Help! Geen passende HBO studie kunnen vinden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xhaflinger

Help! Geen passende HBO studie kunnen vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 00:34

Hii allemaal,

Ik zit nu dus met het probleem dat ik dit jaar mn havo 5 diploma ga halen, maar niet hetgeen kan gaan doen wat ik leuk vind.. Daarvoor heb ik eerst een HBO diploma nodig of een vwo diploma.. Nu wil ik alleen echt niet meer op de middelbare blijven zitten. Ik wil graag een opleiding vinden die te maken heeft met veiligheid, security en anders misschien iets van paardensport (om te tijd een beetje te voldoen).

Nu heb ik mezelf aangemeld voor sportkunde, maar eigenlijk zie ik het niet echt zitten. Integrale veiligheid vind ik ook niet bij mezelf passen en ben nu eigenlijk een beetje ten einde raad. Welke bokker weet een leuke HBO studie die actie, spanning en uitdaging biedt? Ik heb een E&M profilering met M&O en Kunst.

Welke bokker kan mij helpen met een studie vinden die mij mij best en waar ik nog niet aan heb gedacht?

Minoes

Re: Help! Geen passende HBO studie kunnen vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:38

Met een HBO propedeuse mag je ook naar de universiteit.
Die kun je vaak in 1 jaar tijd halen en daarna kun je gelijk door.
Een jaar een opleiding doen die je net iets minder aanspreekt dan je uiteindelijke doel lijkt mij geen ramp?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:55

Minoes schreef:
Met een HBO propedeuse mag je ook naar de universiteit.
Die kun je vaak in 1 jaar tijd halen en daarna kun je gelijk door.
Een jaar een opleiding doen die je net iets minder aanspreekt dan je uiteindelijke doel lijkt mij geen ramp?

Hierbij moet je wel opletten dat sommigen studies naast een HBO propedeuse ook VWO deelvertificaten eisen :) Maar dat is misschien meer aan de hand bij de bèta studies.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 01:11

Politieacademie? Spanning veiligheid en je kan doorstromen na 4 jaar richting bereden politie.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:10

Ben je al achttien? Dan zou je ook kunnen kijken of je via het VaVo aan een ROC je vwo kan halen. Het wisselt heel erg per ROC hoe schools dit is.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:34

Wat is het gene in de opleiding Integrale Veiligheidskunde wat je niet aanspreekt?
Misschien kan ik je wat meer erover vertellen (ben er zelf in afgestudeerd) :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:58

Wat is de studie die je uiteindelijk wil gaan doen? Zou kiezen voor een hbo dat daar bij aansluit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:30

Ik sluit me bij Eef_Bam aan. Zoek een opleiding die aansluit bij de universitaire opleiding die je wil gaan volgen. De kans dat je dan na HBO propedeuse al op de universiteit kan instromen is dan het groots. En je leert al dingen die gericht zijn op wat je wilt gaan doen, waar je later tijdens je universitaire opleiding alleen maar profijt van hebt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:43

Waarom ga je niet gewoon VWO doen dan als je dan wel een vervolgopleiding kan doen die je aanspreekt?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:58

Ik zou inderdaad eens informeren naar de vavo!
Toen ik op 0,01 (ja, echt :+) was gezakt voor mijn wiskunde op de havo, ben ik naar de vavo gegaan om daar alsnog mijn diploma te halen (hoefde dan alleen wiskunde opnieuw te doen)

Ik kan je vertellen; dat was érg relaxed := 2x 1,5 uur per week les in een kleine klas, en aan het eind gewoon examen zoals je gewend bent.
Je wordt daar echt behandeld als volwassene; dus daar moet je wel raad mee weten.
Werk je je huiswerk niet bij? Niemand die daar naar vraagt. Kom je een maand niet naar school? Prima, moet je zelf weten... maar de gevolgen zijn voor jezelf.
Ik vond dat juist wel heel erg fijn, en heb wiskunde dan ook met een dikke 7 gehaald. :D

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:48

sureido schreef:
Politieacademie? Spanning veiligheid en je kan doorstromen na 4 jaar richting bereden politie.

Heb ik indd naar gekeken maar daar kan je pas weer in 2019 aan meedoen.. Ze zitten al vol. -O-

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:50

Eef_Bam schreef:
Wat is de studie die je uiteindelijk wil gaan doen? Zou kiezen voor een hbo dat daar bij aansluit.

Dat is dus beetje het probleem haha. Ik wil het liefste iets binnen defensie gaan doen, maar kan niet iets vinden wat op hbo niveau daarbij aansluit.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:51

Vanillia schreef:
Waarom ga je niet gewoon VWO doen dan als je dan wel een vervolgopleiding kan doen die je aanspreekt?

Ik ben bang dat ik het dan niet ga halen, aangezien je dan ook een 2de vreemde taal moet doen en ik ben nooit goed geweest in duits en frans :')

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:53

stitchlover schreef:
Wat is het gene in de opleiding Integrale Veiligheidskunde wat je niet aanspreekt?
Misschien kan ik je wat meer erover vertellen (ben er zelf in afgestudeerd) :)

Ik ben er toen op de opendag heel erg op afgeknapt, omdat ze het alleen maar hadden over hoe je sommige straten en woonwijken het beste kan verlichten en etc. Ik had daarbij niet het gevoel dat je zelf echt ergens mee aan de gang ging :') Maar weet jij of dit echt zo is, of kan ik beter nog een keer terug gaan naar de opendag.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:57

En is een functie bij de de landmacht/luchtmacht of marine dan niet iets voor je?

