Loonsverhoging.. Wat zou redelijk zijn?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Happyfeet2

Loonsverhoging.. Wat zou redelijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 19:24

Hopelijk kunnen jullie bokkers helpen :)

Hoewel dit geen paard-gerelateerde vraag is, hebben jullie er misschien wel ervaring mee.

Vorig jaar ben ik aangenomen bij een top bedrijf. Salaris was om te beginnen vrij slecht maar ik was dan ook blij met mijn promotie. Helaas blijk ik achteraf maar 50 euro per maand netto meer over te houden, terwijl ik nu een team leiding geef, ontzettend veel extra taken en verantwoordelijkheden heb.

Ik hou van de job. We behalen flinke verbeteringen na mijn promotie. Ik werk hard, heb een hart voor het bedrijf maar ik denk ook: ik word echt onderbetaald nu.

Tijds voor loonsverhoging dus. De baas stemt ermee in, maar vraagt mij mijn 'prijs' te benoemen.

En dan kan ik jullie hulp zeker gebruiken. Ik kom er namelijk niet uit. Internet gezocht, familieleden gevraagd, maar het is lastig. Ik wil reeël naar de baas zijn, maar ook zeker voor mezelf.

Ik geef een voorbeeld, alhoewel dit niet mijn salaris is. Puur als voorbeeld:

2000 bruto. Uiteindelijk 1650 euro netto. Dat betekend dat er 350 afgaat aan...tja, vanalles.

Ik zou zeker 200 euro netto meer willen verdienen. Maar is dat fair? Kun je zoiets bij een eerste loonsverhoging vragen? Let wel de salarisverhoging bij mijn promotie was dus minimaal (op papier was het netto meer, maar hou ik er bruto bijna niks aan over)

En dan..ze vraagt wat ik bruto wil, dus niet netto. Die berekening is moeilijk aangezien er natuurlijk meer vanaf gaat aan sociale bijdrage etc. Hoe reken ik dan mijn bruto 'ideaal' uit?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, en zou graag horen wat jullie ooit als loonsverhoging hebben gevraagd, of wat jullie verstandig lijkt.

"We as people, might be as the birds. They undergo storms, winds, and they never give up.
We should not be afraid of these storms, instead we ought to have wings and fly" Rosa-These storms

Relaxed

Re: Loonsverhoging.. Wat zou redelijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:31

Ik zou om te beginnen dan een netto-eis neerleggen, laat hun het maar omrekenen naar bruto, dan weet je iig zeker wat je eind vd maand op de bank hebt.

Na een promotie en flinke groei, mag je best een redelijke eis neerleggen, vooral omdat zij je een prijs laten noemen.. 250-500 erbij (netto) zou ik gewoon op in zetten..

Ja heb je.. en beter wat hoger inzetten dan te laag.

Lalidan
Hoofd Nieuwsredactie
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:31

http://www.berekenhet.nl
Vul hier je bruto loon in en je ziet wat je er netto aan over houdt. Hij klopt vrij nauwkeurig is mijn ervaring. Verder is er aan de hand van je verhaal geen advies te geven, dat hangt echt af van je functie, je opleiding, je werkervaring en de branche waarin je zit.

Overigens haal je in je verhaal bruto en netto nogal eens door elkaar, hou dat wel in de gaten. Je werkgever wil weten wat je bruto kost, jij wil weten wat je er netto aan over houdt.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Objects in the rear view mirror may appear closer than they are....
[&]

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:34

Lalidan schreef:
http://www.berekenhet.nl
Vul hier je bruto loon in en je ziet wat je er netto aan over houdt. Hij klopt vrij nauwkeurig is mijn ervaring. Verder is er aan de hand van je verhaal geen advies te geven, dat hangt echt af van je functie, je opleiding, je werkervaring en de branche waarin je zit.

Als ik mijn loon invul wijkt het best wel af, omdat er bij mij nog pensioen afgaat en reiskosten bijkomen.. Toen ik eens van job wisselde bleek het pensioen nog weer hoger te zijn, dus netto in verhouding minder..

