Stoppen met studeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 00:21

Hoi allemaal!

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en ben benieuwd of meerdere mensen deze keuze hebben gemaakt en waarom wel/niet.

Ik heb vmbo en mbo niveau 4 met 2 vingers in mn neus afgerond, nooit hoeven leren en toch altijd goede cijfers weten te halen. Na mijn mbo studie (dierverzorging management) ben ik een andere kant op gegaan in het hbo. Na 4 maanden bewegingstechnologie ben ik daar mee gestopt, dat was écht niet mijn ding. Vervolgens een half jaar in een winkel gewerkt, wat ik niet uitdagend genoeg vond.
In augustus ben ik weer met een andere studie begonnen: Landschap and environment management. Een erg leuke studie, heb het ontzettend naar mijn zin, alleen is er een probleem: ik heb tot nu toe geen enkel tentamen behaald. Mijn studieloopbaanbegeleider zegt dat het nú nog geen probleem is, maar ik moet wel 50 vd 60 studiepunten halen om over te gaan naar jaar 2. Ik ben een doener, projecten maken, dingen onderzoeken en verslagen schrijven vind ik echt geen enkel probleem en daar haal ik zonder moeite ruime voldoendes voor, alleen dat leren lukt me niet. Aangezien er nu nog 2 blokken bij komen én 3 jaar studeren (waarvan 1 jaar stage) weet ik niet of ik dit wel wil. Ik steek genoeg tijd in het leren, maar nadat ik vandaag weer een onvoldoende (5,3) heb gehaald terwijl het voor mijj gevoel juist heel goed ging, zit ik een beetje met mn handen in het haar en weet ik niet zo goed of ik wel verder kan en wil..

Wat zouden jullie doen? Iemand ook zo iets mee gemaakt, waar heb jij toen voor gekozen?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:24

Heb je je verdiept in verschillende leerstijlen en leerstrategieen? Wellicht helpt dat je om te kijken hoe je leert en of dat wel helpt. Iedereen heeft zijn eigen manier van leren. Je zegt een doener te zijn: voor mij helpt alleen lezen niet. Ik maak oefenkaartjes, casussen, toetsvragen, tekeningen etc.
Ik ga volgende week ook even met een leraar zitten na een onverwachte onvoldoende om te kijken naar mijn leerstrategie. Ik zit dan wel op een lerarenopleiding maar jouw docenten hebben ook didactiek gehad als het goed is :)

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:25

Ik raad je aan naar de decaan te gaan, die kan helpen met die keuze. Diegene kan ook regelen dat er iemand met je meekijkt hoe je leert en om te achterhalen waar de onvoldoendes vandaan komen terwijl je genoeg tijd in het leren steekt!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:28

Dit had echt mijn verhaal kunnen zijn.... ik ben van mbo niveau 4 naar HBO bedrijfskunde gegaan waar ik geen enkele studiepunt had behaald en dus moest stoppen. Resterend jaar gewerkt en daarna begonnen met weer een hbo studie. Daar wel enkele studiepunten behaald maar bij blok drie kwam ik al 2 punten te kort. Ik zou over kunnen gaan daar mee met heel goede motivatie waarom ik over moest én ik moest dus alles van blok vier halen. Ik heb besloten te stoppen en ben gaan werken. Wat een opluchting! Ik heb een geweldig leuke baan op hbo niveau waar ik het onwijs naar mijn zin heb :)
Mijn advies: als je er nu al zo’n moeite mee heb zou ik stoppen. Je hebt een diploma waar je echt wel wat mee kan :j ik ben benieuwd naar je keuze

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:29

Wat vind je moeilijk aan het leren?
Begin je wel optijd? Of doe je alles in een keer? Je hebt hier voor eigenlijk nooit wat gedaan, je hebt zonder moeite een diploma gehaald. Je hersens zijn dus ook die uitdaging van nu niet gewend. Je moet dit soort dingen rustig opbouwen. Gewoon relaxed beginnen met leren, je bent een doener zeg je. Laat iemand die je kent ke helpen door je bijv te overhoren. Of schrijf er een samenvatting over. Niet iedereen is gemaakt om te stampen, soms moet je in het leren zelf je eigen methode vinden die werkt.
Wat mij altijd hielp is als iemand die ik kende een soort toets maakte. En op doe manier leerde ik, maar ook leerde ik door te luisteren dan sloeg ik dingen wel op. Dus las ik de samenvatting voor en nam ik die op. En zo kon ik hem terug luisteren.

