contractwijziging, wat is mijn recht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

contractwijziging, wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 23:07

Hallo,

Mijn contract op mijn werk is verlengd, maar is aangepast naar minder uren. Dit is verder niet in overleg gegaan. De uren zijn bijgesteld van 32 naar 24 uur, omdat er uren te veel zouden zijn eb er daardoor dus minder uren nodig zijn (dit is overigens niet waar, maar dat terzijde).

Nu staat er in mijn contract nog het oude maandloon (die van 32 uur), deze is niet aangepast. In het contract staat verder mijn functie vermeld, het aantal uren dat ik ga werken (24), maar geen uurloon alleen een maandloon. Als je de functie in het CAO opzoekt zou ik met het maandloon wat er nu staat betaald krijgen naar 32 uur en dus boven het CAO verdienen, omdat ik er maar 24 ga werken. Nu is het natuurlijk zo dat je als werkgever altijd boven het CAO mag betalen, dus dat dat geen punt hoeft te zijn.

Wat is hierin mijn recht? Heb ik recht op het loon dat in mijn contract staat of mag mijn werkgever dit nog bijstellen? Er is door beide partijen op alle bladzijden van het contract getekend.

Binnen mijn vrienden/familie/kennissengroep hoor ik hier verschillende dingen over waardoor ik dus niet zeker ben van mijn rechten.

Alvast bedankt!

xMarieke

Re: contractwijziging, wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:24

Heb je rechtsbijstand want hier gaat het denk ik vooral om het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:28

Sowieso morgen even het juridisch loket bellen, dan heb je gewoon een goed antwoord.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 23:31

xMarieke schreef:
Heb je rechtsbijstand want hier gaat het denk ik vooral om het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Dat denk ik dus ook. Iemand zei dat het logisch is dat ik minder ga verdienen en dat ik dat zelf ook kan bedenken waardoor ze het aan mogen passen. Feit blijft wel dat ze er zelf voor hebben getekend.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:04

Waarom heb je getekend voor minder uren als dat niet overlegd is van tevoren? Of had je dat even niet gezien?

Denk dat juridisch loket bellen een goed idee is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:11

Als ik het goed begrijp heb je je nieuwe contract getekend? Dan ben je ermee akkoord gegaan dat je minder uren gaat werken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:18

Ik lees nergens dat TS ervoor heeft getekend alleen vanuit het bedrijf heeft iemand getekend.
Ik zou ook even informeren bij je rechtsbijstand of juridisch loket. Dan kun je gelijk de juiste informatie krijgen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:26

Wat in je contract staat teken je voor. Je werkgever mag zelf bepalen welk salaris ze willen betalen, mits dit niet onder de cao ligt.

Je hebt dus getekend voor 24 u pw werken voor je oude salaris. Prima deal al zeg ik het zelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:55

C_arola schreef:
Ik lees nergens dat TS ervoor heeft getekend alleen vanuit het bedrijf heeft iemand getekend.
Ik zou ook even informeren bij je rechtsbijstand of juridisch loket. Dan kun je gelijk de juiste informatie krijgen.

Er is door beide partijen getekend staat er. Dat is voor mij de werkgever en de werknemer

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:59

purny schreef:
C_arola schreef:

Er is door beide partijen getekend staat er. Dat is voor mij de werkgever en de werknemer

Sorry, je hebt helemaal gelijk! Ik heb daar overheen gelezen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 01:18

Ik denk dat je alleen via het juridisch loket of rechtsbijstand 100% duidelijkheid krijgt. Ook over hoe nu te handelen en of je het hier wel of niet met je werkgever over moet hebben.

Heel zwart wit denk ik dat je er gewoon recht op hebt. Dit is namelijk je nieuwe contract, het oude kan verscheurd worden en doet er niet meer toe.
Je gaat er toch vanuit dat je werkgever het contract goed doorleest alvorens te tekenen.

Maar als het een fout is en ze kunnen aantonen middels het oude contract dat ze gewoon het verkeerde maandloon hebben weggezet, denk ik dat dit aangepast kan worden via de rechter. Maar ik denk op dat moment dat dat gebeurt, er dan sprake is van een conflict en een verstoorde werkrelatie. Dat is het je waarschijnlijk niet waard.

