Vrouwen in de ICT

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Vrouwen in de ICT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 09:08

Vrouwen in de ICT. Dat we niet in de meerderheid zijn mag geen nieuws zijn. Het is toch echt een mannen wereld. Nav een vergelijkbaar topic in een compleet andere sector, leek het me toch ook leuk om over ervaringen in de ICT wereld met vrouwen onderling te praten.

Ik ben heel benieuwd hoe andere vrouwen in de ICT terecht zijn gekomen. De ICT is natuurlijk breed, dus ben ook benieuwd wat je doet. Of dat je bijvoorbeeld nog met een ICT opleiding bezig bent?. Ervaar je hinder? Bijv. dat je minder serieus genomen wordt? Of heb je dat ooit ervaren? Waar loop je zoal tegenaan? Of merk je nergens wat van en ben je one of the boys?

Wat betreft mijzelf is het wereldje nog erg nieuw.
Ruim een half jaar geleden heb ik een vreselijk grote stap gezet om mijn opleiding en baan in het wetenschappelijk onderzoek achter me te laten en over te stappen naar de ICT.

Ik ben toen gaan werken als Java programmeur bij een bekende detacheerder waar ik ook opleidingen en cursussen krijg. Ik ben inmiddels 5 maanden ervaring aan het opdoen doe bij een grote bank.

Het is hoe dan ook een van de beste keuzes uit mijn leven geweest. Ik vind het werk ontzettend leuk, ben hongerig naar meer kennis, heb het ontzettend naar mijn zin in mijn huidige opdracht en zie de toekomst erg rooskleurig in.

EvelijnS

Re: Vrouwen in de ICT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:42

Ik werk nu iets meer dan een jaar in de ICT, voor een groot IT-bedrijf. Eerst training gekregen en daarna toch vrij snel als front-end developer aan de slag gegaan. Dat lag me altijd al het beste, deed ik mijn vrije tijd ook heel veel mee. Het liefst word ik full-stack, maar dat moet voor nu nog even wachten helaas.

Ik ben overigens in de ICT terecht gekomen door ex-vriendjes. Eentje heeft mij kennis laten maken met de gamewereld, en de ander heb ik ontmoet op een LAN-party. :+ Ik ben de opleiding CMD gaan doen, waar ik richting Web ben gegaan en zodoende een beetje skills heb opgedaan. De meeste skills heb ik echter zelf aangeleerd of geleerd van mijn ex-vriend, die een steengoede programmeur is.

Qua hoe ik behandeld word... Tja, ik heb altijd wel makkelijk in het mannenwereldje kunnen vertoeven. Een aantal van mijn hobby's zijn echt nog overbevolkt door mannen en dan val je als vrouw natuurlijk wel meer op. In de gamingwereld natuurlijk helemaal, van de 100 mensen ben je dan haast de enige vrouw. Ik ben alleen wel altijd one of the boys geweest, maar dat komt denk ik ook doordat ik meer mannenhumor dan vrouwenhumor heb en ik het überhaupt makkelijker vind om met mannen om te gaan.
Op het werk is dit trouwens heel erg prima ook. Veel mannen, ook wel vrouwen, ik ga met beide wel om. Ik voel soms wel dat het bijzonderder is als blijkt dat ik een beetje meer weet dan sommige mannen, maar dat gebeurt niet zo vaak. Meestal gaat het gewoon zijn gangetje en merk ik geen verschil in omgang.

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:06

Wat een leuk topic! :D

Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding Informatiekunde in Groningen. Echt een superleuke opleiding die ook heel goed bij me past. We leren alles omtrent informatie bewerking, analysering en presentatie. Afgelopen jaar hebben we oa geprogrammeerd met Python, websites gemaakt met HTML, Javascript en PHP en nog allerlei andere dingen.

In mijn jaar is ong 10% meisje en eigenlijk vind ik het wel vooral fijn! Iedereen wordt gewoon gelijk behandeld, maar ik merk wel dat de meeste docenten het leuk vinden als er ook meiden in hun college zitten.

Ik ben er voor mezelf al wel een beetje uit wat ik er later mee wil worden, namelijk UX designer!
Ik hou voor een website ook de statistieken bij met google analytics en dat in combi met bedenken wat we beter kunnen doen vind ik heel leuk!

Trouwens, die website vinden jullie misschien ook wel wat. Site voor vrouwen in de tech-wereld, waar dus de ICT ook onder valt, namelijk http://www.TechGirl.nl!

