Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:44

lenaa_tje schreef:
Zonnetje81 schreef:
Bij ons kunnen LLN wel ooit in klas 4 instromen. Krijgen ze vrijstelling voor lj 3.

Dit zal dan wel per school verschillen en zal er ook mee te maken hebben hoe de beroepsgerichte vakken zijn ingericht.
Al zou dat nu, op dit moment, als nog lastig zijn. Nu instromen is natuurlijk weer lastig..


Ja maar ik ben ervan overtuigd hoe knullig ook dat ze haar niet zomaar op praktijk hebben geplaatst (gekregen).

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:46

Nee wij bedoelen het zelfde, al komt dat dus blijkbaar niet zo over. Excuses daarvoor.
Ik denk dat als een leerling dit aangeeft er binnen de praktijkschool ook veel mogelijk is. Dat kunnen wij hier nu eenmaal niet inzien.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:48

lenaa_tje schreef:
Nee wij bedoelen het zelfde, al komt dat dus blijkbaar niet zo over. Excuses daarvoor.
Ik denk dat als een leerling dit aangeeft er binnen de praktijkschool ook veel mogelijk is. Dat kunnen wij hier nu eenmaal niet inzien.


Ja overstappen is sowieso nu geen optie voor haar. We zouden alle cijfers inzet inzicht en alle documenten moeten zien om een oordeel te kunnen vellen.

Die werkbladen zijn voor andere bokkers natuurlijk van joh ik snap dat het te simpel is. Maar helaas is dit de praktijk.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:49

Jeetje dit is basisschool groep 5-6 werk.
Maar er zal vast een reden zijn geweest dat je op deze school bent beland en niet op het tweetalig VWO.
Als je cijfers hoog zijn en je kan ook echt meer dan moet je een gesprek aanvragen met je mentor of decaan ofzo.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:50

Nog een idee: is er op de vorige school (basisschool?) een leerkracht geweest die veel vertrouwen had in wat je kon, en waar jij of je ouders goed contact mee hadden? Dan zou je die misschien nog eens aan kunnen schrijven. Misschien willen zij meedenken, contact opnemen met de school, of meedenken over een alternatief plan om je naar je vervolgopleiding te krijgen. Er zijn zeker leerkrachten die dit voor hun oudleerlingen willen doen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:50

Een decaan heeft hierin niks te zeggen.

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:50

Welkom in de wonderen wereld van het onderwijs met loze beloften. Maar toch denk ik dat ze je niet voor niks daar houden. Het verschil kan best een “grote stap” zijn en als je daar niet klaar voor bent kunnen ze die weigeren. Ik zat wel op vmbo en ze beloofde mij ook vanalles en niks werd waargemaakt. Dat is op dat moment heel zuur maar je komt er wel over heen.
Het enige wat jij kan doen is met je ouders naar je decaan en mentor stappen en zeggen wat je wil. En dan kunnen zij aangeven wat ze er mee willen. En wat ze gaan doen, een mbo opleiding kan je altijd doen. En als je op niv 2 wil starten op het mbo kan je altijd een capaciteiten test doen. Er zijn zo veel meer wegen naar Rome.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:51

Shadow0 schreef:
Nog een idee: is er op de vorige school (basisschool?) een leerkracht geweest die veel vertrouwen had in wat je kon, en waar jij of je ouders goed contact mee hadden? Dan zou je die misschien nog eens aan kunnen schrijven. Misschien willen zij meedenken, contact opnemen met de school, of meedenken over een alternatief plan om je naar je vervolgopleiding te krijgen. Er zijn zeker leerkrachten die dit voor hun oudleerlingen willen doen.


Ik heb het idee dat je een sprookjesbeeld hebt van het onderwijs. Zo werkt het niet.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:52

Mijn advies is wel je best doen en dit afmaken en je pijlen op het mbo zetten en daar laten zien wat je waard bent.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:58

Zonnetje81 schreef:
Shadow0 schreef:
Nog een idee: is er op de vorige school (basisschool?) een leerkracht geweest die veel vertrouwen had in wat je kon, en waar jij of je ouders goed contact mee hadden? Dan zou je die misschien nog eens aan kunnen schrijven. Misschien willen zij meedenken, contact opnemen met de school, of meedenken over een alternatief plan om je naar je vervolgopleiding te krijgen. Er zijn zeker leerkrachten die dit voor hun oudleerlingen willen doen.


Ik heb het idee dat je een sprookjesbeeld hebt van het onderwijs. Zo werkt het niet.


