Hoe vragen om loonsverhoging?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe vragen om loonsverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:02

Namens een vriendin.. Hebben al meerdere topics bekeken omdat bokt altijd wel wat weet, maar het is toch fijn om specifieke/gerichte tips te krijgen! :D

Ik werk op een sportschool. Had vandaag t gesprek met mijn baas. Hij heeft mij op papier gegeven waar ik verantwoordelijk voor wordt in mijn nieuwe functie. Dit waren 4 kantjes. Het hele reilen en zeilen van het receptie team is mijn verantwoording.

Het gesprek verliep ongeveer zo: hij gaf aan mij 2000 bruto te betalen op basis van 40 uur. Dus ik zei "vanaf wanneer?" Zei hij "vanaf januari.." Ik zeg, "nou ik wil liever 1 december want doe al een lange tijd meer dan dat mijn eigenlijke taken waren." Toen ging van alles erbij halen wat in mijn ogen niet echt relevant was maar goed. Dus ik voelde me al helemaal awkward daar, omdat het toch als een soort 'gevoelig' onderwerp voelt. Maar hij zei wel oké is goed dan. En toen zei hij dat hij nu de kids ophalen vanaf school.
Dus dat was het. Alleen ik had eigenlijk voor mezelf bedacht 2100 is echt m'n minimum wat ik wil verdienen op deze functie. Maar ik was en zo'n pussy ( :') ), en zo overdonderd dat het nu dus zo gebleven is, ik verdien nu 2000 bruto terwijl ik eigenlijk voor 2100 ging.
Ik twijfel echt wat ik nu moet doen: het loslaten en denken go for it, dit is een kans, pakken (de promotie). Of toch nogmaals aankaarten met het risico dat hij mij een zeikerd vind.

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Re: Hoe vragen om loonsverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:08

Ik zou het een beetje vreemd vinden als ze nu ineens over meer geld ging beginnen, nadat ze het al heeft geaccepteerd.

Ik zou het dus voor nu zo laten, en als alles goed gaat in de nieuwe functie en haar baas is tevreden, een keer een afspraak met hem maken om over geld te praten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:25

Hij ging autistisch lopen doen >;) >;)

Ik vraag me serieus af wat jouw houding in dat gesprek was als dit je mening over een ander is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:32

Ik zou het wel nog eens als onderwerp van een nieuw gesprek opwerpen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:33

Goof schreef:

Ik vraag me serieus af wat jouw houding in dat gesprek was als dit je mening over een ander is.

Het is ook niet haar mening, maar die van een vriendin. Desalniettemin vind ik het ook bijzonder inderdaad.

Persoonlijk vind ik het vreemd om aan te komen zetten met een loonsverhoging nadat je vriendin al akkoord is gegaan met de 2000 vanaf 1 januari.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:35

Goof schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte, kan ook gewoon de manier van typen zijn, maar als het wel de houding was tijdens het gesprek had ik het vragen om loonsverhoging maar even uitgesteld. Ik vind het niet een normale manier van praten over wat zij zegt over haar ''baas?". :=

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:37

Misschien eerst eens rustig kijken of je daadwerkelijk goed presteerd in je nieuwe functie, dan kan die 100 euro er altijd nog bijkomen. En zo niet, iemand die goed is heeft zo een andere job waar die wel “loon naar werken” krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:41

Ik denk dat dat "autistisch" een beetje in de heat of the moment was, en niet verkeerd bedoeld. :o

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:51

Dus de baas is akkoord gegaan met de 2000,- per 1 december begrijp ik?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:55

hmm.. lastig. vooral verkeerd aangepakt inderdaad.

waarom eerst over een maand eerder beginnen in plaats van over het bedrag.
ze had dat moment moeten grijpen om over het salaris te beginnen. als het dan per januari was geweest is bijzaak.

maar dan nog. het beste wat ze kan doen is het nogmaals aangeven. in de trand van, ik heb er nog eens over nagedacht, en ik vind het te weinig. voor deze functie dien ik minimaal xxx te verdienen. is dit mogelijk?

daarna wel voet bij stuk houden anders praat ze hem zo omver.. dan is het zonde

en ja. eerst kijken hoe het gaat en dan pas vragen kan ook.. maar dan is de kans dat je nee krijgt nog veel groter meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:05

Reactie:

Oke guys jullie hebben gelijk.
Beetje kort door de bocht om dit er zo op te zetten.
Dit is een beetje geschreven in the heat of the moment.

