Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:38

Ik doe mee! Volg deze topics al een tijdje, vorig jaar zou ik eigenlijk meedoen met de selectie, stond ook ingeschreven, maar ging toen voor een lange tijd naar Afrika voor onderzoek. Dus toen toch besloten om mijn inschrijving te annuleren. Dit jaar moet het dan wel écht gaan gebeuren.
Ik kom van de havo en ben nu bezig met mijn scriptie voor mijn HBO studie. Ik hou me hierbij bezig met endoparasitologie bij egels. Heel leuk om te doen! Ik moet voor scheikunde, wiskunde, natuurkunde en biologie (al hoop ik hiervoor een vrijstelling te kunnen krijgen) mijn deelcertificaten nog halen.

Overigens super veel gezeik gehad onlangs met de selectiecommissie.. Vorig jaar kerst besloten mijn inschrijving te annuleren. Zat toen in Afrika en kon studielink niet op. Toen de UU gebeld of ze het voor mij konden annuleren, kreeg als advies dat ik mn inschrijving gewoon zo moest laten, omdat ik mijn essay nog niet had ingeleverd en ik automatisch werd uitgeschreven als ik die niet voor de deadline zou inleveren. Zo gezegt zo gedaan, kreeg ik vorige maand een mailtje dat ik een selectiepoging heb verbruikt. Was ik het absoluut niet mee eens, dus na 1000 telefoontjes, mailtjes en bezwaarformulieren heb ik de selectiepoging kunnen laten verwijderen. Gelukkig heb ik er nu weer 3 dus ;)

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:48

Pff wat een gedoe van die verbruikte selectiepoging, goed dat je hem weer terug hebt. En super vet dat je voor een onderzoek even naar Afrika kon!

Over dat toelatingsexamen; Misschien was er voor dit jaar iets van een vragenlijst, maar er was iig niet zo iets als een bindend toelatingsexamen. Hoe het in Antwerpen zit weet ik niet. Ik denk niet dat er komend jaar al een toelatingsexamen zal zijn, als het er überhaupt echt komt. Vanuit de faculteit willen ze al heel lang een toelatingsexamen zodat er niet zo veel studenten meer zijn. Maarrrr de UGent krijgt geld per student, dus zij willen natuurlijk zo veel mogelijk studenten binnenhalen. (als ik het goed begrepen heb) Alleen nu zitten er zo veel studenten in het 1e jaar dat ze zelfs in de grootste collegezalen op de trap zitten en met bijvoorbeeld de practicaindeling is het ook een probleem omdat Je met zo veel groepjes practica hebt, dat ze groepen moeten indelen in de avonden. (en dat is niet zo tof als je al om half 9 begonnen bent, en daarnaast nog ergens moet leren)

Compri

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-14

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:24

Hoi! Ik ga ook even meelezen :) Ik doe momenteel 6 vwo en hoop volgend jaar diergeneeskunde te gaan studeren in Utrecht. Qua cijfers sta ik er volgens mij wel goed voor (weten jullie toevallig van welke vakken ze het gemiddelde nemen? Ik neem niet aan van BSM :+ ) . Tweede keus wordt denk ik plantenwetenschappen (Wageningen), biologie (UvA/Wageningen) of natuur en bosbeheer (Wageningen).

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 18:06

Compri schreef:
Hoi! Ik ga ook even meelezen :) Ik doe momenteel 6 vwo en hoop volgend jaar diergeneeskunde te gaan studeren in Utrecht. Qua cijfers sta ik er volgens mij wel goed voor (weten jullie toevallig van welke vakken ze het gemiddelde nemen? Ik neem niet aan van BSM :+ ) . Tweede keus wordt denk ik plantenwetenschappen (Wageningen), biologie (UvA/Wageningen) of natuur en bosbeheer (Wageningen).


Leuk dat je meeleest! :) Volgens mij kijken ze naar biologie, engels, natuurkunde, nederlands, scheikunde en wiskunde.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:16

Ik ga dit jaar ook een poging wagen om toegelaten te worden tot de opleiding. :) Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het ook wel wat spannend hoor.

