Verpleegkundige in opleiding!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:23

Napie schreef:
Ik ben vervolgopleiding nr 3 bezig. Ik reflecteer me een slag in de rondte. Ik krijg alleen maar assessments en klinisch redeneren

Het hangt denk ik wel een beetje van de vervolgopleiding af. Toen ik de opleiding voor de Medium Care deed, wilden ze wel PES, maar gewoon heel simpel, in je werk heb je bij een instabiele patiënt tenslotte geen tijd om eens rustig alles te gaan formuleren.

In de endoscopie opleiding zijn ze al een stuk milder geworden ten opzichte van eerdere opleidingen. Maar wat ik lastig vind bij het maken van een casusanalyse, is dat ik dat volgens de gezondheidspatronen van Gordon moet doen....uhm, tja....ik zie een patiënt zo kort, dat werkt niet met Gordon en haar patronen. Maar ja, school is er nou eenmaal dolletjes op.....

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:28

Net als dat ik een anamnese volgens Gordon moet doen in de neonatologie. Kind is net geboren. Maar weinig voorgescheidenis, veel potenciele verpleegproblemen

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:54

Napie schreef:
Net als dat ik een anamnese volgens Gordon moet doen in de neonatologie. Kind is net geboren. Maar weinig voorgescheidenis, veel potenciele verpleegproblemen

arm kind....wordt eerst doorgezaagd op de gezondheidspatronen ;)!
Maar idd, die kindjes hebben vaak een (was)lijst aan potentiële problemen en natuurlijk ook nog de actuele problemen. Daar is die PES op zich niet verkeerd voor. Maar kom dan ook niet nog aan met alles via de NOC en de NIC doen. De Neon is een afdeling waar je moet handelen en niet te lang over zinnetjes al dan niet via RUMBA of SMART moet gaan neuzelen....

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 02:05

Ik word gek van sake reflecties, elke week weer :+
PES vind ik opzich en fijne, maar zie je in de praktijk niet terug.
Wij rapporteren wel via Gordon en de anamnese doen wij ook dmv die methode :j

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 06:57

Leuk topic!

Ben afgestudeerd mbo- verpleegkundige en momenteel bezig met het hbo! Loop momenteel stage in een ziekenhuis, toch wel de plek waar mijn hart ligt!

Waar zouden jullie na je afstuderen graag gaan werken? :)

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:19

Ik loop nu ook stage in het ziekenhuis, maar dat is inderdaad ook echt wat ik wil :j

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:23

hier ook een verpleegkundige in opleiding :D
2e jaars MBO in Utrecht :))

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:25

Ik wil later ook graag in het ziekenhuis werken.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:26

Ik denk dat ik later of bij verstandelijk gehandicapten wil werken of in het ZKH :)

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:04

Ik wilde eigenlijk verloskunde doen en helemaal geen vpk, maar ben 2x op rij in de 2e ronde afgevallen.
Zou dus ook heel graag naar de verlosafdeling gaan en doorgaan voor vpk verloskunde, obstetrie en gynaecologie.
Alhoewel de SEH me ook wel heel erg interessant lijkt :)

Taifoen

Berichten: 1034
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:23

Ik meld mij ook :D
1e jaars HBO-V student in Amsterdam!

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:26

Ik wil vanaf het begin al op de ambulance :D
Ben nu nog aan het oriënteren of dat ook echt is wat ik wil (vooral het aantal jaar wat ik dan moet studeren :+ )

gomir

Berichten: 25541
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:02

Als je richting ambulance wil is het aan te raden om een aantal jaar ervaring op te doen op IC of SEH. Meer kans om aangenomen te worden bij ambu en je gaat echt blij zijn met die ervaring als je onderweg bent. Ben regelmatig mee achterin de ambu en dat hoor ik altijd weer!