Even alles ter verduidelijking:
Ik werk nu bijna 2 jaar voor dit bedrijf. Aangenomen als receptie & sales medewerker voor 40 uur verdeeld over 6 dagen. Mijn loon was destijds €1650 bruto op basis van 40 uur.
Na een jaar loonsverhoging gekregen naar €1800 (ook mede i.v.m. het minimum jeugdloon).
De taken waarvoor ik ben aangenomen:
- Verkoop (koffie zetten, shakes maken, praatjes maken met de gasten)
- Sales (abbonementen verkopen)

In de afgelopen tijd heb ik daar erg veel bijgekregen:
- Nieuwsbrieven maken elke maand
- Maandactiviteiten bedenken, organiseren en uitvoeren
- Posters laten drukken
- Teksten schrijven voor de posters
- Volledige ledenadministratie

Ik heb destijds geen loonsverhoging gekregen maar wegens onverwachte ziekte van hogere hand bleven deze taken liggen en heb ik dit op mij genomen in overleg met mijn baas. Hierdoor wilde ik afgelopen maand een gesprek aangaan om aan te geven dat ik er nogal veel bij heb gekregen en hierdoor graag wat meer loon wil en een andere ''titel''. Hij gaf aan dat dat mogelijk is en dat hij mij zelf receptie coördinator wilde maken. Super natuurlijk! Mooie kans. En die wil ik met beide handen pakken.
Hij zou er nog op terug komen wat ik moest doen (wat mijn taken zouden worden) en hoe het zou gaan qua loon. Dat gesprek is dus eergisteren geweest en hij heeft mij totaal onder de tafel gepraat. Mijn baas is een statige man die handelt in verschil tussen man en vrouw, zijn wil is wet, we hebben geen CAO, iedereen is vervangbaar is zijn motto en communicatie verloopt erg stroef.

Omdat ik 7 mensen onder mij krijg, ik degene ben die op mijn vrije dag gebeld word als er iemand ziek is, de verantwoording moet dragen over alle receptie taken (bestellingen, sales, hospitality), en moet zorgen voor de 1-op-1 gesprekken, klacht afhandeling, beslissingsbevoegdheid draag, etc etc. Vind ik achteraf 2000 bruto op basis van 40 uur weinig klinken.
En daaaarom wil ik graag jullie mening.
Zeur ik, en is het een prima loon?
Of niet...

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:20

Nou, of je het een prima loon vindt, dat is aan jou. Maar nee, wat mij betreft is dit weinig voor zo'n functie. Daarnaast als je nog niets hebt getekend, dan kan je best nog eens aankaarten dat het weinig is en dat het te laat in gaat. Plus dat je vindt dat je nog wel wat te goed hebt voor het achteraf te weinig hebben gekregen en hoe ze dat gaan compenseren.

Zo te zien doe je veel werk en doe je het goed, anders vragen ze jou er niet bij én daar hoort een passend salaris bij. En anders aangeven dat je pas vanaf januari dat werk kunt gaan doen.

En ik kan me voorstellen dat het super lastig is, helemaal bij een man met die houding. Dus thuis oefenen, uitschrijven zoals je nu al hebt uitgeschreven wat je allemaal doet en hem officieel aanspreken hierover. Je mag ook best zeggen dan dat het gesprek toen erg snel ging, maar dat je graag goed werk wilt leveren en daarnaar ook de beloning wilt ontvangen.

En aan iedereen die zegt: dat is raar. Ja, het is ook niet de meest tactische weg, maar beter te laat voor jezelf opkomen, dan het helemaal niet proberen. Anders praten ze je de volgende keer weer ondertafel.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:02

Het is op Bokt niet toegestaan om namens anderen een topic te openen, daarom hier een slotje.