Lalidan
Hoofd Nieuwsredactie
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:38

Reiskosten horen in principe ook niet bij je loon..... En pensioen wisselt inderdaad, maar dat kan je zelf nakijken.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Objects in the rear view mirror may appear closer than they are....
[&]

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:27

Je geeft zelf al het antwoord. Eigenlijk zou je er 200 netto euro meer bij willen verdienen. Dan vraag je dat toch gewoon? Jij denkt met je baas mee. Maar dacht je nu werkelijk dat een baas niet aan zichzelf dacht?
Je onderbouwd het zo mooi. Je wilt reëel zijn. Nou, dan ga ik er van uit dat die 200 euro er ook wel bij kunnen. Je baas zal al dit bedrag tornen, als hij meent dat het overgewaardeerd is. Dat hij de inzet aan jou overlaat, wil niet zeggen, dat je krijgt wat je vraagt. Overigens zou ik persoonlijk inzetten wat ik redelijk vind (ik kan dat niet meer, want ik ben afgekeurd) en indien mijn baas aan dit bedrag zou twijfelen, mijn onderbouwing op tafel gooien .
Overigens kwam ik er in mijn werkzame verleden achter dat de mannen 400 bruto meer verdienden dan de vrouwen met hetzelfde leidinggevende werk. Nu wil ik niet beweren dat dit overal zo is, maar dit meer meegeven aan jou, om te laten zien dat 200 euro netto meer, waarschijnlijk helemaal niet zo overdreven is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:13

Gewoon inderdaad vragen wat je graag wilt. Hij komt vanzelf met een tegenbod als 't hem niet aan staat.

Bestaan er geen referentiefuncties in je branche? In de horeca hebben we die wel en die geven ook aan in welke loongroep je met die functie zou moeten vallen. Hartstikke handig :)

Overigens, misschien dat je baas je liever extra reiskosten geeft. Tot op zekere hoogte is dat voor je werkgever een heel stuk goedkoper dan loonsverhoging en voor jou ook voordelig. Misschien is de combinatie reiskosten & een stuk loonsverhoging interessant voor beiden.

[o]

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:14

Als je rond modaal verdient dan hou je van iedere euro die je bruto extra gaat verdienen, netto iets meer dan de helft over. Dus als je 200 euro netto erbij wil dan zou ik op 400-600 bruto inzetten, afhankelijk van wat voor onderhandeling je verwacht.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:16

Aangeven wat je wilt: 200 netto erbij. In het gesprek ook aangeven waarom je dat waard bent. Wat een ander doet heb je niks mee te maken, jij wilt dit en als je kunt motiveren dat dat rechtvaardig is zal je leidinggevende dat ook zien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:31

Citaat:
Overigens, misschien dat je baas je liever extra reiskosten geeft. Tot op zekere hoogte is dat voor je werkgever een heel stuk goedkoper dan loonsverhoging en voor jou ook voordelig. Misschien is de combinatie reiskosten & een stuk loonsverhoging interessant voor beiden.

Dan heb je wel pech bij ziekte of ww, want dan worden reiskosten niet doorbetaald!

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:37

Chubby schreef:
Citaat:

Dan heb je wel pech bij ziekte of ww, want dan worden reiskosten niet doorbetaald!

Dus geef je aan dat je er Euro 200,00 netto SALARIS erbij wil en niet reiskosten/ representatie- / onkostenvergoeding of soortgelijke zaken.

When you said you chased tornadoes deep down I always thought it was a metaphore. Melissa-Twister

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:40

Ik denk dat de hoogte van de verhoging ook afhangt van de branche en welke functie je hebt en opleidingen etc.

Je kan altijd neer leggen dat je 200 euro netto extra wil verdienen. Maar het is lastig om je te helpen met zo weinig informatie. (Om je een betere indicatie te kunnen geven )

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:43

Ik reken altijd 60% van het bruto loon is het netto loon.
Daarbij; Nee heb je, ja kun je krijgen. Gewoon zeggen wat je wilt dus. :j

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:45

Hoeveel redelijk is, ligt echt aan je huidige loon.
Als Je huidige loon nu 4000 is, is 200 beetje laag ingezet.

Je baas zal ook gaan onderhandelen. Wellicht inzetten op 500 bruto?

