Studiefinanciering: uitbetaling & prestatie beurs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Studiefinanciering: uitbetaling & prestatie beurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 03:28

Hoi,

Ik studeer in het buitenland en moet aan het begin van ieder semester mijn collegegeld betalen. Dit is geen klein bedrag en in het verleden heb ik het van mijn spaargeld betaald en dan iedere maand mijn stufi op de spaarrekening gestort om die weer op te vullen. Helaas heb ik onverwachts mijn spaargeld moeten gebruiken en kan ik niet genoeg sparen om in januari mijn collegegeld te betalen. Nu ben ik benieuwd of ik bij de DUO aan kan vragen om mijn 2018 stufi in een keer uit te betalen zodat ik hier mijn collegegeld van kan betalen. Ik ben in mei 2018 klaar met mijn studie en zal daarna dan ook relatief snel beginnen met het afbetalen van mijn schuld.

Verder ben ik ook een beetje benieuwd naar mijn rechten qua de prestatiebeurs. De DUO heeft mijn prestatiebeurs ingetrokken omdat ik volgens DUO een jaar studievertraging heb opgelopen in het HBO. Dit is incorrect sinds ik een 5-jarige WO bachelor volg en nu in mijn 5e jaar zit. Sommige vakken zijn te vergelijken met Masters vakken in Europa, dus het feit dat ze mijn studie als HBO bestempelen vind ik al een beetje absurd. Ik heb hier met de DUO contact over gehad, maar ze zeggen dat ze er niks aan kunnen doen omdat ik in Canada studeer.

Ik snap er op dit moment allemaal helemaal niks meer van en de DUO bellen is helaas niet zo makkelijk ivm het tijdsverschil en de kosten :+

Alvast bedankt voor eventuele hulp/tips :)

Urbanus

Re: Studiefinanciering: uitbetaling & prestatie beurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 04:04

Nee ze betalen echt alleen per maand en als je al contact hebt gehad dan heb je ook je antwoord. Duo is k*t als je geen reguliere weg bewandelt.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 06:01

Ik zou toch proberen een keertje te bellen. Ik heb ook gemerkt dat ze bij unieke situaties en dat tijdens de mail zelf het ook allemaal niet meer weten.
Een keertje bellen en uitgebreid de situatie uitleggen, zodat je zelf toch duidelijkheid hebt.
Ik denk dat ze niet eerder uit kunnen betalen, maar over je studieduur zou ik toch zeker wat duidelijkheid opvragen.

Enne succes! DUO heeft hier ook voor wat extra grijze haren gezorgd :')

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 06:48

Kun je niet vanaf nu tot december ofzo maximaal bijlenen, om zo te compenseren? Dan is je schuld wel wat hoger, maar kun je dat strakjes meteen terug betalen als je je stufi van het nieuwe jaar apart zet

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:33

Alles in 1 keer uit laten betalen gaat niet, maar volgens mij kan je wel collegegeld krediet aanvragen om je collegegeld te betalen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:37

Max bijlenen tijdelijk zal je enige optie zijn. Ze betalen echt alleen per maand uit, en discussiërenet duo is echt een gebed zonder eind helaas.... Ze weten maar al te goed dat wij ze nodig hebben en daardoor zijn ze erg gemakkelijk, want een andere keus heb en we niet

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:54

Collegegeld krediet heb ik al en max bijlenen ook helaas... Met de prestatiebeurs erbij had ik het netaan gered, dus dat die wegviel was een onverwachte verassing :(

Ik zal ze toch maar even bellen want mijn universiteit heeft teruggemaild dat als ik in januari niet betaal ze mij rente gaan rekenen en ik niet af kan studeren :+

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:57

Maar als je geen prestatie beurs meer krijgt, kun je toch extra bijlenen? Evenveel als je anders inclusief presentatie beurs ook had gekregen

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 14:13

Ik heb altijd maximaal bijgeleend, dus het kan zijn dat ik nu meer kan bijlenen?
Ik zal even checken voor de zekerheid.

Edit: Het lijkt erop dat ik inderdaad nu meer kan lenen. Het zal een spannende strijd worden in januari, maar het kan zijn dat ik nu genoeg bijelkaar kan sprokkelen *\o/*
Mijn familie krijgt wel geen kerstcadeautjes dit jaar :')
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 24-10-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:15

heb je ook bijvullende beurs?
Dan kan je bijna 500 bijlenen.

En kan je de universiteit niet vragen maandelijkse betaling ervan te maken? Vind het beetje vreemd dat het daar zo in 1x moet..

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 14:20

Ja, ik heb een bijvullende beurs. Ik kan nu bijna het dubbele lenen van wat ik voor de prestatiebeurs kreeg. Ik moet er wel voor zorgen dat ik die lening daarna weer stop zet want mijn studieschuld wordt wel echt enorm zo -O-

Mijn universiteit moet theoretisch gezien een rentevrije betaling aanbieden ivm DUO uitbetaling, maar helaas is dat in het verleden al fout gegaan en heb ik geen zin om weer in gevecht te gaan voor 2 jaar (ik heb mijn rente nog steeds niet terug terwijl ik vrijstelling heb...).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:28

Late aanvulling maar je kunt bij duo met terugwerkende kracht lenen. Je kunt dus aangeven dat je meer wilt lenen per bijvoorbeeld 9-2017, dan krijg je eind november 2/3x het verschil bovenop je lening erbij.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 18:19

Douce schreef:
Late aanvulling maar je kunt bij duo met terugwerkende kracht lenen. Je kunt dus aangeven dat je meer wilt lenen per bijvoorbeeld 9-2017, dan krijg je eind november 2/3x het verschil bovenop je lening erbij.

Dit is precies wat ik nu gedaan heb! Nu maar hopen dat ik meteen in mei kan beginnen met werken zodat ik die studieschuld kan terugbetalen :=

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:22

DUO zelf wet heel weinig over studeren in het buitenland & studiefinanciering, maar de afdeling die daar wel over gaat heet 'SF Wereld'. Probeer direct met hun in contact te komen, dan krijg je veel sneller kloppende antwoorden op je vragen! :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 18:27

Killyenn schreef:
DUO zelf wet heel weinig over studeren in het buitenland & studiefinanciering, maar de afdeling die daar wel over gaat heet 'SF Wereld'. Probeer direct met hun in contact te komen, dan krijg je veel sneller kloppende antwoorden op je vragen! :)

Ik heb inderdaad altijd met deze afdeling contact :)