Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 09:33

Voor mijn werk zijn wij een onderzoek gestart naar het plaatsten van beeldmateriaal van minderjarige kinderen op sociale media. Er komen wetswijzigingen aan die er strenger op toe zullen zien dat er niet zomaar foto's of video gepubliceerd mogen worden van minderjarige kinderen.

Omdat ik mijn onderzoek zo breed mogelijk wil houden zou ik jullie willen vragen of jullie mij willen helpen? Dit kan door de onderstaande vragen te beantwoorden. Ik zou hier enorm mee geholpen zijn +:)+

______________________________________________________________________________

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja/nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja/nee

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja/ nee

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja/nee

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja/nee

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja/nee

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja/ nee

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja/nee

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja/ Nee

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja/ nee

_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Ewelle op 22-11-17 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:41

Interessant onderzoek, ik heb zelf geen kinderen maar wel een neefje en nichtje dus ik vul hem even in voor je.

1. N.v.t.
2. Ja, ik vraag toestemming (tenzij het al op facebook staat en ik wil het delen).
3. Ja, ik ben hiervan op de hoogte.
4. Ja, ik ben me hiervan bewust.
5. Nee, geen afspraken, maar het is common sense.
6. N.v.t. ik weet wel dat dergelijk beeldmateriaal in een beveiligde online ruimte gedeeld wordt. Niet op FB.
7. N.v.t.
8. Ja. Helaas wel, ze lopen zelfs rond op kinderdagverblijven -O- (hoe dan!?)
9. Nee.

Succes met je onderzoek.

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 09:51

Dankjewel Xyris!

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:53

Nee
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nee
Ja
Ja
Nee

Als ik al iets plaats, dan het gezicht onherkenbaar.

Op school werd bij de intake gevraagd of we bezwaar hadden tegen het plaatsen van foto's. Er werd vreemd opgekeken toen we zeiden dat dat zo was. We waren de eersten (?).

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:03

Omdat dit een vragenlijst voor je werk is, verplaats ik je topic even naar [STW] School, Studie, en Werk.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:07

Ewelle schreef:
Voor mijn werk zijn wij een onderzoek gestart naar het plaatsten van beeldmateriaal van minderjarige kinderen op sociale media. Er komen wetswijzigingen aan die er strenger op toe zullen zien dat er niet zomaar foto's of video gepubliceerd mogen worden van minderjarige kinderen.

Omdat ik mijn onderzoek zo breed mogelijk wil houden zou ik jullie willen vragen of jullie mij willen helpen? Dit kan door de onderstaande vragen te beantwoorden. Ik zou hier enorm mee geholpen zijn +:)+

______________________________________________________________________________

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja maar plaats geen fotos van andermans kinderen

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja helaas trekt de helft zich daar geen poedersuiker van aan ;(

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? nvt

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja

_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:10

Ewelle schreef:
Voor mijn werk zijn wij een onderzoek gestart naar het plaatsten van beeldmateriaal van minderjarige kinderen op sociale media. Er komen wetswijzigingen aan die er strenger op toe zullen zien dat er niet zomaar foto's of video gepubliceerd mogen worden van minderjarige kinderen.

Omdat ik mijn onderzoek zo breed mogelijk wil houden zou ik jullie willen vragen of jullie mij willen helpen? Dit kan door de onderstaande vragen te beantwoorden. Ik zou hier enorm mee geholpen zijn +:)+

______________________________________________________________________________

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media?
ja
2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat?
nee

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.?
ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten?
ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren?
nee maar er worden geen foto's van elkaars kinderen in badpak op strand getoond bijv zonder overleg. Daar zijn geen afspraken over gemaakt maar is vanzelfsprekend

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal?
ja volgens mij heb ik daar toestemming voor gegeven op het begin.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden?
ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja/nee

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten?
ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)?
nee

_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 10:14

Speirs bedankt voor het invullen. Wellicht is de facebookpagina ons kind niet online wat voor je? Scholen of verenigingen zeggen dit wel vaker heb ik gemerkt. Maar eigenlijk zijn er best veel ouders die het niet (meer) willen dat er foto's online komen.

Bedankt Dani!

Keet dankjewel voor het invullen. Misschien is de facebookpagina ons kind niet online wat voor je? Daarmee creëer je misschien extra bewustwording bij de mensen die zich er niets van aantrekken. Ook heeft ouders van nu er gisteren een artikel over gepost. Misschien leuk om te lezen?