Edit: Ik zou als ik jouw was dan gewoon infomeren bij defensie wat ze jouw aan functies te bieden hebben.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:12

Ga langs bij je decaan en als je niet kunt vinden waarover je echt meer zou willen weten en leren, neem dan een tussenjaar.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:44

Riddershow schreef:
En is een functie bij de de landmacht/luchtmacht of marine dan niet iets voor je?

Edit: Ik zou als ik jouw was dan gewoon infomeren bij defensie wat ze jouw aan functies te bieden hebben.

Heb er al contact mee opgenomen, maar de functies die ik interessant vind heb je een afgerond HBO nodig:)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:12

En wat voor afgeronde hbo ?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:36

Je zou ook je VWO kunnen halen via een VAVO traject? Dan zit je niet meer echt "op de middelbare" en in sommige omstandigheden kun je dat na je havo zélfs in 1 jaar..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:40

xhaflinger schreef:
Riddershow schreef:

Heb er al contact mee opgenomen, maar de functies die ik interessant vind heb je een afgerond HBO nodig:)

Zou je dan misschien niet kunnen informeren naar de functies bij defensie die je oprecht interessant lijken en vragen wat voor opleiding je daarvoor nodig hebt? :) Misschien zijn dat wel opleidingen waar je jezelf in herkent en die je leuk lijken?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:56

kijk eens bij Safety and Security Management op de haagse hoge school. Hele leuke (wel pittige) opleiding. Geheel in het engels, mijn dochter zit nu in het 1e jaar. Enige opleiding op dit niveau in Europa. Ze heeft regelmatig guestlectures met bv ex-spionnen (ja echt) of studenten van Homeland.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:17

He dit probleem ken ik :P
Ik had het alleen net wat anders, ik kwam helaas niet door de selectie.

Ik heb zelf uiteindelijk voor SSMS gekozen, Safety and Security Manegement Studies. Dit is een internationale engels talige versie van veiligheidskunde die wat meer gefocust is op de internationale kant.
Hebben we naar straatverlichting enz gekeken? Zeker, was trouwens nog best een erg interessant project. Maar we hebben ook met de politie projecten gedraaid. En krijgen nu bijvoorbeeld een module over crisis management.
Het is dus enorm afwisselend.
Wat ik ook erg leuk vind aan de opleiding is dat we juist zo veel doen, we krijgen enorm veel projecten en moeten het ook echt zelf gaan uitzoeken in plaats van dat het allemaal voorgekauwd wordt. Het is wel een zwaardere opleiding volgend sommige, maar als je alles bij houd is het prima te doen.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je bent welkom om een dag mee te gaan! (dar heb je namelijk zo veel meer aan dan een open dag eerlijk gezegd :P)

edit: zelfde opleiding als hierboven dus.
Ik zit in het 2de jaar trouwens :D

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 15:27

Sanne_com schreef:
He dit probleem ken ik :P
Ik had het alleen net wat anders, ik kwam helaas niet door de selectie.

Ik heb zelf uiteindelijk voor SSMS gekozen, Safety and Security Manegement Studies. Dit is een internationale engels talige versie van veiligheidskunde die wat meer gefocust is op de internationale kant.
Hebben we naar straatverlichting enz gekeken? Zeker, was trouwens nog best een erg interessant project. Maar we hebben ook met de politie projecten gedraaid. En krijgen nu bijvoorbeeld een module over crisis management.
Het is dus enorm afwisselend.
Wat ik ook erg leuk vind aan de opleiding is dat we juist zo veel doen, we krijgen enorm veel projecten en moeten het ook echt zelf gaan uitzoeken in plaats van dat het allemaal voorgekauwd wordt. Het is wel een zwaardere opleiding volgend sommige, maar als je alles bij houd is het prima te doen.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je bent welkom om een dag mee te gaan! (dar heb je namelijk zo veel meer aan dan een open dag eerlijk gezegd :P)

edit: zelfde opleiding als hierboven dus.
Ik zit in het 2de jaar trouwens :D

Ik stuur je even een PB :D

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:35

off topic hahah Sanne daar ben je weer =) Tamara vind het een onwijs leuke studie! Ze gaat meedraaien in het nieuwe pr team.

edit: mijn dochter heeft HAVO gedaan, een tussenjaar daarna omdat ze niet wist wat te doen en in augustus dus begonnen met SMMS.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:50

Als je Internationale veiligheid interessant vindt kun je kijken naar Internationale betrekkingen in Groningen, maar dit is wel WO niveau. Ik heb deze studie gedaan en vond het echt fantastisch. Ook op master gebied zijn er een heleboel masters richting veiligheid zoals crisis and security management, voor als je het wat concreter wil maken.

Ik denk dat je met deze interesse er echt beter aan doet om een VWO diploma te halen. Dan zou je eventueel ook nog de officiers opleiding bij defensie kunnen doen.