Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:50

Ik vraag mij af hoe anderen wel niet hun studie kunnen betalen :o Het is zo belachelijk duur..

Heb zelf het geluk dat ik hele lieve ouders heb die willen meebetalen, maar anders had ik echt geen idee hoe ik ooit mijn studie zou moeten bekostigen. (het gaat hier om een HBO studie). Het collegegeld is al belachelijk veel, maar daar bovenop moet je ook nog een flink bedrag neerleggen voor de schoolboeken, benodigde licenties etc etc...

En zo kan het collegegeld gelukkig nog in termijnen betaald worden, echter, de boeken moet je in één keer afrekenen. Gelukkig heb ik ook een groot aantal tweedehands kunnen vinden, maar van de meeste heb je een nieuwe druk nodig etc, dus dan kan het niet tweedehands.

Maar voor de studenten die geen financiële hulp krijgen, die bijv ook nog een kamer/studio moeten bekostigen, en vaak ook nog veel te weinig betaald krijgen voor hun bijbaantjes (hoe moet je ooit rondkomen van het minimum jeugdloon tegenwoordig), hoe doen die dat ooit? Is het dan wel mogelijk om te studeren? Ja, misschien een maximale lening, maar dat moet je ook niet altijd willen...

Gewoon een beetje een frustratie van mijn kant, want het lijkt allemaal zo normaal, alsof iedereen wel even een geldboom in hun tuin heeft staan :P Maar het is dus niet normaal, vind ik dan..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:55

Ik pik even een stukje uit je tekst:

Citaat:
Maar voor de studenten die geen financiële hulp krijgen, die bijv ook nog een kamer/studio moeten bekostigen, en vaak ook nog veel te weinig betaald krijgen voor hun bijbaantjes (hoe moet je ooit rondkomen van het minimum jeugdloon tegenwoordig), hoe doen die dat ooit? Is het dan wel mogelijk om te studeren? Ja, misschien een maximale lening, maar dat moet je ook niet altijd willen...

Waarom niet? Zonder studie zijn je baankansen een stuk minder, en je doorgroeimogelijkheden zijn al helemaal beperkt. Investeren in jezelf heet dat!

In ieder geval, wat ik deed is nooit boeken kopen voordat ik de eerste les heb gehad. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat dan werd gezegd 'Die boeken staan op de lijst, maar je hebt ze niet nodig voor maart'. Of de persoonlijke favoriet: 'Ja dat boek staat inderdaad op de lijst. Hebben we niet nodig, maar aangezien ik delen ervan geschreven heb, heb ik dankzij jullie extra royalty's!' :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:57

Ik vind het ook niet normaal hoor. Ik vind dat studeren echt veel te veel een elite-sport is tegenwoordig. Maar goed, we moeten het er maar mee doen.

Begin je dit jaar op het HBO? Ik heb nu namelijk 1 jaar op de uni er op zitten en ik heb dus echt heel veel boeken niet eens echt gebruikt. Daarnaast is zo'n nieuwe druk ook vaak niet erg nodig. Ik wacht dus vaak sowieso het vak af voordat ik überhaupt een boek aanschaf. Misschien is dat ook iets voor jou?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:58

Ik ga ook bij lenen, ik moet alles zelf betalen mijn moeder helpt me nergens mij. Ik kan het wel zonder lening, maar dan hou ik 40,- in de maand over dus dat word het niet.
Ik ben onwijs blij dat die optie er is om bij te lenen, anders lukte het echt niet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:59

Pas je boeken bestellen als de lessen begonnen zijn en navragen aan de docent scheelt ook een hoop :)
Ik heb daardoor 3 van de voor geschreven boeken gekocht :=

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:00

Edit: even gequote
Laatst bijgewerkt door Fearn op 25-08-17 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:00

Celiien schreef:

Citaat:

Waarom niet? Zonder studie zijn je baankansen een stuk minder, en je doorgroeimogelijkheden zijn al helemaal beperkt. Investeren in jezelf heet dat!

In ieder geval, wat ik deed is nooit boeken kopen voordat ik de eerste les heb gehad. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat dan werd gezegd 'Die boeken staan op de lijst, maar je hebt ze niet nodig voor maart'. Of de persoonlijke favoriet: 'Ja dat boek staat inderdaad op de lijst. Hebben we niet nodig, maar aangezien ik delen ervan geschreven heb, heb ik dankzij jullie extra royalty's!' :')

Ja daar heb je absoluut gelijk in. :) Maar eigenlijk ben je dus verplicht om (al dan niet maximaal) te lenen om überhaupt een studie te kunnen doen, als je geen financiële hulp krijgt van ouders oid.. Nouja, eigenlijk iets wat al wel algemeen bekend is maar ik ben het er niet mee eens.. met mij nog wel meer denk ik.

