Hulp bij gebarentaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Hulp bij gebarentaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 18:24

Hai Bokkers,

Afgelopen half jaar heb ik de minor NGT (Nederlandse Gebarentaal) gevolgd. Helaas ben ik gezakt voor het laatste tentamen en heb ik de minor dus niet gehaald.
De herkansing is pas rond april, wat erg laat is. Ik merk namelijk dat als ik 2 weken geen les gehad heb ik de helft van de gebaren alweer vergeten ben. Nu worden er geen lessen meer aangeboden in deze tussentijd en weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. Ik kan natuurlijk oefenen via de site van het gebarencentrum maar echt praten met iemand kan ik dan niet oefenen.

Ik dacht misschien zijn er mensen op bokt die een idee hebben van hoe ik kan blijven oefenen! Ik ken zelf geen dove personen en in mijn omgeving is er niemand die het kan. Bij een online cursus begin je echt weer bij de basis gebaren die ik al ken en zou ik dus met het tentamen wat ik moet doen weinig aan hebben.

Iemand met tips?

Groetjes!

Suuszels

Re: Hulp bij gebarentaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:30

Zelf niet direct tips, maar misschien kan je contact opnemen met Kentalis en bijvoorbeeld tijdelijk als vrijwilliger daar werken?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:30

Wat vervelend! Ik heb deze minor ook gedaan (ik heb alleen het cijfer nog niet terug gehad).
Volgens mij wordt er nog een les georganiseerd in maart via Andrea.. Daar moet je je voor
inschrijven. Andrea zou hier nog informatie over sturen.
Verder kun je misschien via de FB pagina van de studievereniging vragen of iemand tijd/zin
heeft om samen te oefenen?

Heel veel succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:32

Is er geen vereniging voor dove mensen in de buurt? Ik weet dat Groningen namelijk 1 heeft :)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:33

Ga voor jezelf liedjes gebaren. Ga naar evenementen met doven als doelgroep. Je hebt genoeg dingen als gebarencafe etc. Zoek mensen die misschien met je willen skypen in gbt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:45

Is er een studievereniging van de opleiding?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:10

NOS met gebaren kijken wel is dat echte gebarentaal een waarschijnlijk heb jij ook Nederlands ondersteund met gebaren gehad. Maar een aantal gebaren zijn het zelfde. Hier in Utrecht is er een dove café, dat is ook heel leuk om mee te maken.Misschien kan je daar nog iets laten of met mensen kletsten. Wij hadden ook een dvd met de gebaren gehad. Misschien kan je die nog lenen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:11

Toevallig wilde ik een maatje waarmee ik kon oefenen . Alleen ik kan nog niks/weinig. Wat woordjes en alfabeth maar meer niet dus aan mij heb je denk ik niet zoveel. Ik wil het erg graag leren in iedr geval :D

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:12

Bedankt voor de reacties! Momenteel zie ik het allemaal niet zo positief in haha.

Het vrijwilligerswerk doen is niet echt een optie. Ik moet komende periode afstuderen en hiernaast ook nog werken bij 2 baantjes. Ik heb niet echt tijd om ook nog ergens vrijwilligerswerk te doen.

Ik ben op de hoogte van die les in maart, maar dit is 1 extra les in 2.5 maand inplaats van 2 keer in de week les. Ik weet niet hoeveel ik hier aan heb.

Ik heb niet Nederlands met gebaren gehad maar echt Nederlandse Gebarentaal! Al is de basis het zelfde.

De rest van de tips ga ik morgen eens bekijken. Ik denk dat ik nu te veel in mijn emotie zit. Ik wil niet nog een jaar studievertraging oplopen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:14

Ga eens te rade bij Auris od Effetha. Misschien kunnen deze organisaties je helpen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:24

Misschien kan je contact opnemen met https://www.sudo-utrecht.nl/, misschien is er wel iemand die jou wil helpen.
Mijn ouders zijn allebei doof/slechthorend, maar mijn gebarentaal is niet heel best dus ik kan je denk ik niet verder helpen.

Er zijn trouwens gebarencafe's ik weet niet of die er in Utrecht ook zijn en hoe vaak dat is, maar daar komen wel vaak doven op af.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:34

Waar ben je precies op gezakt? Te weinig gebaren kennis of iets anders ?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:54

Ik heb nog geen inzage gehad. Ik weet wel dat ik te onzeker ben in het gebaren. Bang om fouten te maken en daarom maar kort en beknopt gebaren in plaats van uitgebreid. Ook had ik een vraag gemist, het aflezen lukt niet altijd goed en het wordt een keer herhaald en dan moet je antwoorden.

Ook was het zo dat door een computerstoring het afleesgedeelte klassikaal was, ik met mijn add heb dan 0,0 concentratie. Dan hoor je anderen schrijven als jij het antwoord niet weet, wat het ook niet beter maakt.

Hierna was er 2.5 uur tussen dit gedeelte en het zelf gebaren gedeelte door de computer storing. Mijn ritalin werkt max 4 uur en was toen dus uitgewerkt. En dom dat ik ben, geen nieuwe meegenomen omdat ik er vanuit ging dat ik dan weer thuis zou zijn, normaal duurt het tentamen een uur. Nu bijna 4 uur.

Alle pech bij elkaar heeft niet echt geholpen bij het tentamen.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:04

Hee!
Ik heb afgelopen half jaar ook deze minor gedaan. Toevallig. Heb alleen mn punt nog niet terug geloof ik. Kun je niet het lexicon blijven oefenen via Gebarencentrum.nl en via die Lexicon site die vanuit de HU beschikbaar was?

Edit: ik zie nu net dat er ook nog een bijles is ingepland op 28 maart maar kan me voorstellen als je dat te weinig vindt.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:08

Een lexicon van de HU heb ik nooit iets over gehoord?

Het probleem is dat ik wel kan blijven oefenen via het gebarencentrum en hubl enzo. Maar er is niemand die me verbetert als ik het verkeerd doe!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:04

zonnebloem18 schreef:
Er zijn trouwens gebarencafe's ik weet niet of die er in Utrecht ook zijn en hoe vaak dat is, maar daar komen wel vaak doven op af.

Ik was wel naar een café in Utrecht geweest. Het leuke is dat mijn minor docent van de HU nu een collega is op een basisschool waar ik nu werk. Kan haar misschien ook nog tips vragen on te oefenen. Zij gaf een aantal jaar terug een minor. Nu doet het blijkbaar een ander bedrijf het.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:17

Britt_Sisi schreef:
Een lexicon van de HU heb ik nooit iets over gehoord?

Het probleem is dat ik wel kan blijven oefenen via het gebarencentrum en hubl enzo. Maar er is niemand die me verbetert als ik het verkeerd doe!

Dat is via deze site https://www.gebarentaal.expert/
Zelf vind ik dat ook prettiger leren dan via Gebarencentrum. Voor 15 euro kun je het aanschaffen
bij Christiaan Plug. Alleen de gebaren die je moet kennen staan op de site. :j Je hebt daar ook de
optie om je per thema te laten overhoren.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 15:30

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga volgende week, na alle drukte met deadlines, stappen ondernemen en duimen op een goede afloop!
Meer tips zijn altijd welkom haha!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:42

Wat moet je eindniveau zijn? Ik wil je wel helpen! Zit zelf op B1 niveau en werk (bijna) iedere dag met dove mensen (ook dove collega's). Dus eventueel ook wel van C2 niveau!