Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:29

Ik heb wel eens de vraag gehad of ik suiker in mijn thee/koffie dronk en snoepte onder werktijd. Dat wilden zij namelijk niet hebben. Het was voor een stageplaats die ik aangeboden kreeg.
Ik heb nooit meer teruggebeld :+

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:32

Tuigje schreef:
Ik heb wel eens de vraag gehad of ik suiker in mijn thee/koffie dronk en snoepte onder werktijd. Dat wilden zij namelijk niet hebben. Het was voor een stageplaats die ik aangeboden kreeg.
Ik heb nooit meer teruggebeld :+


Wat zei je: ja 6 klontjes per kop? _O-

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:35

Frummels schreef:
Tuigje schreef:
Ik heb wel eens de vraag gehad of ik suiker in mijn thee/koffie dronk en snoepte onder werktijd. Dat wilden zij namelijk niet hebben. Het was voor een stageplaats die ik aangeboden kreeg.
Ik heb nooit meer teruggebeld :+


Wat zei je: ja 6 klontjes per kop? _O-


Ik was net ongeveer 10 kg afgevallen :') :')
Maar van schrik vergat ik dat te vertellen.
Al weeg ik 120 en neem ik er inderdaad 6, who cares _O-

Edit: en ik drink helemaal geen suiker in thee en koffie, maar dat plezier gunde ik haar niet

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:39

Al eet je een hele kop met alleen suiker. Moet jij weten :') rare mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:54

bruintje123 schreef:
En een heleboel vrouwen weten het wel al lange tijd zeker. Daar ben ik er ook altijd 1 van geweest.
En ja als ik op die manier misschien eerder de baan kan krijgen vind ik dat voor mezelf mooi mee genomen.


Ik dus niet, ik heb geeen idee of ik over 2, 5 of 10 jaar kinderen wil. Dus zou de vraag nooit 100% eerlijk kunnen beantwoorden.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:01

LBLGypsyCobs schreef:
Zoveel collega's van werknemers die er fulltime voor gingen zien veranderen in parttimers die steeds hun dagen willen ruilen en op de dagen dat ze er nog wel zijn, duidelijk laten merken dat hun prioriteiten veranderd zijn.

Minder nauwkeurig, minder betrokken.

Oh dat is voor mij en mijn andere fulltime collega's ook de grootste ergernis. Aan de ene kant begrijp ik dat je als parttimer op die 2-3 dagen dat je er bent niet alles naar je toe gaat trekken maar bij mij op mijn werk lopen de parttimers er echt de kantjes af en gaan ze er van uit dat de fulltimers alles wel oppakken.

Wat betreft de vragen over kinderwens et cetera, natuurlijk mogen deze vragen niet gesteld worden maar als je ze toch krijgt dan mag je hier over liegen en ik raad je aan dit ook te doen als je denkt dat het eerlijke antwoord je kans op de baan verkleint. Dit geldt dus ook voor vragen over je geloof, je geaardheid, je burgerlijke status, je lidmaatschappen van vakbonden of politieke partijen en zelfs over medische zaken die geen enkele invloed hebben op het uitvoeren van je werk. Daarentegen ben je wel verplicht je potentiële werkgever in te lichten over medische/lichamelijke zaken die wél invloed hebben op het uitvoeren van je werk of die een aangepaste werkplek nodig hebben. Dit verzwijgen tijdens je sollicitatie of erover liegen mag een werkgever altijd aanwenden om je te ontslaan.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:04

Of ik nog een kind wilde, of ik drugs gebruik, veel alcohol nuttig, rook, wat ik zou veranderen aan het bedrijf (eh ik ken het bedrijf nog niet dus weet dan ook niet wat er veranderd moet worden), waarom ik niet aan teamsport doe, wat mijn ouders doen etc. Allemaal in 1 gedprek. In totaal 4 gesprekken daar gehad en 1 test moeten doen.

Na mijn eerste gesprek zei ik tegen mijn man dat ik nog nooit zo een rare sollicitatie gesprek heb gehad en dat ik niet de baan wil, maar het wel zou doen mocht ik het krijgen. Ik werk daar nu 8 jaar en idd rare gang van zaken

Ik heb wel de drang om te melden dat ik parttime werk, zeer gemotiveerd ben, vrijwel nooit pauze neem, overwerk voor nop omdat mijn werk anders niet klaar is en in de 11 jaar dat ik kinderen heb, 2 dagen thuis ben gebleven voor zieke kinderen met snotpinnen. Zo zijn er vele parttime moeders met mij die keihard werken en zeer gemotiveerd zijn, vaak meer dan een fulltimer zonder kinderen. Men moest eens weten hoe moeilijk het is wanneer een kind ziek is en je werk ook gedaan moet worden. De tweestrijd is voor mij (en waarschijnlijk vele andere) enorm.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:06

Rawr schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Zoveel collega's van werknemers die er fulltime voor gingen zien veranderen in parttimers die steeds hun dagen willen ruilen en op de dagen dat ze er nog wel zijn, duidelijk laten merken dat hun prioriteiten veranderd zijn.

