Spaarrente historisch laag - alternatieven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Spaarrente historisch laag - alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:25

Ik ben sinds een paar jaar gelukkig bezitter van spaargeld! :D

Dolblij met mijn spaarrekening en aan het einde van het jaar stiekem best blij met een paar euro rente *\o/*

Maar dan...
Bericht bank maart: Uw rente gaat omlaag van 0.25 naar 0.20
Ok...
Bericht Mei: rente omlaag naar 0.15
Jammer...
Juli: Omlaag naar 0.10
Sjips, da's weinig...
Oktober: 0.05

Whut? -O-

Mijn paar euro rente is vanaf nu een paar cent :\

En ja, ik weet dat het al jaren niet echt loont om rente te vangen als je spaart. Maar toch....
Zeker nu ik financieel iets zekerder zit vind ik het ook de moeite waard om in te zetten op een groeiend saldo.

Mogelijkheden als beleggen, een deposito of simpelweg overstappen naar een spaarrekening met meer rente (gaat tot 0,5 geloof ik) zijn er. Maar welke kies je?
Een groot deel van mijn spaarcentjes, zeg 80%, wil ik vrij kunnen opnemen voor onverwachte kosten.
De andere 20% daar durf ik nu best wel iets mee te gaan doen dat iets meer risico heeft, of dat ik er een tijdje niet bij kan.
Het hierbij laten is ook een optie, met als voordeel dat ik gewoon bij mijn geld kan en geen risico's loop.

Ervaringen of tips?

Anoniem

Re: Spaarrente historisch laag - alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:27

Ik spaar ondanks de lage rente toch maar door op de spaarrekening. Ik wil ook geen risico nemen dat ik alles kwijt ben bijvoorbeeld door beleggen.

Daarnaast ben ik contant aan het sparen, in de vorm van de koopzegels van de AH. Die hebben een rendement wat een stuk hoger ligt dan de bank. Op een vol boekje (490 zegels, waarde 49 euro) krijg je 3 euro rente. Dus betalen ze je 52 euro contant uit. Dat lijkt weinig, maar is 6% rendement. Dat krijg je nergens meer. Ik spaar zo voor leuke dingen, leuke etentjes etc.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:35

Jans schreef:
Ik spaar ondanks de lage rente toch maar door op de spaarrekening. Ik wil ook geen risico nemen dat ik alles kwijt ben bijvoorbeeld door beleggen.

Daarnaast ben ik contant aan het sparen, in de vorm van de koopzegels van de AH. Die hebben een rendement wat een stuk hoger ligt dan de bank. Op een vol boekje (490 zegels, waarde 49 euro) krijg je 3 euro rente. Dus betalen ze je 52 euro contant uit. Dat lijkt weinig, maar is 6% rendement. Dat krijg je nergens meer. Ik spaar zo voor leuke dingen, leuke etentjes etc.

Dit doe ik dus ook, maar dan via de Jumbo. Daar geldt een 4% rendement (26 krijgen bij 25,- uitgeven)maar omdat de jumbo toch iets goedkoper is en ik daar vaker heen ga dan de AH, gaat het aardig goed. Heb ondertussen 3 volle boekjes (78,-). Kan je ook niet zomaar uitgeven, daarvoor moet je ze inwisselen bij de Jumbo. Leuk extraatje voor vakanties etc :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:37

Ik liep toevallig met hetzelfde rond, sparen via de koopzegels. Goed om te lezen dat het dus aardig wat oplevert :j

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:38

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:43

Ik spaar ook koopzegels bij de Hoogvliet haha. Je merkt het amper en daar werkt t iets anders, daar staat t op een pasje en kan je het opnemen bij elk bedrag wat je wil. Je kan er ook direct boodschappen mee doen of 'speciale dingen' met korting kopen (normaal 106,00 dus met knooppunten betaal je 100 aan knooppunten, maar dan krijg je nog extra korting en betaal je bijv maar 90)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:08

Ik heb zelf ook een leuk belegging appje op mijn telefoon. Heet BUX, daar kan je met een minimum van € 10,- inleggen op verschillende beurzen. Leuk om te doen, kan ook met nepgeld als je het wil testen.
Ik heb er vorig jaar € 50,- ingedaan en kijk iedere week even hoe mijn aandelen scoren.