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:46

Matheno schreef:

Wij zeggen altijd tegen onze medewerkers: deel het maar door twee, dan valt het altijd mee :D

When you said you chased tornadoes deep down I always thought it was a metaphore. Melissa-Twister

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:55

Cowboy55 schreef:
Matheno schreef:

Wij zeggen altijd tegen onze medewerkers: deel het maar door twee, dan valt het altijd mee :D

Ga ik onthouden! _/-\o_

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:57

Je kan dat als werknemer interpreteren als: vraag het dubbel van wat je eigenlijk wilt :+

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:03

Matheno schreef:

Dit is dus afhankelijk van je loon, verdien je minder dan betaal je minder %belasting.
Verdien je meer dan kan je meer % belasting gaan betalen.

Ik weet niet of je nog toeslagen krijgt, zo ja reken ook eens door welke invloed een loonsverhoging daarop heeft.

Dit is een uitgebreide online tool https://prepay.adp.nl/#!/inpt/basis

Daarnaast kan je ook je werkgever om een proforma loonstrook vragen.

En check eens een CAO van een vergelijkbare branche of bij vacatures van monsterboard wat vergelijkbare salarissen zijn.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:49

Chubby schreef:
Citaat:

Klopt. Maar als ik de keuze krijg tussen, even een gek voorbeeld, een verhoging van 10 euro of een verhoging van 10 euro & per dag reiskosten, dan is de keuze simpel toch? Soms gaat een bedrijf gewoon niet hoger met het loon zelf, maar willen ze wel een aanvulling in reiskosten doen.

Het is in ieder geval een overweging waard als het tegenbod dat je misschien krijgt wat tegen valt.

[o]

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:28

Fortitude schreef:
Chubby schreef:

Klopt. Maar als ik de keuze krijg tussen, even een gek voorbeeld, een verhoging van 10 euro of een verhoging van 10 euro & per dag reiskosten, dan is de keuze simpel toch? Soms gaat een bedrijf gewoon niet hoger met het loon zelf, maar willen ze wel een aanvulling in reiskosten doen.

Het is in ieder geval een overweging waard als het tegenbod dat je misschien krijgt wat tegen valt.

Dat klopt.
Maar de keus tussen 8 euro bruto loonsverhoging of 10 euro extra reiskosten vergoeding is lastiger.
Met loon bouw je WW, pensioen etc op.
Je kan ook inzetten op opleiding. Misschien vindt jij jezelf ontwikkelen wel belangrijker dan extra geld. veel werkgevers willen hier ook nog wel in mee gaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:58

Tieneke schreef:
Je kan dat als werknemer interpreteren als: vraag het dubbel van wat je eigenlijk wilt :+

Maar.. zo werkt dat toch ook ? }>

--

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:01

Matheno schreef:
Tieneke schreef:

Maar.. zo werkt dat toch ook ? }>

Ja blijkbaar :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:09

De reden waarom je baas wi dat je het zelf aangeeft is omdat de praktijk uitwijst dat mensen over het algemeen veel bescheidener zijn dan wat bazen eerlijk lijkt. Ze komen er dus goed mee weg.
Vraag dus gerust 500 euro ofzo. Als het op onderhandelen erover aankomt, kom je waarschijnlijk niet lager dan de helft uit...

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:12

Lusitana schreef:
De reden waarom je baas wi dat je het zelf aangeeft is omdat de praktijk uitwijst dat mensen over het algemeen veel bescheidener zijn dan wat bazen eerlijk lijkt. Ze komen er dus goed mee weg.
Vraag dus gerust 500 euro ofzo. Als het op onderhandelen erover aankomt, kom je waarschijnlijk niet lager dan de helft uit...

Dat dus...altijd hoog inzetten :Y) en onderhandelen...dat waarderen ze :D

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:30

Grote bedrijven hebben een salarisgebouw, waarin fucties gewogen worden. Hoe meer verantwoordelijkheden en hoe groter het team, hoe hoger de weging, hoe hoger de beloning.
Hebben jullie geen salarisgebouw? Vergelijkbare functies in het bedrijf?

https://www.sn.nl/blog/7-tips-voor-salarisverhoging/

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur