keuze stress (dierensector)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juulke123

keuze stress (dierensector)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 17:09

Hallo allemaal,

Ik zal even vertellen hoe en wat. Ik zit nu in het laatste jaar van dierverzorging niveau 4. Ik zit met een keuze tussen naar het hbo te gaan en daar de dier en veehouderij te gaan doen of totaal iets anders. Het probleem is dat ik niet met volle 100 procent naar het hbo wil gaan en daar verder gaan in de dierenrichting, aangezien er niet veel banenkans is. Ik vroeg mij af wat andere ''soortgenootjes'' hebben gedaan. Heb je echt meer kans met een hbo diploma in de dierensector? Of is het allemaal maar gezwets... De opleiding lijkt mij wel zeer interessant, maar om nog eens 4 jaar naar school te gaan en vervolgens nog geen werk te hebben vind ik zonde.

Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verhelpen...

Groetjessss

Mazida

Re: keuze stress (dierensector)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:15

Dier en veehouderij op HBO-niveau is een goede keus als je ook richting landbouw wilt gaan. Er is volop werk in bijvoorbeeld de melkveehouderij en pluimveesector. Je kunt bijvoorbeeld adviseur, vertegenwoordiger of onderzoeker worden. Als je meer richting paarden of honden wilt, zou ik de opleiding niet adviseren. Daar is net zo weinig werk in als in de huisdierenverzorging.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:16

ik zou andersom redeneren..
wat wil je over 5 jaar doen qua werk.
Is daar voldoende werk in te vinden, of is het een utopie?
En wat heb je daar voor opleiding voor nodig

uit mijn studietijd was het advies om niet zondermeer dier en veehouderij te gaan doen, tenzij je een opvolger bent voor een bedrijf.. Een boerenzoon, daarvoor is dier en veehouderij zeer zeker een goede keuze.. Wil je echter manager worden in een dierentuin, dan zou ik kiezen voor een management opleiding en daarbij wat keuzevakken doen van dier en veehouderij/diermanagement, die banen zijn zeer zeldzaam en met je opleiding kun je dan vele kanten op en mocht de kans zich voordoen ook in de dierenwereld.

En wat zoek je in een opleiding.. lekker met dieren bezig zijn, of theorie.. dier en veehouderij op hbo, is gericht op het runnen van een bedrijf/managen, meer dan met je handen bezig zijn.. al zit er net iets meer handenwerk bij dan bij een gewone management opleiding... als je doel is later met de dieren in aanraking te komen, dan is hbo wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze. wil je zijdelings met dieren te maken hebben.. dan kan het wel.

persoonlijk zou ik kiezen voor een niet dier geralateerde studie waarbij je wel eventueel in de dierensector terecht komt, omdat je je huidige papiertje hebt plus eventueel aanvullende keuzevakken die aansluiten bij wat je uiteindelijk wilt gaan doen. daarmee slinger je jezelf vooraan ten opzichte van degene die die rugzak niet hebben, maar pin je je niet vast op een banenmarkt die niet heel rijk is..

een alternatief zou diermanagement kunnen zijn, maar ook daar moet je goede keuzes maken..

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 17:35

Oke dank jullie wel. Mijn voorkeur valt op het melkvee/ paarden. Aangezien paarden ook een moeilijk gebied is kwa werk zou ik mij willen verder richten op het melkvee. Echter lijkt mij een manager in een dierentuin ook leuk. Het probleem is dat een management opleiding dier niet in de buurt ligt. Zelf woon ik namelijk in Limburg. Niet dat dat perse een last is, maar ik kan blijf liever in de buurt dat ik in het weekend wel terug kan reizen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 01:10

wat zou je precies willen doen in de melkveesector?.

manager in een dierentuin is leuk.. maar dan moet je voorganger ongeveer overlijden wil zo'n baan vrijkomen en dan staat 15 jaar afgestudeerde diermanagers te wachten op dezelfde baan.. Tenzij je jezelf in staat acht om cum laude af te studeren en diverse aanvullende studies of cursussen tevens met zeer hoog resultaat te volbrengen waardoor je het veld van solicitanten aanvoert, is de kans op een management functie in zoiets vrijwel altijd buiten bereik.. gaat meestal via netwerken van mensen die al vanaf heel jong verbonden zijn + juiste studies + juiste aanbevelingen.

ook melkvee is overigens een richting waar niet heel veel zekerheden in zullen zitten.. Immers de hele wereld, met name de westerse schreeuwt om alternatieven voor de intensieve veehouderij. de melkveesector zal eerder krimpen dan uitbreiden. En als je doel is om een boerderij over te nemen, zit je met zaken als startkapitaal en wie/wat/waar.. de meesten die een boerderij starten, nemen deze over van familie of ouders, waarbij er een 'schuld' bij de ouders ontstaat op naam van het kind.

Wellicht kun je met je decaan eens kijken naar wat reeele banenkansen geeft, maar ook eens goed praten over de toekomst van de vakgebieden waar je voorliefde ligt.

