Ouderschapsverlof, discussie met werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Ouderschapsverlof, discussie met werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 10:00

Hoi allemaal,

Ik zit met een punt op werk en ik kom er niet uit hoe het in mijn situatie zit.

Toen ik mijn zoontje kreeg werkt ik 36 uur, ik wilde in mijn toenmalige functie op contract naar 32 uur en dan 8 uur ouderschapsverlof opnemen waardoor ik 24 uur per week zou gaan werken. Dit was allemaal geregeld maar ik ging na 1,5 week naar een andere functie waar ik op contract 24 uur zou gaan werken waardoor ouderschapsverlof niet meer nodig was.

Ik heb zelf het ouderschapsverlof niet beëindigd omdat ik met mijn managers had besproken dat dit niet nodig was en ik eigenlijk geen idee had dat dit nodig was als je je contract uren ging wijzigen. Ik ben ervan uit gegaan dat dit dus automatisch ging (wellicht stom maar echt hoor ik was er niet helemaal bij).

Nu krijg ik vrijdag een mail dat mijn ouderschapsverlof stopt per eind december 2017 en dat als ik wil verlengen ik het moet laten weten. -O-

Ik heb hierop gereageerd dat ik er vanuit was gegaan dat het niet door zou gaan omdat ik op contract 24 uur ging werken en het mij dus verbaasde dat ik blijkbaar nog voor 32 uur op contract sta.

Wie weet hoe dit zit? Ik krijg volgens HR mijn uren niet terug omdat ik dit zelf had moeten beëindigen maar ik heb naar mijn weten (moet thuis even zoeken) gewoon een brief thuis waarin staat dat ik 24 uur ga werken op contract.

Dit is toch raar of ben ik gewoon te naïef geweest?

benangelique

Re: Ouderschapsverlof, discussie met werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:32

oei, dat is een naar bericht. dat zijn dure uren die je zo verloren bent. het lijkt me dat als je contract 24 uur is én je werkelijk 24 uur hebt gewerkt, dat aantoonbaar is dat je dus geen gebruik gemaakt hebt van ouderschapsverlof. Maar goed, ik ben geen jurist.
Heb je rechtsbijstand?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 11:40

Ja dat lijkt mij ook.

Wat ik me zelf afvraag is dat als ik op contract voor 24 uur sta, en dus 8 uur ouderschapsverlof het opgenomen ik niet standaard 8 uur teveel heb gewerkt.

Ik vind het ook vervelend en vooral het toontje van HR. Ik heb volgens mij geen rechtsbijstand.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:48

Huh.. ik snap het niet helemaal.

Als je contract 24 uur is en je werkt 24 uur. Dan heb je toch geen ouderschapsverlof.

Maar dan nog. Qat maakt het uit? Of krijg je daar een vergoeding voor? (Enige is volgens mij pensioenopbouw en het recht om weer terug naar je uren te gaan).

Als je die 24 uur betaald hebt gekregen en je wilt 24 uur blijven werken is dat prima lijkt mij.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:53

Snel een gesprek inplannen voor uitleg/ toelichting.

En zelf eens even de papieren bijeen zoeken hoeveel uren je huidige contract is. Welke dagen en wat je gewerkt hebt en welke ooit afgesproken was als ouderschapsverlof (was neem ik aan vaste dag).

En daarnaast je managers met wie je het eerder besproken hebt inseinen dat ze ook voor je kunnen toelichten bij hr dat dit niet is zoals afgesproken.

Het valt en staat met wat er op papier staat qua contracturen. En een brief van werkgever dat je 24 uur gaat werken betekent waarschijnlijk niet vanzelfsprekend dat dat ook in je contract staat.

Hopelijk kom je er uit en is het een misverstand iig. Succes!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 11:59

Joltsje schreef:
Huh.. ik snap het niet helemaal.

Als je contract 24 uur is en je werkt 24 uur. Dan heb je toch geen ouderschapsverlof.

Maar dan nog. Qat maakt het uit? Of krijg je daar een vergoeding voor? (Enige is volgens mij pensioenopbouw en het recht om weer terug naar je uren te gaan).

Als je die 24 uur betaald hebt gekregen en je wilt 24 uur blijven werken is dat prima lijkt mij.

Jou tweede zin is ook mijn idee.