Klopt, wel meer mensen zeggen dat :') Maar ik ben toch bang om iets te missen/achter te lopen als ik niet het juiste boek heb.. Dus ik heb ze toch maar allemaal besteld. Toch liever voorkomen dan er later eventueel mee zitten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:00

Ik zou wachten met bestellen tot je het vak hebt, de helft ben je meestal geeneens nodig en druk eerder kan vaak prima dan is alleen de kleur wat verandert.

Als je maar gewoon alles besteld in nieuwe druk ja dan wordt het duur... Maar vaak gebruik je een deel niet eens. Heeft mij echt al zo 1000 bespaard op mn hele studie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-17 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:01

Ik leen ook, anders kan ik het echt niet betalen. Die lening geeft iedereen de kans om toch te studeren, en de tijd die je krijgt om de lening terug te betalen is echt lang dus daar mak ik me nog geen zorgen om. Mijn ouders kunnen niet meebetalen, dus ben ik afhankelijk van de lening. Gelukkig krijg ik wel aanvullende beurs :)

Boeken kocht ik eerst altijd direct aan het begin van het blok, maarja toen bleek dat je 3/4 niet gebruikte, ben ik de boeken gaan bestellen als bleek dat je ze echt nodig had.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:02

Ik begrijp niet dat mensen zo ongelooflijk moeilijk doen om een studielening. Je investeert inderdaad in jezelf en mocht je het later niet terug kunnen verdienen, omdat je te weinig verdient, dan zijn daar ook weer regels en richtlijnen voor.

Later als je een huis koopt, leen toch echt vele male grotere bedragen. Ik denk namelijk dat niemand een paar ton handje contantje heeft liggen. En later als je je huis verkoopt krijg je daar natuurlijk weer veel van terug, maar ook dat is een risico, met die wisselende huizenmarkten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:03

Och, nu baal ik toch dat ik de bestelling al geplaatst heb :') Ik had ook al twee boeken van een vorige druk, maar ik heb toch nieuwe besteld omdat ik bang ben dat er anders misschien informatie ontbreekt oid.

Nou ja, better be safe than sorry denk ik dan maar..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:06

Sannens schreef:
Ik begrijp niet dat mensen zo ongelooflijk moeilijk doen om een studielening. Je investeert inderdaad in jezelf en mocht je het later niet terug kunnen verdienen, omdat je te weinig verdient, dan zijn daar ook weer regels en richtlijnen voor.

Later als je een huis koopt, leen toch echt vele male grotere bedragen. Ik denk namelijk dat niemand een paar ton handje contantje heeft liggen. En later als je je huis verkoopt krijg je daar natuurlijk weer veel van terug, maar ook dat is een risico, met die wisselende huizenmarkten.

Dat is absoluut waar hoor, duo is ook helemaal niet moeilijk met terugbetalen of iets. Maar het voelt soms wel oneerlijk tegenover vorige generaties die hun studiefinanciering wel allemaal ''gratis'' hebben gehad. En in sommige landen kost het ook helemaal geen geld. :P

Maar ik lig er niet wakker van hoor. Het is meer een lichte frustratie, dat het zo ''normaal'' wordt gevonden dat iedereen dat maar even kan betalen.

Celiien

Re: Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:09

Je moet het denk ik anders zien..
Je moet meer bedenken:waarom is het normaal dat het allemaal voor mij betaald wordt? Overigens is het alsnog een schijntje, want als je je bedenkt wat je normaal zou moeten betalen voor een studie.. Restant wordt allemaal gesubsidieerd door de overheid. Gemiddeld kost het zo'n 10.000,- per jaar namelijk (excl lesmateriaal). jij betaald maar afgerond 2k...

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:11

Wat ik wel zorgelijk vind is dat je met een studieschuld toch echt wel behoorlijk gekort gaat worden op een latere hypotheek. De woningmarkt is voor starters al bijna geen doen, maar ik denk dat als de generatie die te maken heeft gehad met een studielening op de woningmarkt komt, dat het dan al helemaal ellende is.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:15

Celiien schreef:

Citaat:

Omdat starten met €40.000 studieschuld nou ook niet optimaal is.