Toch vind ik het lastig om daar dan een paar honderd euro in te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:12

Koopzegels hebben het meeste rendement bij plus, daar is het 50%. Voor een boekje betaal je €4,- en je krijgt er €6,- voor terug. Dan schiet het best op.

Met BUX vin dik inderdaad wel grappig om het met nepgeld te doen, maar ik vind het met echt geld toch altijd een beetje eng. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:14

Bij verschillende banken kan je je geld laten beleggen met heel weinig risico. Het rendement is dan niet zo hoog, maar het is iets hoger dan de spaarrente.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:15

Voor je echt gaat beleggen moet je inderdaad wel goed inlezen. Zoals je aangeeft wil je 80% van het geld vrij kunnen opnemen; dan moet je dat geld niet beleggen. Beleggen echt alleen met geld doen waarvan je het kan missen.

Alternatieven vind ik ook vrij lastig. Bij ons zijn het meer dingen als de hypotheek ermee aflossen, daar zou ik ook vooral naar kijken. Schulden aflossen, waardoor je maandlasten lager worden.

Als je wil dat je geld veilig staat, toch gewoon lekker op de spaarrekening houden. Het doet inderdaad wat pijn als de spaarrente zo laag is, maar uiteindelijk scheelt het bij de meeste mensen maar een paar euro per jaar. Een paar euro waarvan ik in het café denk, prima, ik neem nog een wijntje (ik kom niet zo vaak in de kroeg, maar als voorbeeld ;) ), maar waarvan we bij de spaarrekening gelijk denken: Oh nee, nu moeten we actie ondernemen! :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:17

Over een week of twee komt er een app waarmee je kan beleggen met je wisselgeld (peaks). Ben laatst bij een voorlichting geweest, klonk wel interessant. Lijkt me in ieder geval wel leuk om eens uit te proberen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:23

Diane_ schreef:
Als je wil dat je geld veilig staat, toch gewoon lekker op de spaarrekening houden. Het doet inderdaad wat pijn als de spaarrente zo laag is, maar uiteindelijk scheelt het bij de meeste mensen maar een paar euro per jaar. Een paar euro waarvan ik in het café denk, prima, ik neem nog een wijntje (ik kom niet zo vaak in de kroeg, maar als voorbeeld ;) ), maar waarvan we bij de spaarrekening gelijk denken: Oh nee, nu moeten we actie ondernemen! :)

Pennywise, poundfoolish noemen we dat hier in huis... Ik beken schuld in sommige gevallen :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:24

xJitskee schreef:
Koopzegels hebben het meeste rendement bij plus, daar is het 50%. Voor een boekje betaal je €4,- en je krijgt er €6,- voor terug. Dan schiet het best op.

Met BUX vin dik inderdaad wel grappig om het met nepgeld te doen, maar ik vind het met echt geld toch altijd een beetje eng. :')

Yep. Vroeger heette de Plus: 4=6

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:26

Kelly_ann schreef:
Diane_ schreef:

Pennywise, poundfoolish noemen we dat hier in huis... Ik beken schuld in sommige gevallen :o

Haha, ik beken ook schuld hoor! ;) Want heb dat gevoel zelf ook. Maar vind het toch ook best krom van mezelf. :D

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:33

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:33

Beleggen zou ik best graag mee beginnen, maar heb helaas nog te weinig spaargeld. Als ik ooit eens echt een berg kan missen dan denk ik dat ik voor de beleggersrekening bij de asn bank zou gaan. Daar wil ik eigenlijk ook binnenkort een normale rekening openen omdat je er nog wel rente krijgt, gewoon op de lopende rekening. Al blijft het belachelijk weinig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:35

Ik beleg al jaren.
Deels uit principe, rente is in verschillende godsdiensten verboden ;) en op goede gronden: het systeem 'geld (uit)lenen zonder risico' maakt de rijken rijker en de armen armer.

