Vrouwen in de ict

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 15:08


Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 15:13

MusicIsLife schreef:
Ik volg een studie Interactive Design. Werk met HTML, CSS, JQuery, Javascript en PHP.Telt dat ook? :D

jaa dat telt ook

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:13

Ik snap niet goed wat ons voordeel is straks?

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 15:14

wij als vrouwen die ict doen hebben meer kans op werk dan vrouwen die andere beroepen studeren dit komt omdat steeds meer vraag is naar ict mensen. en daarbij willen ze meer vrouwen in het beroep hebben

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:17

Maar wat heeft gender hier mee te maken? Hetzelfde geld voor mannen. ICT is nu eenmal een sterk groeiende sector, dat is al lang zo. Zowel voor mannen als voor vrouwen

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 15:19

FatCat schreef:
Maar wat heeft gender hier mee te maken? Hetzelfde geld voor mannen. ICT is nu eenmal een sterk groeiende sector, dat is al lang zo. Zowel voor mannen als voor vrouwen

het beroep word door de meeste vrouwen gezien als geen leuk beroep.

ik weet verder niet waarom ze zeggen dat ze meer vrouwen in de ict willen hebben

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:31

Sorry - ik snap nog steeds niet waarom je vind waarom we straks een voodeel hebben. :) Meer werk in de ICT is meer werk voor iedereen, man en vrouw.
Het is namelijk niet zo dat de overheid ons extra loon gaat betalen als we de IT in gaan, of dat ze bedrijven belanstings voordeel geven als ze meer vouwen aannemen (zou ik trouwens helemaal niet akkoord me gaan)

Vind het wel een goed idee mocht er standaard programeren op school wordt geleerd. Is goede hersentraining, en geeft kinderen een aardig idee of het iets is voor hen.

Natuurlijk is de IT wereld veel breder dan enkel programeren. Maar het is een begin.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:57

hmm.. ik denk dat er wel een licht voordeel is en dan vooral grotere kans op een baan.

de tak is groeiende, dus sowieso een grotere kans op werk dus een voordeel. er zijn veel mannen in de ict en voor de balans is een vrouw wel handig. soft skills hoor ik ze hier roepen :).


programmeren op de basisschool ben ik ook een groot voorstander van inderdaad. bij ons in de stad kan dat elke woensdagmiddag in de bibliotheek, top ontwikkeling al zeg ik het zelf.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:59

Mijn opleiding heeft ook veel meer jongens. Het is binnen onze school de opleiding met de meeste baangarantie en een goed loon. Toch kiezen niet veel mensen voor mijn opleiding. Vaak omdat ze de techniek niet zo zien zitten. En inderdaad, zeker meiden/vrouwen niet. Ze willen allemaal grafisch vormgeven bij ons op school :+

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:59

Omdat vrouwen een voordeel hebben tijdens sollicitaties FatCat. Ik merk echt dat je eerder benaderd en uitgenodigd wordt als vrouw in deze sector. Juist omdat ze de balans man/vrouw binnen veel bedrijven recht willen trekken.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:13

Ik ga niet akkoord met het kunstmatig rechtrekken van de vrouw/man balans. Waarom moet dit? De beste kandidaad moet gewoon de baan krijgen. Zal dan ook nooit solicteren naar een baan waar bij staat dat je als vrouw wordt aangemoedig om te soliciteren.

Balans in een team kan op verschillende manier worden bereikt. Je kan een top team hebben met enkel mannen. Geen probleem.

Niwla, hoe weet jij dat je sneller benaderd wordt als vrouw? Hoe heb jij hier zicht op? Heb je zelf mensen gerecruteerd?

Ik heb dat gevoel dus niet, maar hoe zou ik dit uberhaupt kunnen weten als ik geen zicht heb op de andere kandidaten en waarom deze geselecteerd worden. Zou het interessant vinden om de menening van een recruiter hierover te horen. Of zij dit ook ervaren.

Deze post is niet aanvallend bedoeld hoor. Vind het een interessant discussie.

Hoop enkel dat ik word aangenomen omwill mijn skills, niet omdat ik een BH draag....

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:49

Gebalanceerdere teams geven vaak betere resultaten. Je hebt niet alleen de beste kandidaten nodig, maar ook een spectrum aan verschillende eigenschappen en invalshoeken. Teams met alleen mannen hebben sneller de neiging om ontoegankelijker te zijn voor vrouwen, niet alleen toekomstige collega's maar bv ook klanten. (En dat gebeurt voor een deel onbewust, maar dat tegengaan vereist soms wel bewuste actie.)