Minder nauwkeurig, minder betrokken.

Oh dat is voor mij en mijn andere fulltime collega's ook de grootste ergernis. Aan de ene kant begrijp ik dat je als parttimer op die 2-3 dagen dat je er bent niet alles naar je toe gaat trekken maar bij mij op mijn werk lopen de parttimers er echt de kantjes af en gaan ze er van uit dat de fulltimers alles wel oppakken.


Dat lijkt mij ook rete irritant. :=
Hier heeft iedereen gewoon zijn eigen dossiers en cliënten, dus als jij 3 dagen werkt is dat jouw probleem. (en dat van jouw cliënten) :+ Tenzij hoge uitzondering (bijvoorbeeld zitting die niet kan worden verplaatst) wordt hier niets van elkaar overgenomen. Wel krijg je als parttimer natuurlijk minder dossiers, maar dat vind ik logisch.
Nou moet ik wel zeggen dat hier niemand 3 dagen werkt omdat dat vanuit kantoor niet wenselijk is. Functie is voor minimaal 30 uur en dat begrijp ik ook wel :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:08

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:
En een heleboel vrouwen weten het wel al lange tijd zeker. Daar ben ik er ook altijd 1 van geweest.
En ja als ik op die manier misschien eerder de baan kan krijgen vind ik dat voor mezelf mooi mee genomen.


Ik dus niet, ik heb geeen idee of ik over 2, 5 of 10 jaar kinderen wil. Dus zou de vraag nooit 100% eerlijk kunnen beantwoorden.

Dat zou dan ook je antwoord kunnen zijn.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:39

LBLGypsyCobs schreef:
In het kader van gelijke behandeling zou het niet uit mogen maken, maar voor de werkgever maakt het wel degelijk uit.

Zoveel collega's van werknemers die er fulltime voor gingen zien veranderen in parttimers die steeds hun dagen willen ruilen en op de dagen dat ze er nog wel zijn, duidelijk laten merken dat hun prioriteiten veranderd zijn.

Minder nauwkeurig, minder betrokken.

En dat is logisch, kinderen veranderen je leven, maar het verandert ook de situatie voor de werkgever.

En dat geldt op de een of andere manier alleen voor vrouwen, maar bijna nooit voor mannen :n
Dus in het kader van de gelijke behandeling: dat kan men wel heel hard roepen, maar moeders en vaders behandelen elkaar ook niet gelijk als het op de kindertaak aan komt.
En tja, dan kun je wel vinden dat de werkgever vrouwen gelijk moet behandelen, maar dan moeten we dat zelf ook eens gaan doen.

daantjuhhh

Berichten: 26873
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:49

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:
En een heleboel vrouwen weten het wel al lange tijd zeker. Daar ben ik er ook altijd 1 van geweest.
En ja als ik op die manier misschien eerder de baan kan krijgen vind ik dat voor mezelf mooi mee genomen.


Ik dus niet, ik heb geeen idee of ik over 2, 5 of 10 jaar kinderen wil. Dus zou de vraag nooit 100% eerlijk kunnen beantwoorden.

Jawel. Natuurlijk kan jij die vraag beantwoorden.
Je geeft zelf al het eerlijke antwoord.

Overigens snap ik de werkgever heel goed hierin.
Ik vind ook dat ze dat best mogen vragen.
En ik vind ook dat de sollicitant mag weigeren antwoord te geven.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 18:12

Frummels schreef:
Gewoon altijd zeggen dat je het niet wilt.

Ik ben ze meestal voor.

"Wat zijn je minder goede kwaliteiten?"
"Ik ben ontzettend slecht met kinderen. Kinderen vind ik totáál niet leuk en ik heb er gewoon niets mee."

Het is wáár. Niks zo embarrassing als een collega die vertederd de foto's van een snotterige kwijlkoter laat zien. Of erger nog: naar iedereen rondmailt wanneer er wat geboren is.

