Steeph schreef:Omdat starten met €40.000 studieschuld nou ook niet optimaal is.
Ik vind dat het studeren enorm kromgetrokken word tegenwoordig. Bij een MBO opleiding krijg je stufi, terwijl de leskosten veel lager liggen en eigenlijk 90% van de jongeren nog thuis woont.
Ik heb afgelopen jaar een MBO opleiding afgerond. Hier heb ik €0 aan studieschuld voor omdat ik alleen de basisbeurs heb ontvangen a €89 per maand, maar dat gaat ruim op aan het lesgeld a €1137 per jaar. Volgens DUO verdient mijn vader genoeg om mee te betalen aan mijn studie. Dat hij dat niet doet hebben hun geen boodschap aan.
In het laatste half jaar van mijn MBO opleiding ben ik aan de twijfel geraakt of ik verder wil studeren op HBO niveau. Ik heb er erg lang over getwijfelt, ook vanwege de financiële redenen. Ik ga (als ik 4 jaar blijf lenen wat ik nu leen voor komende maand) €40.000+ schuld krijgen. Alleen al vanwege het uitwonende deel, want mijn ouders betalen het college geld (a €2.000+ per jaar). De rest moet ik zelf betalen.
Bij het aanvragen van mijn stufi heb ik er rekening mee gehouden dat ik een kamer nodig heb. Dit omdat ik anders per dag ruim 4 uur aan het reizen ben om op school en thuis te komen. Hier heb ik rekening gehouden met €300 tot 400. Is dat veel? Ja. Is dat veel voor een studentenkamer? Absoluut niet. Ik heb puur geluk dat ik een studentenkamer heb gevonden voor €310 voor 11 m². En dat is echt een gelukje voor mij.
Dan heb ik er nog rekening mee gehouden dat ik voor mezelf moet gaan zorgen in de zin van eten, wassen (er staat in het huis geen wasmachine), alle spullen voor school (denk aan boeken, laptop, tablet (ja, beide verplicht), schriften, pennen, in mijn geval een labjas, enzovoorts).
Wegens privé redenen zal ik in de weekenden niet naar huis gaan, waardoor ik dus ook rekening moet houden met kosten voor de was (bij een tankstation bijvoorbeeld, kost ongeveer €10 voor 8 kilo was).
Nou ben ik gezegend met geweldige schoonouders die altijd voor mij klaar staan, mij laatst nog naar de Ikea hebben gereden omdat mijn vader een eikel was en ik bij hun mee mag eten als ik daar ben. Maar zonder hun zou ik op dit moment een mini hel hebben.
De reden voor mij om tóch door te gaan studeren na mijn MBO papiertje is dat ik geen zin heb om routinematig bezig te zijn, ik kan niet hersenloos analyse na analyse uitvoeren. Nu weet ik van mezelf dat ik HBO makkelijk aan moet kunnen, maar ik weet zeker dat het echt wel lastig word, omdat ik geen doorsnee studente ben die feest en in de weekenden thuis kan uitslapen terwijl mijn wasje in mam d'r wasmachine draait.
Ik raak er net zoals jij TS, echt gefrustreerd van hoe oneerlijk het leven af en toe is. Sommige studenten lijken alles op een zilveren blaadje aangerijkd te krijgen waar ze zichzelf niet eens bewust van zijn.
Maar geloof mij. Zodra wij ons hier doorheen hebben gewoeld, desnoods met tonnen studieschuld, gaan wij er sterker uit komen.
Sorry, maar hier trek je even een paar dingen i.m.o. scheef.
Je hóeft niet op kamers te gaan.. je kan er ook voor kiezen om te gaan reizen.. tjah niet banketstaaf bedoeld, maar het feit dat je op kamers gaat + je levensonderhoud moet gaan betalen is níet 'ons' probleem. Als jij 40k+ nodig hebt om 4 jaar studie te gaan doen, maar alleen vanwege het feit dat je op kamers gaat (want zoals je zelf zegt, je krijgt t collegegeld van ouders).. banketstaaf dat jouw (thuis)situatie zo is, maar degene die het volgens jou op een zilveren blaadje aangereikt krijgen, hebben weer anderen problemen.. ieder huisje hun kruisje heet dat..