Momenteel heb ik een baan voor 38,75 uur per week met een 36-urige CAO. Een werkdag is voor mij 7,75 uur. Dit houdt in dat ik per week 2,75 uur extra werk t.o.v. de CAO en daarvoor krijg ik per jaar 12 vakantiedagen terug.
Ik woon samen met mijn vriend (verloofde) in een koophuis dat op mijn naam staat. Mijn partner en ik hebben afgesproken dat we de vaste lasten van het huis delen. Dus: Hypotheek, G/L/W, tv, internet en verzekeringen. De VvE is voor mijn rekening en de eigen vaste lasten zoals eigen mobiele telefoonrekeningen, sport, mijn bijrijdpaard, mijn eigen pony, mijn auto + bijbehorende verzekeringen/belastingen en brandstof en eigen verzekeringen etc. ook. Als we een weekend weg gaan, betaalt mijn partner de brandstof en zaken als uit eten betaalt hij eigenlijk ook altijd als we samen gaan.
Nu overweeg ik om 32 uur te gaan werken. Het lijkt me toch wel erg fijn om een dagje extra vrij te zijn en ik merk aan mijzelf dat ik dat misschien ook wel nodig heb.
Naast mijn huidige werkweek heb ik minimaal 2 dagen in de week een bijrijdpaard, een eigen pony waar ik dagelijks heen ga, doe ik aan fitness (3 a 4 keer per week) en ballet (1x per week) en volg ik een deeltijd master studie (rechten). Best druk dus, zeker als ik nog eens iets met mijn partner of vrienden wil doen is een dagje extra vrij wel fijn.
Wat me vooral tegenstaat aan 32 uur werken, is dat ik er in salaris uiteraard op achteruit ga. Nou verdien ik een leuk salaris, maar ik heb het ook wel nodig merk ik met mijn vaste lasten en als ik nog eens wat leuks wil doen.
Ik zou in principe nog wel moeten uitkomen hoor, met 4 uur minder per week. Maar het maakt het natuurlijk wel allemaal wat makkelijker met een fulltime salaris.

Als ik zou kiezen voor 32 uur per week heb ik dus lekker een extra dag vrij. Dit zou dan waarschijnlijk dinsdag of donderdag worden. Op vrijdag mag je geen vaste roostervrije dag kiezen hier (omdat anders niemand een land weekend kan opnemen) en maandag is er al een collega roostervrij. Als ik ook de maandag kies, kan er dus niemand op maandag een vrije dag opnemen omdat er dan te weinig mensen aanwezig zijn. Dat is wel iets wat mij tegenstaat, want dinsdag of donderdag vrij vind ik nou ook weer niet alles (al zou ik dan eerder voor donderdag kiezen). Momenteel ben ik de enige van mijn collega's die 5 dagen werkt/aanwezig is.
Naast dat mijn salaris logischerwijs lager wordt bij 32 uur werken, ben ik mijn 12 ATV dagen natuurlijk ook kwijt. Nu krijgen we hier enorm veel vakantiedagen, dus op zich vind ik die 12 dagen minder niet zo een probleem.
Ook niet geheel onbelangrijk: Volgend jaar willen wij samen een groter huis kopen. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer en de meeste mensen weten wel wat dat inhoudt voor je mogelijke hypotheek: die is een stuk lager dan wanneer je in loondienst bent. Als ik 32 uur ga werken, is mijn jaarinkomen logischerwijs ook een stuk lager, wat weer inhoudt dat ik minder kan lenen.
Nou zijn wij niet voornemens om ons maximale leenbedrag ook daadwerkelijk te lenen, maar het bedrag wat wij kunnen lenen als ik 32 uur ga werken is wel flink lager dan wanneer ik mijn huidige rooster houd..
Optioneel is natuurlijk dat ik minder ga werken nadat we een ander huis hebben gekocht.
Ik wil liever geen tips of goedbedoelde adviezen over onze inkomens-/vaste lasten verdeling, want wij staan hier allebei achter en willen dit ook graag zo houden.
Dus gelet op al het bovenstaande.. Wat zouden jullie doen?