Ik zou me niet druk maken om aangenomen te worden wegens je bh vs je skills, maar op zich is het een goed teken als een bedrijf streeft naar een beetje gemeleerd gezelschap en niet teveel een monocultuur wil zijn.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:50

Voor mij hoeft dat kunstmatig rechttrekken ook niet, ik werk graag tussen mannen. Maar ik heb bij diverse IT partijen gewerkt en daar werd bijna overal letterlijk gezegd dat je als vrouw bij sollicitaties sowieso eerder uitgenodigd wordt omdat ze graag meer vrouwen willen hebben. Dan ging het overigens niet over BH’s, maar over het feit dat vrouwen over het algemeen een andere manier van werken hebben en andere kwaliteiten meebrengen.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:54

Sorry dat ik hier iets post. Hopelijk mag dit van de mods, anders verwijderen ze het maar. Bij mijn man op het werk zoeken ze nog C# .net ontwikkelaars. Als iemand meer wil weten stuur maar Pb.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:53

ik ben ook vel tegen kunstmatig rechttreken.

ik zit nu in het hr vak inclusief recruitment en ja als een vrouw solliciteert heeft die een pluspuntje, maar als de skills niet voldoen dan wordt die niet alleen maar aangenomen omdat het een vrouw is. bij gelijke skills heeft zij dus een beetje extra. hebben we niet alleen in ict maar ook op andere vlakken. het hangt heel erg van de groepssamenstelling af.

net als je allemaal junior mensen hebt zoek je er een senior bij. of als je allemaal senior mensen hebt, dan kan er een junior bij. als je mensen hebt die heel analytisch zijn wil je er misschien een meer sociaal iemand bij etc etc etc.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:56

FatCat schreef:
Maar wat heeft gender hier mee te maken? Hetzelfde geld voor mannen. ICT is nu eenmal een sterk groeiende sector, dat is al lang zo. Zowel voor mannen als voor vrouwen


Als ik in een sollicitatieronde zat met heren met gelijke opleiding/ervaring, dan werd ik het altijd. Gewoon omdat ze bijna alleen mannen hadden en een vrouw zeker toen (20 -10 jaar geleden) diversiteit in het team bracht. Dat voordeel was er dus al lang.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:57

Ik heb ook ervaren dat je als vrouw een streepje voor hebt. Je valt sowieso direct op tussen alle andere sollicitaties en blijft hangen bij mensen (voor bij intern solliciteren handig heb ik gemerkt) en men heeft er idd graag een vrouw in het team. Betekend natuurlijk niet dat ze dan de goeie mannen laten lopen, je moet uiteraard wel je werk goed doen. Maar ik heb idd ook meerdere gehoord, 'als we moeten kiezen tussen twee even goede kandidaten dan kiezen we de vrouw'. Ik ben er niet voor. Ik denk dat die situatie weinig voorkomt (waarbij kandidaten echt even goed zijn) en ik erger me persoonlijk kapot aan alle 'pro-vrouw' presentaties op conferenties. Waarbij altijd weer naar voren komt dat we vrouwen moeten stimuleren in onze beroepsgroep en daar extra aandacht aan moeten besteden. Uhm, nee. Je moet gewoon je werk goed doen en zelf initiatief tonen, en als de bedrijfscultuur niet bij je past (lees; te vrouw onvriendelijk), zoek dan gewoon iets anders ipv gelijk 'discriminatie' te roepen. Tenzij het natuurlijk écht discriminatie of intimidatie is, dat is niet ok ;)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:12

CrazyCat schreef:
FatCat schreef:
Maar wat heeft gender hier mee te maken? Hetzelfde geld voor mannen. ICT is nu eenmal een sterk groeiende sector, dat is al lang zo. Zowel voor mannen als voor vrouwen


Als ik in een sollicitatieronde zat met heren met gelijke opleiding/ervaring, dan werd ik het altijd. Gewoon omdat ze bijna alleen mannen hadden en een vrouw zeker toen (20 -10 jaar geleden) diversiteit in het team bracht. Dat voordeel was er dus al lang.


Zou het niet gewoon zijn omdat jij toch de beste was? Wat wij vrouwen erg vaak doen is ons zelf onderschatten....

Naar mijn mening hebben 2 kandidaten heel zelden echt gelijke opleiding/ervaring. Het is ook een stuk hoe je deze ervaring verkoopt.