Hm...
De situatie van TS heeft ook weinig met onderwijs van doen.
Al we toch weten in het onderwijs dat iets "niet werkt", dan is het leerlingen zich te pletter laten vervelen.

TS: knokken hoor!
Het is jouw leven en jouw tijd en dat hoef je niet te verdoen met dit soort gedoe.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:07

Maar dit is niet wat ts alleen maar doet op school. Ts heeft ook veel praktijk en gaat naar alle waarschijnlijkheid naar steeds meer dagen stage. Intern of extern.
Hier op de praktijkschool in de buurt is net een winkel geopend waar ook deze kinderen leren en ervaring opdoen. Ook werken ze in de keuken. Zo heeft iedere praktijkschool binnen en buiten school plekken voor leerlingen om ervaring op te doen. Dit met dat er een reden is dat zij hier op school zit. Dit wordt niet zomaar door een Cito test of een juf op de basisschool beslist.
Natuurlijk moet ze meer doen als dat wil en kan maar daarvoor moet zij, met haar ouders en school in gesprek. Moet het plan aangepast worden.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 17-11-17 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:08

Zonnetje81 schreef:
Ik heb het idee dat je een sprookjesbeeld hebt van het onderwijs. Zo werkt het niet.


Ik heb geen sprookjesbeeld van het onderwijs. Maar ik ken leerkrachten die precies dit voor oudleerlingen hebben gedaan: meegedacht over een plan van aanpak, contact met de school, en in een enkel geval ook bijles om iemand te begeleiden.

Die leerkrachten willen dat hun leerlingen goed terecht komen. Ze hebben niet oneindig de tijd en kunnen natuurlijk niet al hun oudleerlingen bijles geven, daar gaat het ook helemaal niet om. Maar in uitzonderlijke gevallen... ja, dan zijn er leerkrachten die zich daarvoor sterk willen maken.

En nee, dit geldt zeker niet voor alle leerkrachten of in alle situaties. Maar soms heb je maar 1 iemand nodig die in je gelooft en zich daarvoor inzet...

Het is dat de mensen die ik ken niet in de buurt van Groningen wonen, maar 300km verderop. Anders had ik ze zeker gevraagd of zij iets weten.

Want ik denk dat dit een uitzonderlijk geval is: ik lees iemand die zich als 16-jarige heel goed kan uitdrukken. Ik zie haar foto's en denk: wauw. Er is niets mis met praktijkonderwijs, en natuurlijk kun je vanaf internet niet het hele verhaal beoordelen, maar op mij komt het echt over alsof er veel meer in zit, en dat is toch de moeite waard om je best voor te doen? Scholen hebben het soms gewoon mis.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:08

Zoals ik zei te zit niet zomaar op dit niveau en is zo makkelijk zeggen ik verveel mezelf en daarom doe ik maar niks. Maar goed ik werk dagelijks in de praktijk dus ben waarschijnlijk niet zo objectief en goedgelovig zoals de situatie nu wordt geschetst.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:09

Shadow0 schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb het idee dat je een sprookjesbeeld hebt van het onderwijs. Zo werkt het niet.


Ik heb geen sprookjesbeeld van het onderwijs. Maar ik ken leerkrachten die precies dit voor oudleerlingen hebben gedaan: meegedacht over een plan van aanpak, contact met de school, en in een enkel geval ook bijles om iemand te begeleiden.

Die leerkrachten willen dat hun leerlingen goed terecht komen. Ze hebben niet oneindig de tijd en kunnen natuurlijk niet al hun oudleerlingen bijles geven, daar gaat het ook helemaal niet om. Maar in uitzonderlijke gevallen... ja, dan zijn er leerkrachten die zich daarvoor sterk willen maken.

En nee, dit geldt zeker niet voor alle leerkrachten of in alle situaties. Maar soms heb je maar 1 iemand nodig die in je gelooft en zich daarvoor inzet...

Het is dat de mensen die ik ken niet in de buurt van Groningen wonen, maar 300km verderop. Anders had ik ze zeker gevraagd of zij iets weten.

Want ik denk dat dit een uitzonderlijk geval is: ik lees iemand die zich als 16-jarige heel goed kan uitdrukken. Ik zie haar foto's en denk: wauw. Er is niets mis met praktijkonderwijs, en natuurlijk kun je vanaf internet niet het hele verhaal beoordelen, maar op mij komt het echt over alsof er veel meer in zit, en dat is toch de moeite waard om je best voor te doen? Scholen hebben het soms gewoon mis.


Ja maar die ene docent gaat haar niet helpen tegen een heel team docenten die haar al jaren dagelijks zien.

