Hartverzakking na het lezen van je eigen sollicitatie brief.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hartverzakking na het lezen van je eigen sollicitatie brief.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:30

Hoi Hoi,

Ik ben hier vast niet de enige in! Je schrijft een belangrijke sollicitatie/motivatie brief.
Maar als je het hebt verstuurd en je leest het terug krijg je bijna een hartverzakking want er staan nog een aantal fouten in. Stomme spelfouten, foutieve data.
Je kan dan wel door de grond zakken en enorm balen.

Heb gisteren een brief gemaakt voor een eventuele stage en achteraf zag ik dus dat er behoorlijk wat fouten in zaten.. zeg maar dag met je stage!

Normaal ben ik daar heel secuur in, maar ik was behoorlijk enthousiast....

Wie herkent dit soort domme dingen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:33

Sowieso handig om de brief altijd eerst door te lezen, alvorens deze te verzenden/versturen!
En als het belangrijk is, nog handiger om deze door iemand anders door te laten lezen. Zelf zie je soms gewoon dingen niet.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:34

Ik had wel vandaag dat ik hem bleef doorlezen en maar bleef aanpassen. Uiteindelijk heeft het heel lang geduurd voor ik hem daadwerkelijk verstuurd had. Durf na dit bericht van jou niet meer te kijken :') ga ik maar niet doen haha. Heb hem trouwens ook nog door mijn broer laten lezen, die heeft even geholpen en heb toen nog wat kleine aanpassingen gedaan.

Ik zou liever eigenlijk ook bellen, maar had en geen telefoonnummer en had geen energie om de moed bij elkaar te rapen haha.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:37

Ik laat een dergelijke brief ook altijd door een ander lezen.

Ik denk dat ik dyslectisch ben en lees gewoon over de schrijffouten heen. Ik lees soms testen van mezelf terug waarbij ik ook denk :x
Dus belangrijke brieven laat ik altijd door een ander lezen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:38

Voor een stage hoeft een slechte brief geen probleem te zijn. Wellicht kan je het bedrijf ook telefonisch contacteren?

Ik wijzig mijn brieven wel tig keer voor ik dezen verzend. Desnoods laat ik ze nalezen door iemand anders. Maar goed, als ik spelfouten in mijn brief zet, dan zal ik nooit uitgekozen worden (docent Nederlands).

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:45

Qua spelling valt het bij mij meestal wel mee, ben dan ook een echte taalnazi }>
Ik lees vooral heel veel eindwerken, sollicitatiebrieven en thesissen na voor vrienden en familie.
Wat ik wel vaak voor heb op het werk is dat ik een email verstuur zonder bijlage, zeer vervelend :')
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 17-10-17 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:45

Adamootje schreef:
Voor een stage hoeft een slechte brief geen probleem te zijn. Wellicht kan je het bedrijf ook telefonisch contacteren?

Ik wijzig mijn brieven wel tig keer voor ik dezen verzend. Desnoods laat ik ze nalezen door iemand anders. Maar goed, als ik spelfouten in mijn brief zet, dan zal ik nooit uitgekozen worden (docent Nederlands).

haha oke dan ligt het wel wat anders :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:47

Xanthippe schreef:
Wat ik wel vaak voor heb op het werk is dat ik een email verstuur zonder bijlage, zeer vervelend :')

:') ZOOOO herkenbaar!!

Dan zet ik in m'n mail 'Zie bijlage'

En dan krijg je een reactie terug 'Welke bijlage??'....

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:48

Ach dat heb ik ook wel eens gehad. _O- Uit enthousiasme wil je die brief eigenlijk direct verzenden, maar het is echt beter daar een dag mee te wachten. Ik heb een taalnazi moeder, en die helpt me altijd even met de laatste check. :+

En ik kreeg zelf laatst een brief binnen waarin diegene de naam van het bedrijf was vergeten te veranderen. Moet ik toch altijd ook wel om gniffelen. :')

Anoniem

Re: Hartverzakking na het lezen van je eigen sollicitatie brief.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:52

Ik ben altijd super secuur. Lees ik altijd de brief goed door en laat het door anderen lezen enz. Maar nu ging het mis.....