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:10

Hier nog een ICT-er! werk nu ruim 2 jaar op de 2de lijnst helpdesk bij ons op kantoor of te wel het remote beheren van de servers (fysiek en virtueel) van onze klanten. Heb opleiding gedaan tot ICT-beheerder en die dus ruim 2 jaar geleden afgerond.

Ben op kantoor echt one of the guys en ook 1 van de weinige vrouwen uberhoud in het bedrijf maar ik vind het erg gezellig. Klanten zijn altijd wel super positief als ze mij aan de lijn hebben want ik leg het toch net even anders uit dan mijn mannelijke collega's :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:21

Net begonnen aan een programmeer studie, 5 meisjes van de 30 leerlingen. We zijn niet in de meerderheid maar ik denk dat dat komende jaren nog wel iets zal bijschalen :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:24

Ict vrouwen woohoo :D ik ben eerst in 2014 gestart met hbo-ict op zuyd, maar zit nu in mijn 2e jaar applicatie en media ontwikkelaar.

De reacties van de ict mannen is verschillend. De een vind het heel gaaf , zo'n vrouwelijke programmeu, maar de ander is juist heel neerbuigend.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:34

Leuk, ik heb een eigen software bedrijfje en alhoewel mijn programmeer skills beperkt zijn tot nosql databases en een beetje JavaScript/json beschouw ik mezelf toch wel als ICTer. Ik heb vooral veel werk gedaan als architect en product owner en heb de laatste tijd ook veel met thema's als UX/UI van doen gehad.

Ik heb altijd in mannen omgevingen gewerkt (hightech, it/ICT, automotive) en alhoewel ik me er niet zo druk om maak merk ik wel dat je sexe een grotere rol speelt dan noodzakelijk. Waar ik er nu vooral tegenaan loop is in gesprekken met investeerders, daarom ga ik die ook maar even niet meer opzoeken omdat het meer energie kost dan opleverd.

Zelf ben ik naarstig op zoek naar een frontend designer/ontwikkelaar met op den duur fullstack ambities. Het lijkt me heel erg leuk om daar een vrouw voor te werven en ik ben dus ook erg benieuwd of dat gaat lukken in deze markt....

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:37

Dat het lastig is om vrouwen te vinden voor een baan in de ICT werd mij wel duidelijk toen ik ging solicitere. had een brief gestuurd net na 12 uur 's nachts naar mijn huidige bedrijf en de volgende dag om half 10 hingen ze aan de lijn of ik die middag kon langs komen. dezelfde avond om half 6 belde ze dat ik was aangenomen had mijn diploma nog niet eens binnen _O-

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:41

Tel ik me als ict'er? Ik heb Artifi ial Intelligence gestudeerd (met een focus op informatica). Nu al bijna 3 jaar werkzaam als data analist en mocht er iets gemaakt moeten worden komen ze bij mij :)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:49

Ik doe momenteel een minor informatica en hoop met behulp van een premaster ook nog een master i informatie te kunnen doen, maar ja eerst mijn bachelor maar afronden. :Y)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 11:10

Leuk dat jullie je melden! Verschillende verhalen al.

Ik heb ook wel gemerkt dat werkgevers op zich best happig zijn op vrouwen aannemen, juist omdat we in de minderheid zijn. Maar ik vraag me wel af ik dat soms niet op de werkvloer ga merken. Je wil aangenomen om wat je kunt, niet om je geslacht. En je wilt ook niet dat er collega's zijn die denken "ze zal het wel niet echt weten allemaal, want ze is aangenomen omdat ze vrouw is".

Mijn manager begon er in mijn eerste halfjaar gesprek over. Dat hij bij zichzelf betrapte dat als hij een vrouw spreekt dat hij dan toch eerst de instelling heeft van "nou bewijs het eerst maar eens". Onbewust. Vind het wel tof dat hij daar zo open over is. Hij probeert dat niet te doen, maar betrapt zich er soms toch op. En ik denk eigenlijk dat dat voor heel veel mensen geldt.

Nu ben ik op sociaal vlak echt een blinde af en toe, dus zelfs als ik er tegenaan zou lopen dat ik niet serieus genomen zou worden, weet ik niet of ik het door zou hebben.

