Excel vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 13:18

Aangezien Bokt mij vorige keer ontzettend heeft geholpen, doe ik nogmaals een poging. Ik heb gegoogled, maar zonder de naam van de functie te kennen word het echt een ingewikkeld verhaal om op te zoeken.

Wat is er aan de hand. Ik heb een excel document met daarin het tabblad 'graaddagen':

Afbeelding

In cel B5 staat een plaatsnaam (op dit moment rotterdam). Deze plaatsnaam bepaalt welke gegevens uit de tabel eronder, in de groene tabel aan de rechterkant geplaatst worden. De cel is in principe handmatig te wijzigen in een andere locatie.

Waar het echter om gaat zit in een ander tabblad:

Afbeelding
In cel C3 staat ook Rotterdam, maar dit is een uitklapmenu. In deze cel kies ik dus één van de locatie uit het tabblad graaddagen, waardoor de tabel daar veranderd. En omdat bepaalde cellen in het tabblad 'warmtehuishouding' naar de tabel in tabblad 'graaddagen' verwijzen, veranderen die dus mee waardoor berekeningen veranderen.

Dat is dus wat ik moet hebben. Het tabblad 'graaddagen' kan ik hergebruiken. Het zou handig kunnen zijn te weten hoe ze dat opgezet hebben, maar dat is dus niet per sé noodzakelijk. Maar het tabblad 'warmtehuishouding' moet ik aanpassen en op een andere plek er naar verwijzen. Omdat wat ik hier geplaatst heb slechts een afbeelding is en dat van het tabblad 'warmtehuishouding' ook alles is wat ik heb (ik heb dus niet de daadwerkelijke excel sheet van dat tabblad, wel van 'graaddagen'), kan ik niet zien hoe ze dat gedaan hebben.

Dus, wie weet hoe ik dat dropdownmenu in het tabblad 'warmtehuishouding' ga krijgen?

vordur

Re: Excel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:05

Maak een lijst aan met plaatsnamen ga dan in de cel staan waar je de uitklap functie wilt hebben klik op (Ik heb de Engelse versie) data vervolgens data validatie kies voor list en de range van de lijst met plaatsnamen. Als het goed is moet het dan lukken, veel succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 14:28

Dank je wel! Maar euhm.... Nu heb ik inderdaad het uitklaplijstje ( *\o/* ). Alleen hij zit niet aan B5 in tabblad 'graaddagen' gekoppeld, dus er veranderd ook niks als ik een andere locatie kies....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:31

Dan moet je hem koppelen aan het andere tabblad. Eens even kijken hoe ik dat ook alweer deed.....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:53

klik =, ga dan naar het andere tabblad en kies de goede cel en doe enter. Hij vult dan voor de cel ook het goede tabblad in. Dan volgt hij de waarde van die cel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 18:16

Suzanne F. schreef:
Dan moet je hem koppelen aan het andere tabblad. Eens even kijken hoe ik dat ook alweer deed.....

Als je dat weet, hou ik me aanbevolen!

Prrrr schreef:
klik =, ga dan naar het andere tabblad en kies de goede cel en doe enter. Hij vult dan voor de cel ook het goede tabblad in. Dan volgt hij de waarde van die cel.

Die ken ik, maar die lijkt niet te werken op het moment dat je met een lijst werkt..... hij neemt in elk geval niet de waarde over die ik in de lijst aanklik.
Edit: die werkte vanmiddag dus niet, maar nu dus wel.... %) **\O/** en zelfs de tabelletjes passen zich netjes mee aan *\%/*

Jullie zijn weer geweldig!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 11:11

Volgende vraag, google is not my best friend. Die komt met allemaal oplossingen die gewoon niet werken.

Ik moet nogal wat bijzondere tegens invoeren. Alpha, Lamda, Phi, hoofdletter Phi, subscipt, superscript, dat soort ongein. Nu doe ik dat dus steeds met 'invoegen' 'symbool', maar dat blijf ik openen en sluiten.... het zou ook met sneltoetsen moeten werken, maar wat ik kan vinden werkt niet. De ALT+X geeft wel een melding dat ik een code in moet voeren, maar ik kan geen code meer invoeren.... ALT+cijfercombinatie werkt wel, maar de cijfercombinatie die ik tegenkom geeft een ander symbool dan wat ik hebben moet (als ik de combinatie voor bijvoorbeeld alpha intyp, krijg ik een ander symbool). Om nou even alle cijfercombinaties bij langs te gaan om te kijken welke wél werkt, word ook zo'n langdurig karwei.

Weet iemand waar ik die codes wel kan vinden?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:57

Sub- en superscript kan je als sneltoets zelf toevoegen aan je ribbon/lint. Ga met je muisknop op het lint staan, rechter muisknop, “customize the ribbon” (ik heb een engelse versie). Dan krijg je een scherm met een 2 kolommen. In de linker kolom kun je de functie opzoeken die je wil toevoegen. In jouw geval subscript en superscript. Klik die aan en dan de knop “Add” (die wijst van links naar recht). Vermoedelijk vraagt Excel dan een nieuwe groep aan te maken om deze functie in te kunnen zetten. Maak dan eerst in de rechterkolom een nieuwe groep aan, noem deze bijvoorbeeld Font Extra, en zet daar de knoppen voor sub- en superscript in.

Als je ze echt heel veel gebruikt kan je ze ook toevoegen aan de Quick Access Toolbar. Dat werkt net zo. Zet de muisaanwijzer in het menu, en dan de rechter muisknop en kies dan Customize Quick Access Toolbar.

De Griekse tekens kan je sneller doen als je een beetje thuis bent in het Griekse alfabet. Dan kun je een a of A typen, of l of L, p of P deze selecteren en dan bij lettertype “symbol” kiezen.
Dat werkt ook de andere kant op, als je de letter niet weet zoek je via symbol eerst het teken dat je wil. Selecteer het en kies dan een gewoon lettertype, bijvoorbeel Arial.