Ad traject?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:35

Lalidan schreef:
Ik krijg zojuist een brief van hogeschool van Hall, dat per dit jaar de status van AD wijzigt. Per 1 januari zijn AD's geen onderdeel meer van een bachelor, maar een eigen opleiding. Dit betekend dat je met een AD geen propedeuse meer krijgt én dat het doorstroomrecht naar de bachelor vervalt (behalve voor degenen die nu al bezig zijn met een AD, voor hun is er een overgangsregeling). Hou daar dus rekening mee met je keuze.


Oow dat is balen.. dat wist ik niet. Bedankt voor de info!

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:37

MarliesV schreef:
Ik heb naast mijn fulltime baan een AD Nemas Middle Management, examen ook via de Associatie, behaald.

Was prima te doen, 1 avond in de week naar school, 2 avonden thuis leren.

Moet wel zeggen dat het heel erg slecht geregeld was qua opleiding en examen. Die sloten totaal niet op elkaar aan, waardoor bij ons het slagingspercentage onder de 30% lag.
Volgens de Associatie lag dit aan de opleiding en volgens de opleiding aan de Associatie.

Kijk dus even goed naar het slagingspercentage voordat je er aan begint!


Goed om te horen dat het prima te doen was!
Oow jeetje..dat is een heel laag percentage, thnx voor het delen van je ervaring!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:44

Ik heb een tijd als voorlichter voor m'n HBO gewerkt, en een AD is inderdaad gewoon het HBO niveau van de eerste 2 opleidingsjaren. Je 'mist' dan eigenlijk heel simpel jaar 3 en 4, al bouwen ze het vaak wat anders op. Het niveau is dus wel gewoon HBO (jaar 1 + 2, het niveau in jaar 3 is dan weer wat hoger natuurlijk), maar je diploma wordt gezien als MBO+.

Als je denkt dat je AD aankan, zou ik je eigenlijk gewoon de complete bachelor aanraden. De banenkans na een HBO is véél hoger dan na een AD.

Ik zou ook opletten met een thuisstudie. Buiten dat het heel lastig is om zo'n tijd jezelf te motiveren, wordt het papiertje vaak toch minder serieus genomen dan een opleiding genoten aan een HBO-instituut. Succes met de keuze TS! :)

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:52

ik heb een aantal jaar geleden een AD gedaan (P&O). leuke opleiding en snapte ook wel waarom dat gedaan was. (toch best een gat tussen mbo en hbo).

de kansen met solliciteren zijn echter wel anders voor mijn gevoel. met een AD heb je meer dan een MBO'er dus voor een mbo functie is het voordeliger. maar zodra het een HBO vacature is sta je helaas achter in de rij.

ik zou dit dus zeker meenemen in je overweging. en misschien eerst gaan werken en daarna een studie er naast gaan doen?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Ad traject?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:55

Ad vergelijking met 'mbo+' vind ik nogal apart eerlijk gezegd. := Het is gewoon een verkorte versie van een voltijd hbo traject. Niet makkelijker, wel korter.

De wetten en regels omtrent Ad zijn kort geleden veranderd, wat inhoudt dat het nu wel 'meer waard' is.
Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan (4 jaar of AD) en mede door wat Joltsje zegt, heb ik besloten om gewoon die 4 jarige te doen.
Ad voelt voor mij een beetje als 'net niet'...

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:48

angelastolk schreef:
Ik heb contact opgenomen met NTI via de chat. Hij vertelde mij dat Paralegal HBO Ad is. Ook zou ik een maand kunnen proefstuderen, dan kan ik alles terugsturen als het niet bevalt.
Ook heb ik Associatie examens een email gestuurd, om te vragen of je bij Paralegal een officieel erkend Ad diploma krijgt. Ik wacht nog op reactie.
Volledig HBO zou in 3 jaar kunnen als je er zelf tempo achter zet. Wat mij aantrekt is toch wel een zelfstudie...ik ben zo klaar met school, groepsopdrachten, presentaties etc....
Ik vind de keuze erg lastig


Is deeltijd studeren niks voor je? Kun je met je MBO diploma ondertussen al in je sector aan de slag en werkervaring opdoen. Ik doe ook een deeltijdstudie en het bevalt mij echt top, presentaties heb ik wel maar die zijn vaak alleen voor een docent of heel klein groepje. En die worden vooral beoordeeld op de inhoud, niet op de leuke animaties in je powerpoint oid, al wordt er op hbo niveau uiteraard wel van je verwacht dat je fatsoenlijk kunt presenteren. Groepsprojecten heb ik helemaal niet, en daar ben ik echt zo blij mee. Had daar ook een vreselijke hekel aan, ben een mega perfectionist en wij werden altijd door school in groepjes opgedeeld. Ik was altijd degene die ruzie kreeg als iemand niet kwam opdagen, niks deed, niet inleverde wat we gevraagd hadden, etc. Geen succes dus :') Volledige zelfstudie moet je echt heel veel discipline voor hebben! Ik merk nu wel dat het heel fijn is als toetsmomenten echt voor je ingepland worden, en als je ergens niet uitkomt, dan is het toch makkelijk als docenten en klasgenoten je kunnen helpen. Zeker als je niet eerst al ruzie gemaakt hebt met die klasgenoten over een groepsproject: win-win situatie O:) :')

