Melding Incidenten Medewerker invullen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:50

twinducklin schreef:
Koliek kan ernstig zijn ja. En als je niemand in je omgeving capabel genoeg acht kun je hem natuurlijk ook altijd naar een kliniek brengen.

Maar ik begrijp ts wel, en denk dat niemand rustig werkt terwijl je weet dat je veulen koliek heeft. En begrijp ook heus wel dat ze niet meer moeite kon doen om vervanging te zoeken omdat ts daar de middelen niet voor had. Ze heeft met de middelen die ze had nu het beste geprobeerd.

Maar ik denk dat beide wat verhit in discussie waren. Ts emotioneel omdat ze haar veulen in die toestand niet alleen wilde laten, haar collega omdat die zich overvallen voelde. Als collega geen achterwacht had, had ts daar ook geen verantwoording aan hoeven uitleggen. En had die collega ook niet een oplossing hoeven bedenken.

Er zijn zoveel mogelijke scenario's mogelijk. En veel draait in de zorg om met elkaar meevoelen en meedenken.

Als ik collega van ts was en ik was aan het werk op dat moment. Had ik met ts afgesproken dat ik zou kijken voor vervanging ( als ik wel telefoonnummers zou hebben ) en zou ik vragen of ts om 22 uur zou terugbellen. Dan overleggen hoe is de situatie, leeft patiënt nog dus is het nog wel nodig dat ze moet werken? Nee was probleem opgelost zoals in dit geval. Ja, dan had ik of iemand anders gevonden of ik zou aanbieden te blijven als het nog steeds slecht zou gaan met het veulen. Zelfde als ik voor iemand zou doen als er wat is met familie. In de hoop dat als ik in zo'n situatie zit iemand dat ook voor mij zou doen.

In ts haar situatie zou ik dus ook bovenstaande hebben afgesproken. 22 uur contact en gevraagd hebben of collega eventueel zou kunnen kijken of hij vervanging zou kunnen vinden. Zo nee, en die zou zelf niet aanbieden te blijven zou ik iemand regelen die bij mijn paard zou blijven en zou ik gaan werken.

Ik ben geen onmens. Begrijp de situatie van ts zeker. Maar voor nu zou ik gewoon gesprek met collega aan gaan om de lucht te klaren. Geen verwijten maar uitleggen dat de manier van reageren niet fijn was.

Fijne duidelijke post waar ik het mee eens ben :)

Anoniem

Re: Melding Incidenten Medewerker invullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:11

Ik heb ergens gewerkt( waar een extreem hoog uitval percentage was door ziekte / burn-out) waar je zelfs op je niet ingeroosterde dag geen “
Nee” mocht zeggen als je niet kwam werken bij ziekmelding van een collega.
Zei je nee kon je er donder op zeggen dat je op t
Matje kon komen: niet ingeroosterd was niet “ vrij” dus je moest beschikbaar zijn.
Totale waanzin natuurlijk.
Om even aan te geven wat een zooi het in management kan zijn..

Ts ik zou wel proberen ergens in gesprek te gaan.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Melding Incidenten Medewerker invullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:47

Het klinkt alsof je al je frustratie en schrik wilt botvieren op deze collega G, alsof je je daar beter van gaat voelen.

Ik denk niet dat het zo gaat werken. Vraag is dus ook wat je met een melding wilt bereiken? Die ander zal zijn mening vast niet bijstellen en je ineens zijn goedkeuring en begrip alsnog geven. Grote kans na een evt gesprek je weer hetzelfde onbegrepen gevoel gaat krijgen erbij.

Als het gewoon is dat je hem alleen nog even wil laten weten dat het je zo raakte kan natuurlijk wel. Maar dan nog kan hij blijven bij zijn mening dat hij het geen afmelding waard vond. Dus nogmaals, bedenk goed wat je ermee wilt bereiken en of het wel zin heeft.