Het maakt qua geld niks uit, je krijgt waar je voor werkt, wat me wel uit maakt is dat ik deze uren kwijt ben en dus niet meer kan gebruiken mocht het nodig zijn.

Bienotje schreef:
Snel een gesprek inplannen voor uitleg/ toelichting.

En zelf eens even de papieren bijeen zoeken hoeveel uren je huidige contract is. Welke dagen en wat je gewerkt hebt en welke ooit afgesproken was als ouderschapsverlof (was neem ik aan vaste dag).

En daarnaast je managers met wie je het eerder besproken hebt inseinen dat ze ook voor je kunnen toelichten bij hr dat dit niet is zoals afgesproken.

Het valt en staat met wat er op papier staat qua contracturen. En een brief van werkgever dat je 24 uur gaat werken betekent waarschijnlijk niet vanzelfsprekend dat dat ook in je contract staat.

Hopelijk kom je er uit en is het een misverstand iig. Succes!

Ja ga ik ook doen, ik moet eerst thuis die bevestiging vinden dat mijn contract is aangepast naar 24 uur want daar zit inderdaad het belangrijkste punt.

Ze gaan mij die uren sowieso niet teruggeven zeggen ze en dat steekt mij een beetje.

Edit: eerste zin moest tweede zin zijn
Laatst bijgewerkt door Gwenvd op 04-12-17 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:02

Je ouderschapsverlof is dus onbetaald, dan kon je het dus ook niet doorhebben. Dan zou ik inderdaad eens heel snel met HR om de tafel gaan over de onduidelijkheden.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:09

Ik ben wel blij dat jullie ook vinden dat dit raar is, ik begon al aan mijzelf te twijfelen.

Als ik dat contract heb dan ga ik ook zeker om te tafel :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:12

Maar hoezo ben je die uren kwijt? Het is onbetaald verlof, geen geld, geen uren er af naar mijn weten.
Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen (heb geen kids, collega's wel).

Alleen als je van fulltime daardoor naar parttime gaat kost het je de ADV dagen.

Dan is het toch lood om oud ijzer. 24 uur werken en 24 op papier, of 24 uur werken en 32 op papier met 8 ouderschapsuren.
Alleen kan je nu niet makkelijk meer terug naar 32 uur als er 24 op papier staat.

Heb je ooit een nieuwe contract getekend voor 24 uur?
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 04-12-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:12

De snelste check die je kan doen is je pensioenopbouw. Is die op basis van 32 uur per week of op basis van 24 uur per week. In het eerste geval heb je een contract van 32 uur en 8 uur ouv opgenomen, in het tweede geval heb je niets opgenomen en zijn je ouv uren nog gewoon geldig.

PB me anders even met meer info als je nog hulp wil. Ik heb functioneel vaker met dit soort zaken te maken (werk in HR).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:13

Aah. Je wilt graag dat je contract 32 is gebleven en je 24 uur werkte.

Dan is het dus eigenlijk positief
Dan zou je weer 32 uur kunnen gaan werken (theoretisch gezien).

Je doet nu alleen een functie qat voor maar 24 uur is. Of zou dit ook voor 32 kunnen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:15

MarliesV schreef:
Maar hoezo ben je die uren kwijt? Het is onbetaald verlof, geen geld, geen uren er af naar mijn weten.

Alleen als je van fulltime daardoor naar parttime gaat kost het je de ADV dagen.

Dan is het toch lood om oud ijzer. 24 uur werken en 24 op papier, of 24 uur werken en 32 op papier met 8 ouderschapsuren.
Alleen kan je nu niet makkelijk meer terug naar 32 uur als er 24 op papier staat.

Maar als ze in de toekomst alsnog ouderschapsverlof op wil nemen kan dit dus niet meer. Wat dat betreft maakt het wel uit.

Worden jullie ingeroosterd? Als het verlof niet opgenomen is in de roosters sta je ook een stukje sterker richting HR. Dan kan je gewoon aantonen dat het niet opgenomen is.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:18

MarliesV schreef:

Ik ben ouderschapsverlof uren kwijt, dit zijn dus onbetaalde uren welke je op mag nemen over 7 jaar verspreid. ADV dagen hebben wij niet.