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 09:06

x_Milou schreef:
angelastolk schreef:
Ik heb contact opgenomen met NTI via de chat. Hij vertelde mij dat Paralegal HBO Ad is. Ook zou ik een maand kunnen proefstuderen, dan kan ik alles terugsturen als het niet bevalt.
Ook heb ik Associatie examens een email gestuurd, om te vragen of je bij Paralegal een officieel erkend Ad diploma krijgt. Ik wacht nog op reactie.
Volledig HBO zou in 3 jaar kunnen als je er zelf tempo achter zet. Wat mij aantrekt is toch wel een zelfstudie...ik ben zo klaar met school, groepsopdrachten, presentaties etc....
Ik vind de keuze erg lastig


Is deeltijd studeren niks voor je? Kun je met je MBO diploma ondertussen al in je sector aan de slag en werkervaring opdoen. Ik doe ook een deeltijdstudie en het bevalt mij echt top, presentaties heb ik wel maar die zijn vaak alleen voor een docent of heel klein groepje. En die worden vooral beoordeeld op de inhoud, niet op de leuke animaties in je powerpoint oid, al wordt er op hbo niveau uiteraard wel van je verwacht dat je fatsoenlijk kunt presenteren. Groepsprojecten heb ik helemaal niet, en daar ben ik echt zo blij mee. Had daar ook een vreselijke hekel aan, ben een mega perfectionist en wij werden altijd door school in groepjes opgedeeld. Ik was altijd degene die ruzie kreeg als iemand niet kwam opdagen, niks deed, niet inleverde wat we gevraagd hadden, etc. Geen succes dus :') Volledige zelfstudie moet je echt heel veel discipline voor hebben! Ik merk nu wel dat het heel fijn is als toetsmomenten echt voor je ingepland worden, en als je ergens niet uitkomt, dan is het toch makkelijk als docenten en klasgenoten je kunnen helpen. Zeker als je niet eerst al ruzie gemaakt hebt met die klasgenoten over een groepsproject: win-win situatie O:) :')


Ik dacht eerst dat Ad echt wat voor mij zou zijn. Maar nu de regelgeving daarover is veranderd is het steeds minder aantrekkelijk voor mij. Deeltijd is misschien wel een optie! Hoeveel dagen ga jij bijvoorbeeld naar school per week? Oohh jaa hier ook een mega perfectionist, soms behoorlijk irritant omdat je de lat zó hoog voor jezelf legt.
Ik denk dat een thuisstudie wel zou lukken, als ik naar dingen kijk die ik doe, kan ik die discipline denk ik wel opbrengen

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 09:08

Joltsje schreef:
ik heb een aantal jaar geleden een AD gedaan (P&O). leuke opleiding en snapte ook wel waarom dat gedaan was. (toch best een gat tussen mbo en hbo).

de kansen met solliciteren zijn echter wel anders voor mijn gevoel. met een AD heb je meer dan een MBO'er dus voor een mbo functie is het voordeliger. maar zodra het een HBO vacature is sta je helaas achter in de rij.

ik zou dit dus zeker meenemen in je overweging. en misschien eerst gaan werken en daarna een studie er naast gaan doen?


Dat is waar..
Ja eerste werken is ook een optie, ben alleen bang dat ik daarna helemaaal geen zin meer heb :')
Maar misschien moet ik kijken wat er op m'n pad komt

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:34

angelastolk schreef:
Ik dacht eerst dat Ad echt wat voor mij zou zijn. Maar nu de regelgeving daarover is veranderd is het steeds minder aantrekkelijk voor mij. Deeltijd is misschien wel een optie! Hoeveel dagen ga jij bijvoorbeeld naar school per week? Oohh jaa hier ook een mega perfectionist, soms behoorlijk irritant omdat je de lat zó hoog voor jezelf legt.
Ik denk dat een thuisstudie wel zou lukken, als ik naar dingen kijk die ik doe, kan ik die discipline denk ik wel opbrengen


Ik ga 1 dag in de week naar school, van half 3 tot 10, maar meestal zijn we wel wat eerder klaar. Ik werk in de paarden (dus voor school eerst naar huis, douchen etc ipv meteen door) en mijn reistijd naar school is best lang, maar als je een kantoorbaan hebt kun je dus nog wel een ochtend gaan werken. Niks is verplicht, dus als het erg druk is op het werk kun je altijd een weekje skippen. Tentamens zijn bij ons op doordeweekse avonden, maar die data worden al 10 weken vooraf bekendgemaakt, dus dat is goed te plannen.
Het is fijn als je werk kunt vinden wat perfect aansluit op de studie, bij mij is dat niet helemaal zo en dat maakt schrijfopdrachten niet altijd makkelijker. Maar met wat creativiteit en communiceren met docenten kom je een heel eind!