Vervolg studiekeuze

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AmoorM

Vervolg studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-17 21:09

Hoi! :)

Ik heb een studievraag.
Ik heb in juni de algemene secretaresse diploma behaald op niveau 3. Daarna heb ik een tijdelijke parttime baan als admin/sec ondersteuner gekregen. Ik weet dat ik daar niet kan blijven. Maar wat wil ik dan?

In mijn stage ben ik er achter gekomen dat ik het receptie werk wel erg fijn vind en vooral in de gezondheidszorg. Afspraken plannen, telefoon aanemen, corrospondentie afhandelen, bezoekers ontvangen vind ik leuke taken.

Maar daar is weinig werk in. Daarnaast heb je een ander soort diploma nodig om bij een ddokters en/of tandarts praktijk te kunnen werken.

Ik wil liever niet meer fulltime naar school, maar ik wil mij wel graag bij scholen zodat ik mijn banenkans vergroot.

Omdat ik het diploma algemeen secretaresse heb leek het mij een goed idee om de opleiding/cursus Medisch secretaresse te gaan volgen aan een NTI, NHA of LOI. Ik heb meerdere sites bekeken, maar ik vind het lastig om een keuze te maken.

Aan de andere kant lijkt mij de opleiding Doktersassiste of Apothekersassistente ook erg leuk. Maar dat een echte zorgopleiding en een andere richting. Wie heeft ervaring op dit gebied?

Wat is een logische en slimme keuze? Zijn er hier mensen die werken in deze 3 gebieden? Natuurlijk is salaris en een goede functie belangrijk. Maar ik wil heel graag iets doen wat ik leuk vind en vind dat eigenlijk nog belangrijker.
Een hele dag cijfers invullen vind ik persoonlijk ook niet erg boeiend.

Staat een thuisstudie gelijk aan een echte schoolopleiding? Een mbo medisch secretaresse is er niet in een echte opleiding had ik gezien op de thuisstudie sites.
Laatst bijgewerkt door AmoorM op 09-09-17 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa_

Re: Vervolg studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:13

Doktersassistente is heel wat anders, dat is echt de zorgkant. Bij huisartsenpraktijken werken vaak assistenten op de receptie, omdat zij dan aan de telefoon screening kunnen doen en patiënten met minder spoed kunnen adviseren. Er zit dus een groot deel "triage" bij, wat je niet leert op een andere opleiding.

Verder staat een thuisstudie qua studiebelasting gelijk aan een voltijd studie op een onderwijsinstelling. Het scheelt dat je zelf je tijd kan inplannen en als je makkelijker door de stof komt zal het effectief wat minder tijd kosten, maar om een diploma van een bepaald niveau te halen moet je een bepaald aantal uren in het materiaal gestoken hebben, daar word je ook op getoetst.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:31

Voor doktersassistenten en apothekersassistenten zijn er ook BBL-opleiding waarbij je minimaal 24 uur in de week werkt en één dag per week naar school gaat, maar deze opleidingen zijn inderdaad wel meer zorg-gerelateerd.

Als je een thuisstudie overweegt dan zou ik toch eerder kijken naar BBL-opties omdat deze diploma's over het algemeen toch meer waard zijn voor een werkgever, mits je het als bijscholing doet. :)

Mocht je vragen hebben over de BBL-opleiding tot apothekersassistent mag je mij wel een PB sturen.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 18:53

Kan iemand mij meer vertellen over doktersassistente? Dat trekt mij toch ook wel heel erg. Welke zorgtaken moet je doen? Is het echt meer zorg of een combi?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:56

AmoorM schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over doktersassistente? Dat trekt mij toch ook wel heel erg. Welke zorgtaken moet je doen? Is het echt meer zorg of een combi?

De assistente doet bij ons ook dingen als prikken zetten, spullen klaarzetten in de behandelkamers (dus niet voor het spreekuur maar voor kleine ingrepen die op de praktijk gebeuren) en dus het aannemen van de telefoon en het triageren van patiënten die bellen.

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 19:43

Hoi hoi,

Ik ben er toch over uit dat ik graag een opleiding/cursus medisch secretaresse wil gaan doen. Alleen de vraag is waar en wat? Echt een dure 2 jarige opleiding medisch secretaresse bij bv Schroevers? Of een cursus medisch secretaresse aan het nha? Of toch een cursus medische terminlogie? Ik kom hier niet echt uit.... wie kan mij verder helpen?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie