Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:23

Hoi allemaal!
Ik ben Anemoon en ik zit nu in de 3e.
Ik wil dolgraag stewardess worden maar weet er nog niet veel van af.
Nu doe ik havo, maar ik ga mavo doen omdat ik havo niet haal.
Nu wil ik echt geen stewardess zijn bij een vliegtuigmaatschapij waarbij ik mij niet veilig voel.
Maar bij alle vliegtuigen die ik ken en vertouw zie ik Havo of mbo vier staan.
Ook heb ik nog niet gekeken naar opleidingen.
Zijn er hier mensen die ook dromen van stewardess worden of met mavo stewardess geworden zijn?
Ik hoor graag van jullie!

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:32

Ik weet dat in Groningen een stewardess opleiding zit, niveau 4 geloof ik MBO.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:33

Foundtheone schreef:
Ik weet dat in Groningen een stewardess opleiding zit, niveau 4 geloof ik MBO.


Kan je met mavo een mbo 4 opleiding gaan doen?

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:34

Arabier schreef:
Foundtheone schreef:
Ik weet dat in Groningen een stewardess opleiding zit, niveau 4 geloof ik MBO.


Kan je met mavo een mbo 4 opleiding gaan doen?


Ja dat is vmbo-TL (toch?)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:37

Er zijn inderdaad meerdere opleidingen luchtvaartdienstverlening. Bij de meeste maatschappijen is MBO4 voldoende, daarbij hanteert elke maatschappij ook een minimale leeftijdsgrens. Zo is dat bij KLM Cityhopper 18 jaar maar bij KLM is dat 21 en bij TUI 19 jaar.
Meestal haal je die grens nog niet als je net van de mavo komt. Sowieso kan ik je van harte aanraden om een MBO te volgen na je mavo. Hoeft niet per se luchtvaartdienstverlening te zijn als je stewardess wil worden. Goede maatschappijen nemen personeel aan die al een en ander aan werk- en leefervaring hebben, daar hoort ook een studie bij met de nodige stages e.d.

Na je Mavo/VMBO-TL kun je inderdaad direct naar MBO4.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:38

Vmbo tl is geloof ik mbo 4
Vmbo k is mbo 3
Vmbo b is mbo 2

Bij de onderste twee zal je dus eerst omhoog moeten werken naar niveau 4...

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:41

ik doe vmbo tl dus dat is mooi.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:41

In welke provincie woon je? Groningen is niet de enige die een opleiding luchtvaartdienstverlening biedt.

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:42

Gezien dit beter op STW past verplaats ik het even. :)

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:56

NinaCharlie schreef:
In welke provincie woon je? Groningen is niet de enige die een opleiding luchtvaartdienstverlening biedt.


In utrecht.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:57

Op TIO wordt de opleiding aangeboden. Particulier dus erg prijzig maar heb er zelf nooit spijt van gehad. Vanaf Utrecht is Hoofddorp ook prima te reizen dus dan kan je eventueel kijken naar ROC Hoofddorp. :)

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:55

Sommige scholen bieden het ook aan in combinatie met een opleiding toerisme! Nadat ik mijn niveau 3 diploma toerisme had kon ik kiezen om de opleiding toerisme of stewardess op niveau 4 in 1 jaar te doen op diezelfde school! :)

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden ook hun eigen opleidingen aan zoals TUI!
https://www.tui.nl/vliegtickets/overons/academy/

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:42

Arabier schreef:
NinaCharlie schreef:
In welke provincie woon je? Groningen is niet de enige die een opleiding luchtvaartdienstverlening biedt.


In utrecht.