En ook gewoon omdat het leuk is iets goeds te doen met je geld.

Zo beleg ik al jaren in windmolenparken. Primair gaat het mij om de milieuwinst - maar financieel stelt het ook iets voor. ("Je mag geen rente zeggen, het heet dividend", het is rond de 5%.) Hetzij Triodos bank, hetzij 'meewind'.

Daar zijn inmiddels zonnepanelen bijgekomen (website 'zonnepanelen delen'). Zo ongeveer dezelfde motivatie en hetzelfde percentage.

En een financieel iets lagere opbrengst (maar met een giga sociale opbrengst) is beleggen bij oikocredit.
Ondernemende mensen in de "derde" wereld (newspeak/ eufemisme voor: uitgebuit en derde rangs) krijgen in onze ogen miniatuur leningen. (Van 20 eurocent tot 500 euro.) Voor hen betekent het niet zelden een wereld van verschil (armoede/ woekkerente/ etc. versus echt in je eigen onderhoud kunnen voorzien).

PS: het terugvragen van het geld hangt een beetje af: bij oikocredit kan het volgens mij gratis, maar het duurt een week.
Bij zonnepanelen delen kan het niet, als ik me goed herinner, bij de triodosbank betaal je boetetente, dwz fat je ipv 5% over het laatste jaar 2% krijgt of iets in die geest. (Toch meer dan de huidige spaarrente.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-10-17 12:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:36

Bitcoin? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:03

Ik ben ook maar begonnen met de koopzegels van de Jumbo en AH, dat levert meer op en ongemerkt spaar je zo lekker.. Qua spaarrekening ben ik naar Knab gegaan, daar is de rente nog iets hoger, 0,6 ofzo..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:22

Wij hebben sinds kort een beleggingsspaarrekening. We sparen met name voor pensioen. Er wordt voor ons belegd, dat doen we dus niet zelf. Het risico is klein als je het voor heel lange tijd wegzet.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:37

Zelf hebben we met geld wat we absoluut ook kunnen missen Rabobank ledencertificaten gekocht.Hebben een rendement van 6.5% per jaar.Elk kwartaal word dit uitbetaald.En dat geld krijg je gewoon op je rekening.Het is wel een achtergestelde lening,dus mocht de rabobank ooit failliet gaan,sta je helemaal achteraan.Het kopen en verkopen kan volgens mij maar beperkt.Zou je even moeten navragen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:55

Hoe werkt dat met AH koopzegels? Haal je een boekje bij de klachtenservice?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:56

furious schreef:

Ja, je haalt een boekje en bij elke keer boodschappen reken je de koopzegels erbij af. Die plak je en als je het boekje vol hebt ga je er weer mee naar de servicebalie, waar ze hem dan omwisselen voor geld. Het kan ook met een niet-vol boekje als je tussentijds een keer krap zit. Ik doe het zelf niet, maar eigenlijk is het een hartstikke slim idee.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:59

Emmaa_ schreef:
furious schreef:

Ja, je haalt een boekje en bij elke keer boodschappen reken je de koopzegels erbij af. Die plak je en als je het boekje vol hebt ga je er weer mee naar de servicebalie, waar ze hem dan omwisselen voor geld. Het kan ook met een niet-vol boekje als je tussentijds een keer krap zit. Ik doe het zelf niet, maar eigenlijk is het een hartstikke slim idee.

Oke dankje! Ik ga ook maar sparen op deze manier.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:59

Hier wat obligaties gekocht en hebben nu al meer rendement in drie weken tijd dan we in tijden via de bank hebben gehad. +7,5% zitten we nu. Heb wel eerst nu via personeelsobligaties te doen omdat dit voor mij risicoloos is krijg altijd mijn inleg terug :)