Ipv een collega willen berispen denk ik dat je beter bij je leidinggevende eens kan aankloppen. Een mooie casus om eens onder de loep te nemen en lering te trekken voor een evt volgende keer bij jouw of een collega dat zoiets overkomt. Misschien kun je daar beter je energie insteken.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 22:28

Ik probeer het nogmaals voor de duidelijkheid:

Achterwacht is een buitenstaand bureau die oa meldingen krijgt van gevallen cliënten, overleden cliënten, cliënten die die avond/ weekend geen zorg nodig hebben om wat voor reden dan ook en is er voor de medewerkers die zich ziek/ afmelden. In dit geval beschikken zij over telefoonnummers, werk en privé om collega's te bellen en te vragen of zij kunnen werken. Uiteraard werken zij buiten kantoortijden om.

Dit is gewoon een telefooncentrale die bereikbaar is, dit zijn geen mensen die in de zorg werken.

Ik werk in het 1 op 1 nachtzorgteam. Ik zit dus 's nachts te waken bij een cliënt. Verder hebben wij een ambulant team, die bij minder noodzakelijke zorg een X aantal keer medicatie zoals dormicum en morfine kan verstrekken of evt. andere zorg. Dit team wordt ook ingezet als er geen medewerker beschikbaar is voor die nacht, maar de cliënt wel zorg nodig heeft.
Mijn nachtzorgteam werkt over de de hele provincie Utrecht. Wij zijn 1 team, dan heb je uiteraard in bijv. Zeist diverse teams, Oost, West, Noord, Zuid en Centrum. Maar ook in Bilthoven, Bunnik, Amerongen enz enz enz.
AL die collega's ken ik uiteraard niet, sommige namen herken ik uiteraard wel. Maar ik ken ze niet.

G was die avond de werkende kracht die gewoon braaf zijn route liep in de woonplaats van cliënt.

Ik heb mij dus netjes afgemeld voor die nacht ivm koliek van mn veulen. De telefooncentrale nam dit aan en gaf aan dat er geen andere nachtzorgmedewerker beschikbaar was (dit komt wel vaker voor, niemand beschikbaar is niemand die 1 op 1 kan zitten en die nacht krijgt de familie dan ook geen zorg) De mw van de centrale gaf aan dat ze dan de familie en het wijkteam op de hoogte zou stellen over dat er dus niemand beschikbaar zou zijn die nacht. Ik zei toen ipv eerst de familie op de hoogte te brengen overleg dan eerst met de zorg. Misschien hebben zij evt een oplossing (in het verleden is er wel eens iemand van het eigen team zelf gebleven) plus zij weten hoe de cliënt er nu bij ligt en ja ik had de stille hoop dat het inmiddels misschien niet meer nodig was.


Ik kreeg iets voor 6-en het bericht dat mn veulen met koliek stond, om half 7 met de centrale gebeld en de situatie uitgelegd. Nog geen 15 minuten later werd ik door G gebeld. Wederom situatie uitgelegd, verteld dat dit zeer ernstig is voor een pony. We kwamen er niet uit. Ik heb toen eerst weer met de DA gebeld en om 10 over 7 weer de centrale gebeld over G en na 10 minuten weer contact gehad met de centrale. (nadat zij ook weer contact hadden gehad met elkaar)
Daarna niks meer vernomen tot ik zelf om kwart over 9 weer zelf met de centrale gebeld heb. Als ik namelijk wel had moeten werken had ik namelijk om 10 uur weg moeten gaan. Maar inmiddels hadden ze dus wel mijn suggestie (het ambulante nachtteam) voor die nacht geregeld, zodat cliënt op tijd de morfine ed zou krijgen.


Als wij als medewerker beschikbaar staan voor een nacht is dat ONBETAALD. We krijgen door dat we/ of er wordt gevraagd of we beschikbaar willen zijn voor die nacht. Dit houdt in dat je tot 22.00 uur 's avonds gebeld kan worden door de centrale dat er werk voor je is. (denk aan ziekte collega, of cliënt die ineens zo achteruit gaat dat er per direct zorg nodig is) Gebeurd regelmatig dat er niemand beschikbaar is omdat we meer cliënten dan collega's hebben.
Als opvangnet hebben wij dus dan die ambulante route die dan langs kan komen 's nachts ipv 1 op 1.

Tot zover een inzicht in het werk er omheen.

