Rooster Hogeschool (/universiteit)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nooor_

Rooster Hogeschool (/universiteit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 13:43

Hi!

Ik ben eerstejaars student Logopedie aan Hogeschool Rotterdam en heb enorme last van dat mijn rooster erg onregelmatig is. De ene week ben ik vrij op dinsdag, de andere week zit ik op dinsdag tot 6 uur 's avonds op school. Dit geldt eigenlijk voor alle dagen van de week.
Nou heb ik hiervoor ook op de universiteit gestudeerd en was er daar ten minste enige regelmaat in de roosters. De lessen die elke week terugkwamen waren bijvoorbeeld steeds op hetzelfde moment gepland.
Ik ben benieuwd hoe dit bij andere studenten-bokkers zit (aan andere scholen maar ook bij de HR, ben benieuwd of het verder ook zo onregelmatig is)

In principe was de onregelmatigheid onhandig, maar geen groot probleem. Ik werk als bijlesdocent en moet dus naast mijn eigen rooster, ook rekening houden met het rooster van mijn leerlingen. Doordat we iedere week een nieuwe afspraak moesten maken en het zelfs soms niet lukte om een gezamenlijk moment te vinden, heeft een leerling nu moeten stoppen met de bijlessen. Het heeft nu dus invloed op mijn inkomen, wat ik wel een probleem vind. Kan ik hier iets mee? We hebben al meerdere keren contact opgenomen met docenten hierover, maar zij zeggen allemaal dat het moeilijk is en er geen andere optie is... -O-

tita

Re: Rooster Hogeschool (/universiteit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:46

Inholland zeker......ik zeg weg wezen daar

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:47

Natuurlijk kan je daar niets mee doen. Zou lekker zijn als de roostermaker rekening moest houden met duizenden studenten en hun werk _O-
Gewoon een baantje zoeken die wel flexibel is. Ik ben daardoor ook geswitcht, je gaat er echt niet dood aan :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:48

Oh ik herken het helemaal. Ben dan inmiddels geen student meer maar oh wat had ik een hekel hier aan. Studeren kost klauwen met geld maar tijd om te werken heb je niet. Of nou ja, tijd wel, maar het is zo onregelmatig dat niemand je wil aannemen. Roosters wisten wij vaak pas een week van tevoren, en elke week was hij anders. Ben er echt ontzettend kwaad om geworden destijds want je kon werkelijk niets plannen, zelfs sporten niet. Heel vervelend, maar ik denk niet dat je er iets aan kunt doen. Het is iets wat ik zie bij vrijwel elke hogeschool, MBO én HBO.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 13:51

@tita nee, Hogeschool Rotterdam

@Lizzyy, ik snap dat ze niet aan mij/mijn klas alleen zich gaan aanpassen, maar een regelmatiger rooster moet toch kunnen? Aangezien dat bij al mijn collega's wel kan op andere scholen, waarom zou het dan op mijn opleiding onmogelijk moeten zijn :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:52

Hé wat leuk! Ik werk ook als bijlesgever. Mijn rooster is elke week ongeveer gelijk, maar het is ook sowieso voor een hele periode bekend, dus ik plan gewoon elke week een nieuwe afspraak in met mijn leerlingen. Soms de ene dag en soms weer een andere. De meeste leerlingen willen de bijlessen erg graag volgen dus zijn ook wel bereid om even te wachten of van dag te switchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:56

Ik doe ook HBO en mijn rooster is altijd anders. Per periode worden de roosters bekend gemaakt, maar geen 1 week zijn dezelfde uren. Ik vind het zelf geen probleem als het van te voren bekend is kan ik er rekening mee houden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:58

Hier een verschrikkelijk onregelmatig rooster, maar ook een gatenkaas. Bijvoorbeeld eerste college 8.30 en dan om 15.00... werkt erg demotiverend. Met klap op vuurpijl aankomende vrijdag tentamen van 19.30 tot 22 en ook nog ergens tentamen op zaterdag..

Helaas is bij ons niets mogelijk om eraan te doen... zit op uva

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:59

Voor de opleiding waar ik voor werk (ook bij de HR) is het ook niet altijd mogelijk om iedere week hetzelfde lesrooster aan te bieden, maar dat komt omdat wij veel praktijk moeten aanbieden (simulatoren, machinekamer, externe trainingen etc.) we werken dan in kleinere groepen en een student moet verplicht een x-aantal uur praktijk draaien wat vaak niet zo lekker passend te maken is in 7 lesweken omdat het bijvoorbeeld 23 uur is. Studenten kunnen hier wel zelf voor inschrijven en dus deels hun eigen programma bepalen.