De weekenden naar huis zijn natuurlijk belangrijk.. maar je toekomst is dat ook anderzijds.. Leeuwarden > Limburg is lastig en erg van je rooster afhankelijk of je dat nog op vrijdag redt.. maar anders zou je genoegen moeten nemen met studieweken thuis, of 1 nachtje. Diermanagement heeft namelijk wel een breder vlak.. je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor de werkveld richting dier en bedrijf, met als tweede werkgebied paard en bedrijf. waardoor je beide voorkeuren afdekt, maar wel ook je opties openhoudt om af te slaan naar een minder hands on werkgebied dan de verzorging.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 08:36

Oke dankjewel. :) mij lijkt in het ziekenhuis werken ook wel iets maar dan zou ik niet weten welke functie. Zelf weet ik niet hoe het ligt met de banen in de zorg? Maar ik zal het er inderdaad eens over hebben met mijn decaan

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:45

Elena, wat een onzin kraam je uit zeg. De melkveehouderij valt officieel niet onder de intensieve veehouderij. Er is wereldwijd meer dan ooit vraag naar melk en juist in de melkveehouderij is wel degelijk veel werk. De melkveehouderijsector zal niet krimpen, hooguit verdwijnen kleinere bedrijven, maar het aantal koeien blijft gelijk. Verder draaien bedrijven als Friesland Campina als een tierelier. Het is maar een kleine groep mensen die geen melk drinkt, maar gaat voor alternatieven. Die groeit wel, maar haalt de komende honderd jaar de melkdrinkers niet in. Er is volop werk in de landbouw, zelfs als de sectoren gaan krimpen. Steeds meer bedrijven staan te springen om goed personeel. Niet alleen in de melkveehouderij zelf, maar je kunt ook gaan werken bij voederbedrijven of zoals gezegd bedrijven als Friesland Campina.

Voor een baan als manager in een dierentuin moet je of een hele goede kruiwagen hebben of onder aan beginnen met mest scheppen en hopen dat je zo door kunt stromen. Die banen zijn zeldzaam. Ken maar weinig diermanagers van Van Hall uit Leeuwarden die echt doen waarvoor ze zijn afgestudeerd :P . De HAS in Den Bosch staat trouwens goed bekend en is vanuit Limburg goed te bereizen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:51

Ik ben na mijn dierverzorging en management niveau 4 de HBO studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening gaan doen.
Mensen in plaats van dieren :') , later proberen dit te combineren!
Ik vond het ook een lastige keuze en heb op mijn mbo school een beroepskeuzetest kunnen doen. Daar kwam dit uit en het bevalt zeer goed! Ik ben nu met mijn laatste jaar bezig!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:00

Ik snap je zorgen. Deze had ik een paar maanden geleden ook nog. Ik twijfelde of ik na mijn mbo 4 dierverzorging doorging met diermanagement in Leeuwarden. Ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en iets anders gekozen wat ook voor een gedeelte met dieren te maken heeft maar daar geen nadruk op legt. Ik studeer nu bos en natuurbeheer en het is ontzettend leuk! :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:29

Ik sluit mij aan bij Elena. We hebben een melkveebedrijf van mijn vriend, overgenomen van zijn ouders, allemaal van voor mijn tijd. Sector is zeker aan het veranderen, niets romantisch meer maar keihard een economisch bedrijf aan het worden door waar je als boer allemaal mee te maken krijgt. Wetten veranderen, papierhandel waar je zeker HBO afgestudeerd voor moet zijn als boer, regelgeving die strenger wordt, belangen van het dierenwelzijn, concurrerende positie van de melkfabrieken, alle kosten schroeven steeds meer omhoog en de boer moet voor steeds minder geld z'n bedrijf runnen en produceren. Uitbreiden gaat niet meer door de fosfaat-wet en de kleine bedrijven komen in het nou doordat er veel grotere bedrijven bijkomen. Valt niet mee voor een boer om er nog goed van te leven, 80 uur per week werken terwijl je er eigenlijk niet naar betaald wordt. Puur de manier van leven en de liefde voor het vak blijft het het waard maken.
We mogen 15 pensionpaarden als 2e lijns inkomstenbron opzetten, maar de kosten-baten wegen niet echt tegen elkaar op. Kost een hoop investering een accommodatie te realiseren die niet zomaar terug verdiend is, zoveel verdien je er ook niet aan en je hebt altijd klanten op je werft. Vandaar ik buitenshuis werk, dat levert het meeste op.
Zelf heb ik een opleiding gevolgd aan het Nimeto in Utrecht, reclame- en presentatietechnieken. Wilde uiteraard ook iets met paarden gaan doen maar kon geen richting vinden waarin ik ook echt iets zou kunnen verdienen, en heb toendertijd voor deze opleiding gekozen omdat dit mij ook lag. Heb onwijs veel mazzel gehad en ben bij een groothandel in ruitersport artikelen terecht gekomen waar ik nou al weer 18 jaar werk.
Weer een andere kant van de paardensport, maar heel leuk en heb m'n paarden thuis gewoon voor de hobby.

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 10:40

Ik zou anders maar de has gaan inderdaad. Maar ik wil misschien toch meer richting de mensen gaan. Ik ben eigenlijk niet van de kantoor banen, en als ik naar de has zou gaan, krijg je toch veel te maken met het kantoor leven. Ik weet alleen niet welke hbo opleidingen allemaal aansluiten op een dierverzorging mbo 4....