Patent aanvragen, hoe doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Patent aanvragen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:25

Want ik heb een vreselijk goed idee, wat ik uiteraard niet met jullie ga delen. :+ Nadat ik het helemaal heb uitgewerkt wil ik het eerst laten registreren of een patent erop aanvragen.

Ik ben op zoek naar ervaringen! :) Zijn er meer bokkers die ooit een idee of iets anders hadden wat niet gekopiëerd mocht worden, en er een patent op laten vragen of het hebben laten registreren? Hoe is dat gegaan? :)

Prrrr

Re: Patent aanvragen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:35

't Is een beetje afhankelijk van wat je hebt bedacht, maar een patent kennen we niet in Nederland. Wel een octrooi, of een model, of software... Kan je allemaal registreren. Dan moet je wel aan allerlei eisen voldoen, en daar is zijn octrooigemachtigden voor. Als het om een octrooi gaat kost het klauwen met geld, modellen kan je voor veel minder registreren.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/innovati ... -aanvragen

Mooi begin.

Ik heb vroegah merken en modellen geregistreerd. Leuk werk, maar in de praktijk ben je er nog niet met registreren - je moet ook handhaven. Anders is het zonde van de moeite. En dat handhaven kan best veel tijd, energie en geld kosten, en daar word je niet echt blij van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:37

Normaal gesproken zorg je als particulier zonder flinke erfenis op de bank voor een financierder die je daarbij helpt en daarna verkopen mensen het doorgaans.
Als particulier is het haast niet handhaven omdat je zelf bedrijven moet aanklagen als ze toch kopieeren.
Daarnaast wordt er vaak in een ander deel van de wereld gekopieerd omdat wereldwijd patenteren bijna niet betaalbaar is en ook niet echt traceerbaar als geen multinational bent.

Het beste kun je bij een octrooiadviesbureau advies inwinnen of via een academische "broedkast" werken voor financiering.
Belangrijk is om te bepalen wat de uitvinding waard is, wat de winstmarge is en of de bescherming je marktpositie versterkt of eerder verzwakt (verlies van net-niet kopieen).