Vrouwen in de ict

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:27

Leuk allemaal vrouwen! En de dames met een nieuwe functie, van harte en veel plezier!

Gisteren kreeg ik het verzoek om deze link vooral te delen en jonge vrouwen aan te moedigen zich aan te melden, dus daarom ook even hier plaatsen:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6387320480306647040/
Als je er bij zit, opent het weer een hoop nieuwe deuren.

Met betrekking tot diversiteit, wellicht interessant om eens te lezen waarom Neelie Kroes van gedachte is veranderd over de quota en benaderingswijze.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:53

Ik ben echter niet meer onder de 26 :(:)

Chi_Char1

Berichten: 42
Geregistreerd: 06-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:47

Leuk om dit topic tegen te komen.
Ik ben in juli 2015 afgestudeerd aan de TU Delft (Industrieel ontwerpen)
en loop er tegenaan dat ik geen baan kan vinden in mijn vakgebied.
Nu zit ik eraan te denken om mij te laten omscholen (of bijscholen) in de IT richting.
Hierbij zat ik te denken aan een traineeship.

Wat ik mij afvroeg of er een basissalaris aan een traineeship hangt of dat het meer een stagevergoeding is? Nou hoef ik niet dik betaald te krijgen, maar ik heb wel een aantal vaste lasten (zelfwonend) die ik moet voldoen.

Hebben jullie tips waar ik kan kijken naar een geschikt traineeship? (Ik heb mij ook ingeschreven om naar de nationale carrièrebeurs te gaan morgen om daar om informatie te vragen)

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:57

Traineeships hebben gewoon een basissalaris voor wat ik tot dusver ben tegengekomen :)

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:19

Ik kreeg tijdens mijn traineeship gewoon een prima salaris, ongeveer hetzelfde als wat ik verdiende als officemanager.
Het enige is dat je vaak een bepaald bedrag terug moet betalen als je binnen een x periode besluit ontslag te nemen.

GA, gave kans hoor met jouw interne opleiding. Groot gelijk dat je daarvoor gekozen hebt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:01

Chi_Char1 schreef:
Leuk om dit topic tegen te komen.
Ik ben in juli 2015 afgestudeerd aan de TU Delft (Industrieel ontwerpen)
en loop er tegenaan dat ik geen baan kan vinden in mijn vakgebied.
Nu zit ik eraan te denken om mij te laten omscholen (of bijscholen) in de IT richting.
Hierbij zat ik te denken aan een traineeship.

Wat ik mij afvroeg of er een basissalaris aan een traineeship hangt of dat het meer een stagevergoeding is? Nou hoef ik niet dik betaald te krijgen, maar ik heb wel een aantal vaste lasten (zelfwonend) die ik moet voldoen.

Hebben jullie tips waar ik kan kijken naar een geschikt traineeship? (Ik heb mij ook ingeschreven om naar de nationale carrièrebeurs te gaan morgen om daar om informatie te vragen)


Bij mijn werkgever krijg je ongeveer €2300,- pm. Staat ook gewoon op de website. :)

Chi_Char1

Berichten: 42
Geregistreerd: 06-04-15

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:07

Thanks voor jullie reacties! Ik ga me er is goed in verdiepen welke richting ik op wil :)

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:05

Chi_Char1 schreef:
Leuk om dit topic tegen te komen.
Ik ben in juli 2015 afgestudeerd aan de TU Delft (Industrieel ontwerpen)
en loop er tegenaan dat ik geen baan kan vinden in mijn vakgebied.
Nu zit ik eraan te denken om mij te laten omscholen (of bijscholen) in de IT richting.
Hierbij zat ik te denken aan een traineeship.

Wat ik mij afvroeg of er een basissalaris aan een traineeship hangt of dat het meer een stagevergoeding is? Nou hoef ik niet dik betaald te krijgen, maar ik heb wel een aantal vaste lasten (zelfwonend) die ik moet voldoen.

Hebben jullie tips waar ik kan kijken naar een geschikt traineeship? (Ik heb mij ook ingeschreven om naar de nationale carrièrebeurs te gaan morgen om daar om informatie te vragen)


Wij nemen altijd mensen aan vanuit het Make IT work traject. Overigens ook een prima start salaris van ongeveer 2500 bruto per maand.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:06

Arnyek schreef:
Leuk allemaal vrouwen! En de dames met een nieuwe functie, van harte en veel plezier!