Het kan zijn dat dit ook bij jouw opleiding speelt maar dan in de vorm van bijvoorbeeld docenten die vanwege andere werkzaamheden alleen maar op bepaalde tijdstippen beschikbaar zijn.

In mijn optiek moet het wel mogelijk zijn om voor een heel kwartaal een stabiel rooster aan te bieden, dat je in ieder geval weet wanneer je op welke dag aanwezig moet zijn voor je periode start. Roosterwijzigingen ontstaan bij ons alleen door ziekte van een docent, dat is niet altijd 1 op 1 op te vangen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:05

Mijn rooster op de Hogeschool Leiden was ook ontzettend onregelmatig. Soms was ik 3 dagen vrij, en de week erna zat ik 4 dagen tot 19:00 op school. Dan had ik 5 dagen van 8 tot 12 college en soms had ik op 1 dag maar 2 colleges, 1 om 11 uur en 1 om half 6 8)7 er was echt geen peil op te trekken :=

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:27

Ik heb op de universiteit (Diergeneeskunde) ook een erg onregelmatig rooster, geen dag is hetzelfde. Wel is het zo dat ik in september mijn complete rooster wist tot eind januari. En eind van deze week hebben we het complete rooster voor semester twee en dus tot het einde van het studiejaar. Ik kan dus makkelijk vooruit plannen voor werk en andere dingen.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:30

Ik zit nu in het tweede jaar van mijn hbo studie en bij mij is geen dag hetzelfde. Nu 3 dagen vrij en 2 dagen maar 2 uur. Vorige week 1 dag school. Gaat echt nergens meer over..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:52

Ik ben bang dat je er weinig tegen kunt beginnen, al lijkt mij zo'n onregelmatig rooster voor de docenten ook niet prettig. Toen ik vorig jaar nog aan de Hogeschool Utrecht studeerde, was het rooster ook erg onregelmatig. Nu ik aan de universiteit studeer, merk ik dat het rooster veel regelmatiger is (al is dat ook niet altijd even prettig, vaak 4-5 uur 'tussenuur').

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:55

Volgens mij vrij standaard helaas.... Hier iedere week ook een ander rooster... Hopelijk om dingen te plannen :\

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:58

Ik doe Chemische Technologie aan de Hogeschool Rotterdam (3e jaar) en heb altijd een vast rooster gehad voor een kwartaal lang. Dus 4x per jaar een ander rooster en andere vakken. Ook een jaartje Civiele Techniek gedaan en ook daar een vast rooster. Vind het best vreemd dat het bij jou zo wisselt terwijl het dezelfde hogeschool is 8)7

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:05

Een wisselend rooster is volgens mij op elke HBO/Uni.

Ik had 5 lessen practijk per week die een periode lang vast stonden. De colleges en werkgroepen veder die wisselde echt onwijs. Maar stonden wel in een rooster voor een periode.

Ik werkte in een supermakrt. Zodra ik mijn rooster wist gaf ik door welke dag ik vanaf hoelaat kon werken. Sowieso werkte ik op de zondagen. De rest van de dagen werd ik ingedeeld op de uren dat ze mij nodig hadden en ik kon. Dat werkte voor mij erg goed.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:38

Ik heb op de Has gestudeerd en daar was precies hetzelfde probleem.. Gaten in het rooster en elke week anders. Ik had een vergelijkbare situatie, geef wat dressuurles en lesklanten werden er gek van dat er elke week wat anders gepland moest worden. Ik had een heel slecht dagritme, ging veel lessen skippen en het rooster was voor mij een van de redenen om met de studie te stoppen. Denk niet dat je er wat aan gaat kunnen veranderen..
Er zijn inderdaad scholen waarop het wel fatsoenlijk kan, vind het ook een tekortkoming van middelbare scholen dat ze je hier niet op wijzen. Ik had er simpelweg nooit over nagedacht, ik had vooraf in kunnen schatten dat zo'n wisselend rooster voor mij niet haalbaar was. En studeren is wat te duur om eens het een en ander uit te proberen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:44

ik studeer op de VUB (vrije universiteit brussel) en hier eigenlijk niet zo'n last van. ik heb meestal maar 1 college van 2 uurtjes op ene dag en heb zo'n 12 uur per week les, helaas wel ove r4 dagen gespreid, die dagen zijn eichter ana het begin van het semester al vast gelegd. het gebeurd altijd wel eens dat een prof wat verschuifd maar niet zo extreem.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:45

Hier ook op HHS. Mijn rooster is ook elke week anders, gek word je er van. Vorige week was mijn rooster:
Ma: 08:45 t/m 15:30.
Di & woe vrij
Do: 13:43 t/m 19:00
Vrij: 08:45 t/m 12:15.