In mijn huidige opdracht merk ik er bijna niks van. Alleen. We zijn met 2 dames en 2 heren gestart. Een van de twee mannen doet nog een deeltijd opleiding, is duidelijk jonger en heeft gewoon een beetje een achterstand, maar kan toch goed mee. Ze vinden dat de andere van de twee boven de rest uitstijgt, een beetje een leidersrol oppakt en de rest mee op sleeptouw neemt. Nu maakt het verder niet zo gek veel uit want ze zijn over ons alle 4 heel erg tevreden, en we overstijgen alle verwachtingen. Maar ik en de andere dame zijn het eigenlijk helemaal niet eens met dat hij de leiding zou hebben gepakt. Of hij vakinhoudelijk boven ons uitstijgt geen idee. Op bepaalde punten misschien wel, maar op andere punten dan weer helemaal niet. De leiding pakt hij sowieso niet. Wij nemen hem vaker mee op sleeptouw dan hij ons.

En dan vragen we ons toch af of die mening over hem dan komt omdat hij een man is en wij vrouwen zijn.

Kijk. Het is echt een heel klein dingetje. Ze zijn over ons alle vier tevreden, we zitten heel dicht bij elkaar, ze wuiven mijn ideeen of meningen niet weg. In het dagelijkse werk word ik echt wel serieus genomen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:21

Leuk topic dit!
Ik heb 30 jaar geleden wiskunde gestudeerd en ben daarna bij een verzekeringsmaatschappij gaan werken en daar in de ICT gerold.
Sindsdien altijd functioneel beheerder en informatie analist geweest. Ook een tijd netwerkbeheer bij een klein bedrijf gedaan.
Ik vind het wel leuk als vrouw tussen de mannen, soms onderschatten ze je. Daardoor maak je soms grappig situaties mee.
Als hobby pogrammeer ik ook wel wat, maar dat is niet mijn vak.
Op dit moment werk ik als consultant voor een softwarebedrijf en zit 2 dagen in de week bij een klant om daar te helpen met productieproblemen. Bij mijn huidige werkgever zitten trouwens best veel vrouwen omdat er veel verschillende werkzaamheden zijn, dus de ene is wat technischer dan de ander.

En wel erg leuk: mijn zoon studeert nu informatica! Handig een moeder die spelling én inhoud kan nakijken :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:58

Hier een man uit de IT, inmiddels alweer een jaartje of tien waarvan de laatste zeven full time. Zit parttime op onze expert servicedesk en ben parttime change manager. Daarnaast ben ik kwaliteitsambassadeur, doe planning voor twee afdelingen, doe wat aan incident en problem management en verwerk het nodige aan periodieke rapportages. Lekker afwisselend werk zo. :)

Vrouwen zie je bij ons zo goed als niet helaas. In ons kantoor zitten de technische mensen boven en de andere afdelingen (sales, communicatie, backoffice, etc) beneden. Beneden is het vrij eerlijk verdeeld, boven zit welgeteld één vrouw. Merk dat er ook vrij weinig sollicitaties van vrouwen binnenkomen bij ons, dus ik ben bang dat dat voorlopig nog niet gaat veranderen ook.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:03

Ik ben 19 jaar en zojuist met veel enthousiasme gestart met de HBO opleiding ICT richting Business IT & Management :)
Als klein meisje zat ik al graag achter de computer een beetje te klooien en dingen te ontdekken wat je nou allemaal met die grote dikke computer kon. }> Door middel van spelletjes en creatieve interesse heb ik mezelf, onwetend, de basis van het HTML en opmaak aangeleerd. Op de middelbare het vak informatica gekozen en met veel plezier gevolgd. Ik wilde wel iets met management als opleiding doen en toen ben ik van Hippische Bedrijfskunde toch maar overgestapt op de ICT en management :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:04

na 30 jaar lesgeven, ben ik nu alweer 9 jaar functioneel beheerder.
Ik heb wel een aantal vrouwelijke collega's, het zal ong. 50/50 zijn bij ons.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:21

Leuk inderdaad! Ik ben inmiddels zelf zo'n 10 jaar werkzaam in de ICT, eerst in loondienst, nu inmiddels al bijna 4 jaar als zelfstandige. Ik doe zowel UX/UI, front-end en een gedeelte bouw (php/ symfony)- echt serieus programmeren kan / wil ik zelf niet. Zit wanneer ik op locatie zit inderdaad ook altijd vrijwel alleen maar met mannen in mannenteams. Ik werk meestal gedeeltelijk projecten op locatie in een (scrum)team, gedeeltelijk eigen projecten, en die varieren van ux/ui tot technische realisatie, ook van wat complexere websites.

