Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sizzle schreef:Gewoon niet te veel tobben.
Ik ben bijna 40 en heb ook geen flauw benul wat ik volgend jaar doe.
Idem voor mijn man.
Kan zomaar zijn dat ik mijn baan binnekort weer zat ben en iets totaal anders ga doen.
NatasjavE schreef:Wat voor een opleiding heb je gedaan?
Kunga schreef:Misschien is journalistiek iets voor jou? Veel mensen ontmoeten, verslag doen vanuit het buitenland etc. Al doe je da volgens mij ook werk achter de computer.
Is het eerste wat in mijn hoofd opkwam na het lezen van je topic haha, verder heb ik persoonlijk niet echt advies.
Emmaa_ schreef:Kunga schreef:Misschien is journalistiek iets voor jou? Veel mensen ontmoeten, verslag doen vanuit het buitenland etc. Al doe je da volgens mij ook werk achter de computer.
Is het eerste wat in mijn hoofd opkwam na het lezen van je topic haha, verder heb ik persoonlijk niet echt advies.
In principe een goed advies, maar helaas is de weg er naartoe niet zo makkelijk. Op de opleiding journalistiek word je heel breed opgeleid, je loopt veel stages en leert vooral veel regionaal werk doen. Als je klaar bent is de kans eigenlijk nihil dat je gelijk als buitenland correspondent wordt neergezet. Vaak zijn correspondenten ZZP'ers die roots hebben in het land waar ze zitten. Zij verkopen hun verhalen dus gewoon aan de hoogste bieder. Het is natuurlijk een optie om naar een land te gaan en zelf verslag te doen van de gebeurtenissen daar, maar het lastige is dat je toch wel een team om je heen nodig hebt en dat verslag doen van landen dichtbij NL vaak niet zo lucratief is. Gebieden waar wel veel vraag is naar correspondenten zijn eigenlijk bijna niet toegankelijk als je geen achtergrond in het land hebt, de taal niet spreekt en ter plekke niet minstens een flinke kudde fixers hebt om dingen voor je te regelen.
De realiteit met een studie journalistiek is dat je vaak bij een lokale krant, nieuwszender of radioomroep komt te werken en daar vanaf je computer stukjes voor schrijft. Nog regelmatiger word je ZZP'er en moet je zelf opdrachtgevers bij elkaar sprokkelen.

HouVanUtopia schreef:Sizzle schreef:Gewoon niet te veel tobben.
Ik ben bijna 40 en heb ook geen flauw benul wat ik volgend jaar doe.
Idem voor mijn man.
Kan zomaar zijn dat ik mijn baan binnekort weer zat ben en iets totaal anders ga doen.
Maar dat is iets wat ik niet wil ik wil een baan vinden waar ik tot mijn pensioen gelukkig kan worden en zo ook meer kan opbouwen
sneeuwpop schreef:Werk is geen hobby hè of "de ware, waar je mee wil trouwen"
Ik denk dat veel mensen romantisch denken over een baan.
Heb je het niet naar je zin of ga je het niet aan kunnen in de toekomst, dan veranderen.
Kijk welke banen er aangeboden worden en welke je interesse trekken.
Vroeger bleef je bij 1 baas heel je leven en dus ook hetzelfde werk, dat is al lang niet meer. Laat het los
Er zijn genoeg niet-beschermde beroepen waar je met een cursus of wat interne trainingen meer dan genoeg kan leren om door te klimmen. Vanillia schreef:Het eerste wat in me opkomt is field sales medewerker / account manager. Veel onderweg, zelf je dagen bepalen en contact met mensen.
Kunga schreef:Misschien is journalistiek iets voor jou? Veel mensen ontmoeten, verslag doen vanuit het buitenland etc. Al doe je da volgens mij ook werk achter de computer.