Opzegtermijn werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Opzegtermijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:26

Dag,

Dinsdag heb ik een tweede gesprek voor een leuke functie.
De opzegtermijn bij mijn huidige functie kwam ter sprake.

In mijn CAO staat dat de opzegtermijn twee maanden Is, voornamelijk voor een goede inhoudelijke overdracht van onze caseload (die heb ik niet want ik voer andere werkzaamheden uit).
Daarnaast heb ik nog 15 vakantiedagen over dit jaar.

Stel dat het dinsdag wat wordt, zou je dan gemotiveerd een verzoek kunnen indienen om af te wijken van de 2 maanden opzegtermijn naar 1 maand?
Ookal zou ik met 2 maanden te maken hebben, dan heb ik nog zoveel vakantiedagen dat ik alsnog eerder weg zou kunnen. Mits dit natuurlik geaccepteerd zou worden. Ik vraag me ook erg af in hoeverre een werkgever hierin dwars zou willen gaan liggen.
Overigens werk ik net langer dan 1 jaar bij dat bedrijf.

Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie?

Groet!

Sting

Re: Opzegtermijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:36

Ik heb dit bij mijn vorige werkgever ook gehad; al was dit dan 1 maand opzegtermijn. Ik heb al mijn vakantiedagen kunnen opnemen zodat ik sneller weg kon, dit werd direct geaccepteerd, al was er voor mij nog geen vervanging. Dit werd intern opgevangen.
Ik weet niet of wat voor voet je staat met de werkgever?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:39

Sting schreef:
Ik heb dit bij mijn vorige werkgever ook gehad; al was dit dan 1 maand opzegtermijn. Ik heb al mijn vakantiedagen kunnen opnemen zodat ik sneller weg kon, dit werd direct geaccepteerd, al was er voor mij nog geen vervanging. Dit werd intern opgevangen.

Hele goede voet hoor. Verhouding is prima. Er is ook een directe collega die mijn werk kan overnemen. Dus dat is het probleem niet.

Het gunstige voor mij zou zijn:
1 maand Opzegtermijn (4 dec starten nieuwe job), uitbetaling eindejaarsuitkering, uitbetaling opgebouwde vakantiegeld van 6 maanden, uitbetaling salaris november en de 15 werkdagen. Maar ik weet niet of het erg brutaal is om dit zo te vragen.

Mochten ze hier niet mee akkoord gaan zou ik dan de 2 maanden opzegtermijn aanhouden maar wel het opnemen van de 15 vakantiedagen en dan zou 5 december alsnog mijn laatste werkdag zijn.
Dus dat maakt niet veel verschil uit, of ze zouden erg dwars moeten gaan liggen en alles moeten gaan weigeren.

Maargoed eerst het gesprek dinsdag afwachten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:03

Toverwoord.......communicatie. Gewoon vragen wat je wil en afwachten waar ze mee komen. Ik weet niet in welke branche je zit. In veel bedrijven is Sint en Kerstperiode heel druk, maar er ziijn ook veel bedrijven waar december heel rustig is.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:05

Gewoon overleggen ;)

Ik had 1 maand opzegtermijn en nog een maand vakantie staan.... Uiteindelijk was de planning zo mislukt dat er die maand al meerdere mensen vakantie hadden, dus dat vakantie opnemen lastiger was. Nouja, prima kan ik mee leven. Tot ze lastig gingen doen want ze wilde ze ook niet uitbetalen. Dus ik moest zo veel mogelijk vrij nemen en toch bereikbaar zijn voor als er iets was. Voor de klanten/nette overdracht dat maar gedaan. Want ik was ook zo'n muts die het niet durfde te vragen. 2 weken van te voren pas gehoord dat ik wel 1 hele week achter elkaar kon opnemen de laatste week ;)

Dus mijn leermoment: gewoon vragen wat voor jou het fijnst uitkomt. Ze kunnen hooguit met een tegenvoorstel komen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:36

Mijn werkgever baalde echt enorm dat ik wegging maar had alle begrip!
Ik heb het ook overlegd.
Wel wisten ze van de sollicitatie af.
Ik ging weg omdat ik daar gewoon te weinig uren had.

Bij mij deden ze niet moeilijk.
Gewoon overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:03

Romeo2007 schreef:
Sting schreef:

Hele goede voet hoor. Verhouding is prima. Er is ook een directe collega die mijn werk kan overnemen. Dus dat is het probleem niet.

Het gunstige voor mij zou zijn:
1 maand Opzegtermijn (4 dec starten nieuwe job), uitbetaling eindejaarsuitkering, uitbetaling opgebouwde vakantiegeld van 6 maanden, uitbetaling salaris november en de 15 werkdagen. Maar ik weet niet of het erg brutaal is om dit zo te vragen.

Mochten ze hier niet mee akkoord gaan zou ik dan de 2 maanden opzegtermijn aanhouden maar wel het opnemen van de 15 vakantiedagen en dan zou 5 december alsnog mijn laatste werkdag zijn.
Dus dat maakt niet veel verschil uit, of ze zouden erg dwars moeten gaan liggen en alles moeten gaan weigeren.

Maargoed eerst het gesprek dinsdag afwachten.

Je kunt het natuurlijk proberen, maar optie 1, dan zou de werkgever wel erg coulant zijn als ze ook nog je dagen gaan uitbetalen én je een maand eerder laten gaan.. Vakantiegeld wordt sowieso uitbetaald, eindejaarsuitkering ligt aan je contract/CAO

Vragen kan altijd, maar lijkt mij niet dat ze met optie 1 akkoord gaan :n

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:23

Volgens de cao wordt de eindejaarsuitkering naar rato uitgekeerd bij tussentijds vertrek.

