Kdv: Horizontale of verticale groepen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missy_

Berichten: 1789
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Delft

Kdv: Horizontale of verticale groepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 23:04

Hallo allemaal, sinds kort ben ik weer aan het solliciteren voor een baan in de kinderopvang. Ik heb het idee dat kdv's (kinderdagverblijven) steeds vaker ook verticale groepen hebben. Verticaal houdt in dat kinderen hier van 0-4 jaar zitten, bij horizontale groepen is de verdeling meestal 0-2 jaar en 2-4 jaar. Wat vinden jullie voor- en nadelen van beide groepen?

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken :) Ik ben zelf in eerste instantie een voorstander van horizontale groepen, maar dit is ook waar ik het meeste ervaring in heb qua werken. Zie ook zeker voordelen voor verticale groepen maar ik zou dan bang zijn dat ik mijn aandacht moeilijk kan verdelen tussen de baby's en peuters.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Kdv: Horizontale of verticale groepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:26

Mijn kinderen zitten in een verticale groep (bij elkaar) en ik vind het ideaal. Mijn dochter vind baby's echt geweldig en ze wordt overal lekker bij betrokken. De slaapjes van de jongere en oudere kindjes wisselen elkaar af. Overdag is het dus altijd redelijk rustig op de groep. Waardoor de leidsters mooi hun tijd kunnen verdelen. En er zijn meerdere groepen dus bij uitstapjes buiten de deur, blijven er van elke groep 1 van de vaste leidsters achter met de kleintjes en gaat de ander met grotere op pad. Op de locatie zijn trouwens ook horizontale groepen, dus je mag al ouder kiezen wat je voorkeur heeft.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Kdv: Horizontale of verticale groepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:29

Hier maakt het mij eigenlijk niet uit. het kdv van mijn dochter heeft verticale groepen maar door de samenstelling in de relatief jonge wijk zitten er toch wel veel leeftijdsgenootjes en buurtkindjes van dochter in dezelfde groep. Dat is heel leuk omdat ze veel met elkaar kunnen spelen. Aan de andere kant denk ik ook dat ze veel leren van andere leeftijden, zowel het nadoen van de oudere kindjes als het lief zijn voor de baby's. En een voordeel vind ik dat haar broertje straks naar dezelfde groep gaat.

Anoniem

Re: Kdv: Horizontale of verticale groepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:33

Onze zoon zit in een horizontale groep. En ik moet zeggen dat ik (en hij dus ook hoop ik) dat als zeer prettig ervaar. Ze uiten zich allemaal op dezelfde manier en communiceren op dezelfde manier, en ontwikkelen dus ook samen.
Er zit imo toch wel een behoorlijk verschil tussen een baby van 8 maanden en een dreumes van anderhalf, wat in de groep zelf voor onrust kan zorgen.

Nu moet ik wel zeggen dat ze bij ons kdv een open deuren beleid hebben, en ze dus (tot op zekere hoogte) ook bij de andere groepen kunnen buurten en spelen wanneer ze daar behoefte aan hebben. Ik heb het idee dat de verticale groepen vooral handig zijn om broertjes en zusjes bij elkaar te houden :)

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Kdv: Horizontale of verticale groepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:47

Bij ons zitten ze verticaal. Echt ideaal, onze dames vinden de kleinere echt heel leuk. En ze leren echt veel van de 3+ers.