Daarbij zit ze op een moment dat overstappen al niet gaat. Dan is ze 17 en moet ze naar basis 3 of basis 4. Of je dat moet willen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:17

Zonnetje81 schreef:
Zoals ik zei te zit niet zomaar op dit niveau en is zo makkelijk zeggen ik verveel mezelf en daarom doe ik maar niks. Maar goed ik werk dagelijks in de praktijk dus ben waarschijnlijk niet zo objectief en goedgelovig zoals de situatie nu wordt geschetst.


Ja - het is makkelijk om andere mensen de schuld te geven; dat is een menselijk trekje.

Maarre: ik lees nergens 'dat TS maar niets doet'.
Ik lees over afspraken die compleet verbroken worden
(zowel over rekenles als gewoon een ander niveau)
en over een leerling die zich te pletter verveelt (...wederkerige werkwoorden kunnen zo leuk zijn...) maar ons wel gemaakt huiswerk laat zien.

Dat jij er vanuit jouw ervaring wellicht anders in staat geloof ik grif.
Wellicht 'minder goedgelovig', maar toch alsjeblieft niet minder objectief....?

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:20

Op het MBO is het allemaal een stuk pittiger, maar je hebt zowel; entree(niv. 1), niveau 2, niveau 3 en niveau 4.
Je niveau op de middelbare bepaald naar welk niveau je gaat. Soms kan je ook een capaciteitentest doen om hoger te starten.

Maar dit is inderdaad net groep 4/5 werk...

Gewoon een keer goed boos worden op je school, en proberen met je moeder naar hogere hand te stappen.

Anoniem

Re: Geen uitdaging op school maar andere school mag ik niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:26

Voelen de mensen met commentaar zich nu echt slimmer door het niveau van pro te bashen? Lekker motiverend ook voor ts!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:36

Zonnetje81 schreef:
Ja maar die ene docent gaat haar niet helpen tegen een heel team docenten die haar al jaren dagelijks zien.


Soms dus wel. En er kunnen allerlei manieren zijn om te helpen. Soms kan het al helpen om de zaken samen op een rijtje te zetten en de ouders helpen om de juiste vraag te stellen aan de school. Soms kan een oudleerkracht wel degelijk contact opnemen met de nieuwe school, en eens persoonlijk overleggen met de mentor. Wie weet hoe dat werkt?

En soms kan een leerkracht misschien wel helpen om een goed plan op te stellen voor buiten de school om. Nogmaals: niet ideaal, het zou niet zo horen, maar het kan wel. Sommige docenten geven bijles, of kennen weer andere mensen die bijles geven. Of kennen een andere school, waar de TS misschien weer andere mogelijkheden heeft. Of hebben een goed stageadres. Of wat dan ook.

Niet te gauw opgeven en denken dat het allemaal niet kan hoor! Dat is zooo zonde!

Citaat:
Daarbij zit ze op een moment dat overstappen al niet gaat. Dan is ze 17 en moet ze naar basis 3 of basis 4. Of je dat moet willen.


Dat is iets wat ze uit kan zoeken. Er zijn meerdere opties. Overstappen kan een mogelijkheid zijn, maar misschien is de vavo via deelcertificaten ook een weg. Dat zijn dingen die je moet uitzoeken en op een rijtje moet zetten en dan kijken wat het beste lijkt te zijn. Maar nu al beginnen met waarom je dat niet moet willen, dat lijkt me voorbarig. Je gaf zelf aan dat we via internet niet het hele verhaal kennen.. maar dit weten we dus ook niet.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:40

Shadow: Ik doel puur op het regulier onderwijs basis 3 of basis 4 op die leeftijd of je dat moet willen. Maar vavo is ook niet ideaal op deze leeftijd. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Het klopt dat er wel eens eentje doorschiet die niet op zijn haar plaats zit. Alleen weet ik uit ervaring dat het zeeeer lastig is om ze op een ander niveau te krijgen.

TS:
Zoals mijn advies was: laat een nio doen en laat zien wat je waard bent want nú overstappen lukt niet meer maar op het mbo moet je kunnen shinen.

Wbt de afspraken die niet nagekomen zijn dat is kwalijk. Daarvoor gesprek met ouders en teamleider organiseren en op papier laten zetten.
helaas is de praktijk zo stroperig.........