Gisteren kreeg ik het verzoek om deze link vooral te delen en jonge vrouwen aan te moedigen zich aan te melden, dus daarom ook even hier plaatsen:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6387320480306647040/
Als je er bij zit, opent het weer een hoop nieuwe deuren.

Met betrekking tot diversiteit, wellicht interessant om eens te lezen waarom Neelie Kroes van gedachte is veranderd over de quota en benaderingswijze.


Grappig, heb me aangemeld. Wel lastig trouwens; wat is je core functie.
Ik ben zowel front-end als back-end developer..

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:59

Dat heet toch Full Stack? :)

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:57

Century schreef:
Dat heet toch Full Stack? :)


Jep, maar dat was geen keuze optie.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:10

Meiden (daar mag ik me wel toe beperken, toch, gezien de topictitel?), mag ik iets tegen jullie aanhouden?

Na een jaar thuis als mama, wil ik graag weer aan de gang. Ik heb jaren in het grijze gebied tussen ICT en business gewerkt als coördinator (zeg maar algemene vergaarbak voor alles wat met planning, data-analyse, testen, procesanalyse en vertalen van wensen en mogelijkheden tussen ICT en business, plus leidinggeven) en eigenlijk wil ik daar ook weer naartoe. Vacatures genoeg zou je zeggen en inderdaad, ik word altijd uitgenodigd op gesprek.

Maar, ik wil max 32 uur per week werken. Ik vind het niet fair naar mijn zoon toe om 5 dagen in de week van huis te zijn. Mijn vriend gaat ook 4 dagen werken, dus samen zouden het goed moeten kunnen rooien. Maar die 32 uur lijkt in ICT land een enorm obstakel te zijn. Zo erg dat ik tot 2 keer toe ben afgewezen na de arbeidsvoorwaardenonderhandelingen omdat ik niet meer dan 32 uur per week wil werken (en niet dat het bedrijf dan een betere kandidaat heeft, het ging echt om aantal uren).

Ik geef toe daar best een beetje moedeloos van te worden en ben wel benieuwd hoe jullie dit ervaren? Vraag ik echt iets raars in deze branche? Hoe gaan de bedrijven waar jullie werken om met (ruim) parttime?

Overigens heb ik mijn pijlen tot nu toe vooral gericht op het bedrijfsleven (persoonlijke voorkeur), maar ik ga ook maar bij de overheid kijken, met het idee dat parttime werken daar iets meer geaccepteerd is.

Anoniem

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:13

Kun je niet gewoon 1 dag thuis werken?
Ik werk zelf met ook 32 uur en nergens een probleem gehad om heel eerlijk te zijn.
Wel in een andere takt van sport natuurlijk, misschien zit daar het verschil in.
Misschien detacheren? Dan kun je je uren aangeven en kun je gewoon op projecten geplaatst worden.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:18

Als ik thuis ben, wil ik er ook voor mijn zoon zijn. En hij zit op een leeftijd dat hij echt nog niet de hele dag zichzelf kan vermaken en mama er rustig naast kan werken.

Misschien heb ik echt gewoon pech gehad hoor, maar ik begon een beetje aan mezelf te twijfelen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:31

Kaka schreef:
Ik geef toe daar best een beetje moedeloos van te worden en ben wel benieuwd hoe jullie dit ervaren? Vraag ik echt iets raars in deze branche? Hoe gaan de bedrijven waar jullie werken om met (ruim) parttime?


Hi Kaka ( :') sorry maar hoe kom je erop hahah)

Ik werk 32uur. Op het einde van de solliciatie process hadden alle partijen de baan aangeboden, en allemaal gingen ze akkoord met 32uur (ookal was het niet hun voorkeur, jobs waren allemaal inprincipe voltijds)

Mijn skills zijn echter enorm in trek, of zo bleek dit teminste. Jij hebt een iets bredere focus en het is toch meer een business functie dan IT zoals je het omschrijft. Dat betekend ook meer competitie. Ik heb vroeger hetzelfde gedaan en toen had ik toch een stuk minder te eisen.