PES wordt volgens mij in de opleidingen voor MC/IC/CCU/SEH niet meer gebruikt nu, gaat allemaal volgens ABCDE-systematiek als het goed is. Maar als ik les geef aan verpleegkundigen is het meestal over andere onderwerpen dan dit dus ik zit er niet zo in :+

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:38

Ik ben derdejaars HBO-V. Ik doe de deeltijdvariant in Ede.
Heb dit gecombineerd met een niet zorg-gerelateerde kantoorbaan, maar werk sinds juli in de (ouderen)zorg. Heb een paar weken op een kleinschalige woongroep (PG) gestaan (vakantiewerk), en werk nu bij een particuliere instelling (vnl. PG, maar ook somatiek) als verzorgende-ig/hbo verpleegkundige in opleiding. Erg leuk dat ik nu het geleerde in praktijk kan brengen.
Aan het eind van het 2e studiejaar heb ik 10 weken stage gelopen op een verpleegafdeling chirurgie in een ziekenhuis hier in de buurt. Ontzettend leuk en interessant. Ik hoop in het ziekenhuis terecht te komen (volgens collega's past het meer acute en complexe goed bij mij) maar vind de ouderenzorg ook oprecht leuk.

@Gomir: De ABCDE-methodiek wordt volgens mij meer in de acute zorg gebruikt, en de PES bij het opstellen van een verpleegplan (al zag ik daar op Chirurgie niets van terug, werden eigenlijk alleen interventies aangemaakt in dossier). Probleem-etiologie-symptomen leiden tot een gewenst resultaat en interventies. ABCDE is toch meer t.b.v. 'treat first what kills first', het snel en compleet in beeld krijgen of een patiënt vitaal bedreigd is?

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 03:11

xZiva_ schreef:
Ik wil vanaf het begin al op de ambulance :D
Ben nu nog aan het oriënteren of dat ook echt is wat ik wil (vooral het aantal jaar wat ik dan moet studeren :+ )

Dat wilde ik ook altijd, tot mijn laatste jaar. Toen in aanraking gekomen met Defensie en daar voor gegaan. Als ik de dienst uit ga, over hopelijk pas een flink aantal jaar, dan wil ik voor de ambu gaan. :j

Ik liep ook tegen het stukje ruim voldoende ervaring aan, gelukkig kan ik die nu meer dan genoeg op doen :D



ABCD is inderdaad trauma gericht! Wij gebruiken deze ook, met wat kleine aanpassingen gericht op ons werkgebied. PES ken ik ook nog, die gebruikten wij, even graven, volgens mij voor verpleegplannen en potientiele problemen te ontdekken/behandelen/voorkomen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:01

In mijn werkveld werken we ook met de abcde methodiek maar zowel verloskunde als neonatologie kan snel in een acute situatie omslaan

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 15:40

Pfoe wat is dat online inschrijven lastig zeg.. maar ik moet opschieten want de DA komt zo ;(

Ik denk dat ik in de gehandicapten zorg blijf :)

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:41

6,8 voor mijn 1e Mens en Gezondheid tentamen!
Cijfer van Principes en Methoden nog niet terug, maar ik verwacht daar geen denderend resultaat. Ik vond dat zo'n vage toets. Maar vind het niet erg om die te moeten herkansen.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 16:47

gefeliciteerd!

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:00

Volgende week 2 toetsen over verpleegkunde (rapporteren volgens soap, PES opstellen, en doel formuleren via SMART) en medische kennis (cellen, hart en bloedsomloop) moet beide wel lukken denk ik.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 21:07

vandaag mn intake brief gehad bij het regio college! ben benieuwd :)

succes kimmie!

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:25

Ik had dinsdag m'n intakegesprek en mag 4 december beginnen met de praktijkroute van niveau 4 *\o/* Zo blij mee, heb wel weer lang genoeg niks gedaan :=

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:35

Ik heb mijn eerste blok compleet voldoende! 7,8 voor mijn tentamen principes en methoden. :)

En Smee leuk!! December is al heel veel bijna!!

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 00:32

gefeliciteerd allebei !

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:40

Het lijkt erop dat ik zo goed als klaar ben! Nog een beoordeling vanuit school voor een opdracht (maar concept was al zo goed als goed), dan dat document en beoordeling uploaden. Portfolio-scan (2x) vanuit de praktijk, eindbeoordeling longmodule, die dingen weer uploaden en dan als het goed is 7 december mijn endoscopie diploma!