Ik vind dat het studeren enorm kromgetrokken word tegenwoordig. Bij een MBO opleiding krijg je stufi, terwijl de leskosten veel lager liggen en eigenlijk 90% van de jongeren nog thuis woont.

Ik heb afgelopen jaar een MBO opleiding afgerond. Hier heb ik €0 aan studieschuld voor omdat ik alleen de basisbeurs heb ontvangen a €89 per maand, maar dat gaat ruim op aan het lesgeld a €1137 per jaar. Volgens DUO verdient mijn vader genoeg om mee te betalen aan mijn studie. Dat hij dat niet doet hebben hun geen boodschap aan.

In het laatste half jaar van mijn MBO opleiding ben ik aan de twijfel geraakt of ik verder wil studeren op HBO niveau. Ik heb er erg lang over getwijfelt, ook vanwege de financiële redenen. Ik ga (als ik 4 jaar blijf lenen wat ik nu leen voor komende maand) €40.000+ schuld krijgen. Alleen al vanwege het uitwonende deel, want mijn ouders betalen het college geld (a €2.000+ per jaar). De rest moet ik zelf betalen.

Bij het aanvragen van mijn stufi heb ik er rekening mee gehouden dat ik een kamer nodig heb. Dit omdat ik anders per dag ruim 4 uur aan het reizen ben om op school en thuis te komen. Hier heb ik rekening gehouden met €300 tot 400. Is dat veel? Ja. Is dat veel voor een studentenkamer? Absoluut niet. Ik heb puur geluk dat ik een studentenkamer heb gevonden voor €310 voor 11 m². En dat is echt een gelukje voor mij.

Dan heb ik er nog rekening mee gehouden dat ik voor mezelf moet gaan zorgen in de zin van eten, wassen (er staat in het huis geen wasmachine), alle spullen voor school (denk aan boeken, laptop, tablet (ja, beide verplicht), schriften, pennen, in mijn geval een labjas, enzovoorts).

Wegens privé redenen zal ik in de weekenden niet naar huis gaan, waardoor ik dus ook rekening moet houden met kosten voor de was (bij een tankstation bijvoorbeeld, kost ongeveer €10 voor 8 kilo was).

Nou ben ik gezegend met geweldige schoonouders die altijd voor mij klaar staan, mij laatst nog naar de Ikea hebben gereden omdat mijn vader een eikel was en ik bij hun mee mag eten als ik daar ben. Maar zonder hun zou ik op dit moment een mini hel hebben.

De reden voor mij om tóch door te gaan studeren na mijn MBO papiertje is dat ik geen zin heb om routinematig bezig te zijn, ik kan niet hersenloos analyse na analyse uitvoeren. Nu weet ik van mezelf dat ik HBO makkelijk aan moet kunnen, maar ik weet zeker dat het echt wel lastig word, omdat ik geen doorsnee studente ben die feest en in de weekenden thuis kan uitslapen terwijl mijn wasje in mam d'r wasmachine draait.

Ik raak er net zoals jij TS, echt gefrustreerd van hoe oneerlijk het leven af en toe is. Sommige studenten lijken alles op een zilveren blaadje aangerijkd te krijgen waar ze zichzelf niet eens bewust van zijn.

Maar geloof mij. Zodra wij ons hier doorheen hebben gewoeld, desnoods met tonnen studieschuld, gaan wij er sterker uit komen.

Sem_

Re: Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:22

Ik leen en ik werk en mijn ouders dragen wat bij. Boeken zoek ik tweedehands, het komt regelmatig
voor dat een nieuwe druk niet zo gek veel verschilt van de oude druk. Ik ken veel mensen die dan ook
gewoon de oude druk tweedehands kochten en dan evt. stukken kopiëren (of gewoon een foto maken
van de tekst) van andere studenten. Verder heb je ook vaak bepaalde boeken helemaal niet nodig. Ik
heb boeken die ik nooit geopend heb.. Je kan dus ook de lessen afwachten om te kijken of de boeken
echt nodig zijn. Vaak is er ook wel een bibliotheek waar je studieboeken kan lenen! Ondertussen heb ik
wel een aardige studieschuld, so be it.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:24

Steeph schreef:
Omdat starten met €40.000 studieschuld nou ook niet optimaal is.