En ook ik ben geen onmens en heb echt wel een k*tgevoel gehad over mijn beslissing. Ik doe mijn werk al 5 jaar met veel plezier en maak ondanks de zeer trieste situaties ook hele leuke dingen mee met de cliënten en hun families.
Koliek is gewoon niet iets wat je moet onderschatten, ja ik had hem misschien meteen naar de kliniek kunnen gooien. Maar beestje is niks gewend en vaak gaat koliek vanzelf over. Beste optie die ik kon bedenken was er zelf bijblijven en naargelang de nacht bepalen wat er verder nodig was.
Enkel degene bij wie ik op de wei sta en ik kennen het dier het beste.
Zij heeft ook gewoon een baan de volgende dag. Had ik haar ermee moeten opzadelen?? En haar baan dan?


Ik weet nog niet wat ik doe, de MIM of klachtmelding laat ik iig voor wat het is. Ik ga er gewoon nog rustig een paar nachtjes en daagjes over slapen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Melding Incidenten Medewerker invullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:29

Persoonlijk zou ik niet te lang wachten. Verhalen veranderen door tijd.

Anoniem

Re: Melding Incidenten Medewerker invullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 01:50

Jemig ts wat een poedersuiker situatie zit jij in.. werkgever die de ernst niet helemaal snapte en G die er al helemaal geen pap van gegeten heeft.

Vorige week kreeg ik 'het' telefoontje: 'kom NU naar stal, het gaat niet goed met je paard.' Ik was aan het werk, maar heb alles weggelegd, de chef om toestemming gevraagd en stond binnen 3 seconde buiten. Als ik door had moeten werken had ik echt niets voor elkaar gekregen. De paniek en emotie die je op zo'n moment voelt- je dier is je kind, en daar ben je bij als het niet goed gaat. Ik snap je keuze dus volledig!!

Wat G betreft: ik zou proberen deze persoon face to face te kunnnen spreken, en anders toch een e-mail. Geef aan hoe de situatie voor jou was, maar vergeet niet te zeggen dat je het snapt dat g ook in het diepe werd gegooit op dat moment. Probeer er uit te komen, ieder zijn zegje doen en de werkrelatie in stand houden want daar hebben jullie beide het meeste aan.

Sterkte met je paard! En zolang jij bij je gevoel bent gebleven heb ik alleen maar respect voor je keuze om niet te gaan werken die avond.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Melding Incidenten Medewerker invullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 02:35

Ik ben zelf ook verpleegkundige en snap de lastige situatie waarin je zit. Ik vind het een probleem van je werkgever in hoeverre de achterwacht is geregeld en de reacties in dit topic met 'je had er moeten zijn voor de client/familie' te ver gaan. De zorg, en dan helemaal de specifieke tak waarin jij werkt, echt iets is wat je kiest met je hart maar het blijft werk. Ik ben van mening als je alles laat gaan voor je werk, ongeacht welk beroep, dat ongezond is. Met name de dames in de zorg zijn hier heel goed in, altijd maar komen, altijd maar alles laten voor het werk/client/bewoner, zelfs zover dat privé eronder lijd.
In deze situatie was je eigen dier in levensnood en draag je dat ook niet 123 over. Als laatste zou ik je wel willen aanraden eerst met G in gesprek te gaan. Ik zou het persoonlijk niet kunnen waarderen als ik direct de leidinggevende of zelfs een melding achter mij aan zou hebben voor er een gesprek heeft plaats gevonden in alle rust.
Succes met de situatie!

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Melding Incidenten Medewerker invullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:51

Bij ons (ouderenzorg, werk als vig) zou het ook niet geaccepteerd worden als ik mij met deze reden zou afmelden voor een nachtdienst. De feitelijke situatie is dat je zou gaan werken en de reden (paard ziek) is voor hen niet legitiem. Natuurlijk zou een beetje coulance fijn zijn. Maar zoals ik het begrijp is het toch geen optie om een stervende client alleen te laten liggen met enkel iemand die morfine geeft of de pomp controleert. Ik begrijp je wel, gevoelsmatig. Maar het doen van dit werk brengt wel een grote verantwoordelijkheid met zich mee