Zou "het komende jaar niet" te brutaal zijn als antwoord op de wil-je-een-kind-vraag wanneer je solliciteert naar een functie waar je een jaarcontract krijgt?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:27

Tot nu toe heeft brutaal antwoord geven me twee keer een baan opgeleverd, dus vast niet :')

Collega's die foto's van snotterende kwijlende kinderen laten zien, zijn bij mij echt aan het verkeerde adres. Ze hoeven ook echt niet op een ahh te rekenen van mij. Eerder een : gadverdamme maak die neus eens schoon joh. >;) Meestal deinzen ze dan wel terug en ben ik er een week of 3 vanaf. Heb echt een bloedhekel aan (de meeste) kinderen. :') Uitzonderingen daargelaten.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:11

De bizarste sollicitatie ooit was een tweede gesprek met de vrouw vd baas (klein familiebedrijf). Na twee zinnen bleek dat ze me niet moest en hele gesprek ging er verder om mij onderuit te laten gaan. Wat een naar mens!!
Baan niet gekregen, al weet ik niet of ik anders wel gegaan was hoor. Die vroeg mij overigens ook naar kinderwens en toen ik eerlijk 'nee' zei, kreeg ik als antwoord: ja,ja dat zal wel.

Grappigste gesprek: binnenlopen om een afspraak te maken voor gesprek omdat ik er via de telefoon niet doorkwam dus maar even langsgegaan. Manager werd achter zijn bureau vandaan getrokken om direct het gesprek te voeren. Beiden volledig onvoorbereid dus. Zegt ie: hoe goed ken je Sydney? Als ik je een lijst met opdrachten geef, kun je dan een efficiënte ritplanning maken. Dus ik vraag: mag ik Google maps gebruiken? Ik woon hier net 3 weken :+
Volgende dag een trial gehad en nu 13 maanden later ben ik de customer service manager van het hele bedrijf. *D
(En ik gebruik nog steeds Google maps om ritten zo efficiënt mogelijk te maken := )

Anoniem

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:25

Leuk topic dit! :j Moest gelijk denken aan mijn eerste gesprek na afstuderen. Was via een uitzendbureau bij een grote verzekeraar. Eerste vraag: wat komt een bioloog hier doen?
Mijn antwoord: werken!

Daarna een heel leuk gesprek gehad, uur later al telefoon dat ik t was en een week later zat ik er. In eerste instantie echt alleen voor 3 maanden, maar heb 3x verlenging gekregen en er uiteindelijk een jaar gewerkt. Later nog gebeld voor een vaste baan, maar toen had ik net elders getekend. Daar heb ik later nog wel spijt van gehad...

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:17

Ergens in 2008 heb ik eens gesolliciteerd bij een bedrijf wat olieopslagtanks aan het bouwen was. Degene die mij interviewde waren de projectmanager en de veiligheidsmanager (deze was ingehuurd en zelfstandige net als ik) en dan nog een man of 3 van de klant erbij. Voordat we rond de tafel gingen heb ik eerst met een van de veiligheidsmensen een rondgang op de bouw buiten gedaan.

Toen het interview, er werden vreemde vragen gesteld welke ik me niet helemaal kan herinneren, behalve de laatste vraag "Hoe ga je ervoor zorgen dat die mannen buiten naar jou luisteren ? mannen houden er niet van om bevelen op te volgen van een vrouw, dus hoe ga je dat doen ?"
Dacht dat ik ging ontploffen :+ mijn antwoord was dat hij mijn CV heeft gezien, en dat iedereen welkom is om mijn vorige opdrachtgevers te bellen, maar dat volgens mij hij zijn probleem op mij projecteert afgaand op de wanorde en gevaarlijke praktijken die ik buiten had gezien, en dat dit dus of een gebrek aan kennis was van zijn kant, of gebrek aan gezag.
Daarna ben ik opgestaan, iedereen voor zijn tijd bedankt en terug gelopen naar mijn auto. Nog voordat ik het gebouw uit was werd ik ingehaald door de projectmanager die het geweldig vond hoe ik die kerel aangepakt had. En of ik toch die baan wilde nemen want ze wilde eigenlijk van die kerel af.
Ik heb dit niet gedaan omdat ik iets anders had lopen waar ik ook aangenomen was en mijn voorkeur niet naar tankenbouw uit ging.

In 2010 kwam ik hem weer tegen op een groot nieuwbouw project op een raffinaderij, ik werkte voor de klant, hij werkte als supervisor voor het ingenieursbureau dat hoofdaannemer was. Karma is a bitch :D (en ik ook!)