We wachten eerst dinsdag het gesprek maar af.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:09

Romeo2007 schreef:
Volgens de cao wordt de eindejaarsuitkering naar rato uitgekeerd bij tussentijds vertrek.

We wachten eerst dinsdag het gesprek maar af.

Ja maar hoe staat dat in de voorwaarden?

Bij een ex werkgever stond dat bij vertrek uit eigen wil er niks uitgekeerd werd.
Bij vertrek uit wil van de werkgever werd het wel naar ratio uitgekeerd

Ohja. Voordat ik het vergeet!
Succes dinsdag!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 19:02

Dit is wat er in de cao staat

Als de werknemer in december niet meer bij de werkgever werkt, dan ontvangt de werknemer de uitkering
die hij heeft opgebouwd tot het moment waarop zijn arbeidsovereenkomst eindigde. Deze uitkering ontvangt
de werknemer bij de eindafrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 19:03

Romeo2007 schreef:
Dit is wat er in de cao staat

Als de werknemer in december niet meer bij de werkgever werkt, dan ontvangt de werknemer de uitkering
die hij heeft opgebouwd tot het moment waarop zijn arbeidsovereenkomst eindigde. Deze uitkering ontvangt
de werknemer bij de eindafrekening.

Goed geregeld :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:11

Inderdaad :))

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:17

Ik zou die 1e optie nieteens voorstellen eerlijk gezegd...als werkgever ziu ik not amused zijn als een medewerker zo het onderste uit de kan probeert te krijgen...gewoon aangeven dat je graag eerder weg eilt en daarvoor je vakantiedagen wilt gebruiken, maar niet en van de opzegtermijn af willen maar ook nog dagen uitbetaald willen krijgen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 20:30

Er werd gevraagd wat ik graag zou willen en daar beter eerlijk over kan zijn. Dus dan geef ik hier mijn eerlijke antwoord.

Maargoed, eerst maar eens aangenomen worden he, anders is het vanzelf opgolost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:40

Ja, maar je moet ook realistisch blijven, een maand eerder weg én ook nog je dagen uitbetaald krijgen gaat echt niet gebeuren lijkt me ;)

Voor je nieuwe werkgever kun je aangeven dat je op zijn vroegst begin december kunt beginnen. Of ze je je dagen op laten nemen is ook afwachten, als ze je niet kunnen/willen missen, bestaat de kans dat je gewoon nog 2 maanden moet werken.

Succes met je gesprek! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:59

Ik vind het niet echt het onderste uit de kan eigenlijk? Volgens mij komt het vooral neer op 'zo snel mogelijk afronden, streep eronder, klaar.' Dan zou het dienstverband ook gewoon eerder beeindigd worden en een maand minder salaris.
Uiteindelijk denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt linksom of rechtsom, tenslotte is het een redelijk directe tijd-voor-geld ruil. Dat kan via een maand langer salaris, maar vervolgens het opnemen (en dus niet uitbetalen) van de vakantiedagen, of via het sneller beeindigen en na laten betalen, maar als je alles op een rijtje zet maakt het onder de streep waarschijnlijk weinig uit.

Dus TS, ik denk dat je dat best kunt vragen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:12

Gewoon proberen toch? Een werkgever is als het goed is sowieso niet blij dat je gaat...

En straks vinden ze het gewoon handig omdat het toch al rustiger is of wat dan ook. Ik heb ook een keer een aanbod gehad en moest een week later al beginnen. Dat gewoon uitgelegd. Was daar een rustige periode dus was geen probleem.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 21:15

Shadow0 schreef:
Ik vind het niet echt het onderste uit de kan eigenlijk? Volgens mij komt het vooral neer op 'zo snel mogelijk afronden, streep eronder, klaar.' Dan zou het dienstverband ook gewoon eerder beeindigd worden en een maand minder salaris.
Uiteindelijk denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt linksom of rechtsom, tenslotte is het een redelijk directe tijd-voor-geld ruil. Dat kan via een maand langer salaris, maar vervolgens het opnemen (en dus niet uitbetalen) van de vakantiedagen, of via het sneller beeindigen en na laten betalen, maar als je alles op een rijtje zet maakt het onder de streep waarschijnlijk weinig uit.

Onder de streep maakt het inderdaad niks uit...

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:16

Shadow0 schreef:

Precies dit.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:06

Update: gesprek ging goed. Mondeling een aanbod gekregen en moet nog bevestigd worden via de email. Hierna ga ik opzeggen, maar uiterlijk dinsdag. Ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:45

Ga je nog onderhandelen over je aanbod?

Gefeliciteerd alvast!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 18:47

Relaxed schreef:
Ga je nog onderhandelen over je aanbod?

Gefeliciteerd alvast!

Het aanbod is al een paar honderd bruto meer dan ik nu krijg en is eigenlijk precies middenin de salaris indicatie die ik heb aangegeven. Daarnaast kan ik nu lopend naar mn werk ipv 150 euro brandstofkosten.. . Denk dat ik al in mn handen mag knijpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:00

Als het hun aanbod is, is er vaak wel ruimte voor meer, dus zou het gewoon proberen :P

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:19

Update: heb de baan gekregen! Opzegtermijn van twee maanden wordt gehanteerd maar vakantiedagen mag ik opnemen (104 uur) dus laatste werkdag is 6 december en de dag erna start ik bij mijn nieuwe werkgever.

Geen 2,5 uur reistijd meer per dag, geen files, geen 250 euro aan brandstof en parkeerkosten meer, maar 3 minuten fietsen en meer verdienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:25

Gefeliciteerd!!