Ik doe een MBO opleiding niveau 4 in Hoofddorp (ROC Amsterdam). Je hebt daar inderdaad ook verkorte trajecten via TUI maar door mijn vooropleiding kwam ik daar niet voor in aanmerking. Opleiding duurt 3 jaar. Je moet wat testen doen voor je aangenomen kunt worden, ik doe dus niveau 4 terwijl ik “maar” een kader diploma heb, dat is dus gewoon mogelijk!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 08:21

Ik denk dat ik wel het liefst KLM zo willen. Weet ik eigenljk heel zeker. En anders inderdaad TUI of Transavia.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:46

Ik ben grondstewardess bij de blauwe maatschappij ;) . Ik heb daarvoor geen specifieke opleiding gevolgd :+
Vliegen zou ik nooit kunnen. Dan zou ik was mijn paard niet kunnen houden...

De vliegdienst was een poosje geleden nog 2 keer open voor externe sollicitaties. 2 Kennisjes van mij zonder specifieke stewardessen opleiding hebben toen ook gesolliciteerd (beiden hebben HBO geloof ik). Je kan intern ook een opleiding krijgen maar MBO 4 heb je minimaal nodig. 1 Van die meiden is heel ver gekomen in de procedure. In eerste instantie wordt er intern geworven.

Houd de site van Cityhopper ook goed in de gaten.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:34

Wat leuk dat je interesse hebt in het beroep. Ik ben stewardess en ik heb echt de leukste baan van de wereld. (Al zeg ik het zelf.)

‘Niks is zo veranderlijk als de luchtvaart’ en dat is echt waar. Het kan vriezen of dooien. Soms zijn er ineens heel veel mensen nodig, soms zijn alle vacatures jaren op slot.

Ik zou je aanraden om na school lekker naar de hotelschool te gaan. Veel stewardessen hebben een hbo-opleiding en er is geen specifieke opleiding nodig behalve minimaal MBO-niveau 4. De ervaring leert dat het niveau van Engels niet voldoende is als je alleen MBO hebt gedaan dus let daarop. Als je een stage in het buitenland kan doen, is dat zeker een pre en het liefst in een land waar Engels de voertaal is. Daarnaast is een 3e vreemde taal een pre maar geen verplichting.

KLM klinkt natuurlijk geweldig maar ik zou me niet vastpinnen op een maatschappij. Tui of Cityhopper zijn bijvoorbeeld veel leuker om mee te beginnen als je jong bent en bieden veel meer kansen dan bij de grote blauwe maatschappij, waar de gemiddelde leeftijd 45 is. Vergeet Transavia of EasyJet niet, dat zijn ook leuke maatschappijen waarbij je meer thuis bent en bijvoorbeeld gemakkelijker kan blijven paardrijden. Tegen die tijd is het echt de moeite waard om uit te pluizen wat elke maatschappij biedt en hoe vaak je weg bent en wat op dat moment het beste bij jou leven past.

Daarnaast kan het zomaar zijn dat er helemaal geen vacatures zijn als je net van school komt of dat maar 1 maatschappij aan het werven is.

De meeste collega’s bij ons hebben havo/hbo met hotelschool of horeca-ervaring. Ook zijn er een hoop collega’s die voorheen reisleider zijn geweest. Qua opleiding is luchtvaartdienstverlening of toerisme een goede. Een opleiding in de zorgsector is ook nooit verkeerd, oftewel, kies iets wat je op dit moment het meeste aanspreekt.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 21:24

Super bedankt voor de reacties!
Hebben jullie ook ervaring met langere vluchten.
Bijv stel je bent al jaren stewardess en je doet ook lange vluchten en je maakt een vlucht van 15 uur, hoelang mag je dan in dan land waar je aankomt uitrusten of moet je meteen weer terug.

Ik denk ook zeker aan andere dingen dan KLM. Ik zag ook een reactie van dat je een mix opleiding tussen toerisme en stewardess kan doen? Lijkt me leuk maar wat houd dat in? Ik wil trouwens geen baan voor het leven, daarom ben ik bang dat als ik een opleiding tot stewardess doe, en het me na jaren niet meer leuk lijkt te doen ik niet naar een andere baan op zoek kan...

