Werk en studie

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Yenni

Werk en studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 21:04

Beste bokkers,

28 augustus ben ik weer begonnen met school. Ik heb mijn eindexamen gehaald en ben begonnen met een studie. De eerste 2 weken was introductie inclusief een leuk kamp. Daarna begon het echte leven weer. Ik mijn vakantie (3 maanden ivm eindexamen) ben ik gaan werken. Ik werkte 4 dagen bij de jumbo achter de kassa.
Dit werk doe ik nu nog steeds met veel plezier maar ik merk dat ik een balans moet gaan vinden tussen werk/studie/privé.
Ik ben zelf best bang dat het over een tijdje teveel word voor mij.

Dit is hoe mijn week eruit ziet:
*ik heb 1,5 uur enkele reistijd naar school. Naar mijn werk fiets ik 20 minuten*

Maandag : 9:15 - 17:00 school. ' s avonds train in mijn pony

Dinsdag: 08:30 - 18:00 stage. Daarna door fietsen naar stal 19:00 - 20:00 clubles

Woensdag: 10:45 - 14:30 school.
17:00 - 20:30 werken

Donderdag: 09:30 - 16:30 project op school. 'S avonds train in mijn pony.

Vrijdag: 09:45 - 14:00 school. ' s avonds ga ik sporten in de sportschool

Zaterdag: ' s morgens train ik mijn pony. Van 13:00 - 17:00 werken. ' s avonds wat leuks doen met vriendinnen.

Zondag: 08:30 - 13:00 werken. ' s middag eventueel nog iets van huiswerk.

Voor mijn gevoel zit ik helemaal vol. Stoppen met werken kan en mag ik niet van mijn ouders ook omdat ik een spaarpotje wil hebben voor later/eventuele DA kosten ect ect..

Paardrijden en sporten in de sportschool is voor mij echt een uitlaad klep. Ik doe dit nu al een aantal weken en ik ben behoorlijk moe. Ik eet goed en gezond ik ga rond 10 uur naar bed. Ik zorg dat ik mijn 8 á 9 uur slaap krijg.

Het voelt in mijn hoofd enorm vol. Hoe zien jullie dit?

annikeee19

Re: Werk en studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:16

Jeetje wat een druk leven heb jij. misschien anders niet meer naar de sportschool ? Misschien geeft dat je meer rust...

IsaCalixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:24

Toch keuzes gaan maken..

Minder vaak naar je pony/trainen, minder gaan werken of minder sporten.

Ik zou dit zelf ook veel te druk vinden, de zondag valt nog mee maar verder zitten bijna al je dagen helemaal vol.. momenten van rust nemen is ook erg belangrijk! Anders houd je dit niet langer vol.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:37

Ik vind het echt niet gek dat je voelt alsof je helemaal vol zit... Ik denk dat je veel te veel hooi op je vork neemt ( :Y) ), je wilt te veel wilt doen.
Ik vind dat je bijzonder veel 'vrije tijd' inplant, en ik denk dat dat maakt dat je stress ervaart. Je doet bijna elke dag wel iets zoals sporten of paardrijden. Ik snap het een uitlaatklep is, maar vergeet dat het alsnog wel iets actiefs is! Het geeft mij veel rust om met mezelf de afspraak te hebben om 21.00 klaar te zijn met alles, op de bank te ploffen en netflix op te zetten. Dit zorgt er voor mij voor dat ik alles voor m'n studie ook echt af heb voor 21.00 en dan ook echt ff kan relaxen voor het slapen gaan. Daarnaast heb ik met mezelf de afspraak minimaal 2x per week naar m'n (bijrijd/train/verzorg)paard te gaan, omdat paarden ook voor mij echt belangrijk zijn. Ik heb ook voor bijna 2 jaar vrijwel fulltime met paarden gewerkt (3 tussenjaren) dus het is ook echt flink afkicken voor mij. En ook wennen! Maar ik merk omdat ik niet te veel druk op mezelf leg qua paarden, dat het me allemaal goed vergaat.
Verder werk ik 10 uur per week en doe een vrij pittige HBO studie (toegepaste psychologie).
Ik merk dat ik op deze manier weinig stress ervaar en ook echt goed bij loop met m'n studie!

Ik vraag me eigenlijk ook wel af waar dan de tijd is waar je aan het studeren bent naast de schooluren? Want zo te zien heb je daar helemaal geen tijd voor, terwijl dit júist zo belangrijk is? Ik ben toch echt meer thuis bezig met school dan de schooluren zelf, of doe je MBO en zit daar het verschil in? Loop je nog wel bij met alles?
Ik zou toch echt meer tijd vrij maken voor écht relaxen (als in niks doen, netflix aan etc) en minder sportschool/ paard. Daarnaast zou ik ook niet meer dan 10 uur per week willen werken naast een studie, maar dat verschilt misschien ook per persoon.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 21:50

Ik doe nu een MBO studie. Wij krijgen iedere 20 min van de les tijd voor ons huiswerk en op vrijdag hebben wij 3 zelfstandige werk uren. Als je door werkt krijg je echt wel veel af. Verder loop ik goed op schema met de lesstof.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:52

Ik kan me voorstellen dat het vol voelt, je hebt nu 7 dagen per week verplichtingen. Ik zie dat je nu steeds een paar uurtjes werkt, is het mogelijk om daar één of twee langere dagen van te maken? Dan heb je in ieder geval 1 dag per week geen verplichtingen in de vorm van school of werk.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:54

Kun je ook minder werken, inderdaad?

