eigenlijk... ik zit regelmatig over mijn contracturen heen, dus dat zou dan niet zo’n groot probleem moeten zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:16

genja schreef:
En ligt er ook aan wat in je contract staat. Neem aan dat de opleiding betaald wordt door je werkgever? vaak staat er in je contract dan een clausule dat je na behalen van diploma bv nog minimaal 1 jaar moet blijven werken voor hun. Wil je eerder weg dan moet je soort van boete betalen. Maar dit verschilt per bedrijf.

Dit dus.. ik denk dat je inderdaad echt even na moet gaan hoe en wat in je contract staat.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:17

genja schreef:

Klopt, ik ben “verplicht” 2 jaar te blijven na behalen van mijn diploma (opleiding duurt 1,5 jaar) of anders de opleiding terugbetalen. Ik betaal liever de opleiding terug :o

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:19

Het gaat mij er puur om of ik eerder ontslag kan nemen voor ik mijn diploma krijg. Dus na mijn praktijkexamen en voor mijn diplomering. Dat ik de opleiding moet terugbetalen neem ik voor lief

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:21

valine schreef:
Het gaat mij er puur om of ik eerder ontslag kan nemen voor ik mijn diploma krijg. Dus na mijn praktijkexamen en voor mijn diplomering. Dat ik de opleiding moet terugbetalen neem ik voor lief

Waarom dat niet gewoon vragen aan je werkgever (mogelijk na afleggen praktijkexamen).
Ik kan mij niet voorstellen dat ze het “recht” hebben het diploma tegen te houden als je de opleiding terugbetaald of door je nieuwe werkgever laat betalen, als ik eerlijk ben.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:27

Omdat de verhoudingen zo verstoord zijn dat gesprekken hierover niet mogelijk zijn. En zolang ik van mijn “nieuwe werkgever” nog niks zwart op wit heb wil ik nu nog niet melden dat ik wegga...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:38

valine schreef:
Omdat de verhoudingen zo verstoord zijn dat gesprekken hierover niet mogelijk zijn. En zolang ik van mijn “nieuwe werkgever” nog niks zwart op wit heb wil ik nu nog niet melden dat ik wegga...

Is er niet een ander team binnen de organisatie waar je kunt werken? Ik weet niet hoe groot het bedrijf is..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:40

Je zult waarschijnlijk wel (een deel van) de opleidingskosten terug moeten betalen. Meestal is dit als clausule opgenomen in de leerovereenkomst.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:45

De opleiding is van bedrijf A of wordt betaald door bedrijf A?

Als enkel betaald wordt door bedrijf A miischien eens aan de opleiding de vraag stellen?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 21:09

Ander team is geen optie...
de opleiding is van en betaald door bedrijf A. Ik neem zelf de boete voor mijn rekening die ik moet betalen wanneer ik wegga bij het bedrijf :$ :$ :$

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:17

Kan je dan niet gewoon ontslag nemen zodra je aangenomen bent bij B? Dan kan je met bedrijf A overeenkomen dat zij de resterende opleidingskosten afbetalen en dat jij het daarna terug betaald. Als jij gewoon je diploma gaat halen omdat je de opleiding voltooid heeft bedrijf A daar weinig invloed op (lijkt me). Ik neem hierbij aan dat de opleiding een externe partij is en dat bedrijf A daar, behalve de betalingen, niets mee te maken heeft.

Kan je dit niet aan iemand van je school voorleggen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:24

Wil bedrijf B die kosten niet betalen?

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:32

Als bedrijf B je graag wil hebben, dan bestaat de kans dat zij wel bereid zijn deze "boete" op zich te nemen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:22

Je komt hier achter door je arbeidscontract en het examenreglement van je opleiding door te spitten. Hier zijn geen algemene regels voor.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:33

Je moet even goed je leer- werk overeenkomst doorlezen. Ik werk op de administratie van een school. Wat ik vaak zie is dat bedrijven de boete overnemen van werknemer, daarnaast mag je tijdens je opleiding gewoon switchen van werkgever. Je krijgt dan alleen een nieuwe praktijkovereenkomst. Op de nieuwe werkplek moeten ze dan wel bekwaam zijn om leerlingen op te leiden en je moet er de proeve van bekwaamheid kunnen doen. Daarnaast mag je 3 maanden zonder werk verder met je opleiding voordat je uitgeschreven wordt.