Tatyana schreef:
De snelste check die je kan doen is je pensioenopbouw. Is die op basis van 32 uur per week of op basis van 24 uur per week. In het eerste geval heb je een contract van 32 uur en 8 uur ouv opgenomen, in het tweede geval heb je niets opgenomen en zijn je ouv uren nog gewoon geldig.

PB me anders even met meer info als je nog hulp wil. Ik heb functioneel vaker met dit soort zaken te maken (werk in HR).

Ik gok dat mijn pensioenopbouw dus op 32 is gegaan, daarom willen ze het niet aanpassen maar ik zal dit nog checken!
Fijn ik zal je een pb sturen!

Joltsje schreef:
Aah. Je wilt graag dat je contract 32 is gebleven en je 24 uur werkte.

Dan is het dus eigenlijk positief
Dan zou je weer 32 uur kunnen gaan werken (theoretisch gezien).

Je doet nu alleen een functie qat voor maar 24 uur is. Of zou dit ook voor 32 kunnen?

Ik wil geen 32 uur werken maar 24 en ook mijn aantal ouderschapsverlof uren welke je hoort te krijgen als je 24 uur werkt :)

@Inge, ja dat dus. We worden wel ingeroosterd maar dat is voor mijn afdeling een heel ander systeem, weet niet of ze daar van op aan kunnen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:19

Aah ik snap het. Je zou je verlof nog willen opnemen mocht het nodig zijn.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:22

ja :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:32

Gwenvd schreef:
Ik gok dat mijn pensioenopbouw dus op 32 is gegaan, daarom willen ze het niet aanpassen maar ik zal dit nog checken!
Fijn ik zal je een pb sturen!

Op zich maakt dat niet zoveel uit. Zolang jij daadwerkelijk een getekend contract hebt (en kunt laten zien) voor 24u dan zal alles van de afgelopen tijd gecorrigeerd moeten worden. Dus de pensioenopbouw (denk ik) en (in elk geval) je verlofuren.

Heb je dat contract echter niet (en is het dus nog steeds 32u) dan blijft het zoals het nu is en zul je opnieuw om de tafel moeten als je toch dat contract van 24u wil.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 12:37

Bij ons hoef je bij wijziging van contract niet opnieuw te tekenen, je krijgt alleen een bevestiging via de post vanuit HR.

HR gaf trouwens ook aan dat ze nu dan mijn contract om gingen zetten naar 24 uur, wat ik ook raar vind dat ze dat gewoon willen doen zonder goedkeuring van mijn manager (aangezien zij geloven dat ik voor 32 uur op contact sta). Maar dat ter zijde.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:21

Ah nu snap ik het ook, was mij niet duidelijk.

Contractaanpassing niet tekenen? Dat vind ik zeer vreemd. Want dat zou betekenen dat HR gewoon je contract kan wijzigen zonder jouw goedkeuring schriftelijk. Daar zou ik eens achteraan.

Heb je de mail van destijds nog weer terug kunnen vinden waarin ze aangeven dat je terug gaat naar 24 uur qua contract?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 13:34

Ja is het ook...

Nee nog niet, ik moet dat thuis even opzoeken

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:41

Ik heb de brieven gevonden, ze hebben het inderdaad niet over het wijzigen in uren gehad ofwel mijn toenmalige manager en nieuwe manager hebben het niet goed doorgegeven. -O-

Helaas pindakaas dus, gelukkig ben ik niet alles kwijt en heb ik nog wel uren over.

Wake up call voor mijzelf om beter op te letten, al zat ik toen zo onder de hormonen dat ik het niet kan garanderen :')

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:43

Nog een kindje krijgen geeft ook weer ouderschapsverlofuren :o

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:56

Hahaha dat duurt nog wel even :D er rammelt nog niks -O-

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 02:14

Gwenvd schreef:
Ik heb de brieven gevonden, ze hebben het inderdaad niet over het wijzigen in uren gehad ofwel mijn toenmalige manager en nieuwe manager hebben het niet goed doorgegeven. -O-

Helaas pindakaas dus, gelukkig ben ik niet alles kwijt en heb ik nog wel uren over.

Wake up call voor mijzelf om beter op te letten, al zat ik toen zo onder de hormonen dat ik het niet kan garanderen :')

Vervelend. Geluk bij een ongeluk dat zij aan de bel trokken over je ouderschapsverlof dan! Nu kun je tenminste je uren aan laten passen waardoor je nog wat verlof over houdt.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 08:05

Precies!