Wat ik wel opmerk, en dit hebben interviewers en recruiters mij ook verteld, is dat ze meer en meer mensen zoeken die niet super technisch zijn, maar breed inzetbaar. Het echte technische werk kan goedkoop worden ge-outsourced naar azie en zuid amerika. Wat ze nodig hebben zijn mensen die de technische als ook de business kant begrijpen, en het politieke drama dat hier bijkomt. En ja, ook een stukje mensen kan manipuleren. En ik denk dat vrouwen hier over het algemeen sterker in zijn.

Daarom denk (hoop ik) dat wij vrouwen mogelijk wel een streepje voor hebben, niet omdat we vrouw zijn en ze willen kost wat kost een vrouw in het team, maar omdat ze onze aanleg voor softkills meer en meer nodig hebben.

Ik wil gewoon niet geloven dat ik het gemakkijk heb gehad omdat ik vrouw ben weet je -O- Mijn carriere is het enige waar ik trots op kan zijn...Heb geen technische opleiding gehad, geen on the job training en dacht dat ik het helemaal zelf had gemaakt. Zucht. :')

Persoonlijk ervaar ik het vrouw zijn in de IT zowel een voordeel als een nadeel. Je heb idd het verassingings element aan je kant, anderzijds moet ik soms harder knokken om het vertrouwen te winnen van de klant (meestal de ouderen mannelijk hogere management klanten)

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:21

Fatcat. Vooral trots zijn op jezelf.

Ja ze willen musschien vrouwen. Maar daarom moet je wel presteren en het moet passen in de cultuur

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:41

Ghostattack schreef:
Dames, hebben jullie misschien tips hoe ik mijn komende periode nuttig kan gebruiken? Ik ben net afgestudeerd (Medische Informatiekunde) en momenteel aan het solliciteren voor een fulltime baan (richting Software Consultant in de zorg bijvoorbeeld).. Maar tot ik ergens aangenomen word, heb ik eigenlijk 'niks' te doen en dat vind ik zonde!

EDX biedt heel veel gratis cursussen aan, met name van universiteiten (o. a. Harvard, Delft, MIT) veel ICT maar ook Science en Liberal Arts enz. Als je een certificaat wilt kost dat $50. Ik vind het een geweldige mogelijkheid met veel keuze, veel vrijheid en dat het gratis is is geweldig, zeker gezien het niveau.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:51

b485 schreef:
Sorry dat ik hier iets post. Hopelijk mag dit van de mods, anders verwijderen ze het maar. Bij mijn man op het werk zoeken ze nog C# .net ontwikkelaars. Als iemand meer wil weten stuur maar Pb.


Ja, die zoeken ze overal. ;-)

Wij zoeken ze ook, en ik krijg dagelijks mails van recruiters. C# is veel gevraagd op dit moment.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:03

Sowieso is het enorm lastig om personeel te vinden op het moment. Zoeken hier nog een skilled servicedesker, Windowsbeheerder en projectengineer, en die zijn alledrie ook lastig te vinden. En als er wel geschikte kandidaten tussen zitten, hebben ze nog zes dingen lopen en is het hopen dat je ze voor je kan winnen.

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 13:05

ik schreef mij in bij de opleiding toen die al vol zat. Eigenlijk wilde ze me gelijk hebben en werd ik vanaf september tot januari in een klas geplaatst waar je lettelijk kon wachten tot plekje vrij was. In januari ben ik in gewone klas gezet:)

een vriend van mij had week later op dezelfde school intake gesprek die werd niet aangenomen omdat de opleiding vol zat.

op de opleiding ict op mijn school zitten 650 jongens waarvan 13 meisjes

JudithGigi

Berichten: 4219
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:08

Op school merk ik wel dat ze heel anders kijken naar jongens en meisjes, zeker toen ik nog op het hbo zat. Daar hebben ze me toen ook vanaf gepraat omdat ik een meisje was en het daarom "toch niks voor mij was". Op het mbo ben ik het enige meisje bij applicatie ontwikkeling, en merk ik dat er eigenlijk absoluut geen onderscheid wordt gemaakt :)

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 13:13

JudithGigi schreef:
Op school merk ik wel dat ze heel anders kijken naar jongens en meisjes, zeker toen ik nog op het hbo zat. Daar hebben ze me toen ook vanaf gepraat omdat ik een meisje was en het daarom "toch niks voor mij was". Op het mbo ben ik het enige meisje bij applicatie ontwikkeling, en merk ik dat er eigenlijk absoluut geen onderscheid wordt gemaakt :)


hier word ook geen onderscheid gemaakt nou 1x wel omdat we in groepje de ram en wifi kaart moesten vervangen in een laptop .

de jongens wisten niet eens hoe dat er uit zag + hoe je het er uit kreeg en ik wel daardoor kreeg ik halve punt extra :(:)