Ik vind dat het studeren enorm kromgetrokken word tegenwoordig. Bij een MBO opleiding krijg je stufi, terwijl de leskosten veel lager liggen en eigenlijk 90% van de jongeren nog thuis woont.

Ik heb afgelopen jaar een MBO opleiding afgerond. Hier heb ik €0 aan studieschuld voor omdat ik alleen de basisbeurs heb ontvangen a €89 per maand, maar dat gaat ruim op aan het lesgeld a €1137 per jaar. Volgens DUO verdient mijn vader genoeg om mee te betalen aan mijn studie. Dat hij dat niet doet hebben hun geen boodschap aan.

In het laatste half jaar van mijn MBO opleiding ben ik aan de twijfel geraakt of ik verder wil studeren op HBO niveau. Ik heb er erg lang over getwijfelt, ook vanwege de financiële redenen. Ik ga (als ik 4 jaar blijf lenen wat ik nu leen voor komende maand) €40.000+ schuld krijgen. Alleen al vanwege het uitwonende deel, want mijn ouders betalen het college geld (a €2.000+ per jaar). De rest moet ik zelf betalen.

Bij het aanvragen van mijn stufi heb ik er rekening mee gehouden dat ik een kamer nodig heb. Dit omdat ik anders per dag ruim 4 uur aan het reizen ben om op school en thuis te komen. Hier heb ik rekening gehouden met €300 tot 400. Is dat veel? Ja. Is dat veel voor een studentenkamer? Absoluut niet. Ik heb puur geluk dat ik een studentenkamer heb gevonden voor €310 voor 11 m². En dat is echt een gelukje voor mij.

Dan heb ik er nog rekening mee gehouden dat ik voor mezelf moet gaan zorgen in de zin van eten, wassen (er staat in het huis geen wasmachine), alle spullen voor school (denk aan boeken, laptop, tablet (ja, beide verplicht), schriften, pennen, in mijn geval een labjas, enzovoorts).

Wegens privé redenen zal ik in de weekenden niet naar huis gaan, waardoor ik dus ook rekening moet houden met kosten voor de was (bij een tankstation bijvoorbeeld, kost ongeveer €10 voor 8 kilo was).

Nou ben ik gezegend met geweldige schoonouders die altijd voor mij klaar staan, mij laatst nog naar de Ikea hebben gereden omdat mijn vader een eikel was en ik bij hun mee mag eten als ik daar ben. Maar zonder hun zou ik op dit moment een mini hel hebben.

De reden voor mij om tóch door te gaan studeren na mijn MBO papiertje is dat ik geen zin heb om routinematig bezig te zijn, ik kan niet hersenloos analyse na analyse uitvoeren. Nu weet ik van mezelf dat ik HBO makkelijk aan moet kunnen, maar ik weet zeker dat het echt wel lastig word, omdat ik geen doorsnee studente ben die feest en in de weekenden thuis kan uitslapen terwijl mijn wasje in mam d'r wasmachine draait.

Ik raak er net zoals jij TS, echt gefrustreerd van hoe oneerlijk het leven af en toe is. Sommige studenten lijken alles op een zilveren blaadje aangerijkd te krijgen waar ze zichzelf niet eens bewust van zijn.

Maar geloof mij. Zodra wij ons hier doorheen hebben gewoeld, desnoods met tonnen studieschuld, gaan wij er sterker uit komen.

Sorry, maar hier trek je even een paar dingen i.m.o. scheef.
Je hóeft niet op kamers te gaan.. je kan er ook voor kiezen om te gaan reizen.. tjah niet banketstaaf bedoeld, maar het feit dat je op kamers gaat + je levensonderhoud moet gaan betalen is níet 'ons' probleem. Als jij 40k+ nodig hebt om 4 jaar studie te gaan doen, maar alleen vanwege het feit dat je op kamers gaat (want zoals je zelf zegt, je krijgt t collegegeld van ouders).. banketstaaf dat jouw (thuis)situatie zo is, maar degene die het volgens jou op een zilveren blaadje aangereikt krijgen, hebben weer anderen problemen.. ieder huisje hun kruisje heet dat..

