Enquête profielwerkstuk Nederlands strafsysteem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zaldi

Enquête profielwerkstuk Nederlands strafsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 00:08

Hallo bokkers,

Ik zit in 6vwo en ben druk bezig met mijn profielwerkstuk. Ik onderzoek de effectiviteit van het Nederlandse strafsysteem in de bestrijding van de criminaliteit in Nederland. Ik heb hiervoor een enquête opgesteld en het zou mij heel erg helpen als jullie die zouden willen invullen! :)

De enquête is hier te vinden:
https://www.survio.com/survey/d/S2U1N6S4R6R8X5Q6R

Alvast bedankt allemaal!

Iris965

Re: Enquête profielwerkstuk Nederlands strafsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:24

Zojuist mijn PWS afgerond, dus als lotgenoot ingevuld. :P
Toevallig hebben we het over dit onderwerp met MAW.
Succes met je pws!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:26

Ingevuld!
Een interessant onderwerp waarin de meningen nog al eens verschillen :D
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, tof PWS-onderwerp!

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 09:30

Bedankt :D

Heb het nog niet heel uitgebreid bekeken maar tot nu toe lijken mensen niet heel positief over ons strafsysteem :')

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:52

Ik heb ‘m ingevuld. Maar hou je er wel rekening mee dat dit niet meet hoe effectief het strafsysteem is, maar hoe positief/negatief de reputatie van ons strafsysteem is? Je vraagt naar meningen van leken, die dus lang niet allemaal kennis hebben van het strafsysteem en de redenen waarom het zo in mekaar zit. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:57

Ingevuld alleen laatste vraag. Zag te laat niks invullen bij nee, maar je kunt het niet aanpassen. Heb er maar geen mening van gemaakt

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 10:25

AnneJ1995 schreef:
Ik heb ‘m ingevuld. Maar hou je er wel rekening mee dat dit niet meet hoe effectief het strafsysteem is, maar hoe positief/negatief de reputatie van ons strafsysteem is? Je vraagt naar meningen van leken, die dus lang niet allemaal kennis hebben van het strafsysteem en de redenen waarom het zo in mekaar zit. :)

Dat weet ik, ik gebruik dit ook slechts om te kijken hoe ons volk erover denkt. Ik ga nog een officier van justitie en medewerker van een jeugdgevangenis interviewen om een proffesionele kijk erop te krijgen.
Buiten dat denk ik dat het vrij lastig wordt om echt een conclusie te kunnen trekken, aangezien dit vraagstuk zelfs in de criminologie niet is beantwoord :')

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 10:26

karuna schreef:
Ingevuld alleen laatste vraag. Zag te laat niks invullen bij nee, maar je kunt het niet aanpassen. Heb er maar geen mening van gemaakt

Is prima, bedankt!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:35

zaldi schreef:
AnneJ1995 schreef:

Dat weet ik, ik gebruik dit ook slechts om te kijken hoe ons volk erover denkt. Ik ga nog een officier van justitie en medewerker van een jeugdgevangenis interviewen om een proffesionele kijk erop te krijgen.
Buiten dat denk ik dat het vrij lastig wordt om echt een conclusie te kunnen trekken, aangezien dit vraagstuk zelfs in de criminologie niet is beantwoord :')

Haha :Y)
Wilde je er n.a.v. je vraagstelling in je OP even op wijzen, anders krijg je straks op t einde gezeur dat t niet je hoofdvraag beantwoordt o.i.d. :D

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 10:55

Dat had ik inderdaad wel wat duidelijk kunnen vermelden :) maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:19

Leuk onderzoek. Ik denk wel een beetje een open deur.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:30

Ingevuld :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:07

Gedaan, leuk onderzoek!
Wellicht was het leuk geweest om ook te kijken naar de achtergrond van de mensen die de enquête invullen, zoals bijvoorbeeld de richting van hun opleiding/studie of hun werkveld.

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 20:54

Tiggs schreef:
Gedaan, leuk onderzoek!
Wellicht was het leuk geweest om ook te kijken naar de achtergrond van de mensen die de enquête invullen, zoals bijvoorbeeld de richting van hun opleiding/studie of hun werkveld.

Ohwja dat was zeker een goede toevoeging geweest, jammer dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :+

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:09

Ingevuld, succes met je PWS

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:10

Ingevuld.

Ik vind wel dat psychiatrische patienten die een strafbaar feit plegen anders berecht moeten worden dan een gezond iemand.
Door bezuinigen in de zorg komt de politie met veel verwarde mensen in aanraking.
Die mensen gebruiken soms ook geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:48

luuntje schreef:
Ingevuld.

Ik vind wel dat psychiatrische patienten die een strafbaar feit plegen anders berecht moeten worden dan een gezond iemand.
Door bezuinigen in de zorg komt de politie met veel verwarde mensen in aanraking.

Wordt dat nu niet al anders berecht? Ivm de ontoerekeningsvatbaarheid (waardoor geen of minder schuld), en bij strafbare feiten (waar een gevangenisstraf van 4+ jaar op staat(?)) naast een eventuele straf een maatregel?

Maar het komt inderdaad niet terug in de enquête :)

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:09

luuntje schreef:
Ingevuld.

Daar wordt idd rekening mee gehouden in de strafmaat.
Ik heb nog zitten twijfelen of ik psychiatrische daders erin terug moest laten komen, maar mijn begeleider gaf als tip het niet veel langer te maken omdat het al best een pittige enquête is

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:58

zaldi schreef:
Tiggs schreef:
Gedaan, leuk onderzoek!

Ohwja dat was zeker een goede toevoeging geweest, jammer dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :+

Mocht je ook een hoofdstuk 'aanbevelingen' moeten schrijven, dan kun je misschien opnemen dat dit bij een vervolgonderzoek interessant zou kunnen zijn.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:08

Wat grappig, ik zag op snapchat deze link ook voorbij komen, dan heb ik je op snapchat? :+.

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 00:27

deksel schreef:
Wat grappig, ik zag op snapchat deze link ook voorbij komen, dan heb ik je op snapchat? :+.

Oh zo best kunnen zou alleen niet weten wie je bent :')

@Tiggs, dat zal ik doen inderdaad, bedankt!

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:38

Ingevuld :)