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:43

Jeetje, TS, dat is inderdaad geen uitdaging: dat is geen vmbo-niveau maar basisschool-niveau. Ik kan me goed voorstellen dat je wat anders wilt! Vraag je ouders of ze wat meer achter de vodden van jouw mentor aan willen zitten, want dit gaat dusdanig voor verveling zorgen dat je er straks helemaal geen zin meer in hebt. Eventueel kun je het ook bij de decaan aankaarten.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:46

En alle opmerkingen over ' oh dat is basisschool niveau, ik snap dat je dit simpel vindt' etc vind ik niet kunnen. Helaas is praktijkschool basisonderwijsniveau. Ook basis niveau vmbo is nog altijd basisschoolniveau.

Praktijkonderwijs is geen vmbo niveau...maar voormalig speciaalonderwijs.

Niet iedereen heeft hetzelfde niveau. Beetje respect is denk ik op zijn plaats hoe moeilijk dit ook te verwoorden is.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:50

TS, vavo of naast je huidige school staatsexamen doen is altijd een optie en als je de juiste discipline hebt zeker te doen.

Zelf had ik bijna op vmbo basis gezeten vanuit de basisschool. Als ik erg goed mijn best zou doen, zat vmbo kader er heel misschien in. Heb nu vwo met 12 vakken afgerond, terwijl ik heb moeten vechten voor mijn gezondheid en niet op school ben geweest.

Vmbo basis is een geweldige opleiding, maar als je denkt dat je meer kunt, moet je je er voor gaan inzetten en het niet van de school af laten hangen. Ga naar de directeur met je ouders en ga overleggen. Is het mogelijk om een niveau omhoog te gaan? Via de Rutte regeling naar het vavo? Zelf een niveau hoger thuis doen en via je school examen in doen samen met je huidige niveau? Er is veel meer mogelijk dan de meeste mensen denken... Het probleem is alleen dat je er zelf achteraan moet doen en zelf extra energie in je scholing moet steken. Een ander zal nooit dezelfde motivatie hebben voor JOUW scholing en verdere leven als jezelf.

Lees je in, wat wil je bereiken en welke wegen kan je nemen?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:50

Zonnetje81 schreef:
Het klopt dat er wel eens eentje doorschiet die niet op zijn haar plaats zit. Alleen weet ik uit ervaring dat het zeeeer lastig is om ze op een ander niveau te krijgen.

Ja, dat is ook mijn ervaring.
(En het is de wereld op haar kop.)
Citaat:
TS:
Zoals mijn advies was: laat een nio doen en laat zien wat je waard bent want nú overstappen lukt niet meer maar op het mbo moet je kunnen shinen.

Wbt de afspraken die niet nagekomen zijn dat is kwalijk. Daarvoor gesprek met ouders en teamleider organiseren en op papier laten zetten.
helaas is de praktijk zo stroperig.........

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:52

Er staat in de tekst van TS dat ze op een praktijk-vmbo-school zit en dat is geen po-niveau. En er is niets mis met po-niveau, want ik ken genoeg mensen die daar op hebben gezeten en die zijn er echt niet slechter van geworden. Zelf heb ik regelmatig bij Speciaal Onderwijs gewerkt voor mijn huidige werkgever en dat vond ik fantastisch: wat een leuke kinderen! Maar dan nog kan het zo zijn dat een kind zich stierlijk verveelt, omdat het niveau toch net wat te laag is. TS zit niet op speciaal onderwijs, zo maak ik op uit de OP, dus dan kan ik rustig stellen dat ze basisschoolniveau werkjes moet doen in plaats van vmbo-niveau. ;)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:54

Aan het niveau te zien is het in ieder geval geen vmbo-basis wat ze doet. Dus praktijkschool. Een praktijk (vmbo) school is een school welke alle twee geeft. Net zoals je een havo/vwo school benoemd. Daarbij krijgt ze geen examens en kan ze tot haar 18de naar school wat aangeeft dat ze wél op praktijkonderwijs zit en deze is het voormalige speciaalonderwijs.


Verschillende niveaus
Praktijkschool (iq 75 of lager)
Vmbo basis
Vmbo kader
Vmbo gt
Vmbo tl / mavo

Edit
Ik merk dat het mij iets doet dat mensen die niet in het onderwijs zitten dingen zoals niveau door elkaar halen en denken dat het zo simpel is. Was het maar simpeler....ik moet vechten om mentor leerlingen naar een hoger niveau te krijgen. En vanuit TS haar situatie is dit nog lastiger dan binnen het vmbo.

Actiepunten zoals ik het uit ervaring adviseer:
- NIO test
- hard werken voor hoge cijfers
- mbo school bezoeken en intake doen
- gesprek om afspraken te maken en op papier te laten zetten met ouders en teamleider.

En als de regering nou eens extra geld zou geven ipv bezuinigen :P