Deze week
Ma: 10:30 t/m 15:30
Di: 15:30 t/m 21:00
Woe & do vrij
Vrij: 10:20 t/m 12:15.

En zo nog wel meer voorbeelden. Echt idioterie.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:46

Ik heb dezelfde studie op de HAN gedaan, ik vond het daar best meevallen. Bijna standaard een dag in de week vrij en over het algemeen per periode hetzelfde rooster. Soms wat tussenuren, maar daar ontkom je niet aan. Die kun je juist weer nuttig besteden aan groepswerk of zelfstudie.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:49

Ik heb echt geluk wat dat betreft: ik heb per periode een vast rooster en dit wisselt ook niet. Komt misschien ook omdat ik op een andere locatie zit dan gebruikelijk (officieel RUG maar ik moet naar Leeuwarden voor de lessen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:04

Nooor, zo te lezen doen jullie dit al met meerdere studenten? In dat geval: top alvast, want samen kun je meer bereiken dan alleen.
Wellicht kun je dan eens contact opnemen met de LSVB (landelijke studentenvakbond) of zij ervaring hebben met het afdwingen van een beter rooster.

Ook ben ik benieuwd of er eenvoudige aanpassingen te bedenken zijn zodat je met concrete voorstellen kunt komen en concrete problemen aan kunt pakken? Een algemeen 'we willen het rooster stabieler' is dan wellicht lastiger uit te voeren dan een concrete vraag 'kan college x gewoon vast naar de donderdag verplaatst worden?'

En dan kom je er vaak ook wel achter wat de redenen zijn voor bepaalde beslissingen, maar misschien ook wel dat het redenen zijn waar een prima oplossing voor te vinden is.

Verder: ik heb met mijn studie op de uni daarin veel meer redelijkheid ervaren. Ten eerste was het uitgangspunt gewoon een vast, stabiel rooster, maar ook de mogelijkheid om in overleg dingen te veranderen. Zowel op initiatief van de docent maar met instemming van de studenten als andersom.

Ik heb ook op het hbo rondgelopen, en de chaos maar vooral ook het volstrekte gebrek aan interesse om een beetje overzichtelijk te zijn heb ik verbazend gevonden. Het is zo'n zinloze verspilling van ieders energie, en het tast de kwaliteit van onderwijs flink aan. Over het rooster, over roosterwijzigingen (die nergens stonden aangegeven en waar je als je een beetje pech had pas achterkwam op het moment dat je al op de hogeschool was), maar ook onduidelijkheid over lesstof en opdrachten...

Zonde. Nergens voor nodig. En dat was vooral een houdingsprobleem - want in gesprekken daarover bleef men maar herhalen hoe het onmogelijk was om dat op te lossen, terwijl de universiteiten dat gewoon al deden. En ook die hebben te dealen met parttime docenten, of practicumruimtes die niet altijd ingezet kunnen worden - toch weten die dat anders op te lossen. Dat kan dus gewoon.

Het leek te maken te hebben met een ten diepste andere houding richting studenten. Dat leek op het hbo een diep wantrouwen te zijn, met een soort idee dat de hbo-studenten zich volledig aan de school moesten onderwerpen en dat je ze nooit kunt benaderen als gesprekspartners. Zoals de organisatie beslist, is het nou eenmaal, en 'je-kunt-natuurlijk-niet-verwachten-dat...'

Nu ik er trouwens over nadenk... die houding is er volgens mij niet alleen richting studenten maar ook richting docenten, dus het komt wellicht van nog hoger in de organisatie. Maar het blijft zonde, want het is frustrerend en dient geen doel en tast alleen de kwaliteit maar aan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:12

Ik studeer aan de UvA en mijn rooster is 3 jaar lang letterlijk elke dag van de week anders geweest :') Inmiddels heb ik ermee leren leven, maar het vergt wel wat aanpassingsvermogen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:27

Hier al vier jaar een redelijk constant rooster. Per periode dan. Elke periode veranderd het uiteraard, maar wel op dezelfde dagen. De vrije dagen zijn standaard ingepland per jaar. Dit jaar hadden we twee kortere ochtenden les, die we in overleg met de roostermaker en docenten hebben kunnen schuiven tot 1 volledig dag. Hier dus wel inspraak. :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:32

In mijn eerste en tweede jaar ging ik op woe/do/vrij naar school en vanaf het derde jaar op maandag en dinsdag. Dat is al jaren zo het schema op onze hogeschool en dat werkt prima. Op de overige dagen heb je dan tijd voor stage.
Zo kunnen docenten de hele week door les geven aan alle jaren en is er spreiding van studenten over het gebouw (alle studenten tegelijkertijd past niet).