Detachering zou ik echt niet doen. Meer dan een uur reizen enkel is eerder de norm dan uitzondering.

Mss proberen om 36uur en dan een halve dag thuiswerken?

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:47

in welke regio zit je?

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:48

IJmond, dus NH, even boven A'dam, waarbij A'dam zelf beroerd te bereizen is.

Ik ga me ook maar om laten scholen tot programmeur ofzo :P

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:50

ik zit in het zuiden en 32 uur werken zie ik hier toch wel steeds meer ontstaan. geen idee o f het kan, maar is 40 uur met 8 uur ouderschapsverlof bespreekbaar voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:53

Wat jij over detacheren zegt Fatcat, is niet overal zo. :)
Ik heb nu echt flink wat opdrachten gehad maar allemaal met maximaal 45 min reistijd, ik zit wel in Amsterdam en omgeving. Maar goed, daar zit 'het' veelal toch, dus als je daar ver vanaf woont (of Utrecht, Eindhoven etc) dan heb je vaak lange reistijd.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:55

Ja, maar mijn ervaring is dat dit ook als bedreigend ervaren wordt door potentiële werkgevers.

Bij mijn oude werkgever was terug gaan naar 32 uur ook niet zo'n probleem. Maar nu ik direct met 32 uur wil starten, sta ik direct 10-0 achter. Maar jullie berichten stemmen me wel hoopvol.

Wat zouden jullie doen? Gewoon solliciteren of vooraf vragen of minder uren ook bespreekbaar zijn (bij beide afwijzingen heb ik vooraf mijn wens aangegeven)?

Anoniem

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:05

In overleg is veel mogelijk en zeker als ze je graag willen! :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:47

Waarom is dit bereigend ?

Gewoon soliciteren, en op het eerste gesprek vragen of het een optie is. Dat zijn ze ook al enthusiastic over jouw skills en zullen ze sneller toegeven. Gewoon zeggen dat jouw voorkeur 32 uur is, en dat dit een grote invloed heeft over je beslissing (geeft je aan dat je keuze hebt, dat zet ze wat onder druk)

@bobje26 - jouw locatie is natuurlijk een enorm voordeel. Woon je ergers anders is naar mijn ervaring toch dat uur, vaak zels 1.5uur eerder de norm. Kan ook aan mijn brance liggen natuurlijk. Kan enkel spreken uit mijn ervaring.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:59

hmm.. waar is er voor jullie gevoel het meeste vraag naar binnen de ICT?

devellopers? en welke precies.
ik vind het allemaal wel interessant, maar dan kan ik het beste maar gelijk gaan voor waar er vraag naar is.

volgende week gesprek voor business analist intern. als dat niks wordt, dan dus maar verder kijken

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:21

Ik kan me er ook niet in vinden FatCat. Ik werk in de detachering, woon in Noord-Drenthe, nou niet echt een locatie zoals Amsterdam, maar ik moet nu 45 minuten reizen (waarbij ik zelf aangegeven heb dat ik dat geen probleem vond) en ben daarmee degene die het verst moet reizen van onze locatie.. Dus dat zal ook heel erg aan het bedrijf waarbij je werkt liggen.

Overigens was 40 uur bij ons bedrijf ook altijd de norm, maar hebben ze nu ingezien dat dat niet echt meer van deze tijd is, en nemen ze nu ook mensen voor 32 uur in de week aan.

Ik denk trouwens wel dat het waar is dat 32 uur werken in de overheidsbranche veel meer geaccepteerd is dan in andere takken.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:41

Joltsje schreef:
hmm.. waar is er voor jullie gevoel het meeste vraag naar binnen de ICT?

devellopers? en welke precies.
ik vind het allemaal wel interessant, maar dan kan ik het beste maar gelijk gaan voor waar er vraag naar is.

volgende week gesprek voor business analist intern. als dat niks wordt, dan dus maar verder kijken


Ik ben fullstack developer en ik krijg ontzettend veel aanvragen van bedrijven.
Hm, C# ontwikkelaars zijn op dit moment heel veel gevraagd.