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:27

studeren is inderdaad duur , ik ben niet op kamers gegaan en dan is het met een lening best te doen. dit betekent wel dat ik enkele reis 2,5 uur onderweg ben. dit reken ik mee in mijn dagen maar ideaal is anders.

nog steeds vind ik studeren het geld meer dan waard ! het is een investering in de toekomst en later kan ik daardoor 1. doen wat ik graag wil doen 2. meer geld verdienen dan zonder een opleiding
( nu is 2 niet altijd waar natuurlijk )

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:29

Celiien: heb je zelf ook gestudeerd/gereisd? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je niet 4 uren op een dag gaat reizen voor je school.

Er wordt altijd maar van alle kanten aan je getrokken. Je moet studeren, want dat is goed voor later. Je moet werken, want je moet centjes verdienen om jezelf te kunnen redden. Je moet op kamers, want dat is goed om zelfstandig te worden óf je moet reizen, want dat bespaart geld. Je moet vrienden maken en houden, want dat is goed voor je sociale leven. Je moet sporten, want dat is gezond voor je.

Ik snap wel, het moét niet per se allemaal, maar dat gevoel krijg je wel. En dat is soms best frustrerend als student.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:30

Ik heb geluk gehad dat ik een groot deel nog als gift kreeg. Toch heb ik 10k schuld opgebouwd, omdat ik de eerste drie jaar van mijn studie op mezelf woonde (weliswaar samen met mijn ex, maar die wou niet meebetalen aan mijn onderhoud en studie). Ik werkte waar mogelijk, maar met mijn leeftijd was dat ook niet altijd even makkelijk te vinden helaas.

Ik heb het eerste jaar ook de fout gemaakt door alle boeken meteen te bestellen, dit had ik heel snel afgeleerd. Ik heb sommige boeken helemaal niet gekocht, daar hadden we dan maar 1 of twee hoofdstukken uit nodig dus kopieerde ik die van een klasgenoot of de bieb :') echt dat scheelde heel veel geld. Heb nog steeds veel boeken over, heb er nooit aan gedacht om ze te koop te zetten. Misschien dat ik dat toch nog eens ga doen. Zaten echt een paar hele dure boeken tussen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:31

Ik vind het inderdaad zorgelijk. Het is helemaal niet goed dat we jonge mensen met zulke leningen opzadelen, zelfs al zijn daar regels voor... Onderwijs is belangrijk voor ons als maatschappij, daar kunnen we best wat moeite voor doen.

En ik vind het ook helemaal niet goed dat scholen allerlei trucs weten te verzinnen om voor het (toch redelijke) collegegeld steeds meer kosten alsnog bij de student neer te leggen.

Maar daar wat tegen doen is helaas niet eenvoudig.
1. laat het meespelen in je keuze voor politieke partijen
2. zorg voor contact met je medestudenten zodat je makkelijker dingen van elkaar kunt overkopen, en uit kunt wisselen welke zaken minder noodzakelijk zijn (er zijn veel boeken waar ik maar nauwelijks wat mee heb hoeven doen... lang niet ieder boek is werkelijk nuttig.)
3. word lid van de studievereniging / studieraad, en zet je als groep studenten in om de extra kosten te beperken.
Daar zijn vaak best wel mogelijkheden toe: soms is het genoeg om bepaalde boeken niet verplicht te maken maar alleen aan te raden, of kan informatie in een veel goedkoper dictaat gedrukt worden (of als download aangeboden worden) ipv een duur boek aan te schaffen, of kan men kijken of er boeken zijn die voor meerdere vakken relevant zijn.
Bij software kan gekeken worden naar open source alternatieven, en ook daar kritisch kijken naar welke software nodig is, en of de aangeschafte software vervolgens ook bij andere vakken gebruikt kan worden.
4. kijk wat de LSVb en het ISO erover zeggen, want volgens mij zijn er grenzen aan wat scholen mogen eisen. Zoals dit: https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/ex ... diekosten/
(Toen ik studeerde bijvoorbeeld was er geen enkele licentie die verplicht was om aan te schaffen, want je kon altijd in de computerruimtes terecht waar de benodigde software was geinstalleerd, en dat is volgens mij ook de regel: dat je met het collegegeld in principe betaalt voor wat je nodig hebt om je opleiding te voldoen.)
(Het gratis alternatief voor boeken is vziw dat ze in de bibliotheek te vinden moeten zijn. Een vrij onpraktisch alternatief, maar in elk geval een alternatief.)