Ashley1 dankjewel voor het invullen!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:17

Nee helaas trekken die personen zich nergens wat van aan :n heel treurig hebben wij het contact met ze sterk moeten verminderen

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 10:45

Keet schreef:
Nee helaas trekken die personen zich nergens wat van aan :n heel treurig hebben wij het contact met ze sterk moeten verminderen


Dat is heel jammer dat om zulke redenen het contact verminderd is. Toch zou mijn advies zijn, blijf mensen informeren over jullie wens en om deze te respecteren.

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 12:58

Kleine aanvulling: Uiteraard worden alle beantwoordingen anoniem verwerkt.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:01

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Nee, ik maak geen foto's van andere kinderen

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? nee

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? nee

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nee

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:03

Ewelle schreef:
Voor mijn werk zijn wij een onderzoek gestart naar het plaatsten van beeldmateriaal van minderjarige kinderen op sociale media. Er komen wetswijzigingen aan die er strenger op toe zullen zien dat er niet zomaar foto's of video gepubliceerd mogen worden van minderjarige kinderen.

Omdat ik mijn onderzoek zo breed mogelijk wil houden zou ik jullie willen vragen of jullie mij willen helpen? Dit kan door de onderstaande vragen te beantwoorden. Ik zou hier enorm mee geholpen zijn +:)+

______________________________________________________________________________

Ik geef even antwoord vanuit mijn kinderopvang aan huis. Heb zelf geen kinderen. Heb een Facebookpagina van mijn opvang.

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja, ouders hebben 3 opties; wel in beeld, niet in beeld of onherkenbaar in beeld (gezichtje blurren).

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja ik plaats nooit foto’s van kinderen op mijn eigen pagina ook niet van neefjes/nichtjes of delen van de zakelijke pagina.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja als ik met de oppaskinderen ergens ben mogen er geen foto’s door derden worden gemaakt en daar let ik ook goed op.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nee. Door duidelijke afspraken nog geen problemen gehad.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja jammer genoeg wel.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ik heb het idee dat meer mensen zich bewust worden van de eventuele gevolgen en het minder toestaan.

_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 13:21

gekoppaard Bedankt!

xApple bedankt voor je inzicht vanuit de opvang. Ook dit is zeer welkom!

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 15:26

Uiteraard mag de vragenlijst ook via een pb gestuurd worden!

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:37

Plaats bijna nooit meer wat op bokt maar vond het wel mooi om hieraan mee te doen.

Ewelle schreef:
______________________________________________________________________________

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Nee, heel soms op afstand en zonder gezicht in beeld. Bv draagfoto waarbij ze op mijn rug zit

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Ja, maar ik maak vrijwel geen foto’s van andermans kinderen en plaats ze dan sowieso niet op social media.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja.

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja.

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja, wij hebben al in de zwangerschap gedreigd dat het maken van foto’s verboden zou worden als ze op FB zouden eindigen :’)

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja, bij het kdv houden ze zich prima daaraan.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja.

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Erg wordt soms lacherig over gedaan maar tot nu toe houdt iedereen zich er aan.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Nee, altijd al op tegen geweest.

_________________________________________________________________________________

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:47

Ewelle schreef:
1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja, maar weinig en niet voor iedereen openbaar

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja en nee, op zich heeft iedereen een portie gezond verstand en is iedereen niet heel actief op SM.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? n.v.t.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Nee, altijd wel gedaan, maar karig.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:07

1.ja

2.plaats nooit fotos van andere kinderen

3.ja

4. Ja, ach die kans zit tegenwoordig overal wel bij.

5nee

6. nee

7 Ja

8. nvt

9. Ja maar die spotten ze ook al wel op scholen, supermarkten en andere plaatsen waar je het niet zou verwachten.

10. nee

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:20

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media?
Ja maar zeer beperkt. Al zo’n halfjaar niets geplaatst.