Ik vind het heerlijk, alleen werken met mannen, maar heb wel is meegemaakt dat je afentoe wel wat moet bewijzen, maar dat is overal. Het ligt er wel heel erg aan op welke manier je een project of bedrijf in komt - kom je als ux-er en ga je meepraten over front-end hebben ze zoiets van hey, ga weer is websites kleuren. Als je een project binnenkomt met mensen uit dezelfde branch die je toch al kennen hoef je het riedeltje hoe-goed-ben-je eigenlijk niet meer te doen en das best fijn.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:25

Ik heb hele andere rol als ICT er.
k zorg dat 75 man kan (thuis)werken op t netwerk qua hard,- en software, bellen, printen, scannen en dergelijke, dit doe ik niet zelf maar ik zorg wel dat de juiste contracten worden afgesloten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:19

Leuk dit topic!

Ik ben (Linux) sysadmin, in november alweer 5 jaar. Ik heb geen enkele relevante opleiding gedaan, maar ex-collega's van mijn KPN tijd (eerst helpdesk, later regiekamer en change management voor de oude Tiscali infra) hebben mijn huidige baas overtuigd dat hij me maar intern moest opleiden, en zo gezegd, zo gedaan. Nu werk ik voor een bedrijfje bestaande uit 7 man en 3 vrouw (ik technisch, de andere twee sales en marketing) en samen beheren we zo'n 300 (voornamelijk virtuele) servers.

Ik heb nooit iets gemerkt van negativiteit van de jongens. Vroeger op de helpdesk soms wel van klanten als ze het niet eens waren met mijn conclusie (kun je me doorverbinden naar een mannelijke collega?!) maar ik ervaar tegenwoordig alleen maar voordelen. Mensen onthouden je, en daar doe je toch je voordeel mee als je gaat solliciteren op een andere functie bijvoorbeeld. En natuurlijk moet je je wel bewijzen, maar dat moeten de mannen ook.

Ik denk wel dat het in een mannenwereld handig is om ook je mannetje te kunnen staan. No offence, maar ik kan me voorstellen dat de meer muurbloempje achtige types het lastiger hebben om zich staande te houden. Maar ik vind het heerlijk om te werken in een mannenteam! Sterker nog, de sales en marketing meisjes hebben we nog niet zo heel lang, maar dat was eigenlijk meteen strijd en van die rare dingen onderling dat we eigenlijk twijfelen of we dat wel weer moeten doen, meer vrouwen op de vloer, mochten ze ooit wegvallen. Daar wil echt niemand zich mee bezig houden, en in zo'n klein team heeft wel iedereen er meteen last van als het niet botert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:32

Hier een kwaliteitsmanager voor een IT afdeling (wij verzorgen IT support voor R&D van een multinational), met een IT achtergrond. Begin jaren 90 al een IT opleiding gevolgd (bestuurlijke informatiekunde op universiteit), toen al een van de weinige meisjes, en nu nog steeds. Reageer nog uitgebreider.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:35

Ik merk weleens dat mannen n beetje weifelend zijn, tot je n paar goede vragen stelt en dan is dat zó over

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:22

Ze hadden bij ons al vrij snel door dat ik gewoon mee banketstaaf met het vaak groffe taal gebruik naar elkaar en de funsige onderwerpen dus ja het ging hier qua acceptatie vrij snel _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:58

Al sinds 2002 in de ict. Oracle en een beetje Java.
Altijd al tussen mannen gezeten (scheikunde gestudeerd), dus niets nieuws aan. En mijn hobby duiken is ook een echte mannenwereld.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:50

Hee leuk!
Ik ben software engineer, HBO hogere informatica opleiding gedaan.

Momenteel ben ik werkzaam bij een bedrijf wat software ontwikkelt voor de financiële wereld, voornamelijk C# ASP.Net en hier en daar wat Angular.
Bij voorgaande werkgevers afwisselend veel gewerkt met C# en Java, maar in principe maakt de taal me niet zoveel uit. Het komt, op syntax na, allemaal op hetzelfde neer.

Overigens nog nooit meegemaakt dat ik mezelf moest 'bewijzen' of iets dergelijks. Lees in bovenstaande reacties dat dat vaak wél aan de orde is. Vrouwen zie je hier weinig, maar man of vrouw wordt hier gewoon gelijk behandeld. Eigenlijk ook nooit echt bij stil gestaan dat dit überhaupt een punt is. We zijn toch gewoon allemaal aan het werk? :')