Nou moet ik toegeven dat ik eigenlijk nooit echt veel heb hoeven leren. En ben naar mijn vmbo gestopt en gaan werken. En ik heb nog nooit zo veel spijt gehad dat ik niet doorgegaan ben. Je hebt wel een diploma, de vraag is kan je er werk in vinden. Of eindig je achter een kassa ofz, het is voor jezelf afwegen of het je waard is om te stoppen. Of om zelf een weg te gaan vinden binnen hoe jij makkelijker kan leren.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:26

Het onderwerp spreekt je aan, je lijkt het studeren op zich niet vervelend te vinden, en je zou het niveau naar verwachting aan moeten kunnen, vat ik dat zo goed samen?

Dan zou het zonde zijn om nu al te stoppen, en is het denk ik nuttiger om te kijken waarom je ondanks dat je voldoende tijd erin stopt, toch geen goede cijfers haalt. Dat je denkt dat het goed gaat en toch een onvoldoende krijgt, wekt ook de indruk dat er vooral sprake is van verschillende verwachtingen over hoe je moet antwoorden.

Tip 1 bij studie is: weet wat er verwacht wordt. Weet wat je docent wil zien.

Daarvoor zou ik eerst inzage in je tentamen vragen en ook de vorige eens bekijken: wat gaat er niet goed? Welke soort fouten maak je? Welke vragen gingen je wel goed af? Heb jij hetzelfde detailniveau als de docent verwacht? Zijn je antwoorden te kort, te lang? Mis je details en definities (de uit je hoofd-leerdingetjes) of geef je misschien teveel alleen een definitie zonder het te verbinden met de grote lijn? Wat wil de docent in het antwoord terugzien?
Hierbij kun je naast de docent ook medestudenten en ouderejaars proberen te vinden. Hoe doen die dat? Waarin verschilt jouw antwoord van het hunne?

De studieadviseur / studieloopbaanbegeleider kan hier ook over meedenken.

Het lijkt me trouwens een interessante studie! Wat voor vakken en tentamens waren het die je nu gehad hebt?

Anoniem

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:38

Ik denk juist omdat je vmbo en mbo met vier vingers in je neus gehaald hebt dat je nooit leerstrategieen geleerd hebt. Kun je niet met school daarover spreken of ze je daarin kunnen helpen. Opgeven kan altijd nog, maar probeer het meeste uit jezelf te halen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:40

Het probleem van mensen die nooit hebben hoeven leren is vaak dat op het moment dat ze op een niveau komen dat er wel geleerd moet worden, ze niet weten hoe dat moet.

Je moet dus eigenlijk nu nog leren om te studeren. Echt studeren is ook heel anders dan het leren op het mbo of middelbare school, zeker als dat zo makkelijk voor je was dat je überhaupt weinig hoefde te doen. Het is namelijk de bedoeling dat je de kennis die je op doet kan blijven reproduceren (en dus niet alleen op de eerste toets) en dat je je kennis om kan zetten naar de praktijk. Dat vergt echt een ander soort leerstrategie.

Ik zou daar hulp bij zoeken om dat te leren. Het is zonde om je opleiding te stoppen omdat het even niet zo makkelk gaat terwijl je aangeeft het wel heel leuk te vinden!
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-01-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:41

Als ik het probleem goed begrijp heb je nog nooit "leren studeren" en heb je daardoor nu geen idee hoe je dat doet.

Leer dàt eerst, bijvoorbeeld bij https://www.purplemonkey.nl/ ( <- korte cursussen van 2 dagen en zij zijn érg goed ). Investeer dus in de kern van het probleem, alvorens andere stappen te nemen ;-)

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:20

Bedankt voor alle reacties! :)

Ik dacht dus eigenlijk dat ik mijn manier wel had gevonden, aangezien ik dacht dat de afgelopen tentamens vrij goed waren gegaan en ook alles wel wist in te vullen, maar toch niet genoeg gezien de onvoldoende. Het leren studeren is inderdaad dus het puntje wat bij mij nog mist. Ik ga me dan ook zekers eens verdiepen in de verschillende leerstijlen om te zien of er iets tussen staat wat voor mij wèl werkt.

Ik heb vorige week een gesprek gehad met mijn studieloopbaanbegeleider, maar omdat ik veel doe voor de klas en school zag zij het allemaal vrij rooskleurig in, ook omdat ik nog steeds wel enthousiast ben. Wanneer ik alle cijfers terug heb en de HERs hebt gemaakt, ga ik zeker nog een gesprek aan.

@Shadow0: Het is zeker een hele leuke studie, de vakken van het eerste blok waren groen gericht (groen en landschap, duurzame leefomgeving en scheikunde. en dan NL en Engels) Het tweede blok gaat richting grijs met milieu en compartimenten, afval, ruimtelijk plannen en actoren, groen in de randstad en milieubeleid/rechten

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:25

ik zou me eerst eens verdiepen in hoe je concreet en gericht kan studeren.
je geeft zelf aan vroeger nooit te hebben gestudeerd , maar ook dat moet je leren en kan je leren.

vooral als je de opleiding op zich leuk vindt,zou het toch zonde zijn om het te laten vallen omdat het studeren niet lukt?

want wat is het alternatief?
werken deed je al en lag je niet?

