Vraag over zakelijk rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mlies
Berichten: 14151
Geregistreerd: 23-07-03

Vraag over zakelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 21:48

Ik voel me heel lui dat ik het hier vraag, maar ik kom er even niet uit en ik ben nog zoekende naar een goede boekhouder die me alle ins en outs kan bijbrengen. :))

Ik ben ZZP'er en op dit moment rijd ik met mijn privé auto zakelijke kilometers die ik kan declareren.
Nu wil ik een grotere bus en kom ik op de bedrijfswagens uit.
500 km privé per jaar is heel weinig, plus het is een hele administratie om bij te houden, dus eigenlijk wil ik een vrijstelling dat ik de bus alleen zakelijk rij.
Stel dat ik per 1 januari besluit de bus ook privé te willen gaan rijden, en dus bijtelling moet gaan betalen, kan dit dan zomaar aangepast worden?
Of een andere constructie die later toch handiger lijkt..

Ik lees dat bijtelling over een auto van de zaak per kalender jaar gaat, maar is dat ook als ik de auto al in bezit had?
Ik hoop dat iemand me hier wat wijzer in kan maken. :)

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:57


Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Vraag over zakelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:17

als zzp´er is dit misschien anders, maar als werknemer met bedrijfsauto gaat de bijtelling per kalenderjaar, dus als ik per 1 mei zou beslissen om ineens privé te gaan rijden met de auto, dan moet ik ook de maanden jan-mei aan bijtelling betalen. ik zou gewoon even met de belastingdienst bellen, of heb je eventueel een boekhouder die je daarmee kan helpen?

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:22

Voor zover ik weet kan je gedurende een kalenderjaar niet zomaar wisselen tussen wel en geen privé gebruik. Als je bijvoorbeeld in jan t/m juni geen privé rijdt en in juli besluit toch privé te gaan rijden dan moet je over het hele jaar bijtelling betalen.