Is er een bokker die Noors kan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is er een bokker die Noors kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:34

Beste bokkers,

Morgen heb ik een presentatie over reanimeren. In Nederland is het overlevingspercentage bij een reanimatie buiten het ziekenhuis 23%, in Noorwegen ligt dit percentage een stuk hoger volgens cursusreanimatie.nl.

Alleen kan ik dit percentage nergens vinden... Ik heb in het Nederlands en Engels gezocht, en daar kon ik het niet vinden. (Of het ligt aan mijn googleskills)

Is er iemand op bokt die goed Noors kan en even wil kijken of het overlevingspercentage van een reanimatie buiten het ziekenhuis online staat? Noors gaat mij namelijk niet zo goed af, en met google translate is het me niet gelukt om de informatie te vinden :=
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-17 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Is er een bokker die noors kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:34

Heb je al op pubmed gekeken?

NinaCharlie

Re: Is er een bokker die Noors kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:43

troi schreef:
Heb je al op pubmed gekeken?

Deze database kende ik nog niet, direct gaan googlen, wie weet vind ik het hier :) bedankt!

NinaCharlie schreef:
Misschien zit hier iemand tussen?
mysa @ [LZP] Welke talen spreek jij?

Goede tip!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:46

Ik kan even navraag doen, vriendin van me is Noors en doet ook iets medisch qua werk.

Anoniem

Re: Is er een bokker die Noors kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:48

Dat zou heel fijn zijn Rider!

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:00

Maya_Mariel schreef:
Op de website van het Helsedirektorat wordt verwezen naar dit onderzoek. http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7216300995 Als ik het goed begrijp zou Noorwegen dan een percentage hebben van 78%, tegenover 29% van Nederland (over 2016).
En de link naar het helsedirektorat, https://helsedirektoratet.no/nyheter/no ... redninghlr, daar moet je dan het stukje hjerte-lunge-redning hebben.

Zou het het volgende stukje uit je tweede link kunnen zijn? De 78% is denk ik het percentage inwoners met EHBO/reanimatiediploma ;) Het lijkt me heel hoog voor de overlevibgskans :)

"Andel pasienter med plutselig, uventet hjertestans utenfor sykehus, som fikk tilbake egen hjerterytme er på nasjonalt nivå 32,8 prosent. Helse Midt- Norge kommer best ut på begge disse med 80,2 prosent for HLR startet av tilstedeværende og 41,8 prosent vellykket gjenopplivning etter hjertestans. "

Dan zou het 32.8% geslaagde reanimaties buiten het ziekenhuis moeten zijn.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:27

Zou best kunnen, ik had het alleen even snel opgezocht :o
De 32,8% is in ieder geval het percentage dat op nationaal niveau zijn eigen hartritme terug krijg na een onverwachte hartstilstand buiten het ziekenhuis, gezien de zin erna denk ik inderdaad dat dat het percentage geslaagde reanimatie is. De 78% is in de buurt van de 74,8 die gemeld wordt als het percentage waar reanimatie is begonnen voordat de ambulance arriveert. Ik denk niet dat het het percentage van het aantal inwoners met EHBO/reanimatiediploma zijn, in dat geval zouden er landen zijn met 100% en dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:33

Bedankt voor de informatie allemaal!
Ik heb mijn presentatie vanochtend gehaald :D