(Vrijwilligers)werk met ouderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djorf_6

(Vrijwilligers)werk met ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 16:00

Hoi allemaal,

Ik denk er een tijdje over na om te gaan werken met ouderen, maar weet niet zo goed hoe ik dit moet an pakken. Ik ben dus opzoek naar ervaringen en tips van andere bokkers die (vrijwilligers)werk hebben gedaan. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hoe vind je het nu? Wat waren nadelen? Hoeveel tijd kost het je etc.

Olympia

Re: (Vrijwilligers)werk met ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:15

Je hebt in de week van 12 tm 17 maart de week van de Zorg & Welzijn. Veel instellingen doen dan iets waardoor je een indruk krijgt wat er te doen is.

Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en op 1 van de woningen waar ik werk gaan we zaterdag 17 maart sandwiches maken met de mensen die zich hiervoor opgeven en dan natuurlijk dit samen doen met de clienten.

Overigens zijn er veel projecten van instellingen. Je hebt het maatjes project. Vrijwilligerswerk kost wat van je tijd. Het is natuurlijk niet vrijblijvend, maar vaak kan je wel zelf de invulling geven en bijv 1x in de 2 a 3 weken iets doen met iemand.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:51

Ik doe bijna twee jaar vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis. Na een kennismakingsgesprek ben ik meerdere ochtenden begeleidt door iemand van de zorginstelling.

Ik ben er puur voor het "toezicht" tijdens het ontbijt, ik loop van 8 tot 10 op de afdeling. Al blijf ik ook langer helpen als ik daar tijd voor heb. Ik zorg ervoor dat ze hun ontbijt krijgen en help ze waar nodig is.
Omdat ik er al langer loop zie ik wanneer het niet echt goed gaat met iemand en meld ik dat bij het personeel. Vaak heeft het personeel het zelf al door, maar ze zijn altijd blij dat ik toch altijd even meld als me iets opvalt. Het personeel zien me niet als vrijwilliger en proberen mij ook zo goed mogelijk te helpen mocht er iets zijn.

Het enige wat ik echt heel moeilijk vond in het begin (en nog steeds wel als er een nieuwe bewoner komt) is inschatten hoe je de personen moet behandelen. Ik merk dat ik in het begin veel moeite heb om de juiste connectie te maken, maar ik vind het echt mooi om te doen en geeft me veel voldoening. Dementerenden kunnen per seconden veranderen en dat is moeilijk, maar geeft ook bijzondere, mooie of grappige momenten.
Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik dit ben gaan doen en kan je aanraden om in ieder geval eens op gesprek te gaan bij een instelling.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:57

Mijn moeder is gastvrouw bij een ontmoetingscentrum in de wijk. Daar komen vooral ouderen maar ook bv arbeidsongeschikten die daar wonen. Ze krijgen dan koffie of thee met een koekje en verder is het gewoon lekker praten met elkaar. Ze is daar gekomen door een poster in de supermarkt geloof ik. Ze was de enige die zich had aangemeld, maar het is leuk werk vindt zij!
Ze doet het 2 a 3 keer in de week voor 1 a 2 uurtjes in de ochtenden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:01

Bijna iedere zorginstelling zit te springen om vrijwilligers (vrijwilligers coordinator)
Ze zoeken vanalles van: begeleiden bij spelletjes tot wandelen buiten tot koffie drinken tot nagels lakken tot een aaihond meenemen.
( Ik werk als verpleegkundige in een instelling en het is zo jammer om te zien dat er zo'n grote behoefte is aan vrijwilligers en er te weinig zijn).

Je kan ook als vrijwilliger aanmelden bij bijv de zonnebloem.
Dan is het meer mensen thuis bezoeken en samen wandelen of een activiteit bezoeken.
Dat heb ik gedaan maar vond ik erg tegenvallen.
Er werden dingen van mij verwacht waar ik niet om gevraagd had en waar ik door mijn werk en gezin ook geen tijd voor heb ( bijv loten voor de zonnebloem verkopen en mensen naar activiteiten brengen aan de andere kant van de stad) ondanks dat ik dat meerdere malen had aangegeven bleef men bellen met dit soort vragen naast mijn huisbezoeken, toen ben ik er mee gestopt.