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Ja dit zal ik altijd doen. Maar ik plaats geen beeldmateriaal van andermans kinderen.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja/

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja en Nee. Ik heb voor de bevalling duidelijk gemaakt dat ik eigenlijk niet wil dat er foto’s geplaatst worden van mijn dochter door familie en vrienden.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja dit is met de gastouder besproken. Zij zal toestemming vragen en de foto eerst aan ons laten zien.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja mensen willen haar graag laten zien aan anderen dmv het plaatsen van foto’s. Tot nu toe respecteren ze de keuze maar ze delen de mening niet.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kinderen? Ik ben pas sinds 11 maanden mama maar altijd terug houdend geweest met het plaatsen van foto’s en vooral als het kinderen betreft.

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 09:45

Bedankt voor alle reacties!

Mochten nog meer mensen het willen invullen, dat kan nog steeds. Ik ben nog wel even bezig met het onderzoek

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:43

Ewelle schreef:
1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja/nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja/nee

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja/ nee

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja/nee

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja/nee

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja/nee

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja/ nee

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nvt

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja/ Nee maar ik geloof niet dat die heel erg hun best doen om gesloten pagina's te gaan openbreken, als er 'meer dan genoeg materiaal' zonder die moeite voorhanden is.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja/ nee maar meer ivm hun leeftijd.

Natrick

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:00

Ewelle schreef:
Voor mijn werk zijn wij een onderzoek gestart naar het plaatsten van beeldmateriaal van minderjarige kinderen op sociale media. Er komen wetswijzigingen aan die er strenger op toe zullen zien dat er niet zomaar foto's of video gepubliceerd mogen worden van minderjarige kinderen.

Omdat ik mijn onderzoek zo breed mogelijk wil houden zou ik jullie willen vragen of jullie mij willen helpen? Dit kan door de onderstaande vragen te beantwoorden. Ik zou hier enorm mee geholpen zijn +:)+

______________________________________________________________________________

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nee

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? nee

_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 10:56

Heel erg bedankt voor alle reacties! Via pb heb ik er ook nog een paar gehad, hiervoor ook dank.

Ik kreeg ook een paar keer de vraag wat je kunt doen als beeldmateriaal wel online komt. Dat is niet echt iets wat ik (nu) aan het onderzoeken ben. Tenminste niet direct. Wat ik wel weet is dat het juridisch aan te vechten is als er door familieleden of vrienden toch foto's geplaatst worden. Voordat je die stap neemt is het belangrijk dat je kenbaar maakt dat je niet wilt dat er beeldmateriaal online komt.

Het onderzoek loopt tot ongeveer voorjaar 2018 dus echte uitslagen zijn er nog niet. We hebben nu ongeveer 1000 enquêtes verwerkt. Wat mij tot nu toe heel erg opvalt is het gebrek aan respect voor mensen die niet willen dat er een foto van hun kind online komt. Dit is zo jammer (vind ik)
Ook zijn er een hoop mensen niet op de hoogte van het feit dat er veel mensen online zitten die niet alleen voor "leuke kinderfoto's" online zitten.

Mocht ik een kleine update kunnen geven over het verloop zal ik dat hier ook doen.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:07

Ewelle schreef:
1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? jNee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? nee


Met het KDV van mijn zoontje hebben we de afspraak dat hij wel op hun FB mag, mits niet direct met zijn gezicht in beeld. Dus van de achterkant of eventueel schuin van de zijkant mag wel.

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:42

Ewelle schreef:
Voor mijn werk zijn wij een onderzoek gestart naar het plaatsten van beeldmateriaal van minderjarige kinderen op sociale media. Er komen wetswijzigingen aan die er strenger op toe zullen zien dat er niet zomaar foto's of video gepubliceerd mogen worden van minderjarige kinderen.

Omdat ik mijn onderzoek zo breed mogelijk wil houden zou ik jullie willen vragen of jullie mij willen helpen? Dit kan door de onderstaande vragen te beantwoorden. Ik zou hier enorm mee geholpen zijn +:)+

______________________________________________________________________________

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Ja

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Ja, tenzij ik iets deel wat iemand anders erop heeft gezet.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Nee

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Niet echt, maar de opa's en oma's en ooms en tantes weten wat ze wel en niet kunnen plaatsen

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja, hebben wij geen probleem van gemaakt, zo lang het geen gênante of blote foto's zijn uiteraard.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja, je kan het nooit helemaal afschermen

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Nog niet gemerkt, maar wij zijn er niet zo moeilijk in.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja, daarom plaatsen wij geen foto's van onze kindjes in hun nakie ofzo.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Nee, oudste is nu 3 en we zijn nooit anders gaan posten.

_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_