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:30

Ik heb telefonisch geïnformeerd naar werk en omdat ik op de eigenlijke eerste dag niet kon, werd gevraagd of ik de dag ervoor vast mee kon lopen met de oude werkneemster omdat zij haar laatste dag dan had - om daarna pas een sollicitatiegesprek te hebben :') Op het eind van dat gesprek kwam nog even de vraag "ohja, heb je wel een werkvergunning hier?" (ik woon in DK)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:32

Mist schreef:
Ergens in 2008 heb ik eens gesolliciteerd bij een bedrijf wat olieopslagtanks aan het bouwen was. Degene die mij interviewde waren de projectmanager en de veiligheidsmanager (deze was ingehuurd en zelfstandige net als ik) en dan nog een man of 3 van de klant erbij. Voordat we rond de tafel gingen heb ik eerst met een van de veiligheidsmensen een rondgang op de bouw buiten gedaan.

Toen het interview, er werden vreemde vragen gesteld welke ik me niet helemaal kan herinneren, behalve de laatste vraag "Hoe ga je ervoor zorgen dat die mannen buiten naar jou luisteren ? mannen houden er niet van om bevelen op te volgen van een vrouw, dus hoe ga je dat doen ?"
Dacht dat ik ging ontploffen :+ mijn antwoord was dat hij mijn CV heeft gezien, en dat iedereen welkom is om mijn vorige opdrachtgevers te bellen, maar dat volgens mij hij zijn probleem op mij projecteert afgaand op de wanorde en gevaarlijke praktijken die ik buiten had gezien, en dat dit dus of een gebrek aan kennis was van zijn kant, of gebrek aan gezag.
Daarna ben ik opgestaan, iedereen voor zijn tijd bedankt en terug gelopen naar mijn auto. Nog voordat ik het gebouw uit was werd ik ingehaald door de projectmanager die het geweldig vond hoe ik die kerel aangepakt had. En of ik toch die baan wilde nemen want ze wilde eigenlijk van die kerel af.
Ik heb dit niet gedaan omdat ik iets anders had lopen waar ik ook aangenomen was en mijn voorkeur niet naar tankenbouw uit ging.

In 2010 kwam ik hem weer tegen op een groot nieuwbouw project op een raffinaderij, ik werkte voor de klant, hij werkte als supervisor voor het ingenieursbureau dat hoofdaannemer was. Karma is a bitch :D (en ik ook!)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mirjam lekker aan het werk in Denemarken +:)+ Gaat 't goed daar?

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:35

Ja hoor, na 1,5 week heb ik vandaag ook al mijn contract in de mail gekregen :+ schijnt hier allemaal heel normaal te zijn, dat mag tot een maand na de eerste werkdag.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Meest intrigerende/vreemde/leuke... sollicitatie vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:27

Oh heerlijk dit! Ik ben op het moment ook druk aan het solliciteren, maar heb tot nu toe nog geen echt rare vragen gehad. Wel een rare gang van zaken.

In april dit jaar heb ik gereageerd op een vacature en daar kreeg ik begin augustus reactie op :') maar omdat de functie me toch erg leuk leek ben ik er toch op ingegaan. Na wat een heen en weer mailen kon ik dan eindelijk, halverwege augustus, op gesprek komen. Ik heb een kwartier aan het bureau van deze man gezeten waarin hij zijn planning vertelde voor zijn bedrijf terwijl hij heerlijk een stukje gebak zat te eten. Hij vroeg mij niets, ik moest alleen maar luisteren. Na dat kwartier was het gesprek wat hem betrof wel afgelopen en zou ik binnen een paar maand wel wat horen. Heb toen vriendelijk geantwoord dat ik daar niet op ging zitten wachten. Begin oktober belde hij me weer, hoe oud ik ook alweer was en wat we hadden afgesproken qua salaris en aantal werkuren. Ik heb toen echt een belachelijk hoog salaris voor 24 uur werk genoemd in de hoop dat hij me niet meer zou bellen. Maar eind oktober belde hij me met het goede nieuws dat ik aangenomen was _O- Ik heb de baan niet aangenomen omdat ik het allemaal een vreselijk rare gang van zaken vond.

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:39

:D Hahaha komen hele leuke situaties voorbij.

Ik zit wel eens aan de andere kant van de tafel en vind het wel leuk om af en toe een bizarre vraag te stellen. Niet voor het antwoord, maar voornamelijk de reactie is interessant. Schrikt iemand, worden ze boos, beledigd, komt er een grapje, hoe lang duurt het antwoord, is dat zelfverzekerd of met een rode boei etc.