Nu heb ik nog een probleem. Ik wil dolsgraag later in het buitenland gaan wonen. Het liefste zelfs ver weg. Maar als je bijv klaar bent met je opleiding stewardess, Kan je dan ook naar het buitenalnd of vinden ze het niet goed als je een opleiding in nederland gedaan hebt? Of hoe zit dat? In principe wil ik ook wel in nederland beginnen maar ik wil wel echt een leven opbouwen in een ander land op een begeven moment.

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:27

Arabier schreef:
Foundtheone schreef:
Ik weet dat in Groningen een stewardess opleiding zit, niveau 4 geloof ik MBO.


Kan je met mavo een mbo 4 opleiding gaan doen?

Ja dat heb ik ook gedaan, denk wel even om verplichte vakken..die je misschien nodig hebt

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 22:01

Christiene schreef:
Ja dat heb ik ook gedaan, denk wel even om verplichte vakken..die je misschien nodig hebt


Zoals...

citroen
Berichten: 1649
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:37

Mocht je graag in het buitenland willen wonen, dan kan je ook denken aan een luchtvaartmaatschappij als Emirates! Durf het niet met 100% te zeggen maar ik dacht dat al hun personeel in Dubai woont!

Hoe lijkt je de toerisme branche verder? Als het je niets lijkt zou ik kijken naar een andere opleiding en vervolgens alsnog de opleiding tot stewardess!

Als het toerisme je wel leuk lijkt:doen! :D
Zelf heb ik de opleiding manager verkoper reizen gedaan. Een onwijs leuke opleiding, ik heb dan ook stage gelopen in Portugal en ben daarna bij TUI aan het werk gegaan als reisleiding in het buitenland! Onwijs leuk werk, maar helaas ook niet voor altijd.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 22:47

Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat toerisme in houd...
Weet iemand dat, en wat je er zoal mee kan worden?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:02

Hou er rekening mee dat bij Emirates het verloop heel groot is. Veel verhalen gehoord over werknemers die het daar toch niet zo naar hun zin hadden... Het is een bepaald sfeertje daar en je moet er tegen kunnen.

Via de grond is het ook heel makkelijk om ergens binnen te komen. Via het uitzendbureau kan je al snel aan de slag op Schiphol in de afhandeling.
Vanaf daar kan je soms al de vliegdienst in.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 23:17

Toch zou ik liever meteen in het vliegen zitten, net als mijn nicht. Die is dat ook en vind op de grond helemaal niks zegt ze, maar vliegen doet ze al te graag.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:01

Arabier schreef:
Toch zou ik liever meteen in het vliegen zitten, net als mijn nicht. Die is dat ook en vind op de grond helemaal niks zegt ze, maar vliegen doet ze al te graag.

Als je echt graag wilt is het wel een manier om binnen te komen. Vaak wordt er als eerste voor de vliegdienst geworven onder grondpersoneel en kantoorpersoneel voordat er externe sollicitaties uitgeschreven worden. Ik ken zelfs uitzendkrachten die voorrang hadden bij het solliciteren. Zij werken nu op intercontinentale vluchten.

Ik vind de grond juist veel uitdagender dan vliegen. Ik denk dat ik zelf in de vliegdienst veel te weinig uitdaging zou kunnen vinden. Bovendien past vliegen niet in mijn levensstijl. Ik werk aan de gate. Dat is veel meer probleem-oplossend werk.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Stewardess worden: Stewardessen op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:35

Een vriendin van mij vliegt bij KLM, zij heeft twee afgeronde studies aan de universiteit, maar vliegen is haar passie. Zij zei altijd dat al die speciale stewardessenopleidingen echt flauwekul zijn. Je krijgt, als je aangenomen wordt, een interne opleiding. Mijn advies is dan ook om eerst een opleiding te doen buiten de luchtvaart, zodat je daar altijd nog op terug kunt vallen.