Ik ben dit jaar begonnen met een universitaire studie en ik werk gemiddeld 12 uur per week (over twee dagen uitgesmeerd). En zoals hierboven ook wordt genoemd is dit wel echt mijn max. Ik vind het nu al moeizaam soms en merk dat ik echt nog meer een balans moet vinden. En ik heb er niet eens een paard naast.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:55

Tja, het is maar net wat je wilt.
Je bent jong en naar mijn idee heb ik je nog best wel wat tijd over om iets voor jezelf te doen of nog aan school te werken.

Tuurlijk is het druk en zit eigenlijk elke dag wel vol, maar het is ook wel even een kwestie van wennen. Studeren is toch even anders dan de middelbare school en waarschijnlijk breekt momenteel vooral het reizen je op (althans, ik werd daar altijd best wel moe van).

Ik denk dat het ook gewoon een beetje bij deze leeftijd hoort, druk zijn. Je hebt school, sport (in jouw geval zelfs nog een eigen paard) en elke week wat uurtjes maken op werk is toch ook mooi meegenomen.

Niet dat je jezelf met andere moet vergelijken hoor. Maar in mijn eerste jaar van het HBO was ik ook dagelijks 3 tot 4 uur kwijt aan reizen, kon ik vaak voor het eten even zitten en na het eten ging ik naar stal. Om daarna soms nog eens aan school te moeten werken. Op vrijdagavond en zaterdagochtend werkte ik sowieso en heel vaak ook de zaterdag avond en de zondag nog. Rijden deed ik zo'n 5 tot 6 dagen in de week.

Ja het is pittig, maar rijden was/is voor mij ook veel ontspanning. Je werktijden zijn best oké, in ieder geval niet hele lange dagen en niet tot super laat of juist onwijs vroeg beginnen.

Het is iets wat je zelf moet beslissen. Maar naar mijn mening ook iets dat er gewoon een beetje bij hoort, bij studeren. Zie het gewoon als lekker bezig zijn. Je werk voor het geld en de paarden voor ontspanning.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:04

Phoe die reistijd nekt je vooral.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:12

Het heeft tijd nodig om te wennen aan dit schema. Zeker met de komende donkere maanden voor de boeg. Je er niet tegen verzetten, zoals het druk en veel vinden, helpt. Geef het tot de voorjaars vakantie en denk er dan nog eens over na. Ik heb jaren een pittig schema gehad, en met mij vele bokkers. Het klinkt wel een beetje of het paard een verplichting is. Zo heb ik het nooit ervaren. Het is voor mij puur ontspanning.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:14

Ik denk dat het een beetje bij het studeren hoort, vind jou rooster nog wel meevallen.. :Y)
De reistijden zijn lang, dat is vervelend, maar weet niet met wat voor een vervoersmiddel je naar school gaat? Anders eventueel wat huiswerk maken in de trein, hoor van veel studenten dat dit erg handig is (reis zelf met een auto dus geen ervaring mee helaas)
Verder is het begin altijd het zwaarst, de eerste weken dat ik weer begon met studeren en werken en alles er omheen was ik ook elk weekend super ziek en uitgeput. Nu een kleine 2 maanden verder gaat het al makkelijker en heb ik zelfs weer de energie om een paar uur paar maand naar vrienden te gaan en effe te ontspannen.
Als je toch denk dat je het niet trekt zou mijn eerste keuze zijn een dag in de week minder gaan werken, haal de zaterdag of zondag eraf zodat je iniedergeval een dag in de week even nergens toe verplicht bent en je hoofd op nul kan zetten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 10:51

Bedankt voor alle reacties! :)

Volle dagen werken krijg ik er niet in bij mijn baas. De meerderheid van het team wilde graag halve dagen werken dus vandaar. Pony voelt zeker niet als verplichting. Misschien is het inderdaad de reistijd en het wennen.

pimaude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:09

Ik zou de zondag (of zaterdag, als je zondagtoeslag krijgt) stoppen met werken. Zo heb je 1 hele dag voor jezelf om op te laden, je eigen ding in je eigen tempo te doen ed. Dat gaat je echt al veel helpen. Wellicht kun je vrijdag uit school al gaan sporten, zodat je 1 dag + 1 avond lekker voor jezelf hebt.

Zorg dat je rust pakt tussendoor en blijf goed eten en slapen. Als het je nu teveel wordt zou ik meteen ingrijpen en je schema aanpakken!!

'some people are worth melting for.'

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie