zonnebloem18 schreef:Mijn nichtje zou na haar VWO diploma 9 maanden gaan backpacken in Australië. Uiteindelijk gaf het backpacken te veel onrust en heeft ze bij 3 gezinnen als au pair gewerkt en tussendoor gereisd. Ze is er heel erg door veranderd, ze heeft meer zelfvertrouwen gekregen, is echt volwassen geworden en ziet het als een hele mooie tijd. Ze is daarna gestart een haar HBO opleiding waar ze nu veel meer relaxed mee omgaat als het studeren voor de reis.
Dankjewel! Backpacken lijkt mij ook te veel onrust en onzekerheid.
Weet je toevallig hoe ze aan haar gastgezinnen is gekomen?
Emmaa_ schreef:Er zijn een aantal zaken waar je goed rekening mee moet houden voordat je zoiets gaat ondernemen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ken meerdere mensen die als au pair gewerkt hebben en die gaven allemaal aan dat het alleen leuk is als je in een relatief grote stad terecht kan komen en kan onderhandelen voor een vervoersmiddel zodat je je eigen vrijheid kan behouden. Een vriendin van mij heeft een half jaar in the middle of nowhere vastgezeten waardoor ze uiteindelijk 7 dagen per week 24 uur per dag aan het oppassen was, want ze kon nergens anders naartoe.
Goede tip! Hier ga ik zeker rekening mee houden bij het zoeken van een gastgezin. Ook aan jou de vraag, weet jij toevallig hoe ze aan hun gezinnen zijn gekomen?
Emmaa_ schreef:Studieritme zou ik me geen zorgen over maken, daar kom je zo weer in en dat is ook echt puur een kwestie van discipline. Ik denk dat een tussenjaar nemen voordat je gaat studeren in veel gevallen een ontzettende verrijking kan zijn, vooral omdat je een werkmentaliteit aanleert waar je later (tijdens het studeren en erna) erg veel aan hebt. Tijdens en na je studies zijn er ook mogelijkheden om naar het buitenland te gaan, maar het fijne aan de periode tussen middelbaar en uni is dat je in principe geen verplichtingen hebt en dus zonder moeite weg kan.
Dat ik nu geen verplichtingen heb is voor mij inderdaad de reden om nu weg te gaan, en niet later. Behalve mijn familie en huidige vrienden heb ik geen speciale banden als werk/vriend/kinderen die mij nu thuishouden. Denk ook dat het voor mijn opleiding juist erg waardevol is!
Emmaa_ schreef:Een enkel universitair vak doen zou ik ongelofelijk goed uitzoeken. Buiten Europa is studeren 9 van de 10 keer echt heel erg duur en zelfs het volgen van en enkel vak kan je al heel veel centen kosten. Daarnaast moet je dit ook klaar kunnen spelen met je gastgezin natuurlijk, want je komt daar in de eerste instantie om au pair te zijn en niet om te studeren.
Is het niet leuker of een betere mogelijkheid om te gaan backpacken door NZ en Australie bijvoorbeeld? Het kost je meer geld maar je bent een stuk vrijer om te gaan en staan waar je wilt, en je zit niet 6/8 maanden op dezelfde plek.
Over een vak moet ik inderdaad nog goed nadenken, ik zou sowieso niet aan een universiteit willen studeren maar meer als thuisstudie. Echter laat ik dat allemaal nog even achterwege.
Backpacken lijkt me echt ontzettend gaaf, maar daar vind ik mezelf volgend jaar denk ik nog te jong voor. Naast dat ik dat geld nu niet beschik, kijk ik ook niet zo uit naar de onzekerheid die bij het backpacken lijkt te horen. Ik ken het gehele land niet e.d., ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat allemaal voor elkaar moet krijgen
Ik zou wel graag ná het au-pair zijn nog een maand of een of twee willen reizen/backpacken.