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:52

Kentaro schreef:
Xanthippe schreef:

:= Te vaak gewoon.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:58

Ik schrijf meestal een brief en kijk er dan een aantal uur later (of de volgende dag) nog een keer naar. Negen van de tien keer haal ik er dan verschillende schrijf- en taalfouten uit. Als je een tijd lang bezig bent geweest met het schrijven zie je het soms gewoon even niet meer is mijn ervaring.

En een mail verzenden zonder bijlage komt mij ook maar al te vaak voor. Dan verwijs ik naar mijn CV in de bijlage, maar vergeet deze vervolgens toe te voegen.. :')

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:01

Kentaro schreef:
Xanthippe schreef:

Dat dus :D

Meestal heb ik het wel direct door als ik op "send" druk, en kan ik dan meteen een nieuwe bijlage sturen met: "En deze keer wél met bijlage". 8-)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:05

Ik zag toen ik op m’n sollicitatiegesprek een paar maanden geleden was dat er in mijn CV stond “verkoomedewerker”. Een P weggevallen... niks van gezegd natuurlijk en gehoopt dat zij het ook niet zagen.

Toen hadden we het over kassadraaien en dat ik dat soms moeilijk vind omdat ik dyscalculie heb. Toen zei diegene “geeft niet, ik heb dyslectie” :')

Ik hoop echt dat mijn missende p daardoor niet opgevallen is O:)
Ben overigens aangenomen :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:09

Altijd uitprinten voor het nalezen. Het is vreemd maar fouten vallen meer op als het geprint is.
Om te vermijden dat je iets zonder bijlage verstuurt : eerst de bijlage aan je mail plakken, dan het onderwerp en de tekst typen en dan pas het emailadres invullen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:12

Zooo herkenbaar! nu al 2x gebeurd (meerdere jaren er tussen) en bij beide gewoon uitgenodigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:19

MaritB schreef:
Zooo herkenbaar! nu al 2x gebeurd (meerdere jaren er tussen) en bij beide gewoon uitgenodigd.

Dan houd ik hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:21

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:23

Ik heb een vriend die helpt met schrijven! Hij kan soms net wat beter verwoorden dan ik, en dan leest hij m nog een keer na voor spelling

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:27

Oh... dit heb ik ook wel eens gehad, alleen dan met een complete zin die er niet had moeten staan. Op gesprek begonnen ze erover en ik begreep het niet, totdat ik zag dat die zin daar helemaal niet hoorde. Ik vond het zo erg! Gelukkig konden ze er wel om lachen. :7

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:30

Kentaro schreef:
Xanthippe schreef:

Dat ken ik ook wel van ergens. Bij mij dan eerder in de docent-student context. Komt leuk over als je je opdracht via e-mail indient en hem er vervolgens nog achteraan moet sturen :')

Maar TS, ik heb dit ook al meegemaakt. Je bent zeker niet de enige. Ik had dit vaak genoeg met opdrachten indienen op de hogeschool of de universiteit. Laatst bij mijn sollicitatiebrieven voor een stageplaats ook. Raar genoeg kan ik er op het moment zelf 10 keer overheen lezen en 5 dagen later zie ik de fout gelijk staan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:49

Ik ben dyslectisch. Er gaat dus niks officieels de deur uit voor iemand anders het heeft nagelezen.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:51

Sclimpre schreef:
Om te vermijden dat je iets zonder bijlage verstuurt : eerst de bijlage aan je mail plakken, dan het onderwerp en de tekst typen en dan pas het emailadres invullen.

Klopt helemaal en doe ik ook altijd bij nieuwe emails.
't is enkel zo dat ik het merendeel van de tijd mails forward en reply en dan gaat dat dus niet op.
Ik probeer er natuurlijk wel écht op te letten, want het staat natuurlijk niet, maar vergissen is menselijk hé.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:57

Ik denk dat iedereen wel eens een foutje maakt. Ik krijg regelmatig sollicitaties te zien voor op de afdeling, en daar worden mensen echt niet op afgewezen hoor, dat ene foutje :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:59

schrijven.. aan de kant leggen.. paar uur later herlezen en corrigeren.
daarna iemand anders die goed in taal is laten reviewen (dus niet ouders of broer/zus.. tenzij ze een talenknobbel hebben.. want ze kennen je en weten wat je bedoelt dus zijn ook geneigd om over je fouten heen te lezen).