Studieschuld, hoe, wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studieschuld, hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:49

Ik wind er maar geen doekjes om, ook ik heb een studieschuld. Ik kreeg vandeweek een bericht van DUO dat ik vanaf komend jaar mijn schuld af moet lossen.
Nu staat er echter een voor mij vaag verhaal over de studieschuld die ik heb staan en het wettelijk maandbedrag. Weet iemand wat het verschil is tussen deze twee? Er zit bij mij namelijk tussen de studieschuld en het wettelijk maandbedrag 4000 euro verschil. Is dat dan de periode dat ik gestudeerd heb waarin ik recht had op studiefinanciering? Als dat zo is, vind ik het raar dat het bij de studieschuld is opgeteld..
Kan iemand hier meer duidelijkheid in bieden? :?

LoveBodin

Re: Studieschuld, hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:52

Kan het rente zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:55

Misschien de duo zelf even vragen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:55

Het MAANDbedrag is het bedrag dat je moet aflossen maandelijks. Je studieschuld is je totale schuld.. Rente kan het niet zijn, die is nu namelijk 0%

Of je moet iets anders bedoelen, snap je verhaal niet helemaal..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:56

Relaxed schreef:
Het MAANDbedrag is het bedrag dat je moet aflossen maandelijks. Je studieschuld is je totale schuld.. Rente kan het niet zijn, die is nu namelijk 0%

Ik gok dat TS bedoelt dat als ze zeg maar de maandbedragen bij elkaar optelt..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:02

Ik weet niet hoe ze tegenwoordig die brieven opstellen, maar als het goed is staat er het bedrag in dat je nu schuldig bent en doen ze op basis van je huidige inkomen een voorstel voor het maandbedrag. Vanaf nu ga je rente betalen, dus ze rekenen waarschijnlijk voor je uit wanneer je bij het vastgestelde maandbedrag klaar bent met afbetalen, en daar is de rente in meegenomen. Die is dan kennelijk over de hele looptijd van de lening 4000 euro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:06

Prrrr schreef:
Ik weet niet hoe ze tegenwoordig die brieven opstellen, maar als het goed is staat er het bedrag in dat je nu schuldig bent en doen ze op basis van je huidige inkomen een voorstel voor het maandbedrag. Vanaf nu ga je rente betalen, dus ze rekenen waarschijnlijk voor je uit wanneer je bij het vastgestelde maandbedrag klaar bent met afbetalen, en daar is de rente in meegenomen. Die is dan kennelijk over de hele looptijd van de lening 4000 euro.

Dat lijkt mee heel veel maar wanneer je nu moet af gaan lossen zal het 10 jaar geleden zijn dat ts klaar was met studeren?? En toen was de rente meer dan vijf %.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:17

Relaxed schreef:

Dan zou het maandbedrag wat ik moet betalen maandelijks 5000 euro zijn, dat red ik niet :') Daarom vind ik de term wettelijk maandbedrag ook zo vaag.

Rente zou kunnen, maar ik heb van 2008 tot en met 2015 gestudeerd en de rente staat nu in mijn gegevens in DUO op 0,01%. De termijn om verplicht af te gaan lossen is nog niet ingegaan, ik heb zelf de afgelopen maanden al eea afgelost en toen was het hoogste bedrag van de twee steeds in beeld als zijnde mijn studieschuld. Daarom begrijp ik niet hoe er zoveel verschil in euro's kan zitten tussen de studieschuld en het wettelijk maandbedrag.
Maar goed, als het écht zo vaag is dat jullie ook geen sluitend antwoord weten, ga ik DUO inderdaad morgen maar even bellen :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:19

Renee1991 schreef:
Relaxed schreef:

Dan zou het maandbedrag wat ik moet betalen maandelijks 5000 euro zijn, dat red ik niet :') Daarom vind ik de term wettelijk maandbedrag ook zo vaag.

Rente zou kunnen, maar ik heb van 2008 tot en met 2015 gestudeerd en de rente staat nu in mijn gegevens in DUO op 0,01%. De termijn om verplicht af te gaan lossen is nog niet ingegaan, ik heb zelf de afgelopen maanden al eea afgelost en toen was het hoogste bedrag van de twee steeds in beeld als zijnde mijn studieschuld. Daarom begrijp ik niet hoe er zoveel verschil in euro's kan zitten tussen de studieschuld en het wettelijk maandbedrag.
Maar goed, als het écht zo vaag is dat jullie ook geen sluitend antwoord weten, ga ik DUO inderdaad morgen maar even bellen :+

Ben je astronout of zo geworden met een maandelijkse aflossing van 5000 }> }> Ik denk dat je het gewoon nog een keer goed moet lezen en de duo even moet bellen. Er staan, afhankelijk van je huidige inkomen vaste aflossingsbedragen voor dus kijk daar even naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:26

Ja, dat begrijp ik en over het bedrag wat ik maandelijks af moet lossen is geen twijfel want dat is een reëel bedrag. Maar het is blijkbaar iets anders dan het 'wettelijk maandbedrag'.
Mijn vraag is dus waarin het verschil zit tussen het wettelijk maandbedrag (wat dus NIET het bedrag is wat ik maandelijks moet aflossen) en de studieschuld.

bigone, als ik astronaut was, had ik geen studieschuld denk ik :D :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:27

bigone schreef:
Prrrr schreef:

Dat lijkt mee heel veel maar wanneer je nu moet af gaan lossen zal het 10 jaar geleden zijn dat ts klaar was met studeren?? En toen was de rente meer dan vijf %.

Je moet toch binnen 10 of 15 jaar afbetalen? en niet pas na 10 jaar beginnen met afbetalen? Ik dacht dat je een periode had van 1 of 2 jaar dat je nog niet hoeft af te betalen en dat je daarna moet gaan afbetalen. Ik heb toen wel in die eerste periode ook afgelost.....
Ben nu overigens bijna klaar! Nog minder dan een jaartje en dan heb ik niet meer met DUO te maken!!!!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:29