Leuk dat jullie je melden! Verschillende verhalen al.
Ik heb ook wel gemerkt dat werkgevers op zich best happig zijn op vrouwen aannemen, juist omdat we in de minderheid zijn. Maar ik vraag me wel af ik dat soms niet op de werkvloer ga merken. Je wil aangenomen om wat je kunt, niet om je geslacht. En je wilt ook niet dat er collega's zijn die denken "ze zal het wel niet echt weten allemaal, want ze is aangenomen omdat ze vrouw is".
Mijn manager begon er in mijn eerste halfjaar gesprek over. Dat hij bij zichzelf betrapte dat als hij een vrouw spreekt dat hij dan toch eerst de instelling heeft van "nou bewijs het eerst maar eens". Onbewust. Vind het wel tof dat hij daar zo open over is. Hij probeert dat niet te doen, maar betrapt zich er soms toch op. En ik denk eigenlijk dat dat voor heel veel mensen geldt.
Nu ben ik op sociaal vlak echt een blinde af en toe, dus zelfs als ik er tegenaan zou lopen dat ik niet serieus genomen zou worden, weet ik niet of ik het door zou hebben.
In mijn huidige opdracht merk ik er bijna niks van. Alleen. We zijn met 2 dames en 2 heren gestart. Een van de twee mannen doet nog een deeltijd opleiding, is duidelijk jonger en heeft gewoon een beetje een achterstand, maar kan toch goed mee. Ze vinden dat de andere van de twee boven de rest uitstijgt, een beetje een leidersrol oppakt en de rest mee op sleeptouw neemt. Nu maakt het verder niet zo gek veel uit want ze zijn over ons alle 4 heel erg tevreden, en we overstijgen alle verwachtingen. Maar ik en de andere dame zijn het eigenlijk helemaal niet eens met dat hij de leiding zou hebben gepakt. Of hij vakinhoudelijk boven ons uitstijgt geen idee. Op bepaalde punten misschien wel, maar op andere punten dan weer helemaal niet. De leiding pakt hij sowieso niet. Wij nemen hem vaker mee op sleeptouw dan hij ons.
En dan vragen we ons toch af of die mening over hem dan komt omdat hij een man is en wij vrouwen zijn.
Kijk. Het is echt een heel klein dingetje. Ze zijn over ons alle vier tevreden, we zitten heel dicht bij elkaar, ze wuiven mijn ideeen of meningen niet weg. In het dagelijkse werk word ik echt wel serieus genomen.