Nou vind ik het niet echt erg dat er wat studiemateriaal verwacht wordt. Dus met de aanschaf van een dictaat of enkele veelgebruikte boeken heb ik nooit moeite gehad. Maar er zit wel echt verschil in beleid, en iedere keer alleen de nieuwste versie eisen bv is gewoon flauw en jaagt studenten onnodig op kosten. Daar zou ik me als studieraad zeker tegen verzetten, en het kan echt anders!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:31

Boeken pas zo laat mogelijk kopen wanneer je weet of je werkelijk die boeken moet gebruiken. Check ook de bibliotheek van de opleiding, vaak hebben ze wel edities liggen die je kan lenen. Of dat ene hoofdstuk dat je nodig hebt kopieëren.

Vaak ook vakken gehad waarbij een oude editie (heb zelfs eens een 6 jaar verschil in uitgave gebruikt, inhoudelijk geen verschil, alleen even goed zoeken wat waar staat) of zelfs achteraf helemaal geen boek voor nodig was.

En in februari marktplaats nog eens in de gaten houden voor de boeken die aangeboden worden door gestopte studenten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:33

Ik snap Steeph wel hoor, ze heeft wel geluk dat haar ouders collegegeld betalen maar het is echt niet te doen om iedere dag 4 uur te reizen. Dat breekt je uiteindelijk op. Het is inderdaad theoretisch gezien mogelijk om te reizen, maar ik denk dat het in de praktijk niet vol te houden is.

Nou zijn er vast mensen die het misschien (financieel) zwaarder hebben of andere problemen hebben maar ieder mag toch zijn eigen mening hebben?

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:33

Tja dat leen systeem is er zodat je kan studeren. Natuurlijk is het vervelend dat het tegenwoordig helemaal een lening is maar als je klaar bent met studeren en je kan geen baan vinden dan wordt een deel je kwijtgescholden en je kan het in 50 euro per maand afbetalen. Het is het gewoon waard. Zeker aangezien de rente ongeveer 0% is. Het is de goedkoopste lening die je kan krijgen in je leven.
Dan kun je daar beter maar gebruik van maken.

Ik doe dat ook, ik leen 100% en werk 1 dag in de week. En mn ouders betalen mijn collegegeld voor zover dat kan van een spaarrekening die daarvoor bedoelt is.
Ik moet er bij werken omdat ik ook nog mn paard zelf betaal, allemaal zelf voor gekozen uiteraard. Want zonder paard raak ik zo gestress dat studeren ook niet gaat en ik werk graag 1 dag in de week.

Zoals eerder al gezegd, die laatste druk is vaak echt niet nodig dus daar kun je ook nog wel in besparen.
En lenen is echt zo slecht nog niet.

Ik woon ook op mezelf want ik studeer in België, mijn moeder woont tegen de Duitse grens aan (5 uur enkele reis bija) en mijn vader woont in Denemarken.
Ik kon niet dichterbij gaan studeren dus het was of dit of niet. Uiteraard zou ik mijn paard kunnen verkopen als ik geld wil besparen (heb het serieus overwogen) maar mij hoor je niet klagen, ik heb het graag zo.

Wat mij wel opvalt is dat er niet genoeg in mogelijkheden gedacht wordt, als je echt wil studeren is er van alles mogelijk (ik raad het iedereen aan).

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:35

Celiien schreef:
Sorry, maar hier trek je even een paar dingen i.m.o. scheef.
Je hóeft niet op kamers te gaan.. je kan er ook voor kiezen om te gaan reizen.. tjah niet banketstaaf bedoeld, maar het feit dat je op kamers gaat + je levensonderhoud moet gaan betalen is níet 'ons' probleem. Als jij 40k+ nodig hebt om 4 jaar studie te gaan doen, maar alleen vanwege het feit dat je op kamers gaat (want zoals je zelf zegt, je krijgt t collegegeld van ouders).. banketstaaf dat jouw (thuis)situatie zo is, maar degene die het volgens jou op een zilveren blaadje aangereikt krijgen, hebben weer anderen problemen.. ieder huisje hun kruisje heet dat..

Ja. Ik móét dus wel op kamers omdat ik ander gewoon niet om kwart voor 9 op school kan staan. Omdat mijn ouderlijkhuis in een godgansvergeten dorp staat waar het openbaar vervoer gewoon ronduit bagger is.

Dat is misschien niet jullie probleem, maar daat gaat heel dit topic toch over. Dat studeren bijna een elite sport is door het kostenplaatje wat er aan hangt.