Compri

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-14

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:19

Oke! Denk dat ik qua cijfers dan wel goed zit :D ik vind het ook echt spannend, zeker die toetsen en dan dat afwachten worden waarschijnlijk aardig stressen

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:54

Halloo allemaal,

Ook ik ga dit jaar aan de selectie voor volgend jaar meedoen. Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn VWO , heb een tussenjaar genomen en werk nu al bijna een maand in een dierenkliniek in Paramaribo. Ben eerst alleen gaan meelopen maar mag nu ondertussen steeds meer als assistent meehelpen. Leer een heleboel hier en hoop stiekem ook dat t me gaat helpen bij de selectie O:)
Als ik niet in Utrecht aangenomen wordt, ga ik zeker nog proberen ergens anders dgk te studeren. Gent is dan een optie maar zit ook te kijken of ik aan de selectie van de uni in Valencia kan meedoen, aangezien ik stiekem liever in spanje dan in belgie zou willen studeren. Maar moet dat allemaal nog wat meer uitzoeken :o

Iig heel veel succes allemaal!

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:00

Rachelle_99 schreef:
Melisjeee schreef:
Ik kom hier gezellig meelezen! Afgelopen jaar meegedaan met de selectie en uiteindelijk na 30 plaatsen wachten op 26 juli mail dat ik was toegelaten. Nu dus hard aan het studeren -:)
Ben benieuwd hoe de selectie dit jaar gaat verlopen aangezien ik denk dat ze na afgelopen jaar wel wat commentaar hebben gehad.
In elk geval alvast veel succes meiden +:)+ en mocht er iets zijn qua stof die jullie moeten voorbereiden wat jullie niet begrijpen, stuur gerust een berichtje, dan kan ik kijken of ik misschien kan helpen!


Volgens mij hebben ze naar aanleiding van dat commentaar al wel iets aangepast, je mag nu namelijk ook je eindexamencijfers insturen als je die al hebt wanneer je inschrijft.

Hoe bevalt de studie je tot nu toe? Echt zo leuk/interessant als je had verwacht? Ik vind het zo moeilijk om een realistisch beeld te krijgen omdat er geen meeloopdag of proefstudeerdag is..


Mag je nu wel eindexamencijfers sturen? Vorig jaar zeiden ze me van niet maar zou wel gunstig zijn want heb veel betere cijfers op mn CE gehaald dan in de 5e klas :D

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:55

In het regelement van dgk selectie 2018/2019 staat dat er inderdaad eindexamencijfers ingestuurd mogen worden. Dit moet wel het gemiddelde zijn van de schoolexamens en centraal schriftelijk examens, per vak.

Voor diegene die dit jaar zijn toegelaten; is er nog steeds een groot verschil tussen verhouding jongens en meiden in jullie jaar?

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:35

adventures01 schreef:
In het regelement van dgk selectie 2018/2019 staat dat er inderdaad eindexamencijfers ingestuurd mogen worden. Dit moet wel het gemiddelde zijn van de schoolexamens en centraal schriftelijk examens, per vak.

Voor diegene die dit jaar zijn toegelaten; is er nog steeds een groot verschil tussen verhouding jongens en meiden in jullie jaar?


Het is dit jaar nog extremer dan voorgaande jaren begreep ik. Normaal zijn het 60-70 jongens en de rest meiden. Dit jaar zijn het er echt niet meer dan 30 :wow:

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:01

Ik heb zojuist dus een verzoek tot inschrijving ingediend, maar moet ik nu dus nog wachten tot 30 oktober tot ik door kan gaan met m'n inschrijving? Dat duurt nog zo lang :')

Compri

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-14

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:13

Jup, zo zat ik ook :')

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 21:51

Ja dat inderdaad :')

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:23

Ik volg ook! :) Eigenlijk wil ik niet volgen omdat jullie mij niet leuk zullen vinden.. x( Ik heb vorig jaar mee gedaan aan de selectie(en heb een plekje gekregen), maar ga volgend schooljaar(2018-2019) starten met dgk (heb mijn plekje voor volgend jaar gereserveerd wegens een beenoperatie die er voor zorgt dat ik het hele schooljaar met krukken moet lopen, wat met dgk niet zo handig is x( ). Hopelijk krijg ik niet teveel haat.. :=

Maar als jullie vragen of hulp nodig hebben met iets, wil ik graag helpen! Ik wens jullie heel veel succes!
Ik studeer nu een jaartje dierwetenschappen (om een tussenjaar te voorkomen) en het is echt tot nu toe een hele leuke opleiding :) , voor degene die dierwetenschappen als plan B hebben.

