ik zou andersom redeneren..
wat wil je over 5 jaar doen qua werk.
Is daar voldoende werk in te vinden, of is het een utopie?
En wat heb je daar voor opleiding voor nodig
uit mijn studietijd was het advies om niet zondermeer dier en veehouderij te gaan doen, tenzij je een opvolger bent voor een bedrijf.. Een boerenzoon, daarvoor is dier en veehouderij zeer zeker een goede keuze.. Wil je echter manager worden in een dierentuin, dan zou ik kiezen voor een management opleiding en daarbij wat keuzevakken doen van dier en veehouderij/diermanagement, die banen zijn zeer zeldzaam en met je opleiding kun je dan vele kanten op en mocht de kans zich voordoen ook in de dierenwereld.
En wat zoek je in een opleiding.. lekker met dieren bezig zijn, of theorie.. dier en veehouderij op hbo, is gericht op het runnen van een bedrijf/managen, meer dan met je handen bezig zijn.. al zit er net iets meer handenwerk bij dan bij een gewone management opleiding... als je doel is later met de dieren in aanraking te komen, dan is hbo wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze. wil je zijdelings met dieren te maken hebben.. dan kan het wel.
persoonlijk zou ik kiezen voor een niet dier geralateerde studie waarbij je wel eventueel in de dierensector terecht komt, omdat je je huidige papiertje hebt plus eventueel aanvullende keuzevakken die aansluiten bij wat je uiteindelijk wilt gaan doen. daarmee slinger je jezelf vooraan ten opzichte van degene die die rugzak niet hebben, maar pin je je niet vast op een banenmarkt die niet heel rijk is..
een alternatief zou diermanagement kunnen zijn, maar ook daar moet je goede keuzes maken..