Omdat we inmiddels niet meer weten waar het antwoord te vinden hoop ik dat hier iemand met verstand van zaken zit of dat iemand weet waar we terecht kunnen.
De situatie is als volgt; Begin dit jaar heeft mijn zus een ongeluk gehad, hierdoor heeft ze enige tijd in het ziekenhuis gelegen en kon zij zo'n 3 maanden niet werken. Ze heeft een vast contract voor 8 uur in de week, maar werkt gemiddeld altijd zo'n 30 tot 40 uur in de week.
Na het ongeluk kreeg zij van haar werkgever te horen dat ze de eerste twee weken nog gewoon volgens planning (rooster was al gemaakt) uitbetaald zou krijgen, maar daarna alleen nog recht zou hebben op haar 8 uur per week. Ze heeft dus drie maanden lang alleen salaris ontvangen gebaseerd op 8 uur per week.
Inmiddels heeft ze kortgeleden (na weer een aantal maanden volledig werken) een tweede operatie moeten ondergaan en ligt ze er weer enige tijd uit. Ook nu betekent dit weer dan ze de komende periode maar voor 8 uur per week uitbetaald krijgt.
Mijn eerste reactie was dat dit niet kan kloppen.. je zou denken dat je bij ziekte het gemiddelde aantal uren van de afgelopen periode uitbetaald zou moeten krijgen. Iedereen die ik spreek geeft ditzelfde aan, maar volgens werkgever is dit niet het geval. Ook het UWV kon niks voor haar betekenen.
Heeft iemand een idee hoe dit nu werkelijk zit? En waar kun je terecht voor zulke zaken/ vragen?
Gelukkig heeft zij wat spaargeld waardoor ze het financieel nog redt, maar wanneer je dit niet zou hebben dan kun je je huur e.d. niet eens meer betalen. In dit geval zou ze dus beter werkeloos kunnen zijn dan de baan die ze nu heeft..
Mocht iemand tips / suggesties / antwoorden hebben.. heel graag