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:51

Axivoca123 schreef:
Ik volg ook! :) Eigenlijk wil ik niet volgen omdat jullie mij niet leuk zullen vinden.. x( Ik heb vorig jaar mee gedaan aan de selectie(en heb een plekje gekregen), maar ga volgend schooljaar(2018-2019) starten met dgk (heb mijn plekje voor volgend jaar gereserveerd wegens een beenoperatie die er voor zorgt dat ik het hele schooljaar met krukken moet lopen, wat met dgk niet zo handig is x( ). Hopelijk krijg ik niet teveel haat.. :=


En ik maar zoeken op die lijst van studenten aan het begin van 't jaar en elke keer in de collegezalen. Na de selectie zaten we nog met wat meiden te kletsen toen, dus ik elke dag steeds maar kijken of ik je zou zien. Verklaard een hoop :j

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:47

Ik twijfel of ik het overnieuw ga proberen. Heb vorig jaar voor de ervaring mee gedaan.
Maar ik twijfel te veel aan mezelf om het overnieuw te proberen.
Het lijkt me een super moeilijke studie en ik zie er enorm tegenop om zo ver van huis op kamers te zitten.
Heb hier mn eigen beestenboel en familie etc die ik niet graag verlaat.
Op en neer gaan is niet echt een goeie optie.

Heb verder als optie om opleiding paraveterinair te gaan doen, maar heb het idee dat die opleiding niet veel nut heeft op de werkvloer en je alleen beesten uit de stallen en hokjes mag trekken en schoonmaken. Plus dat het mij word afgeraden doordat het vrij onder het vwo niveau ligt.
Ik kan tot op heden nog niet echt een tussenweg of ander alternatief vinden.
Ben inmiddels met een studiekeuzetraject begonnen

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:33

Ik denk dat als je het vwo met normale cijfers hebt afgerond, je diergeneeskunde in principe best aan zou moeten kunnen. :) Laatst las ik nog ergens dat het uitvalspercentage in het eerste jaar maar zo'n 6% is, dus niet heel veel meer dan 20 mensen. Ik denk niet dat je je dus teveel moet focussen op dat het 'moeilijk' is, want als het echt in je veld van interesse ligt en je er hard aan werkt, dan moet het best te doen zijn. Dat ver van huis wonen is dan wel weer een puntje als je daar erg tegenop ziet..

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:18

Melisjeee schreef:
Axivoca123 schreef:
Ik volg ook! :) Eigenlijk wil ik niet volgen omdat jullie mij niet leuk zullen vinden.. x( Ik heb vorig jaar mee gedaan aan de selectie(en heb een plekje gekregen), maar ga volgend schooljaar(2018-2019) starten met dgk (heb mijn plekje voor volgend jaar gereserveerd wegens een beenoperatie die er voor zorgt dat ik het hele schooljaar met krukken moet lopen, wat met dgk niet zo handig is x( ). Hopelijk krijg ik niet teveel haat.. :=


En ik maar zoeken op die lijst van studenten aan het begin van 't jaar en elke keer in de collegezalen. Na de selectie zaten we nog met wat meiden te kletsen toen, dus ik elke dag steeds maar kijken of ik je zou zien. Verklaard een hoop :j



Ahhh ik had het wel kunnen melden inderdaad! Nu hoef je niet meer te zoeken! :) Volgend jaar mag je weer zoeken tussen alle eerstejaars ;D

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:27

@Herlinde98, Als je passie echt bij diergeneeskunde ligt zal het je wel lukken, maakt niet uit hoe moeilijk de opleiding is :) Het zinnetje wat mij nu motiveert is:"The good things never come easy in life".

En je familie en dieren achter laten is heel moeilijk idd. Ik moest mijn ouders en andere familie/huisdieren in Sint Maarten achter laten (in het caribische gebied ja). Die kan ik misschien maar 1 keer per jaar zien. Maar omdat het juist zo'n drukke opleiding is, zal je bijna continu bezig zijn en niet veel tijd hebben om aan heimwee te denken merk ik nu. Ik zou voor die reden niet je gewenste opleiding opzeggen..