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:29

Zou je het kunnen regelen met een docent om je tentamens in te zien? Dan kan hij of zij je mogelijk uitleggen waarom je antwoorden niet voldoende zijn. Helemaal als je zelf het idee had dat het goed ging en het cijfer dan tegenvalt, kan het zijn dat jij en je docenten een heel ander idee hebben van hoe je het juiste antwoord formuleert.
Ik heb toen ik aan mijn HBO geschiedenisopleiding begon ook erg moeten wennen aan hoe je geacht wordt antwoord te geven en dat verschilt nog wel eens van opleiding naar opleiding. Bij ons viel en stond alles bij het aanhalen en uitleggen van de juiste begrippen die ze wilden horen. Als je die niet noemde, dan kreeg je standaard al meer of minder punten. Als jij de materie dus wel begrijpt maar het verkeerd formuleert, dan loop je daar ook punten op mis.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:56

Even een schop onder je kont: kom op! Je vindt het leuk, het past bij je. Alleen nu nog de cijfers. Dat is echt wel te doen. Maar je moet er nu exht wat voor doen, dat is het verschil.

Op de uni kon ik altijd mijn tentamens inzien en werd het me heel duidelijk wat er fout ging.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:04

Hmm ik denk dat je eens in gesprek zou moeten met de decaan. HBO is echt heel anders dan MBO. Die overgang merkte ik zelf ook, ik kom van de HAVO meer heb eerst een MBO niveau 4 opleiding gedaan voordat ik begon aan het HBO. Hier wordt er meer van je verwacht, maar heb ik soms het idee dat je de vraag in de vraag nog moet ontdekken :')

Misschien kun je samen met klasgenootjes gaan studeren? Of is er wellicht een soort huiswerkbegeleiding op school die je kan helpen met de toetsen?

Probeer er (samen met hulp van een decaan) achter te komen waar het fout gaat, wellicht dat dit je kan helpen!


Tulandro schreef:
Even een schop onder je kont: kom op! Je vindt het leuk, het past bij je. Alleen nu nog de cijfers. Dat is echt wel te doen. Maar je moet er nu exht wat voor doen, dat is het verschil.

Op de uni kon ik altijd mijn tentamens inzien en werd het me heel duidelijk wat er fout ging.

Makkelijk gezegd, maar vind dit een beetje een loze post en eigenlijk erg negatief overkomen. Van wat ik lees doet TS echt hard haar best en heeft ze zeker geen schop onder haar kont nodig.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:08

Vooropgesteld, ik ben niet bekend met deze situatie. Maar ik vond leren zelf nooit leuk, ik kon het echter prima. Daardoor van VWO naar Havo gegaan en vervolgens naar het HBO. Casussen maken, prima, geen enkel probleem. Andere opdrachten ook niet. Maar in leren wilde ik gewoon niet echt investeren, ik zag er het nut niet van in omdat het dingen waren waar we in de praktijk niets mee konden, wat je kon googlen als je het echt nodig had, waar je een boek bij kon hebben. Uiteindelijk is het mij prima gelukt hoor.

Maar ik heb nog geen baan gehad waarvoor ik de leerstof van die tentamens nodig heb gehad. Nu deed ik Bedrijfskunde. Het enige waarvan ik zeg: Dáár is leren wel nuttig voor, dat is rechten. (officieel deed ik Management, Economie en Recht, maar dat bestaat niet meer geloof ik? Althans, mijn opleiding heet nu Bedrijfskunde)

Dit zal niet voor elke opleiding opgaan natuurlijk, daar ben ik me terdege van bewust. Maar TS, kijk eens voor jezelf; hoe nuttig vind jij de stof die je moet leren voor je tentamens? Ben je je bewust van wat voor banen je met deze studie kan doen en heb je in die banen echt die stof nodig? Is het mogelijk om op te klimmen naar zo'n baan zonder deze studie? Maar door middel van cursussen bijvoorbeeld? En veel praktijkzaken?

Note; Dit bericht komt van iemand die een broertje dood heeft aan leren en examens... En ook sceptisch is tegenover bepaalde diploma's (zoals dat van mezelf)

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Re: Stoppen met studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:51

Nogmaals bedankt voor alle tips! Ik ben blij dat ik niet opgegeven heb! Blok 2 alles behaald en tot nu toe ook 2 van de 4 herkansingen, de andere 2 nog niet terug!! :D