Heeft je werkgever het al opgemerkt? Heb je al een maandloon gehad over een maand waarin je 24 uur per week hebt gewerkt?
Ik zou zelf even afwachten tot je je loon ontvangt en bij je aangepast minder loon even navragen hoe het zit met het loon uit je contract. Dit moet dan namelijk wel aangepast worden in je contract.
Maar wat als ze wel je oude loon uitbetalen? Enerzijds zou ik blij zijn en het zien als forse loonsverhoging (met contractverlenging ga je toch uit van wat loonsverhoging), maar anderzijds zou ik me er niet fijn bij voelen en wat als ze er na een jaar achter komen en het blijkt een fout en ze het met terugwerkende kracht terug willen?

Het siert je natuurlijk wel om even na te gaan vragen of het klopt dat je je loon behoud. Mocht dit een fout blijken, is het misschien wel een kans om om een kleine loonsverhoging te vragen ;)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 06:55

Ik ben gewend dat in het contract het loon bij een fulltime dienstverband wordt vermeld. Dat zou kunnen verklaren waarom dit niet gewijzigd is terwijl de parttime factor wel veranderd is. In dat geval zal de uitbetaling ook navenant zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:46

Als het een fulltime loon zou zijn moet dat er wel bij staan.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 13:10

Ik heb zelf ookal voor het contract getekend. Het was of minder uren of geen verlenging, dus eigenlijk had ik niet veel keuze. Wel heb ik om hun motivatie hierbij gevraagd en dat was door het overschot aan uren binnen het bedrijf.

Het contract is voor bepaalde tijd en loopt tot eind april volgend jaar. Ik heb gevraagd of er tegen die tijd mogelijkheden zijn op het krijgen van een vast contract. Hier waren ze stellig in dat niemand die meer krijgt, omdat de branche aan het veranderen is. Nu is dit ook zeker niet mijn droombaan en wil ik ook opzoek naar ander werk, mocht ik 'moeilijk' gaan doen hierover dan zal mijn contract natuurlijk niet voor onbepaalde tijd worden in april. Al zou dat het toch niet worden, dus wat dat betreft heb ik niks te verliezen.
Ik heb nog geen salaris gehad over de periode waarin mijn uren zijn veranderd, maar ik ben liever goed voorbereid dan dat ik dan alles nog moet gaan uitpluizen.
Het salaris in het contract is geen fulltime salaris, maar echt nog het salaris voor een werkweek van 32uur.

Morgen gaat mijn vader aan een vriend van hem vragen of hij precies weet hoe het zit, hij is advocaat, dus hopelijk kan hij meer duidelijkheid geven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:21

Tja als ze nu al aangeven dat je volgend jaar april waarschijnlijk nieuw werk kunt gaan zoeken, omdat ze je geen vast contract aan willen bieden ondanks dat ze tevreden over je zijn .... dan zou ik er nu inderdaad voor gaan :o Dan heb je niets te verliezen. Ik vind dat echt smerig om mensen toch buiten te werken ondanks dat ze goed bevallen, puur omdat het contract niet meer verlengt mag worden en het een vast contract zou moeten worden.

Zij hebben het contract zelf zo opgesteld en zelf ondertekend dus 2 momenten om het te controleren.
Ik denk in die zin dat je best sterk staat. Het is geen abnormaal afwijkend salaris. Je zou er vanuit kunnen gaan dat het een compensatie is voor de uren die je minder moet gaan werken plus loonsverhoging ;)
Jij bent akkoord gegaan met 24 uur werken voor dat bedrag en zij zijn daar op papier ook mee akkoord gegaan, sterker nog ze bieden het je aan :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:04

Dus je hoeft een dag minder te werken voor hetzelfde salaris? Lijkt me toch goed geregeld :Y) en het staat zwart op wit :)
Mochten ze hier moeilijk over gaan doen zou ik toch alles uit de kast gaan halen. Na dit contract werk je er toch niet meer begrijp ik als ik tussen hun regels doorlees?