Paraveterinair is ook een optie, maar als je echt dierenarts wil worden, zal paraveterinair nooit genoeg zijn.. (voor mij iig.) Veel succes met een keuze maken! Ik ben benieuwd :)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Diergeneeskunde Selectie 2018-2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:58

Ik heb me gisteren ingeschreven. Wel moet ik nog examen doen in natuurkunde want dat heb ik nooit gedaan. Ik ben inmiddels al 8 jaar van de middelbare af en ik word nu al een soort zenuwachtig als ik denk aan de selectie. :+

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:09

Axivoca123 schreef:
@Herlinde98, Als je passie echt bij diergeneeskunde ligt zal het je wel lukken, maakt niet uit hoe moeilijk de opleiding is :) Het zinnetje wat mij nu motiveert is:"The good things never come easy in life".

En je familie en dieren achter laten is heel moeilijk idd. Ik moest mijn ouders en andere familie/huisdieren in Sint Maarten achter laten (in het caribische gebied ja). Die kan ik misschien maar 1 keer per jaar zien. Maar omdat het juist zo'n drukke opleiding is, zal je bijna continu bezig zijn en niet veel tijd hebben om aan heimwee te denken merk ik nu. Ik zou voor die reden niet je gewenste opleiding opzeggen..

Paraveterinair is ook een optie, maar als je echt dierenarts wil worden, zal paraveterinair nooit genoeg zijn.. (voor mij iig.) Veel succes met een keuze maken! Ik ben benieuwd :)


Oh wat toevallig, ik woon nu ook in het caribische gebied dus zal dezelfde stap gaan maken. Heb jij ook staatsexamen gedaan? Zoja, hoe heb jij dit in studielink ingevoerd? hier ben ik namelijk nog niet helemaal uit... Mag ook in pb :)

xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:26

Vorig jaar meegedaan aan de selectie, maar helaas uitgeloot. Dit jaar twijfel ik of ik mee wil doen aan de selectie, aangezien ik kleine kans heb omdat mijn overgangscijfers niet heel erg hoog zijn en die wel zwaar mee wegen.

Ik denk er over na om misschien in Antwerpen of Gent DGK te gaan studeren. Zijn er nog meer mensen die hier over na denken/al hebben besloten? :)

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:42

xjuulsz schreef:
Vorig jaar meegedaan aan de selectie, maar helaas uitgeloot. Dit jaar twijfel ik of ik mee wil doen aan de selectie, aangezien ik kleine kans heb omdat mijn overgangscijfers niet heel erg hoog zijn en die wel zwaar mee wegen.

Ik denk er over na om misschien in Antwerpen of Gent DGK te gaan studeren. Zijn er nog meer mensen die hier over na denken/al hebben besloten? :)


Wat zijn je overgangscijfers dan? Vanaf dit jaar mag je ook je 6vwo cijfers insturen namelijk, stel dat die beter zijn :)

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:57

xjuulsz schreef:
Vorig jaar meegedaan aan de selectie, maar helaas uitgeloot. Dit jaar twijfel ik of ik mee wil doen aan de selectie, aangezien ik kleine kans heb omdat mijn overgangscijfers niet heel erg hoog zijn en die wel zwaar mee wegen.

Ik denk er over na om misschien in Antwerpen of Gent DGK te gaan studeren. Zijn er nog meer mensen die hier over na denken/al hebben besloten? :)


Mijn cijfers zijn helaas ook niet daverend hoog maar toen ik zag dat er ook mensen met een 6,4 of 6,2 geselecteerd zijn heb ik toch weer hoop gekregen. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw gemiddelde is maar die van mij ligt rond de 6,4 met de examencijfers.
Ik denk er ook over na om naar België te gaan, ik doe op dit moment een andere studie maar ik denk dat het niet de studie voor mij is om nog 5 jaar te doen.
Heb je een tussenjaar of ben je nu met een andere studie bezig?

xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:48

@ Lynnepinny: Mijn overgangscijfers zijn niet heel goed, ik zal morgen even kijken. Mijn 6 vwo cijfers zijn wel redelijk op zich. Ook heb ik mijn diploma al, maar mijn eindexamencijfers waren ook niet echt hoog. Maar mag ik, nu ik mijn diploma al heb ook nog mijn 6 vwo cijfers insturen?